World of Warcraft-spelare demonstrerar mot Blizzard

Medlem
Skrivet av waeress:

Spel som WoW är väldigt beroende av communitiet kring spelet för att behålla och attrahera nya spelare. Om det vänder sig emot dom så skadar det spelet mer än något annat.
En demonstration i spelet ger störst möjlighet att nå fram med budskapet till resten av communitiet och attrahera flera proteströster. Alltså är det ett perfekt ställe att hålla demonstrationen.

Det där skulle stämma om detta skulle ske på ALLA servrar, inte på en enskild server. Så jag håller inte med dig där. En demonstration som hålls utanför Blizzards kontor skulle ge ännu större möjlighet att nå fram med budskap till resten av communityn/konsumenter än en mini-samling på en enskild server.

Sen tvivlar jag på att det kommer ge någon effekt gällande attrahera nya spelare. Själva stämningsansökan gör sitt jobb med det så länge den nyheten sprids, speciellt efter rättegången när vi får reda på vilka påståenden stämmer, och vilka inte gör det.

Men att demonstrera inne i spelet är även en fördel för Blizzard. Spelarstatistik spelar en otroligt viktig roll. Däremot, skulle alla protestera genom att inte logga in på WoW i 1 vecka, vad tror du det skulle ge för signal till att bibehålla och attrahera nya spelare? Skulle det ge större eller mindre effekt än att samlas in-game tror du? Jag tror det skulle göra en större effekt, och det skulle även påverka Blizzard negativt.

Men om du tror att bästa sättet att protestera är att logga in i spelet och sitta i ett par timmar mitt i en hub, och inte att man avinstallerar deras spel, så är jag nyfiken om du kan utveckla logiken bakom det Det kan vara så att jag inte själv har tänkt på någon detalj om varför demonstration in-game skulle gynna protesten på något sätt.

Medlem
Skrivet av Filikun:

Oavsett domslut, det här klippet är ju rätt ofräsch…. Från Blizzcon 2010

https://youtu.be/Fi5dQzZp3f0

Edit: 4:21 in i klippet

Fy fan.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Det där skulle stämma om detta skulle ske på ALLA servrar, inte på en enskild server. Så jag håller inte med dig där. En demonstration som hålls utanför Blizzards kontor skulle ge ännu större möjlighet att nå fram med budskap till resten av communityn/konsumenter än en mini-samling på en enskild server.

Sen tvivlar jag på att det kommer ge någon effekt gällande attrahera nya spelare. Själva stämningsansökan gör sitt jobb med det så länge den nyheten sprids, speciellt efter rättegången när vi får reda på vilka påståenden stämmer, och vilka inte gör det.

Men att demonstrera inne i spelet är även en fördel för Blizzard. Spelarstatistik spelar en otroligt viktig roll. Däremot, skulle alla protestera genom att inte logga in på WoW i 1 vecka, vad tror du det skulle ge för signal till att bibehålla och attrahera nya spelare? Skulle det ge större eller mindre effekt än att samlas in-game tror du? Jag tror det skulle göra en större effekt, och det skulle även påverka Blizzard negativt.

Men om du tror att bästa sättet att protestera är att logga in i spelet och sitta i ett par timmar mitt i en hub, och inte att man avinstallerar deras spel, så är jag nyfiken om du kan utveckla logiken bakom det Det kan vara så att jag inte själv har tänkt på någon detalj om varför demonstration in-game skulle gynna protesten på något sätt.

Det kan sprida sig till andra servrar. Och en demonstration i spelet är mycket lättare att samla många och attrahera fler än att få folk att flyga till USA för att demonstrera utanför deras kontor (speciellt i dessa tider).
Visst hade det varit bra att få folk att inte spela som protest, men det kräver ju först och främst att man når fram med budskapet till många spelare. Och det gör man återigen bäst i spelet.

Medlem
Skrivet av yoggi:

Du pekar ju själv ut vad du missat. Ganska uppenbart. Det är bra om inte enskilda delar nedvärderas för att bättre passa in i ens egen bild av vad som framkommit av utredningen.

Nej, det är inte ”ganska uppenbart”. När du skriver ”Enligt stämningen har färgade missgynnats vid lönepåslag och befodringar” sitter du och hittar på saker som inte nämns i stämningen - Alls.

