Casual-spel PC, tipstråd

Medlem
Casual-spel PC, tipstråd

Jag är en medelålders familjefar som inte har så mycket tid eller motivation att längre sätta mig in i långa mastodontspel tyvärr.

Jag söker mer lättillgängliga spel som inte är överkomplicerade och som man kan köra en halvtimme då och då. Personligen gillar jag nuförtiden spel mer åt strategihållet.

Men jag tänker att tråden kan ju vara till för att tipsa om casual-spel i allmänhet, så kan den kanske vara till nytta för flera.

Senast har jag spelat Warpips, ett "tug-of-war"-spel i retropixelstil, influerat av C&C. Mysigt och lagom svårt, men har nu tröttnat lite då jag sett det mesta i spelet.


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem

Det kanske faller på "överkomplicerat", då det trots allt är ett Paradox-spel. Men jag får ändå säga Stellaris

Det är ett spel där varje enskild omgång förvisso tar ganska lång tid (åtskilliga timmar), men eftersom tempot är ganska lågt, så går det utmärkt att pausa och spara precis närsomhelst. Och ja, även om det är betydligt lättare att sätta sig in i Stellaris än t.ex. Europa Universalis iV, så finns det en inlärningströskel att ta sig över. Men det är vart det. (Tycker jag)

Och svårighetsgraden är ohyggligt anpassningsbar.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Som du säger, jag tror att tröskeln är lite hög för mig på Stellaris just nu Men säkert bra tips för andra.

Testade ett spel igår, The Last Spell, det kändes mycket trevligt. Bekämpa horder av monster med tre olika hjältar (slumpade) och försvara din by, bygg byggnader och försvarsverk som hjälper dig. Det bästa för mig - det är turordningsbaserat


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem

Hades tipsar jag om.
Väldigt lätt hoppa in och ur och smått beroendeframkallande

Ett tips är att skaffa en prenumeration på game pass kan du för en fast månadskostnad testa massa spel.
Gamepass är perfekt för casual spelaren.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

FM-guru
F.d. Sisyr

Slay the Spire, kanske? Omgångarna går rätt fort (och om man inte hinner klart är det bara att stänga av så sparas det automatiskt där man var, bara att hoppa på tåget igen nästa gång) och innehåller en hel del strategiskt tänkande. Dessutom turordningsbaserat.

Total War spelen är visserligen ganska stora spel i det stora hela.. Men det är turordningsbaserat så du kan välja att spela hur många rundor du själv har tid med..
Och spel serien har rätt många olika tidsepoker som du kan välja mellan om du inte vill ha det nyaste, dom har även fantasy tema i form av sina Warhammer spel


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Medlem

Hades har jag sett skymta förbi tidigare, kollade lite mer noggrant nu, det ser lite trevligt ut. Diablo rougelite

Slay the spire har jag också kollat på. Det hade nog varit ett trevligt alternativ, men är lite trött på kortspelen just nu. Men det kommer nog tillbaka. Såg ett annat liknande spel som verkar rätt schysst, Banners of Ruin. Kan ju vara värt att kolla in om nån tröttnat på Slay the Spire men vill ha nåt liknande.

Dorfromantik kollade jag på häromdagen faktiskt, det såg trevligt ut, det ligger på listan nu.


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Gnällkuk

Det enda du behöver är en prenumeration på Gamepass Ultimate så har du så mycket gott att välja på! Wasteland 3, Control, Cities Skylines, Darkest Dungeon, remaken av Day of the Tentacle, Desperados 3, DiRT 5, Doom Eternal, Forza Horizon 4, remaken av Full Throttle, Hades som redan nämnts, nyligen släppta Humankind... osv.

