Fuskar eller fuskade ni i era spel?

Medlem

Har aldrig gillat fusk, eller snarare aktivt ogillat det. Menar inte att komma in som någon påhittad moralens väntare, utan snarare rent personlig synvinkel. Har alltid förlorat intresset för spel i exakt samma ögonblick som ett fusk skrivits in. Varit så sedan barnsben. Vet inte varför. Spelen förlorar helt sin charm, all känsla försvinner direkt. Däremot älskar jag att ”utforska” och hitta fel ställen bakvägen.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem

Beror på hur man definierar fusk. Efter att ha blivit hackad i world of warcraft 2008 blev jag tilldelad allt som hackergruppen hade vilket gjorde att jag blev ekonomiskt oberoende ingame och behövde aldrig betala för spelet. Det var ju ett fel från Blizzards sida samtidigt valde jag att inte tacka nej till allt jag fick.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Jag fuskade en hel del på 90-talet. Men det enda som jag minns är
IDKFA
IDDQD

Jag har varit emot fusk sedan jag var ca 15 år.

Medlem

Ja det var väl mer förut i Singleplayer-spel (aldrig MP!!). Typ alla vapen i Doom, Wolfenstein eller en massa pengar i The Sims. Numera fuskar jag aldrig. Jag började precis spela Kingdom Come: Deliverance där jag fixade en mod som låter mig spara när jag vill. Utan modden går det bara att spara när man dricker en speciell "schnapps". Om det är fusk eller inte är väl en definitionsfråga även om jag kanske tycker att det är på gränsen.

eat
Medlem

Fuskar som en tok just nu i Ark.
Mest för att jag kört det så många ggr och sen gett upp, är ett ganska tungt spel att nå endgame dvs i timmar.
Så nu kör jag att jag får brutalt med resurser samt att jag forcetämjer och droppar lite konstiga resurser istället för att flyga land och rike runt och farma.

Medlem

Fuskade en gång i Evil islands då jag hade kommit in en punkt i spelet där man var tvungen att en viss trollformel för att kunna fortsätta och då det inte stod något explicit om detta i uppdragsbeskrivningen. Fick inte fram ett @ i konsolen så fick lov att installera engelskt tangentbord i windows, sen fungerade odödlighetskoden.

Men en av det första fusket måste varit i sonic 1 från 91 för att få välja valfri bana


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Jag har kört aimbot och wallhack på CS 1.6 när jag o min polare lirade det mycket. Vi använde det aldrig i klanmatcher (jo nån enstaka gång kanske) och ligor. Men det var mest när man var trött och latchade runt på nån random server mest för skoj skull. Kommer ihåg att vi körde wallhack på en klanmatch på CS 1.6 för att vi blev så förbannade på motståndarlaget. De var helt enkelt "lite för bra" på att veta var vi alltid höll hus. Så vi satte på wallhack och märkte då direkt att de också hade wallhack eftersom de satt och tittade på oss genom väggar BUSTED!

Annars har jag fuskat på singleplayer spel och AoE2 med fuskkoder. The Sims samma sak,

Medlem

Har inte fuskat sedan The Sims (1) runt 2000-2001 då jag var en unge på 11-12 som ville ha riskdaler, kommer fortfarande ihåg "Rosebud ;:;:;:;:;:;:;". Folk får fuska så mycket dom vill i single player spel, kunde inte bry mig mindre (även om jag kanske har lite fördomar, det säger mycket om människan, om du frågar mig, men sen är jag en tönt-gamer som gillar när det är svårt och inte en räkmacka).

Förekommer det i multiplayer spel som är competetive, då är man en riktig jävel. Jag skulle avsäga min bästa väns vänskap om han fuskade i ett competetive spel. Det är som att vara otrogen i ett förhållande, riktigt äckligt.

Edit: Jag kom faktiskt på, jag använde en bot för att levla en karaktär i World of Warcraft i TBC (2007), så det är väl att fuska, jag är skyldig till att vara äcklig.. Fan.

Medlem

Kommer ihåg fusk till Wipeout 2097 till PS One. Där hade de låst saker som inte gick få fram på något annat sätt än just fusk.. mycket märkligt. Vi pratar nya skepp och vapen liksom. Så sådana saker "fuskade jag med" visst. Idkfa iddqd har man tryckt in ett par gånger.
Det närmaste jag kommer fuskande idag är när man lirar oförlåtliga retro-spel, och enda sättet att klara dem för min del, är att köra en "Save state" och köra trial and error tills jag klarar det

Medlem

Jag fuskade i den mån det gick i yngre dagar, nedan följer exempel:
Max Payne 1 & 2 - Odödlig, alla vapen så att jag kunde fokusera på döda folk på coolast sätt med "coolast" vapen
Doom 1 & 2 Otålig, vill köra igenom spelet men det var ju "läskigt" att dö, få slut på ammo osv.
Half Life - Fan det går fortare att spela igenom spelet om jag är Odödlig.
GTA 1, 2, 3 VC, SA - Spelet blir roligare med fusk då jag kan skapa mer kaos!

Spellistan kan göras lång, men anledningarna var nog de samma.
Man blev äldre och kunde på egen motor förstå/klara av spelen i större utsträckning utan fusk.
samt achievements gjorde att man blev mindre benägen att fuska.


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

ELF
Medlem

Ja, men då är det när det verkligen behövs. Orkar inte iterera samma bit av en bana eller till och med en hel bana sjuttioelva ggr bara för att klara det. Ibland händer det dock att jag tar en paus från spelet för att komma tillbaka och klara det (eller ge upp och fuska i alla fall).


