Rockstar ber om ursäkt för situationen runt GTA: The Trilogy

Medlem

Vad har jag missat? Varför är remaken så dålig?

Medlem

Är det här det nya AAA metat? Försöker blåsa konsumenterna så mycket som bara är möjligt, backlashen kommer, sedan kör dom "We're sorry"-pressreleasen där huvudfokus är att vinkla om det till att dom är offren genom att claima att deras devs blivit mordhotade på nätet.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Fatmajk:

Vad har jag missat? Varför är remaken så dålig?

Buggar, dåligt optimerat och överlag kass grafik och effekter.

I trailers så tyckte jag det såg helt okej ut, men när man ser gameplay är det väldigt, väldigt ofärdigt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Vad har jag missat? Varför är remaken så dålig?

Många ingångsvinklar på detta men överlag så är folk besvikna, arga eller både ock men jag ska försöka ge min bild av "kontroversen" i en mening (eller två):

Började med att originalversionerna av spelen togs bort för försäljning och de verkade då bli helt och hållet ersatta med opolerade, dåligt optimerade, buggiga och i mångas ögon bortspolade sin stil och presentation från originalspelen och ersattes i mångt och mycket med en slags vardaglig "UE4 look". Så färger, effekter, karaktärsmodeller etc. etc. fick sig en törn (+ AI uppskalat till fördärv med massa roliga stavfel på köpet).

Självklart är allt inte ris utan det finns även ros i denna "nya" trilogi så kolla denna videon för en bättre överblick av både de negativa och de positiva. Även skillnader mellan originalversionerna och "Definitive Edition" i videon, dock är detta GTA III från "Definitive Edition" men generellt ska de vara liknande för alla tre spelen (enligt vad jag hört och sett iaf).

Medlem

Kört en del San Andreas nu på sistone och visst det är lite kul mellan varven men fy fasen va jag spyr på hela gangsta prylen. Cringe som kidsen hade sagt. Finns ju inte en enda karaktär att sympatisera med.. Huvudpersonen vill man ju skjuta med bazooka upprepade gånger.

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Kört en del San Andreas nu på sistone och visst det är lite kul mellan varven men fy fasen va jag spyr på hela gangsta prylen. Cringe som kidsen hade sagt. Finns ju inte en enda karaktär att sympatisera med.. Huvudpersonen vill man ju skjuta med bazooka upprepade gånger.

Jag har samma känsla för Franklin i GTA5. Jag gillade San Andreas för miljöerna, men var aldrig ett fan av karaktärerna.

Inaktiv
Skrivet av perihelion74:

Kört en del San Andreas nu på sistone och visst det är lite kul mellan varven men fy fasen va jag spyr på hela gangsta prylen. Cringe som kidsen hade sagt. Finns ju inte en enda karaktär att sympatisera med.. Huvudpersonen vill man ju skjuta med bazooka upprepade gånger.

Skrivet av Esri:

Jag har samma känsla för Franklin i GTA5. Jag gillade San Andreas för miljöerna, men var aldrig ett fan av karaktärerna.

För mig känner jag så för Trevor i GTA V.
Man vet aldrig riktigt vart man har honom och plötsligt kan han döda någon eller några bara för att han blir sur och tröttnar på de.

Skulle han leva i GTA VI så borde han ha blivit gripen och sitta i fängelse på livstid vid det laget, för så som han beter sig så kan han inte komma undan hur länge som helst.
För sjuk karaktär för mitt tycke.

Inaktiv
Skrivet av Kris:

Det kommer ta flera år att patcha spelen till duglig standard. Har du lust att vänta flera år?

Din dugliga standard kanske.
Min dugliga standard tar bara några månader

Tycker att det redan nu är en tillräckligt duglig standard för mig om man hade bortsett från de värsta bugarna som har avslöjats.
Rockstar skrev att de kommer arbeta med uppdateringar under de kommande månaderna och det var därför jag svarade dig som jag gjorde.

Om man tycker att allt är skit med spelen som du verkar tycka så rekommenderar jag att man inte köper spelen.

Inaktiv
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag hade nöjt mig med att de valde ett spel och sen gjorde en remake. Detta känns bara halvhjärtat, även om jag kan tycka det fortfarande är schyst att köra GTA Vice City på min Switch.

Skrivet av ZeldasCastle:

Jag hade då helst se remake av alla fem spelen.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Tänker du på de i 2D också då?

Skrivet av ZeldasCastle:

Nej, menade bara de 5 GTA III spelen
(Trilogin + Stories)

Vill bara tillägga att jag skrev mina svar väldigt fort och kom på efter att jag skrivit första svaret att huvudspelen utan expansionerna och tilläggsspelen också är fem stycken.
Men hade inte tid att ändra just då.

Skribent
Skrivet av anon_326145:

Nej, menade bara de 5 GTA III spelen
(Trilogin + Stories)

aha! Jag hade gärna sett en remake på de gamla spelen också 2D. Hade varit nice faktiskt


signatur

"Writer and Fighter"

Inaktiv
Skrivet av Johan Lorentzon:

aha! Jag hade gärna sett en remake på de gamla spelen också 2D. Hade varit nice faktiskt

Jo, det hade det faktiskt varit.
Första GTA är ju enda spelet där man kan besöka de tre olika städerna i samma spel.
Den enda skillnaden var ju att i det spelet så var San Andreas en egen stad något som ändrades i GTA III spelen.
Är det någon som vet? Skulle San Andreas i första GTA föreställa San Fransisco, precis som San Fierro istället gör i GTA III versionen?

