Vi har varit "tondöva", säger Bobby Kotick i öppet brev till Activision Blizzards anställda

eld
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Då ska det väldigt tydligt framgå av inbjudan och vara helt valbart utan några som helst reprimander.

På ett sätt kan jag tycka att det är tråkigt att det blir väldigt problematiskt att fråga människor om dem vill med på fest efter jobbet när det i sig kan uppfattas som opassande och lämpligt.

För ofta finns förväntningar från människor om vad som kommer hända på festen eller inte.
Vissa vill på fest för att träffa någon dem finner tycke för. Andra är bara där för att man blivit tillfrågad.
En del vill inte ens egentligen vara där men är där ändå av olika anledningar. Sen har vi personer som vill till festen för att sexuellt utnyttja andra och hur skyddar man sig ens emot sådana personer som sjunkit så lågt och inte har någon respekt för andra.

Men klart är att ju tydligare vi kan vara med varandra desto bättre.

Jag har haft sjukt roliga spelindustri-fester med det senaste företag jag jobbat på och det var totalt underförstått att den lilla grupp kvinnor som var en del av företaget skulle kunna känna sig säkra på dessa, de är ju ändå dina vänner.

Du representerar även företaget på dessa om du är högt uppsatt.

Tyvärr var tafsande och ofredande fortfarande ett jättestort problem på många fester i industrin, och kvinnor är även där i en utsatt och väldigt liten grupp, och många som gärna vill nätverka med folk i industrin blir direkt raggade på.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Okej, du säger att du har nolltolerans, men ändå säger att det spelar roll på antalet händelser jämfört med anställda. Det låter konstigt, eller hur?

Men då kommer min nästa fråga: Om en kvinna har blivit taffsad på, har blivit utsatt för Cubic Crawl, blivit frågad efter sexuella tjänster, öppet frågad om sina bröst osv, som hon har anmält det till sin chef och inte fått stöd genom chefen, och anmält till HR men inte fått stöd där heller. Vad tycker du hon ska göra då?
Om samma sak händer flertal kvinnor, och de stöter på samma problem, vad anser du de ska göra?
När tycker du de är berättigad att eskalera det vidare till sin stat eller extern organisation, utan att du ser det som en "woke-rörelse"?

Jag hatar ordet nolltolerans. När en person mördar, då är det en självklarhet att rätten beaktar förmildrande omständigheter. Men allsköns myndigheter och rättighetsivrare stoltserar med "vi har nolltolerans" mot betydligt mildare missgärningar.

Det bidrar till den sjuka cancel kultur vi har fått. Om en person skrev något olämpligt på nätet för flera år sedan, då ska man få sparken och evigt fördömas. Fast man inte ens brutit någon lag. "Vi har Nolltolerans! Det här bryter mot våra värderingar!". Är det ett sådant samhälle vi vill ha?

Hur som helst, tjejen i ditt exempel, klart hon ska kunna gå vidare med anmälan. Däremot tycker jag inte Blizzard överlag verkar ha en särskild kultur av övergrepp. Min reaktion gäller dock främst lagret utanpå detta. Att det bildas drev. Att det räcker med anklagelser för att fälla någon. Inga bevis, ingen utredning. Du MÅSTE tro, du MÅSTE tycka att det är inget annat än allvarligt. "Believe all women".

Det är sjukt och det är ont. Den här hämndkulturen måste bort. Vi är på väg att komma bort från rättsstaten. Man blir orättfärdigt dömd av en mobb.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av AplAy:

Tror Du att det var därför de hade en bild på Bill Cosby från 2013-konferensen dock?

Så du menar att de verkligen bara tyckte om Bill Cosby så mycket och det har inget att göra med att Axel(som bodde i rummet) eller vad han hette var en känd sexual predator bland senior personalen?

Medlem

"I couldn't hear your screams for help, over the sound of my 15 helicopters, 9 boats, 5 planes and 100000000$"

Medlem
Skrivet av eld:

Jag har haft sjukt roliga spelindustri-fester med det senaste företag jag jobbat på och det var totalt underförstått att den lilla grupp kvinnor som var en del av företaget skulle kunna känna sig säkra på dessa, de är ju ändå dina vänner.

Du representerar även företaget på dessa om du är högt uppsatt.

Tyvärr var tafsande och ofredande fortfarande ett jättestort problem på många fester i industrin, och kvinnor är även där en utsatt och väldigt liten grupp, och många som gärna vill nätverka med folk i industrin blir direkt raggade på.

Det är det jag menar med att människor har olika förväntningar. Att människor träffar sina framtida partners via fester med kollegor är inte ovanligt.

Jag har svårt att se en lösning på problemen om vi inte är mer ärliga med varandra och försöker få alla att förstå exakt vad som gäller på festen.
Om det innebär att man konkret och rakt ut får säga att det inte får förekomma raggande på festen så är det i mitt tycke mer rättvist att förmedla detta.
Eller att man exempelvis inte tillåter alkohol.
Att man redan på förväg är väldigt noga med att uppmärksamma på att om det förekommer något fuffens så kastas man ut.
Vänner sinsemellan borde också kunna stoppa varandra från att begå vidrigheter.
Stoppas det i tidigt skede kanske inte någon ens behöver bli skadad och personen får sova ruset av sig och skämmas.
Då måste vi allihopa våga hjälpa varandra mer också och direkt säga ifrån, oavsett vem det är som utför eller blir berörd.