Det är så löjligt bra utbud av spel man fullkomligt blir helt översköljd av.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Quake-konnässsör

Cities: Skylines
FTL
Into The Breach
Griftlands
Factorio
Desperados
Shadow Tactics
Mutant Year Zero: Road To Eden
Invisible, Inc
Rimworld
Two Point Hospital
Oxygen Not Included

Medlem

Stardew Valley
Banished (dock svår att komma in i)
Settlers 2/3 (om man gillar Strategi-spel i SP format)
Heroes of Might and Magic 2 och 3
Euro Truck Simulator 2
Fall Guys
Kerbal Space Program
Hearthstone (dock det spelet är lite P2W såsom alla kortspel)
Poly Bridge (Denna rekommenderar jag starkt om man inte har kört det tidigare)
Prison Architect
Raft (om du har polare att spela det med, då det är roligare än om man spelar det solo)
Rogue Legacy

Ung. de spelen som jag själv har i min lista som jag spelar till och från om jag vill bort från spel som ökar pulsen

Medlem

Om du nu gillade The Last Spell, så finns det ju "They are Billions". Har haft rätt kul med detta spel. Det kanske inte är så.. "casual", men det är ju att bara hoppa in 30-60 min och lira så mycket du är intresserad av.

https://www.youtube.com/watch?v=QX1rPWPN4DI (det är inte så stressande som videon får det att se ut som, hah)

Medlem

The outer wilds, varje loop är 22 minuter lång som mest och den har den bästa funktionen jag någonsin sett för att se till att du kommer ihåg vart du var och vad du höll på med sist trots avbrott och långa pauser.

Annars kortare spel med grymma upplevelser.
Journey Och ABZU, två spel som faller under samma kategori, Journey är mycket bättre dock.

Annars låter det som att du kanske skulle kika på lite rougelites eller rougelikes.

Cabes of qud är en grym roguelike men dock jävla inlärningkurva, men när du väl fattat grunderna så går det väldigt fort att dra en runda så där och man kan pausa och avbryta när som och spelet spelas i ditt tempo.

Dead cells är likt hades som så att det är korta runs men du gör många av dem precis som Diablo.

Hopps du hittar något.

Skulle hjälpa oss om du kunde ge oss några exempel på spel du spelat nyligen som passar in på dina önskemål.


signatur

P.L.U.R

Medlem

Är själv småbarnsförälder och har inte heller så mkt tid för långa spelsessioner, 2 spel som jag fastnat för just nu som är perfekt för korta 30min sessioner är:
Slay the Spire
Dicey Dungeons

Det sistnämnda hittade jag av en slump, riktigt kul även om det är lite rng! Och perfekt när man inte orkar tänka allt för mkt men ändå vill ha lite utmaning

Medlem

Civilization VI, Heroes 3 eller The Sims kanske. De är de tre spelen jag lirat som mest när jag bara inte pallar göra något som kräver hjärnceller.

Riktigt mysigt att bara slå på lite chill musik, luta sig tillbaka i stolen och bygga ett hus. Spelar inte själva spelet utan bygger bara.

Annars kan jag rekommendera remastern av Spyro trilogin. Förvisso var det nostalgi för mig men tycker fortfarande spelet håller upp riktigt jävla bra och väldigt fin grafik också, även fast det är cartoony. Man får lite Pixar vibbar. Hade bara lirat det första back in the day men platinuma alla tre i remastern på mitt PS4.

Vet inte hur gamla dina barn är men Spyro är ett spel som nog de flesta kan uppskatta så länge man är gammal nog att kunna använda en kontroll. Tror tom spelet har svenskt tal vilket är extremt sällsynt bland spel nu för tiden. Tror inte ens det görs spel med svenskt tal längre. Inte vad jag vet iaf.

Medlem
Medlem

Måste säga SnowRunner. Det är ett ganska långsamt spel som handlar om att frakta diverse material från punkt A till punkt B. Du lägger själv upp rutten mellan punkterna, den långa ofta är lättare eller den korta som ofta är mer riskabel.
Som sagt är det ett väldigt långsamt spel med mycket att göra i men jag återkommer hela tiden och kör några uppdrag.
Finns också på Gamepass som några andra har tipsat om.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Inte ett specifikt spel men jag rekommenderar varmt Xbox game pass för PC. Rimlig prissättning och tröskeln att bara prova ett spel blir väldigt låg.

Själv har jag snöat in på casual roguelites, ger mig möjligheten att spela spel som ändå utmanar mig, ger mig relativt snabbt återkopplad känsla av framsteg och jag behöver inte sätta mig in i/engagera mig i någon djupare story.

Mina favoriter är:

Dead Cells - Roguelite Metroidvania
Curse of the Dead Gods (mycket bättre än Hades i min mening)
Monster train - deckbuilder roguelite på ett demontåg
Slay the Spire - deckbuilder roguelite
Atomicrops - Harvest moon + bullet hell twin stick shooter roguelite
Trials of Fire - Deckbuilder roguelite med RPG/tactics-stuk

Tror alla spelen ovan utom Trials of fire finns på Xbox Game pass, enda problemet jag har haft är väl att PC och konsol-versionerna inte delar sparfiler.

