2022 - Året då jag lyssnar igenom hela mitt musikbibliotek

Medlem
2022 - Året då jag lyssnar igenom hela mitt musikbibliotek

Detta är ingen ny idé. Men jag har funderat länge på att göra detta, och vad bättre nu när 2022 har anlänt.
Min musiksmak är bred men ändå inte. Innehållet är blandat då detta bibliotek tog sin form när musikspelaren hette Winamp. Så det är lite av en resa igenom min musiksmak och hur den förändrats.

Men för att få en uppfattning om vilken musik som det är mest av. Rock, Metal och mest Black metal med postrock/shoegaze inriktning. Postrock/Ambient finns det mycket av också. Sen är det en del elektroniskt faktiskt. Kan genast skriva att det är ingen musik som går på radion direkt, även fast det finns några sådana låtar så är dom i minoritet.

Men jag kan utlova att det finns väldigt mycket musik som är ny för många av er. Så letar någon ny musik så kan denna tråden vara bra kanske.

Tanken för hela uppläget är att jag börjar på bokstaven A och går vidare till den sista som i mitt bibliotek är Z. Hela biblioteket innehåller 10,211 låtar och det är sammanlagt 32,3 dagar av musik. Jag postar ett nytt inlägg för varje skiva med en kort recension.

Hoppas någon tycker detta låter intressant. Annars blir det mest en dagbok för mig själv. Vilket inte är fy skam det heller.

Väl mött.

Medlem

Jag förväntar mig att iaf inlägg kommer vara om Amesoeurs - Ruines Humaines EP:n

Medlem
Skrivet av StateUnknown:

Jag förväntar mig att iaf inlägg kommer vara om Amesoeurs - Ruines Humaines EP:n

Haha, ja den finns med i biblioteket.

Medlem

Moon Safari är den franska musikduons Airs debutalbum från 1998. Skivan blev en försäljningsframgång och exponerade den elektroniska musikstilen ”downbeat” för den bred skivpubliken. Albumet finns med i Robert Dimerys bok 1001 album du måste höra innan du dör.

-

Introt till den första låten får mig direkt att tänka på hur Rolling Stones skulle låta i ett lite lugnare tempo och med elektroniska ljud. Den går sedan över i låten Sexy Boy som blev lite av albumets hitlåt. Nu får vi höra sång tillskillnad från den första instrumentala låten. Sången är lågmäld och sångerskan påminner om Nina Persson i Cardigans. Nästa Svensk koppling får jag när jag hör blåsinstrumentet i låten ”Ce Matin La” och nog hör man likheter med introt i Håkan Hellströms ”Det här är min tid” ?

Moon safari är som det utlovas, ett elektronisk downbeat album. För mig ingenting som sticker ut och jag är tveksam om det får behålla sin plats i mitt musikbibliotek.

5/10

Medlem

Airbag - All rights removed

Här döljer man inte sin största inspirationskälla. Pink Floyd. Musik och arrangemang låter väldigt mycket Pink Floyd (post-Roger Waters) det vill säga Division Bell och A Momentary Lasse of reason för dom som kan sina Pink Floyd plattor. Sångaren i Airbag försöker inte i mitt tycke härma David Gilmours sång vilket är uppskattat. Här är det en sång som låter mer i sorg. Som hänger kvar vid något, som den bör släppa. Oavsett om Airbag låter väldigt mycket som Pink Floyd så är dom mycket duktiga musiker. Arrangemanget är toppklass, mixning och allt annat bakom sparkarna är mycket bra.

Detta albumet kommer få vara kvar i mitt bibliotek och jag undrar varför det bara finns ett album av Airbag i min samling. Kan rekommenderas starkt om man gillar Pink Floyd, nu nämner jag inte dom mer i denna recension. All rights removed albumet passar sig väl en sådan där sen natt, framför datorn när man vill ha någon lugn musik. Men ändå med lite tempo i.

7,5 av 10

Medlem

The Album Leaf - An Orchestrated Rise to Fall

Det låter som att The Album Leaf försöker hitta sig själva med detta albumet. Det är stor blandning mellan post-rock, instrumentalt med akustisk gitarr och nästan som soul med pianot. Låten ”A short story” är albumets höjdpunkt. Albumet i helhet är lugn men inte fullt av stämning. Mestadels låter det som musik för film eller en tv-serier. Bakgrundsmusik som behöver en scen för att bli intressant.

5 av 10

The Album Leaf - Into the blue

Into the blue öppnas nu med sång och en mer indie låtande stil. Det går dock över och sedan fortsätter det mer till stämningsfull musik. Som fortfarande passar sig väl i en film eller tv-serie. Något som tillkommit på detta albumet är ett dock lite mer tempo i form av elektroniska trummor/beats på några spår. Likaså att det är sång i några låtar. Men det är fortfarande någon form av instrumental indiemusik i sin helhet.

5.5 av 10

The Album Leaf - Between waves

Jag undrar varför det finns hela tre album med TheAlbum Leaf i mitt bibliotek. Någon måste ha tipsat mig och så har jag lagt till dom här tre. Sen har jag aldrig lyssnat igenom det och här är vi nu. Detta albumet är klart mer elektroniskt och mer upbeat. Här blir det även sång. Men det lämnar inget större avtryck hos mig. Detta är dom första albumen som jag raderar från mitt bibliotek på denna långa resan igenom alla album.

5 av 10

1
Skriv svar