Visst, det är väl lättare att säga att "detta bör alla förstå" eller nåt liknande men jag tror inte att det är speciellt hjälpsamt.

Jag har inte svaren på hur man löser detta så klart och för egen del undviker jag gärna företagsfester för tråkigare och dödare klimat får man leta efter men om man gillar den typen av självflagellering förtjänar man att vara säker där.

Avstängd
Skrivet av eld:

Du lever upp till ditt namn!

Läs stämningen igen (eller överhuvudtaget) så förstår du sammanhanget med deras festrum.

https://i.imgur.com/5JpKOIk.png

I och med att det endast är fjärde vågens superwoke'a feminister som nickar (she/her) på twitter bekräftar ju farhågan om vilken typ av människor det är som klagar på företaget. Blir ju extra jobbigt att övertyga mig nu kan man ju lugnt påstå.

eld
Medlem

Blizzard walkout

Avstängd
Skrivet av matt76:

Hur ska man annars tolka att du skriver ”endast vita män”, när jag inte nämnt något om hudfärg i inlägget du citerade. Står inget i stämningansökan om att hudfärg bland männen har spelat roll i rekryteringen, så oklart varför du ens nämner det.

Det borde ju vara underförstått att det är vita män som är överrepresenterat på företaget, jag behöver väl knappast länka källor till det eller?

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Jag hatar ordet nolltolerans. När en person mördar, då är det en självklarhet att rätten beaktar förmildrande omständigheter. Men allsköns myndigheter och rättighetsivrare stoltserar med "vi har nolltolerans" mot betydligt mildare missgärningar.

Det bidrar till den sjuka cancel kultur vi har fått. Om en person skrev något olämpligt på nätet för flera år sedan, då ska man få sparken och evigt fördömas. Fast man inte ens brutit någon lag. "Vi har Nolltolerans! Det här bryter mot våra värderingar!". Är det ett sådant samhälle vi vill ha?

Hur som helst, tjejen i ditt exempel, klart hon ska kunna gå vidare med anmälan. Däremot tycker jag inte Blizzard överlag verkar ha en särskild kultur av övergrepp. Min reaktion gäller dock främst lagret utanpå detta. Att det bildas drev. Att det räcker med anklagelser för att fälla någon. Inga bevis, ingen utredning. Du MÅSTE tro, du MÅSTE tycka att det är inget annat än allvarligt. "Believe all women".

Det är sjukt och det är ont. Den här hämndkulturen måste bort. Vi är på väg att komma bort från rättsstaten. Man blir orättfärdigt dömd av en mobb.

Nolltolerans betyder inte Cancel Culture. Nolltolerans betyder inte att man får sparken på en gång.
Nolltolerans betyder att det finns konsekvenser för dina handlingar. Ingen form av trakassering ska vara tillåtet, alla ska kunna jobba på en arbetsplats och trivas där. Att medvetet orsaka att en kollega mår dåligt på jobbet med flit ska vara nolltolerans, på alla arbetsplatser.
Sen spinner du det till en scenario som inte har någon relevans i diskussionen med cancel culture och vad någon hypotetiskt har skrivit på twitter.
Jag gillar inte Cancel Culture heller, men det är inte det den här diskussionen handlar om heller.

Hur vet du att Blizzard inte har överlag kultur av sexuella trakasserier eller övergrepp? Nekar du alltså att staten har gjort en 2 års utredning? Anser du att de ljuger i stämningsansökan? Tror du flera anställda som först nu gå ut offentligt med deras erfarenheter på företaget ljuger? Eller är det återigen en fråga om "hur många offer jämfört med hur många anställda"?

Du säger att man inte behöver bevis, att det räcker med anklagelser. Men enligt stämningsansökan så har dem bevis? Flera källor som attesterar att folk som har trakasserat har inte fått några konsekvenser alls, eller cheferna/ledningen vänder ryggen mot. Vad för bevis kräver du för att det ska vara rättfärdigad att klassas som trakassering? Hur ska du bevisa att en grupp personer gör Cubic Crawl och börjar sexualisera din kropp och ställa obekväma frågor?

Vad för hämdkultur pratar du om? Om någon har gjort någon annan illa, ska inte den personen bli på något sätt bestraffad?

Du säger att du inte tolererar sexuella trakassering, men du rättfärdigar det ändå med meningar som "unga datornördar som är oskuld och har bara killsnack" utan någon basis alls. Du säger att du hatar nolltolerans vilket också tyder att du anser att sexuell trakassering till en viss grad är okej. Du bortser bevis som vittnen, flera offer, 2 års undersökning, och säger att det är en drev, "woke"-kultur, att det räcker bara med anklagelser (återigen ingen basis). Du säger att hämnkulturen måste bort, det tolkar jag att du anser att om någon har sexuellt trakasserat någon så ska denne inte bli bestraffad för det. (För nu tolkar jag att hämndkultur är inte samma sak som cancel culture som du nämnde tidigare)

Sorry, men för mig låter som att du tycker det är okej det som har hänt, och att allt är enligt sin ordning på Blizzard, att allt är överdrivet. För så länge det är bara en liten andel av anställda, så är det fine.