Medlem
Skrivet av anon_326145:

För mig känner jag så för Trevor i GTA V.
Man vet aldrig riktigt vart man har honom och plötsligt kan han döda någon eller några bara för att han blir sur och tröttnar på de.

Skulle han leva i GTA VI så borde han ha blivit gripen och sitta i fängelse på livstid vid det laget, för så som han beter sig så kan han inte komma undan hur länge som helst.
För sjuk karaktär för mitt tycke.

Enda anledningen till att jag gillar Trevor är eftersom att han personifieringen av en normal GTA spelare, han är helt oberäknelig, sjukter allt han ser utan någon som helst anledning. Men ja, han borde klara sig på gatan i ungefär 10min innan han är dödad eller inslängd i fängelse på livstid.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Din dugliga standard kanske.
Min dugliga standard tar bara några månader

Tycker att det redan nu är en tillräckligt duglig standard för mig om man hade bortsett från de värsta bugarna som har avslöjats.
Rockstar skrev att de kommer arbeta med uppdateringar under de kommande månaderna och det var därför jag svarade dig som jag gjorde.

Om man tycker att allt är skit med spelen som du verkar tycka så rekommenderar jag att man inte köper spelen.

Jag har aldrig skrivit att allt är skit med spelet. Vad har du fått det ifrån? Jag älskade Cyberpunk men nu ett år sedan release är spelet fortfarande inte i det skick som man kan förvänta sig och kräva av spel 2020/2021. Det har alltså tagit 1 år och frågan är hur många år till som behövs. Tror du Rockstar kommer vara snabbare? Jag tvivlar eftersom portningen sker från mobilspel till konsolspel inte tvärtom.

Vi alla har olika krav och förväntningar på spel men det finns åtminstone någon form av gemensam grundkrav och de grundkraven är inte uppfyllda för GTA Trilogin.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Skribent
Skrivet av anon_326145:

Jo, det hade det faktiskt varit.
Första GTA är ju enda spelet där man kan besöka de tre olika städerna i samma spel.
Den enda skillnaden var ju att i det spelet så var San Andreas en egen stad något som ändrades i GTA III spelen.
Är det någon som vet? Skulle San Andreas i första GTA föreställa San Fransisco, precis som San Fierro istället gör i GTA III versionen?

Jag tror inte de riktigt hade någon tanke på städerna där utan att det blev cementerat sedan i GTA III. Men det är nog möjligt att det där är tänkt att vara San Fransisco?


signatur

"Writer and Fighter"

Inaktiv
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag tror inte de riktigt hade någon tanke på städerna där utan att det blev cementerat sedan i GTA III. Men det är nog möjligt att det där är tänkt att vara San Fransisco?

Tog fram kartorna över städerna (har PS spelen i en box med tre spel)
Liberty City så ser man även i första GTA att det är New York med den Manhattan liknande ön i mitten.
Vice City och San Andreas är väldigt svårt att säga men jag tycker att ön uppe till höger i Vice City påminner om ön med sina stränder som man börjar på i GTA: Vice City.
Nu har jag endast varit i dessa städer i tv-spelens värld men San Andreas har en kanal i nedre delen av kartan som påminner om när man åker båt genom kanalen i GTA V. Så det är svårt att säga, så länge det inte finns någon liknande kanal i San Fransisco, annars kanske det också är Los Angeles eller något.

Medlem
Skrivet av Kris:

Jag har aldrig skrivit att allt är skit med spelet. Vad har du fått det ifrån? Jag älskade Cyberpunk men nu ett år sedan release är spelet fortfarande inte i det skick som man kan förvänta sig och kräva av spel 2020/2021. Det har alltså tagit 1 år och frågan är hur många år till som behövs. Tror du Rockstar kommer vara snabbare? Jag tvivlar eftersom portningen sker från mobilspel till konsolspel inte tvärtom.

Vi alla har olika krav och förväntningar på spel men det finns åtminstone någon form av gemensam grundkrav och de grundkraven är inte uppfyllda för GTA Trilogin.

Skillnaden är ju att CP är ett modernt spel som är oerhört mycket mer komplext än GTA spelen i trilogin.
Def Edit är spel som är över tio år gamla och borde väl ses som det också? Det blir ju inte en rättvis jämförelse om man jämför med moderna spel. Vet inte hur det var på PC det sista men tycker det funkar ungefär som jag kommer ihåg det i början av 2000-talet. Vad jag vet sa väl Rockstar aldrig heller att dom skulle göra om spelen från grunden? Men jag kan ha fel.
Det jag framför allt tycker är dåligt är flytet. Spelar på PS5 och det är imponerande att dom inte lyckats få 10 år gamla spel att flyta jämt på den plattformen.


signatur

PSN: OAKTHYR

12
Skriv svar