Medlem
Skrivet av waeress:

Det kan sprida sig till andra servrar. Och en demonstration i spelet är mycket lättare att samla många och attrahera fler än att få folk att flyga till USA för att demonstrera utanför deras kontor (speciellt i dessa tider).
Visst hade det varit bra att få folk att inte spela som protest, men det kräver ju först och främst att man når fram med budskapet till många spelare. Och det gör man återigen bäst i spelet.

Då får vi helt enkelt vara utav olika åsikter om det.

Många guilder använder sig utav Discords där man kan kordinera hur man protesterar. Vissa servrar har server-discord där man kan kordinera att ta 1-veckas paus. Du har även Reddit där du kan organisera att inte spela i protest. Guilder kan ändra sin Guild Message så att när guildies loggar in ser meddelandet om att en protest är på gång där man inte ska spela i 1 vecka t.ex.

Man behöver inte flyga folk att stå utanför Blizzards kontor. Tro mig, det finns gott om folk som spelar WoW i samma delstat där deras huvudkontor finns. Säger bara att det ger större effekt än att samla sina fantasikaraktärer inne i ett spel.

Menmen, vi tycker olika helt enkelt

Medlem

Tycker det är oerhört tråkigt att läsa vissas reaktioner på detta, att kalla personerna för ”nötter” osv och tycka att de ska avinstallera och ta det ut på gatorna istället. Man kanske ska tänka ett steg till istället. Vi är fortfarande i en pandemi, även fast många låtsas som den aldrig ens existerat. Många kanske har WoW som den stora sociala biten i sitt liv. Kanske det enda som ger lite glädje och gemenskap i livet just nu. Då får man väga in vad ens egna psykiska välmående är värt också. Om man då sätter en spinn på det att man demonstrerar vad man tycker i spelet vad är det för fel på det? Tror ni ingen på Activision Blizzard märker vad som händer inne på deras servrar? Klart som tusan en sån här sak inte undkommer dem! Tror det är bra mkt mer effektivt än att ställa sig utanför ngt stadshus och trängas, återigen, i en pandemi! Förlåt men helt ärligt har jag en annan tanke om vilka som är nötterna i detta sammanhang och det är inte de som protesterar i den digitala världen.. Men visst, kan man sluta ge Actiblizz pengar är det en bra protest också, men hacka inte ner på de som väljer andra vägar. Kan lägga till att nej, jag har själv ingen prenumeration.

Varför ska vara svarta unga kvinnor premieras av deras initiativ? Finns många andra grupper som också behöver minst lika mycket stöd. Luktar korromptipn eller kanske rasism. I allt väsentligt pekar det alltså på att detta är ett rasistiskt korrumprerat initiativ hmmm

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Det enda jag vill påpeka med din kommentar, "och nu twittrar flera som jobbar/jobbat på Blizzard hur illa det var." är att ta det med en stor näve med salt.

Alltid, när en sån här nyhet kommer, så finns det folk som hoppar på tåget och ger deras "story" om hur det har påverkat dem, fastän det inte nödvändigtvis är sant.
Det finns de som gör det för clout. Det finns de som gör det för att vara delaktig att skada någons rykte men deras berättelse är påhittad. Sen finns det de som faktiskt berättar sanningen.
Problemet är att vi som inte är inblandade, kan inte urskilja vilka av dessa som stämmer överens med samtliga tweets. Därför så anser jag inte att man ska titta på Twitter och använda det som ett av grunderna för sitt argument, och bör vara försiktig med det.

Håller med dig när det är personer som anklagar personer, men här är det ju en stat som anklagar ett företag. Då tar jag även tweetsen från devsen mer seriöst även när Mike (en av blizzards grundare) själv erkänner att det stämmer. Speciellt eftersom tweetsen inte kommer med ny fakta utan enbart instämmer i vad utredningen kom fram till.

Medlem

Bara en fråga varför skriver en FZ om detta? Det är skamlösa människor som försöker utnyttja situationen att göra även detta om en Ras fråga.

Det protesterar inte emot blizzads omförmåga att hinda sexuella trakasserier emot sin anställda istället går de full CRT "Critical Race Theory" och anklagar blizzard för rasism?

Ärligt talat det är rätt illa att ta upp folk som försöker driva sin helt egen agenda och dessutom samlar in pengar till något som inte har med anklagelsen att göra?

Tycker ärligt talat det är dåligt av FZ att understödja detta.

Skrivet av General White:

Cringe. Lika pinsamt som när VPK körde sin 1a maj demo i wow förra året. För övrigt verkar anklagelserna vara mest lösa rykten som kommer från en högljudd liten grupp extremister (varpå nyhetssajter lyft detta för att godhetssignslera).