Om jag har tolkat dig fel så får du gärna säga hur du tycker dessa kvinnor borde ha gjort, och vad företaget borde göra åt saken bättre, än vad Bobby har gått ut med att de ska göra hädanefter.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Nolltolerans betyder inte Cancel Culture. Nolltolerans betyder inte att man får sparken på en gång.
Nolltolerans betyder att det finns konsekvenser för dina handlingar. Ingen form av trakassering ska vara tillåtet, alla ska kunna jobba på en arbetsplats och trivas där. Att medvetet orsaka att en kollega mår dåligt på jobbet med flit ska vara nolltolerans, på alla arbetsplatser.
Sen spinner du det till en scenario som inte har någon relevans i diskussionen med cancel culture och vad någon hypotetiskt har skrivit på twitter.
Jag gillar inte Cancel Culture heller, men det är inte det den här diskussionen handlar om heller.

Hur vet du att Blizzard inte har överlag kultur av sexuella trakasserier eller övergrepp? Nekar du alltså att staten har gjort en 2 års utredning? Anser du att de ljuger i stämningsansökan? Tror du flera anställda som först nu gå ut offentligt med deras erfarenheter på företaget ljuger? Eller är det återigen en fråga om "hur många offer jämfört med hur många anställda"?

Du säger att man inte behöver bevis, att det räcker med anklagelser. Men enligt stämningsansökan så har dem bevis? Flera källor som attesterar att folk som har trakasserat har inte fått några konsekvenser alls, eller cheferna/ledningen vänder ryggen mot. Vad för bevis kräver du för att det ska vara rättfärdigad att klassas som trakassering? Hur ska du bevisa att en grupp personer gör Cubic Crawl och börjar sexualisera din kropp och ställa obekväma frågor?

Vad för hämdkultur pratar du om? Om någon har gjort någon annan illa, ska inte den personen bli på något sätt bestraffad?

Du säger att du inte tolererar sexuella trakassering, men du rättfärdigar det ändå med meningar som "unga datornördar som är oskuld och har bara killsnack" utan någon basis alls. Du säger att du hatar nolltolerans vilket också tyder att du anser att sexuell trakassering till en viss grad är okej. Du bortser bevis som vittnen, flera offer, 2 års undersökning, och säger att det är en drev, "woke"-kultur, att det räcker bara med anklagelser (återigen ingen basis). Du säger att hämnkulturen måste bort, det tolkar jag att du anser att om någon har sexuellt trakasserat någon så ska denne inte bli bestraffad för det. (För nu tolkar jag att hämndkultur är inte samma sak som cancel culture som du nämnde tidigare)

Sorry, men för mig låter som att du tycker det är okej det som har hänt, och att allt är enligt sin ordning på Blizzard, att allt är överdrivet. För så länge det är bara en liten andel av anställda, så är det fine.

Om jag har tolkat dig fel så får du gärna säga hur du tycker dessa kvinnor borde ha gjort, och vad företaget borde göra åt saken bättre, än vad Bobby har gått ut med att de ska göra hädanefter.

Vi har kunnat motarbeta alla former av orättvisor och övergrepp under minst 100 år av liberal demokrati och rättsstat. Moderna begrepp som "nolltolerans" har allt mer kommit att betyda mer än bara att man ska säkra trygghet för anställda. Vem är emot att det ska vara tryggt på arbetsplatser? Ingen. Det vi är emot är hysteri och överreaktion, svartmålning, häxjakt och att utnyttja en kris för sin agenda. Ingen nyansering, inga försök att förstå.

Ingen förnekar att vissa övergrepp troligen har skett på Blizzard och att tjejer har farit illa. Men det är inte samma sak som att Blizzard har en sjuklig kultur och att hela företagskulturen måste reformeras och att - som Bobby skrev - tjejer och minoriteter ska framledes kvoteras till anställning och befordran till högre positioner.

Självklart har det betydelse hur omfattande problematiken är. Har det skett några enstaka incidenter av olagligt tafsande under senaste åren? Eller är det så att det pågår dagligen och att en stor andel kvinnor mår dåligt av att gå til jobbet varje dag? Håller man inte med om det, ja då är det inte lönt att prata.

Enstaka incidenter bevisar ingenting. Bara för att jag säger så så betyder det inte att jag förminskar övergrepp. Men omfattningen av övergrepp avgör allting. Annars är detta inte en nyhet överhuvudtaget.

Jag betvivlar inte att trakasserier av typen "personer gör Cubic Crawl och börjar sexualisera din kropp och ställa obekväma frågor" sker på Blizzard. Min poäng är att det intressant är hur omfattande det är. Är det verkligen vanligt?

