Snabbkollen - Är Microsofts köp av Activision Blizzard bra eller dåligt för spelbranschen?

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Bra för mig.

buse där!


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Bra för Blizzard
Bra för branschen, det vette tusan.

Bra sammanfattat, jag är positiv till affären.
Men det beror ju bara på hur bedrövliga Activision och Blizard blivit

Geeks Gaming

Dåligt att större företag får ett monopol.
Bra för att A/B behöver en mega utrensning plus massa spel som A/B struntat i. Singularity 2 tack.
Plus alla gamla Sierra spel får dom gärna börja släppa löst.

Medlem

Är alldeles lagom och säger "både och". Sett till Activision Blizzards interna problem var det bara frågan om när. Det är förstås positivt för de anställda om Microsoft kan styra upp en trevligare arbetsplats. Med eventuell omstrukturering kanske de även får en chans att utveckla annat än årliga CoD. Samtidigt känns det sådär att allt konsolideras under få aktörer.


signatur

"I enjoy the sight of humans on their knees"

Medlem

Både bra och dåligt tycker jag. Activision/Blizzard var ju verkligen i behov av att styras upp så det var väl bra. För Xbox-spelarna skadar det ju inte heller. Övriga format dock.

Jag säger som många andra att tredjepartsstudios borde få vara just det.

För mig personligen stör det inte allt för mycket. Det enda jag köpt från den utgivaren på väldigt länge är det nya Crash-spelet. Spelade några gånger men avinstallerade i brist på plats och har inte saknt det sen dess :P.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Får lite Disney-vibbar av hela affären. Jag har svårt att se hur det här skulle vara en vinst för branschen, och oss konsumenter, oavsett vilken konsol som står i vardagsrummet för tillfället. Jag ser mer än gärna att Microsoft växer sig starkare i spelbranschen, men inte medelst uppköp och konsolidering av stora bolag. Om något behöver vi fler oberoende aktörer i branschen, inte färre.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Den ökande plattformsexklusiviteten kommer i längden att vara en katastrof för oss konsumenter. Men jag tror att Microsoft menar det när dom säger att dom inte tänker fingra på utvecklarnas arbete, så i kvaliteten på titlarna kan det nog sluta bra.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem

Även ifall ett ensamt företag inte bör bli för stort så hade köpet kunnat vara "mer" ok ifall de blivit av med fästingen i Actvision Blizzards röv. När nu fästingen följer med i köpet kan jag bara anta att han förstärkt sin position ytterligare genom ett alldeles nytt och färskt kontrakt.
Ingenting gott kan komma av det.

Medlem

Det är, på det hela taget inte speciellt bra. Men tror man vill hindra Tencent från att växa obehindrat. Inte så mycket om konsolkrig och Sony utan knyta an sig studios innan de är uppköpa av det kinesiska bolaget


signatur

Ultrazine

Medlem

Fler bra spel till Gamepass kan vi hoppas på

Medlem

Blir tydligt när det omröstning då det, i skrivande stund, är majoritet som tycker det är bra och tätt efter kommer både och. Ändå är det de som tycker detta är dåligt som fyller kommentarsfältet..

Medlem

Kul att folk skriver att de exkluderar en massa folk.
Nu när de faktiskt ser till att det nu kommer blir tillgängligt för fler människor.

Medlem

Jag ser inget positivt med den här sortens affärer. Jag spelar inte särskilt mycket längre, har inte ens köpt något ny konsol (PS5 eller Xbox) och spelar inte Activsion- eller Blizzard-spel (det senaste var Call Of Duty: Black Ops, när det nu kom). Men att Microsoft köper upp den ena bjässen efter den andra på det här sättet finns det inget bra med.

Medlem
Skrivet av Phyrino:

Kul att folk skriver att de exkluderar en massa folk.
Nu när de faktiskt ser till att det nu kommer blir tillgängligt för fler människor.

Hur då, tänker du? Activisions spel finns redan till Xbox, Blizzards spel redan till PC. Däremot försvinner möjligheten för PlayStation-spelare att spela dessa spel (en användarbas på runt 100 miljoner människor). Hur kan mindre bli mer?

Medlem

Bättre det säljs till MS än till något annat.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Ender:

Även ifall ett ensamt företag inte bör bli för stort så hade köpet kunnat vara "mer" ok ifall de blivit av med fästingen i Actvision Blizzards röv. När nu fästingen följer med i köpet kan jag bara anta att han förstärkt sin position ytterligare genom ett alldeles nytt och färskt kontrakt.
Ingenting gott kan komma av det.

Som jag har förstått det förväntas Kotick lämna VD-posten när affären är färdigställd, ungefär juni 2023? Med det sagt får han säkert ett sjyst avgångsvederlag och kan trösta sig med en eller flera lyxjakter.


signatur

"I enjoy the sight of humans on their knees"

Medlem
Skrivet av Piggeboy:

Blir tydligt när det omröstning då det, i skrivande stund, är majoritet som tycker det är bra och tätt efter kommer både och. Ändå är det de som tycker detta är dåligt som fyller kommentarsfältet..

Den tysta majoriteten 😉


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Tröjan:

Hur då, tänker du? Activisions spel finns redan till Xbox, Blizzards spel redan till PC. Däremot försvinner möjligheten för PlayStation-spelare att spela dessa spel (en användarbas på runt 100 miljoner människor). Hur kan mindre bli mer?

du tänker för litet.
Xbox är numera inte bara konsolen. det är ett ekosystem de pratar om.
det är Konsol+PC+Android+Apple grejer.
Så 100 miljoner playstation är betydligt färre.