Alla dessa har fungerat bra att spela i omgångar om 30 minuter till en timme i stöten.

Sedan blev jag ju lätt hookad på Humankind i förrgår, nu när sonen är fyra år fungerar det ändå att spela det 1-2 timmar på kvällarna efter han somnat men en tur till-suget är starkt. Det är mer snabbspelat än Civ men det kräver ändå viss investering.

Ett djupt prisvärt strategi-liknande spel på Steam är annars Mindustry, även om vissa banor i senare skeden kräver längre spelsessioner så kommer man rätt långt med sessioner om 30 minuter till en timme inledningsvis.

Medlem

Har en hel del vänner i samma sits som du, som jag har rekommenderat spel till och dem flesta har fastnat hårt för Total War Warhammer (vilket lutar mer åt rollspels hållet än dem andra total war spelen) och Mount & Blade Bannerlord.

Du kan spela dem spelen i din egna takt då dem inte är i real tid, förutom i strider, så du kan enkelt gå ifrån datorn när som helst.

Tur baserade spel som X-com och Phoenix Point är också populära bland unga pappor.

Medlem

Vet inte om Minecraft räknas som casual men tycker själv det är avkopplande och kul att bara hoppa in i sin värld när man har lite tid över. Bara bygga lite på projekt man gått och funderat på...

Medlem

Jag håller med @Maggot, Minecraft är ju avkoppling deluxe. Samma sak med Stardew Valley. Inget av dom räknas väl som rts men båda tycker jag är perfekta att hoppa in och ut ur när det behagar.
Paradox strategispel är annars bra, men som många skriver lite längre inlärningskurva. Annars är det trevligt att sätta sig vid Hearts of Iron och ta över ett land lite då och då.

Medlem

Årets hit; Valheim!


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Hades skulle jag säga. Man kan lägga hur lite eller hur mycket tid man vill på det spelet. Helt fantastiskt. Fan nu måste jag spela igen…

Dead Cells är också otroligt bra och går att spela i den mån man har tid även om det är ett evighetsprojekt att bemästra helt.

Men båda ovanstående är extremt enkla att komma in i och kräver inte super långa sessions.

Medlem

Kanske kika på Plague inc: Evolved? Det är relativt korta omgångar, inte så krångligt och svårighetsgraden går att ställa som man vill. Risken är väl dock att man fått nog av pesten IRL vid det här laget =/


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Two Point Hospital som någon redan någon nämnt men det är perfekt om man vill va lite casual. enkelt att fatta. Bra musik och precis lagom med humor.


signatur

Allätare

Medlem

Är du nu medelålders så hade har du ju bra erfarenhet kring Civilization spelen. Där har du ett perfekt spel att köra lite då och då 👍

Medlem
Skrivet av Tabula:

Oooh det såg mysigt ut! Carcassonne singleplayer typ

Outer Wilds är ju ett spel som alla borde ha kört, bäst är väl egentligen om man inte vet något om spelet innan.

Door Kickers 2, varje omgång behöver inte ta mer än någon minut men kan ta betydligt mycket längre tid än så om man bestämmer sig för det. Det är ju pang-pang men kan vara lite avkopplande för huvudet ändå.

Snowrunner är även det ett casual spel där du gör allt i din egen takt även om det i det flesta fallen är bäst om man tar det försiktigt istället för att vrôla på.

Teardown, för att förstöra saker är ju alltid skoj.

Breathedge, mys runt i rymden. Mycket roligt och spännande att upptäcka och lite grejer att crafta. Och höns.

Foxhole är perfekt om man vill chilla, du kan spela 1 minut eller 1 timma, är du inte vid fronten är det bara att sätta på valfri pod.

Medlem

Är lite i samma sits som TS. Men det finns inte nog av bra casual-spel.

Några tips:

Frostpunk
Civ 5/6
Stardew Valley
Total war-spelen
Subnautica
Darkest Dungeon

Medlem

Plants vs Zombies

Medlem

APEX eller valfritt COD.

123
Skriv svar