Du frågar mig "Hur vet du att Blizzard inte har överlag kultur av sexuella trakasserier eller övergrepp?" Nej, jag vet inte. Men du vet inte heller. Ingen vet ännu. Det är ju min poäng. Finns det verkligen en utbredd toxisk övergreppskultur på Blizzard bara för att det existerar en stämningsansökan och spridda vittnesmål om tjejer som upplevt kränkningar? Jag tror inte det. Det har inte ens skett en utredning förrän Blizzard nu kände sig tvungna att vika sig för mobben. Alla skiter i vad sanningen är.

Att flera här inne gör stor sak av att staten Kalifornien står bakom stämningen, som att det skulle öka trovärdigheten. Ja, förr kunde det vara så, att om en delstat ställde sig bakom kunde man hoppas på att det var seriösa och ärliga aktörer som låg bakom. Så är det inte längre. Staten Kalifornien är totalt infiltrerat av woke. Det är hur lätt som helst att hitta advokater som vill driva woke-ärenden och främja diversity-inclusion-equity-agendan.

Det är bisarrt att vi kommit så långt att det numera räcker med anklagelser varpå rättvisa ska skipas utan utredning och alla ska bara acceptera att det är så utan bevis. Annars blir man beskylld för att acceptera trakasserier.

Det är detta som är konsekvensen av woke.


signatur

Memento Mori

Medlem

Intressant hur ni diskuterar.

iaf bevis finns och undersökning har utförts under en längre period vilket lett till stämningen.

Nu kanske inte bevisen räcker eller man gör upp i godo så det får man se hur det blir,


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Sandpapper:

Det borde ju vara underförstått att det är vita män som är överrepresenterat på företaget, jag behöver väl knappast länka källor till det eller?

Ingenstans i stämningen nämner de dock hudfärg på männen, inte heller att de rekryterat män utifrån hudfärg. Att du sedan går igång på ordet ”mångfald” och direkt associerar det till att även inkludera ”hudfärg” (särskilt då manlig sådan) får stå för dig, när det är relativt underförstått, utifrån stämningen och brevet från Kotick som är ett svar på denna, att det handlar om att både manliga och kvinnliga kandidater ska hanteras likvärdigt. Utifrån innehållet i stämningsansökan har det uppenbarligen inte varit så..


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Avstängd
Skrivet av matt76:

Ingenstans i stämningen nämner de dock hudfärg på männen, inte heller att de rekryterat män utifrån hudfärg. Att du sedan går igång på ordet ”mångfald” och enbart associerar det till ”hudfärg” får stå för dig, när det är relativt underförstått, utifrån stämningen och brevet från Kotick som är ett svar på denna, att det handlar om att både manliga och kvinnliga kandidater ska hanteras likvärdigt (ingen särbehandling p.g.a. kön etc).

Jag skrev hudfärg och kön.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Vi har kunnat motarbeta alla former av orättvisor och övergrepp under minst 100 år av liberal demokrati och rättsstat. Moderna begrepp som "nolltolerans" har allt mer kommit att betyda mer än bara att man ska säkra trygghet för anställda. Vem är emot att det ska vara tryggt på arbetsplatser? Ingen. Det vi är emot är hysteri och överreaktion, svartmålning, häxjakt och att utnyttja en kris för sin agenda. Ingen nyansering, inga försök att förstå.

Ingen förnekar att vissa övergrepp troligen har skett på Blizzard och att tjejer har farit illa. Men det är inte samma sak som att Blizzard har en sjuklig kultur och att hela företagskulturen måste reformeras och att - som Bobby skrev - tjejer och minoriteter ska framledes kvoteras till anställning och befordran till högre positioner.

Självklart har det betydelse hur omfattande problematiken är. Har det skett några enstaka incidenter av olagligt tafsande under senaste åren? Eller är det så att det pågår dagligen och att en stor andel kvinnor mår dåligt av att gå til jobbet varje dag? Håller man inte med om det, ja då är det inte lönt att prata.

Enstaka incidenter bevisar ingenting. Bara för att jag säger så så betyder det inte att jag förminskar övergrepp. Men omfattningen av övergrepp avgör allting. Annars är detta inte en nyhet överhuvudtaget.

Jag betvivlar inte att trakasserier av typen "personer gör Cubic Crawl och börjar sexualisera din kropp och ställa obekväma frågor" sker på Blizzard. Min poäng är att det intressant är hur omfattande det är. Är det verkligen vanligt?

Du frågar mig "Hur vet du att Blizzard inte har överlag kultur av sexuella trakasserier eller övergrepp?" Nej, jag vet inte. Men du vet inte heller. Ingen vet ännu. Det är ju min poäng. Finns det verkligen en utbredd toxisk övergreppskultur på Blizzard bara för att det existerar en stämningsansökan och spridda vittnesmål om tjejer som upplevt kränkningar? Jag tror inte det. Det har inte ens skett en utredning förrän Blizzard nu kände sig tvungna att vika sig för mobben. Alla skiter i vad sanningen är.

Att flera här inne gör stor sak av att staten Kalifornien står bakom stämningen, som att det skulle öka trovärdigheten. Ja, förr kunde det vara så, att om en delstat ställde sig bakom kunde man hoppas på att det var seriösa och ärliga aktörer som låg bakom. Så är det inte längre. Staten Kalifornien är totalt infiltrerat av woke. Det är hur lätt som helst att hitta advokater som vill driva woke-ärenden och främja diversity-inclusion-equity-agendan.