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

⬆️⬆️⬇️⬇️⬅️➡️⬅️➡️🅱️🅰️start eller select start för två spelare

Medlem

Har väl hänt när man körde WC3 single player framförallt, iseedeadpeople eller allyourbasearebelongtous om det var ett för jäkla tråkigt uppdrag i senare omspelningar.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

NuZ
Testpilot

Nae inte vad jag kommer på utöver typ idkfa osv. Men har spliceat en speedrun video. Åkte dit och blev hatad. Bytt nick sedan länge och aldrig gjort om det. Det är fel att fuska och var bara dum och korkad en gång i tiden


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

NuZ
Testpilot
Skrivet av lerb:

Vill du utveckla vad det betyder att splicea en Speedrun video? Blir nyfiken men osäker på vad det betyder

Kör flera genomspelningar eller banor och klipper ihop bara de bästa segmenten. Alltså klipper ihop klipp från olika genomspelningar man gör så man får en snabbare sluttid

Ursäkta förklaringen men svårt att förklara i text


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Om jag ska vara ärlig skulle jag inte lita på någon som säger att de aldrig fuskat i nått spel, om man kallar sig för gamer


signatur

Dont force your weakness upon me!

Medlem

Inte i början men när man klarat det och ville se vad tokigheter man kunde göra så, de förlängde ju spelens livslängd en del när de inte fanns så mycket multiplayer samt så många andra spel. Med fusken kunde man ju göra sin egen lilla sandlåda men idag finns ju det man kunde åstakomma med fusk som egna spel...

Man kunde göra egna scenario, tex:
I strategispel bygga enorm arme eller borg och sen se om 8 AI kunde besegra en. Många spel idag kan man göra custom scenario...

Simcity och bygga spel där man bara ville bygga en fin stad etc, money managment va bara ett hassle efter man spelet ett tag...
Många spel kommer idag med sandbox lägge

I FPS kunde man göra sig odödlig, sammla ihop massa explosiva lådor och bygga enorma bomber, sänka gravity/höja, ändra hastighet, friktion mm

Medlem

Spelade nyss mass effect legendary och i ME2 så fuskade jag mig till resources. Palla lägga tid på att scanna planeter när man har ett par timmar per kväll att spela.

Medlem

Blev VAC-bannad när jag var 13 eller nåt.
En lite äldre kille i min DoD-clan tyckte vi skulle testa fusk på en server som inte körde med VAC.
Servern hade VAC..
Han köpte en ny nyckel till mig ändå.

Medlem

motherlode i The Sims så jag kan bli rik och bygga lyxhus.


signatur

PS2, PS3, PS4, PSP, New 3DS XL, NDS Lite, Wii, N64, Sega Mega Drive, GBC
PC: GTX 1060, MSI Z170A Krait Gaming 3X, 16GB DDR4 @ 1066.7 MHz

Medlem

I onlinespel har jag fuskat exakt en gång - jag spelade CS 1.6 för länge, länge sedan och tyckte att det kändes som exakt alla andra använde aimbot. I verkligheten var jag nog dålig. Jag laddade hem en aimbot för att jag ville fatta hur de funkade så jag kunde känna igen när andra använde den, och i den allra första matchen jag slog igång den blev jag bannad från den servern. Det fick vara nog för min fuskarkarriär.

Medlem

Jag har aldrig fuskat genom att knappa in koder, använt trainers, osv. Det har helt enkelt aldrig varit intressant.

Enda fusket jag använt mig av är när jag fastnat på något ställe i ett spel, till exempel en boss eller ett knepigt pussel — om jag inte kan ta mig vidare hur jag än gör, vilket oftast brukar innebära ett antal försök och massa funderande under flera timmar, så får jag till slut svälja stoltheten och se lösningen i en Youtube-video. Det tar emot men alternativet är att lägga ned spelet och det vill jag förstås inte. 😅

Medlem

Trainer till GTA 5 är givet för extra fun-factor Aldrig fuskat online dock, och kommer heller aldrig att göra.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

AOE gjorde jag det offline.
D2 back in the days körde jag "maphack" på den tiden när "alla" gjorde det.
Gamla Doom har jag självklart gjort det it IDDQD, IDKFA samt IDCLEV och sista 2 banorna som är wolfenstein banor.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem

eriamjh


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Avstängd
Skrivet av Kris:

Beror på hur man definierar fusk. Efter att ha blivit hackad i world of warcraft 2008 blev jag tilldelad allt som hackergruppen hade vilket gjorde att jag blev ekonomiskt oberoende ingame och behövde aldrig betala för spelet. Det var ju ett fel från Blizzards sida samtidigt valde jag att inte tacka nej till allt jag fick.

Tror ingen vettig person definierar det där som fusk 🤣

Medlem

Endast i de fallen då det gjort spelet roligare, som t.ex. GTA eller THPS. Aldrig för att göra spel lättare.


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem

Doom och duke nukem är enda spelen jag någonsin fuskat i


signatur

//monster

Medlem

Ytterst lite, men det hände för jag minns väl sajten fuska.nu . Var dock ganska snabbt inne i mentaliteten att det förstörde spelupplevelsen och att man lyckats med något.

Medlem

Vi hade en CS-server som många i klassen/skolan spelade på när jag var typ 13-14. Minns att jag hade något fusk där jag ändrade modell på gubben och kunde bli typ en kyckling eller gisslan (och massa annat). Trollades en del på cs_italy

Detta var innan 1.6... kanske 1.0 / 1.1.

Skriv svar