Medlem
Skrivet av Phyrino:

du tänker för litet.
Xbox är numera inte bara konsolen. det är ett ekosystem de pratar om.
det är Konsol+PC+Android+Apple grejer.
Så 100 miljoner playstation är betydligt färre.

Fast alla de format du nämner har såvitt jag vet redan tillgång till Activisions spel. Nu har snart drygt 100 miljoner PlayStation-ägare kanske inte tillgång till dem mer.

Medlem
Skrivet av Phyrino:

du tänker för litet.
Xbox är numera inte bara konsolen. det är ett ekosystem de pratar om.
det är Konsol+PC+Android+Apple grejer.
Så 100 miljoner playstation är betydligt färre.

Detta.

Verkar svårt för en del att ta in, men visst kan det te sig lite rörigt för "utomstående" vad som innebär med Game Pass, Game Pass Ultimate, Gold, Play Anywhere, Xbox Live, xCloud, Series X|S osv.

På samma sätt som jag kan tycka att PS och deras tjänster är röriga, så det går åt båda hållen det där.

Medlem

Spontana känslan är ju definitivt både och. Att ActiBlizz kommer under nytt styre bör vara bra och då inte enbart för ActiBlizz, utan även (förhoppningsvis) för hälsosammare spelbransch för arbetarna.
Att MS är på stigen mot ett monopol där de styr de större företagen, inte lika bra. Får ju hoppas på att det framöver kommer nyheter som jämnar ut gungan!

Medlem

Tycker Microsoft börjar äga lite väl många spelutvecklar-heavies... Är inte bra om dom får för mycket makt.

At this point.. Om Microsoft skulle få för sig att göra så alla spel/studios under deras flagg släpps exklusivt till Xbox... Så skulle ju ingen jävel som vill kalla sig gamer kunna INTE köpa en Xbox... Lixom alla Blizzard spel.. Alla Bethesda spel...

Nu tror jag inte dom skulle göra så... Men att dom har makten att göra det känns ofett.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Äntligen blir Call of Duty tillbaka på Steam. O förmodligen skippa den sketna BattleNet launcher.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

phi
Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Detta.

Verkar svårt för en del att ta in, men visst kan det te sig lite rörigt för "utomstående" vad som innebär med Game Pass, Game Pass Ultimate, Gold, Play Anywhere, Xbox Live, xCloud, Series X|S osv.

På samma sätt som jag kan tycka att PS och deras tjänster är röriga, så det går åt båda hållen det där.

Det verkar sannerligen svårt men egentligen är det ganska enkelt.

Det är inte svårt att se end game för Microsoft i detta fallet, vilket med all sannolikhet är att skapa ett ekosystem för gaming som är plattformsoberoende. De tävlar inte med Sony om att sälja konsoler framöver.

Det skulle även inte alls förvåna mig om man längre fram kommer att kunna spela xbox-spel på playstation genom Game Pass och/eller xCloud. Varför tvinga playstationfans att köpa en xbox när man kan få dem att prenumerera på Game Pass Ultimate för ~1600 kr/år (eller vad det nu kostar)?

Medlem
Skrivet av Tröjan:

Fast alla de format du nämner har såvitt jag vet redan tillgång till Activisions spel. Nu har snart drygt 100 miljoner PlayStation-ägare kanske inte tillgång till dem mer.

Kan du spela senaste CoD på mobiler, plattor eller billiga laptops?
Nähä... Inte det.

Alla spelen som du kan spela på en xbox, kommer du kunna spela på de plattformarna.

Medlem

Ser inte det som nåt positivt, begränsar konsumenters val.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Phyrino:

Kan du spela senaste CoD på mobiler, plattor eller billiga laptops?
Nähä... Inte det.

Alla spelen som du kan spela på en xbox, kommer du kunna spela på de plattformarna.

Där ser man. Okej, kunde inte bry mig mindre personligen eftersom jag tycker CoD är skit, men tråkigt för Playstation-ägare. Varför så så otrevlig ton?

Medlem

Activision är i mina ögon inget starkt varumärke snarare tvärtom, ser inte vad Microsoft ska få ut av det, känns bara som en dålig affär för Microsoft och bra för Activisions ägare att nån vill betala för dem. Det blir väl typ som med Skype alltihop.

Medlem

Både och, bra för mig som Gamepass prenumerant
Bra för dem anställda som nu förhoppningsvis får en bättre arbetsmiljö.
Kan bli bra för dem franchises som nu Xbox äger beroende på hur dem väljer att hantera dem, tex kan vi nu se slutet på årliga COD releaser som kanske innebär bättre spel?

Hur det blir för industrin återstår att se men troligen dåligt.

Medlem

Som den absoluta majoriteten här tycker jag att det är bra.

Bra för mig, som får ännu fler spel på Game Pass. Förhoppningsvis bra för utvecklarna som varit på dekis och nu kan skapa bra spel.
Bra för alla som har tillgång till Game Pass vilket är enormt många med konsoler, PC och mobil/moln.

Negativt för... konkurrenterna? Som fortfarande är större i omsättning. Allt snack om monopol är okunskap.

123
Skriv svar