Det är bisarrt att vi kommit så långt att det numera räcker med anklagelser varpå rättvisa ska skipas utan utredning och alla ska bara acceptera att det är så utan bevis. Annars blir man beskylld för att acceptera trakasserier.

Det är detta som är konsekvensen av woke.

Du får det att låta som att vi har uppnått jämställdhet här i trygga lilla Sverige men det har vi inte.

Om det nu upprepade gånger, oavsett om det är enstaka fall eller dagligen, förekommit trakasserier som sedermera sopats under mattan av ledningen så är ju det precis vad du beskriver: en sjuklig kultur. Det är förtryck av ledningen.

Att någon trakasseras en gång är inte helt ovanligt men att det sker gång på gång, och att ledningen gång på gång tittar åt andra hållet är helt jävla sjukt. Det är någon som tagit livet av sig på grund av detta. Att du rättfärdigar detta med att det förmodligen procentuellt sett inte är så många anställda som är utsatta är skrämmande.

Var går gränsen? Är 100 ggr på 5000 anställda okej? Är isf 100000 ggr okej om det hade varit 5 miljoner anställda?

Du säger att ingen utredning gjorts. Jo, I 2 års tid har den pågått. Det är därför de nu blir stämda. Att blizzard själva inte gjort det är ju självaste problemet. Deras högsta chef är specifikt namngiven i stämningsansökan. Nu blir de ju illa tvungna för här kommer konsekvenserna för att de inte tagit initiativet tidigare. Hade den här stämningsansökan inte lämnats in så hade det förmodligen inte hänt någonting.

Din förståelse kring amerikanska rättssystemet verkar vara näst intill 0. Det är en statlig myndighet som utrett detta och nu stämmer dem. De har egna advokater som troligtvis behövt jobba ganska länge för att hamna där de är, och framför allt har de högst troligt behövt välja mellan att försöka göra något vettigt alternativt tjäna mängder med pengar. Det är inte så att Kalifornien som stat satt sig ned och kommit överens om att anställa någon "hot shot woke lawyer". Det funkar inte så.

Medlem

Kommer det leda till förändring? Hmm...

Känns som lilla Bobby känner eld under fotsulorna och lovar saker han inte har som intention att hålla.

Skrivet av Sandpapper:

Det är ju ingen skräll att svaret på drevet blir inkvoteringar och ännu mera woke-politik. Men som ovanstående skribenter redan artikulerat så räcker inte detta, mobben kräver att alla avgår och erkänner dehumanisering samt exil. Gärna också att man bränner ner Blizzards huvudkontor och demonstrerar i spelen genom att riva ner diverse statyer. Alla som motsätter sig detta är rasister med sitt vita privilegie och således ej kvalificerade för att tas på allvar.

Nej du Blizzard, ert rykte är för evigt kört i skiten, inte ens kraftigt forcerad woke-kultur kan rädda er.

Ah. Du är en av "dem". Alltså de personer som fullständigt vill byta fokus på diskussionen och skylla allt på väderkvarnar.

Det är ändå ganska komiskt hur de som mest nämner "Woke-kultur" och verkar vilja att dessa sker.. är de som faktiskt är mest emot det.

Skrivet av Sandpapper:

Vad var det för rasistiska påhopp? Att klippa ut skämt ur sin kontext kan få självaste Pewdiepie att framstå som en nazi.

Donera pengar till BLM så att deras ägare kan flytta till ett ännu mera vitt privilegierat område i LA? BLM har ökat "racial tensions" i världen snarare än minskat, så att de helt plötsligt skulle göra någon positiv påverkan har jag svårt att se, det är bara en i mängden av organisationer som försöker kapitalisera på rasism.

Man har inte råd att göra fel i dagens samhälle, man får ingen andra chans. Det är tyvärr så det ser ut.

Källor: https://www.theguardian.com/world/2020/nov/27/black-lives-mat...
https://californiaglobe.com/section-2/black-lives-matter-co-f...

ELLER.. så fick BLM rörelsen dessa skygga typer att börja bunta ihop sig och visa problemen mer öppet?

Skrivet av Slimebeast:

Det är så bisarrt hur lätt det sker, att en institution blir överkörd av woke.

Kasta fram anklagelser om påstådda sexuella trakasserier och "toxic working environment" med all sedvanlig woke-retorik, och inte bara PR- och HR-managers lägger sig platta direkt utan också självaste VD:n.

Brevet är fyllt av woke-terminologi. "förlåt", "vi har varit döva", "Vi lovar att lyssna", "safe environment", "vi ska förbättra oss med alla tillgängliga medel", "inclusion", "diversity" etc. Det är så man kräks.

Sexanklagelserna har inte ens bedömts men trycket från woke-mobben är så hårt, att det här kan bara sluta på ett sätt, vilket historien bevisat gång på gång sedan 2014 i denna sjuka era av censur och cancel culture. Lika bra att skippa utredningen och gå till åtgärder för att tillmötesgå haveristernas krav, bara för att rädda aktiekursen och företaget. Detta är "justice" enligt woke. Ingen granskning, ingen objektivitet, ingen sans och balans.

