Förhandstitt - Splitgate
Det var av en ren slump jag kom över Splitgate. I en nyhet från amerikanska PC Gamer talades det om kommande kartor till detta, varav en sades hylla Unreal Tournaments Facing Worlds. Det räckte för att väcka mitt intresse, och i sista stund hann jag med "pre-beta demo".
Spelet släpptes ursprungligen i maj 2019, då med undertiteln Arena Warfare. Efter en del omarbetning - som uppdaterad grafik, kartor och implementation av cross-play - närmar det sig återlansering av 1047 Games arenaskjutare.
Inspirationskällor och gameplay
Jämförelser har gjorts med Halo-serien och jag är benägen att hålla med. På ett bra sätt. Den övergripande speldesignen går lätt att härleda därifrån, och med Halo-fans till utvecklare är det inte förvånande att så är fallet.
Ytterligare inspiration hämtas från Portal med portalvapnet, vilket ger en strategisk dimension utöver det sedvanliga pangandet. Den skicklige kan exempelvis skjuta portaler ovanför motståndarna, följt av några snabba salvor. Eller varför inte skapa en flyktväg? Portalerna går att återkalla, eller förstöras med granater (om motståndarportaler).
Spelaren utrustas även med två vapen (med andra utspridda på kartorna, beroende på spelläge) och jetpack.
Spellägen
Matchmaking erbjuder både casual och rankade lägen (tyvärr var det senare bakom lås och bom under prövotiden). Flera klassiska lägen är inkluderade (se tabellen nedan), samt ett par tidsbegränsade varianter därtill.
Spelläge | Beskrivning |
Team Deathmatch | Döda fienden för att få poäng |
King of the Hill | Få poäng genom att stå på en specifik plats |
Domination | Få poäng genom att erövra och kontrollera tre platser. När en är tagen behöver du inte stanna kvar. |
VIP | Båda lagen har en VIP. Döda denne för att få poäng. VIP:en kan inte skjuta portaler, men får istället dubbel hälsa. |
Team Oddball | Ta bollen och spring! Håll kvar den för att få poäng. |
Team SWAT | Döda fiendelaget för att få poäng. Huvudskott dödar på en gång. |
Team Shotty Snipers | Döda fiendelaget för att få poäng (spelaren utrustas med hagel- och prickskyttegevär) |
Gun Game | Döda fienden för att successivt få bättre vapen. Död genom närstrid sänker den andras vapenrank. |
Showdown | Eliminera fiendelaget för att vinna rundan. Loadouts är slumpmässiga varje gång. Ingen återupplivning under pågående runda! |
Takedown | Eliminera fiendelaget för att vinna rundorna. Återupplivningstiden ökar efter varje död! |
En runda Team Shotty Snipers med undertecknad
Affärsmodell
Splitgate är free-to-play och har en till formatet typisk affärsmodell. I spelets butik finns kosmetiska tillägg för vapen och dylikt som köps med splitcoin (ges i utbyte mot riksdaler). Likt Fortnite är det möjligt att låsa upp vissa saker utan plånboken - bland annat med hjälp av utmaningar (gör en viss mängd skada, döda en fiende genom portaler, what have you).
Kommentar: Battle pass lades till i den efterföljande betan. Det innefattar saker som XP-boost, banners, sprayer och liknande - vilket blir upplåst i takt med ens BP-rank.
Avslutande tankar
I en tid av hjälteskjutare är det uppfriskande med något mer avskalat. Det finns en stark grund och gameplay man gärna återvänder till. Visst, Splitgate är kraftigt inspirerat av andra titlar, men varför återuppfinna hjulet?
Samtidigt är det svårt att blunda för framtida utmaningar med Halo Infinite på horisonten. Även det kommer ha free-to-play multiplayer - och varför inte välja storbudget-originalet i så fall? Kanske är mängden plattformar och cross-play räddningen för Splitgate.
Fotnot: Testat på PC. Splitgate släpps 27 juli till PC, PS4, PS5, Xbox One och Xbox Series X/S.
"I enjoy the sight of humans on their knees"
Efterföljande beta är fortfarande igång. Hade för mig att den var begränsad till 13 juli.
PS. Använde GeForce Experience + ShadowPlay för att spela in, dock var det begränsat till 60 fps. Någon som vet hur man spelar in i 120 fps? Är det OBS Studio som gäller?
"I enjoy the sight of humans on their knees"
Jag gillade spelet, tog ett tag att komma in i men efter det var det väldigt underhållande. Enda negativa var att det knappt gick att hitta games och att det ofta var samma två-tre maps som snurrade.
Aa, när man fattat grejen är det riktigt kul!