Om någon anklagar någon för sexuella trakasserier, herre jävlar om du törs ifrågasätta det.

Härnäst väntar en radikal förändring av hela företaget Blizzard inklusive uppläxning av de anställda i värdegrundsarbete samt införande av könsbaserad och rasbaserad kvotering, med årlig monitorering och godkännande av en kommitté av externa wokeaktivister.

Stackars alla passionerade gajmingnördar som redan haft svårt att skaffa brudar, nu får de vakta sina tungor när de råkar vara nära en tjej. Det är bara att vika sig, listen and learn!

Yes. Det kan ju inte vara så att det funnits enorma problem med sexuella trakasserier på arbetsplatsen? Nej då. Måste vara någon "Woke-konspiration. Det är nästan skrattretande att se folk sitta och skrika "Cancel-culture" och "Censur" utan att ha en blekaste aning om vad dessa begrepp innebär. För det är enklare att gå till attack än att inse hur sunkig ens syn på kvinnor är när man försöker försvara vad som förekommit inom företaget.

Skrivet av Slimebeast:

Nej så där lätt slipper du inte undan.

Ge ett mått. Vad är "mängder" med personer? Hur utbredd är denna toxiska kultur? Hur vanligt är det med sexuella trakasserier på Blizzard?

Var går din gräns för vad som är rimligt och vad är en nivå av trakasserier som bör leda till att det blir en världsnyhet med fallande aktiekurs och VD:brev om värdegrundsarbete och kvotering?

Staten Kalifornien anser att de har fog nog för ett rättsfall... högsta hönset inom organisationen går ut indirekt och erkänner att de misslyckats i dessa fall men du sitter fortfarande och påstår att det eventuellt kan vara falskt? Är det bristande läsförståelse eller sunkiga värderingar som spökar? Det finns tom. upprop bland 1500 fd. och nuvarande anställda inkluderat en drös med ansvariga för diverse avdelningar inom bolaget som ställt sig extremt kritisk till hur företaget skött detta och gått ut i mer eller mindre strejk i support för de kvinnor som fått utstå detta. Men de ljuger väl antagligen också? Eller det kanske är "woke-culture" även där? https://www.theverge.com/2021/7/27/22595922/activision-blizza...

Skrivet av jeppe109:

Oftast när jag inte hållt med någon annans synvinkel eller åsikt har det aldrig funkat speciellt bra att förolämpa och bete mig illa tillbaka.

Det går att framföra sin åsikt på ett sätt som inte nedvärderar andras åsikter och framförallt inte personen bakom åsikten.
Vi är alla människor och vi har alla möjligheten att försöka lyssna på och förstå varandra.
Med bra argumentation och välvilja kan man ändra på människors åsikter.

Problemet är väl den nivå som satts av vederbörande. Alltså att ribban är så låg satt att de som svarar omöjligt kan höja den.

Medlem
Skrivet av Sandpapper:

Inkvotering är en av de åtgärderna man nu ska implementera, det står i nyheten: "Nya rutiner när det gäller nyanställningar, för att säkerställa mångfald."

Det är din fria tolkning av meningen. Faktum är att det finns många olika sätt att säkerhetsställa mångfald där långt ifrån alla skulle vara negativa.

Skrivet av Sandpapper:

Så en viss hudfärg eller kön ska alltså vara tungan på vågen vid en nyanställning? Nej tack, kön och hudfärg ska inte spela någon roll. Har man endast anställt vita killar så betyder inte det att man kan ska använda samma tillvägagångssätt för en annan grupp i samhället, två fel gör inte ett rätt.

Det märks att du aldrig suttit i en sits där man skall anställa folk.

Skrivet av Slimebeast:

Du erkänner att det räcker med en enda incident som tystas ner av chef(er). Då kan alla fördämningar förlösas. För dig spelar omfattningen inte någon avgörande roll. Ett misstag och du får sparken.

Inget överseende, ingen förlåtelse, inga proportioner. Det är detta som gör woke så farligt och vidrigt.

Det ska drevas, det ska stämmas, hela Blizzard ska beskrivas som toxic culture och det ska införas obligatoriskt s.k. värdegrundsarbete och inrättas en politbyrå på företaget som årligen ska godkänna om tillräckligt med kvinnor och minoriteter kvoterats in.

Jag hoppas du aldrig får en chefsposition alternativt. lär dig hur vilse du är innan dess.

Och det enda vidriga här är ditt försök att förringa att folk fått utstå sexuella trakasserier bara för att det inte skall skett "I nog många fall" i proportion till antalet anställda. Och att du har mage att påstå att "Woke" skulle vara vidrigt med tanke på hur du behandlat hela ämnet är bara att du tjongar bergskedjor i glashus.

Sekunden en chef försöker "tysta ned" offer och situationer som ovan är den sekund som denne bevisar att den inte är kompetent nog att innehava sagda situation.

Skrivet av Slimebeast:

Naturligtvis tycker jag inte det.

Men på en så stor arbetsplats med 5000 datanördar och förmodat grabbig atmosfär med många oskulder så förväntar jag mig en viss sorts "killsnack" och, eftersom människor gör misstag och det alltid finns några ruttna ägg där ute, att en och annan incident (övergrepp) sker genom åren, utan att jag automatiskt drar slutsatsen att där råder en kultur av övergrepp.

Sitter du just nu och försöker normalisera sexuella trakasserier?

Skrivet av Slimebeast:

Det där är för kategoriskt. Det kan visst vara okej för en chef att bjuda in en kollega och medarbetare i lägre position på fest och ragga på henne. Om det görs civiliserat.

Plus att din definition på övergrepp är alldeles för vagt.

Vad betyder "väldigt fysiskt försöka ragga på någon"? Att ta en tjej på rumpan? Att försöka kyssa och hångla? Att tvinga sina "private parts" in i någon?

Du säger bokstavligen emot dig själv.

Skrivet av Slimebeast:

Du är nyanserad. "tämligen", "rätt olämpligt", " visst mått av förtroende", "skulle kunna". Detta saknes helt i Blizzardgate och det drev som pågår.

Det handlar om människor. Med alla våra fel och brister och drifter. Tänk alla överläkare som festat och legat med underläkare och sjuksköterskor. Det kanske är en gråzon, det kan självklart vara olämpligt ibland, det ger utrymme för missförstånd. Men det är många lyckliga par som fortfarande bildas på det sättet.

Det är ganska enkelt. Ge fan i att tafsa. För den genomsnittliga människan så brukar detta inte vara ett problem.

Medlem

Fattig, ryggradslös och köpt HR de har eller.
Jobbar inte inom spelindustrin, men tillhör IT-sektorn. Huvuden har rullat sen dag 1 hos oss när vi äntligen fick en HR som inte tillåter nån skit. Några enstaka slemmiga och hala jävlar kvar, dock på nya positioner utan någon reell makt som förr.

Medlem

Rätt så nice att folk som Slimebeast, General White och sandpapper är i minoritet, i alla fall i denna tråd. Det var deprimerande där ett tag.

Förhoppningsvis, så leder stämningen till att det blir någon sorts bättring. Den lär ju också få andra företag att se över sitt beteende när det gäller sånt här svineri.

Medlem
Skrivet av Sandpapper:

I och med att det endast är fjärde vågens superwoke'a feminister som nickar (she/her) på twitter bekräftar ju farhågan om vilken typ av människor det är som klagar på företaget. Blir ju extra jobbigt att övertyga mig nu kan man ju lugnt påstå.

Aha, så enbart pga "det är bara kvinnor som klagar", så rör detta inte dig? Det är enbart woke/fejk/cancel culture you name it!!!

Övergrepp mot kvinnor är okej så länge det sker i en "grabbmiljö" om man läser mellan raderna i dina kommentarer.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Vad för hämdkultur pratar du om? Om någon har gjort någon annan illa, ska inte den personen bli på något sätt bestraffad?

Jo, det tror jag orginalskribenten kan hålla med om. Däremot tror jag hen syftar på att låta rättsväsendet stå för bestraffning/rehabilitering (jag kan ha fel).

Man kan tycka vad man vill om rättsväsendet, men vi och USA har ett, och det är antagligen bättre att de jobbar med frågorna istället för att låta en pöbel stå för dömandet. Jag kan tänka mig att det finns medelålders män på Blizzard som INTE betett sig som svin. Man kan ju hoppas att de inte får fel stämpel av detta.

Hade jag jobbat på Blizzard, och inte haft något med de påstådda otrevligheter att göra, så hade jag nog sett mig om efter annat jobb (vet inte hur lätt det är för gamedesigners att få jobb i covid-tiders USA), inte för att jag ogillade att jobba på projektet, utan pga det som händer runt om (hate-mobs kan bli otrevliga). Själv älskar jag när programmerare lägger ner själ och möda i det de skapar, och med sådan hängivenhet kan jag köpa att det är svårt att bara släppa taget och gå vidare.

Medlem
Skrivet av Sandpapper:

Det är ju ingen skräll att svaret på drevet blir inkvoteringar och ännu mera woke-politik. Men som ovanstående skribenter redan artikulerat så räcker inte detta, mobben kräver att alla avgår och erkänner dehumanisering samt exil. Gärna också att man bränner ner Blizzards huvudkontor och demonstrerar i spelen genom att riva ner diverse statyer. Alla som motsätter sig detta är rasister med sitt vita privilegie och således ej kvalificerade för att tas på allvar.

Nej du Blizzard, ert rykte är för evigt kört i skiten, inte ens kraftigt forcerad woke-kultur kan rädda er.

Det här är en kommer tar som får 18 "Ups? Att tycka att det är "woke" att arbeta för ett tryggare arbetsklimat och en mer jämställd arbetsplats?

Alltså "woke" är ett uttryck som för mig är så extremt märkligt. Det är klart det finns dom som försöker måla upp sig själva bättre än dom egentligen är. Men, ställer en ett "woke" agerande mot de som agerar sexistiskt, rasistiskt och med hat, så är väll ändå att vara "woke" det minst farliga i kontextet?