Körde du några särskilda spellägen eller var det "quick play" med allt valt? Hittade själv matcher rätt snabbt, men håller med om att det oftast var samma kartor. Tror det var 744 spelare som mest när jag spelade, en bit från spelets Steam-peak på 11 901.
"I enjoy the sight of humans on their knees"
Aa, när man fattat grejen är det riktigt kul!
Körde du några särskilda spellägen eller var det "quick play" med allt valt? Hittade själv matcher rätt snabbt, men håller med om att det oftast var samma kartor. Tror det var 744 spelare som mest när jag spelade, en bit från spelets Steam-peak på 11 901.
Var ett par år sedan jag spelade det nu, körde nog bara quick-play TDM.
Var ett par år sedan jag spelade det nu, körde nog bara quick-play TDM.
Jag förstår, det är ju ett sjyst (och beprövat) läge
Kan förövrigt nämna att spelet varit uppe i 4 813 spelare senaste dygnet (Steam), så ett visst uppsving har det fått.
"I enjoy the sight of humans on their knees"
Några intressanta punkter från IGNs rapportering (26/7):
"Splitgate's official release date is being delayed after some 2 million players overwhelmed the open beta servers, forcing the team to work to increase server capacity."
"Splitgate was originally expected to launch tomorrow following a period that included a substantial graphical overhaul. Instead, it will launch in August as 1047 Games' small team of four engineers scrambles to upgrade the number of concurrent players the game can handle. "
"Proulx also announced that the team was able to raise an $10 million in funding necessary to expand the game's server capacity and stability.
In the meantime, Splitgate's pre-release beta will continue to be available. 1047 Games will update the pre-release version with some of the planned launch content to hold fans over, including three new maps, customizables, and skins."
"I enjoy the sight of humans on their knees"
Några intressanta punkter från IGNs rapportering (26/7):
"Splitgate's official release date is being delayed after some 2 million players overwhelmed the open beta servers, forcing the team to work to increase server capacity."
"Splitgate was originally expected to launch tomorrow following a period that included a substantial graphical overhaul. Instead, it will launch in August as 1047 Games' small team of four engineers scrambles to upgrade the number of concurrent players the game can handle. "
"Proulx also announced that the team was able to raise an $10 million in funding necessary to expand the game's server capacity and stability.
In the meantime, Splitgate's pre-release beta will continue to be available. 1047 Games will update the pre-release version with some of the planned launch content to hold fans over, including three new maps, customizables, and skins."
Fyfan va det har exploderat, 45.000 spelare online atm.
Blev lite småsugen på detta. Flipp eller flopp? Vad säger ni?
Åtminstone kortsiktigt skulle jag säga att det är en flipp.
Senaste tidens spelarökning har varit enorm, vilket är imponerande med i princip noll marknadsföring. En risk är förstås att andra, större alternativ "stjäl" spelare i framtiden. Sedan är det upp till bevis ifall F2P-upplägget håller - låg tröskel iofs, men uppskattas design på skins, osv.
Har själv haft väldigt kul med Splitgate @My2nd spelade redan vid första släppet, så det finns säkert ytterligare tankar att hämta
En varning ifall du bestämmer dig att prova på: det är lång väntetid att komma in för tillfället.
"I enjoy the sight of humans on their knees"
Äntligen någon som pratar om min konsolskjutare nu, snyggt! Glöm inte bort portalerna bara, de är ju lite av en usp för spelet:) skrev några rader på min insta om det är av intresse, dock inte alls lika utförligt och snyggt!
Äntligen någon som pratar om min konsolskjutare nu, snyggt! Glöm inte bort portalerna bara, de är ju lite av en usp för spelet:) skrev några rader på min insta om det är av intresse, dock inte alls lika utförligt och snyggt!
Absolut, mycket hänger på portalerna! Tar mig en titt på vad du skrivit
Tack för förhandstitten. Gedigen!
Det var så lite
"I enjoy the sight of humans on their knees"
Absolut, mycket hänger på portalerna! Tar mig en titt på vad du skrivit
Det var så lite
Insåg nu att jag egentligen inte skrev något alls egentligen men tycker det var så sjukt uppfriskande att kunna skjut igenom portalerna. Tankarna börja spinna iväg till hur det skulle kunna påverka olika game modes. Kommer vi få se ett sjukare smoke-spelande än i cs och valorant? Det intressanta är att det liksom svårt att greppa all potential i portalerna samtidigt som det i praktiken är så vansinnigt enkelt och bara funkar! Det är liksom en mekanik som fick mig att tänka ”kan man verkligen göra så?” Och svaret är alltid ja!