Det finns ju självfallet problematik i att inte agera med helt rätt insikt om problemet. Se bara på miljödebatten där företag och politiker greeen washar för fullt.
Men att allt agerande mot sexism och övrigt per automatik blir "woke" inom gaming, är inte det lite trött sätt att argumentera? Industrin behöver städas upp. Som så många andra branscher.

Medlem
Skrivet av anon_38597:

Alla kvinnliga karaktärer blir androgyna, glöm bort den kvinnliga formen från framtida spel.

Intressant tanke! Det är exakt det som ingen någonsin har krävt. Faktiskt. Ingen inom feminismen vill ta bort femininitet. Ingen vill ta bort kön.

Det enda en vill är att öka representation. Att ta bort sexism. Att göra så alla känner sig sedda och välkomna i alla rum.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Det ska inte behövas kvotering för att kvinnor inte ska vara utsatta. Det är inte så vi löser problemen, det är så nya skapas.
Det man ska ta tag i vid sådana här tillfällen är dem som utfört brottsliga handlingar och jobba för att motverka att det inträffar framöver.

Alla förtjänar att vara möjliga kandidater till arbetstillfällen. När vi systematiskt börjar anställa baserat på kön och ras är vi ute på farliga vatten.

Vill bara sticka in med, vi har länge anställt på kön och ras. Det är exakt just det som gjort att det är sjukt vitt och snubbigt på arbetsplatserna.. är du vit snubbe så KOMMER du komma längre fram i kön, till de mesta i samhället.
Så vi kanske inte ens behöver inkvotera kvinnor eller folk med annan hudfärg än vit, utan om vi bara slutar inkvotera vita män så kommer det kanske bli ganska mycket bättre?

Medlem
Skrivet av Arkaith:

Rätt så nice att folk som Slimebeast, General White och sandpapper är i minoritet, i alla fall i denna tråd. Det var deprimerande där ett tag.

Förhoppningsvis, så leder stämningen till att det blir någon sorts bättring. Den lär ju också få andra företag att se över sitt beteende när det gäller sånt här svineri.

Ja verkligen, blev också positivt överraskad! Jag trodde nog det skulle vara tvärtom, en incel-majoritet. Är väldigt glad att se att mina förutfattade meningar inte stämde här 😊

Inaktiv
Skrivet av Joheje:

Intressant tanke! Det är exakt det som ingen någonsin har krävt. Faktiskt. Ingen inom feminismen vill ta bort femininitet. Ingen vill ta bort kön.

Det enda en vill är att öka representation. Att ta bort sexism. Att göra så alla känner sig sedda och välkomna i alla rum.

Kvinnliga karaktärer från västvärlden ska inte vara sexiga eller feminina i dagens pk-värld.
Man vill ta bort sexism men hyllar sexarbetare, oh sweet irony.

Inaktiv
Skrivet av Joheje:

Vill bara sticka in med, vi har länge anställt på kön och ras. Det är exakt just det som gjort att det är sjukt vitt och snubbigt på arbetsplatserna.. är du vit snubbe så KOMMER du komma längre fram i kön, till de mesta i samhället.
Så vi kanske inte ens behöver inkvotera kvinnor eller folk med annan hudfärg än vit, utan om vi bara slutar inkvotera vita män så kommer det kanske bli ganska mycket bättre?

Har "vi"? Har DU några bevis på det?
Att vita män är en majoritet i väst och generellt dras till vissa arbetsområde är helt främmande för dig?
Det bara måste vara systematisk rasism och sexism!

Medlem

Ehm.. var det inte han som fanns i Jeffrey Epsteins "svarta bok"? Det bör väl alla veta vad det innebär vid det här laget, går inte lita på ett ord vad han säger, DEFINITIVT inte gällande det här ämnet. Blizzard, oh how the greats have fallen. Det här kan vara dödsstöten.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

eld
Medlem
Skrivet av anon_38597:

Har "vi"? Har DU några bevis på det?
Att vita män är en majoritet i väst och generellt dras till vissa arbetsområde är helt främmande för dig?
Det bara måste vara systematisk rasism och sexism!

Varför tror du att dessa ställen är så vita och mansdominerade?

Är vita män genetiskt byggda för att göra spel?

Avstängd
Skrivet av bluebird:

Har haft lite samma känsla. Men vill tro att det egentligen inte är "många på FZ", utan en liten men högljudd grupp lättprovocerade individer som för fram dessa sunkiga åsikter som inte sällan svävar iväg till svårt greppbara konspirationsteorier.

Tycker det finns ett ansvar hos FZ här. Om man väljer att skriva artiklar i sådana här ämnen (vilket jag i grunden tycker man ska) så kräver det också en aktiv moderering, för det spårar tyvärr väldigt snabbt och ofta ur.

Ja, tysta all form av oliktänkande om det inte speglar din egen världsbild. -_-

Skägg.
10 Chambers

Försökt rensa tråden på mög. Men nu ska jag äta gelato. Skärp er.


signatur
Skriv svar