C r i n g e.

Vill du ha "cringe" ska du se detta: https://youtu.be/Fi5dQzZp3f0?t=262


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Skrivet av Gandir:

Bara en fråga varför skriver en FZ om detta? Det är skamlösa människor som försöker utnyttja situationen att göra även detta om en Ras fråga.

Det protesterar inte emot blizzads omförmåga att hinda sexuella trakasserier emot sin anställda istället går de full CRT "Critical Race Theory" och anklagar blizzard för rasism?

Ärligt talat det är rätt illa att ta upp folk som försöker driva sin helt egen agenda och dessutom samlar in pengar till något som inte har med anklagelsen att göra?

Tycker ärligt talat det är dåligt av FZ att understödja detta.

Ärligt talat, vad skadar det att lyfta samhällsfrågor man tycker är viktiga oavsett vilka de är? Är ju inte som att de påverkar allt annat som just nu cirklar Blizzard. Förövrigt inte varje dag det hålls protester med hundratal spelare, bara det har ju nyhetsvärde.


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Medlem

Det är väl helt upp till personer själva att avgöra vad man vill samla in pengar till. Om ni tycker detta ändamålet är så jäkla dåligt är det inget som stoppar er från att starta en egen insamling. Men nej istället klagar ni på några som försöker hjälpa till.

Medlem
Skrivet av totalwarplayer:

Ärligt talat, vad skadar det att lyfta samhällsfrågor man tycker är viktiga oavsett vilka de är? Är ju inte som att de påverkar allt annat som just nu cirklar Blizzard. Förövrigt inte varje dag det hålls protester med hundratal spelare, bara det har ju nyhetsvärde.

Bara vita, arga män som hatar allt och alla som har problem med vad dessa personer gör. Fattar inte logiken i många av dessa kommentarer.

Hoppas tråden låses snart då det börjar spåra ur helt.

Skrivet av Arkaith:

Bara vita, arga män som hatar allt och alla som har problem med vad dessa personer gör. Fattar inte logiken i många av dessa kommentarer.

Hoppas tråden låses snart då det börjar spåra ur helt.

spåra ur? Arga vita män? Har vi läst samma tråd?

Medlem

f*n....nu måste jag rensa mina youtube rekommendationer från en massa alt-right kanaler igen. Måste lära mig att det inte alltid är värt att klicka.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Läste precis den 28 sidor långa stämningen och du får gärna peka ut vad jag missat, för den enda referensen till "Women of color" är i paragraf 40, sida 13:

Women of color were particularly vulnerable targets of the Defendants discriminatory practices. An African American employee noted that it took her two years to be made into a permanent employee while men hired after her were made permanent employees. She also was micromanaged such that her male coworkers were known to be playing video games without any intervention by her supervisor, but her supervisor would call and check on her if she took a break to go on a walk.

Another African American employee, who worked on information technology, was similarly micromanaged by her manager unlike the men on her team. When she requested time off work, her manager made her write a one-page summary of how she would spend that time off of work when no one else had to do any write-up. The male supervisor also criticized her body language despite male counterparts slouching in meetings and she was scolded for asking for assistance while others would get help on similar tasks without the same criticism. These experiences led female employees to leave their employment with Defendants.

Vilket beskriver diskriminering baserat på kön snarare än hudfärg, sexism snarare än rasism, även reflekterat av att "Department of Fair Employment and Housing" inte inkluderar diskriminering baserat på hudfärg i anklagelserna, se sida 8-9:

"After more than two-years of investigation, DFEH issued a cause finding on June 24, 2021. In the course of DFEH's investigation, DFEH found evidence that Defendats discriminated against female employees in terms and conditions of employment, including compensation, assignment, promotion, termination, constructive discharge, and retaliation. DFEH's investigation also found that female employees were subject to sexual harassment. "

Vad sägs om att man pressar Activision Blizzard att lösa sina problem med sexism snarare än att man skiftar fokus helt som Fence Macabre gör när de skriver "We stand with the victims and survivors of Blizzard's racism and abuse".

Härliga mellanchefer är härliga... Kan man inte hålla det där dock? Måste fokus alltid landa i ras och kön? Har man inte HR i USA? (genuint intresserad)

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Du tycker inte det är fel att agera på och utnyttja en situation där inget är bevisat än?

Du menar att man ska begränsa yttrandefriheten, förbjuda rätten att demonstrera och göra insamlingar, fram tills att något har bevisats i domstol? (Bör gälla alla ämnen i så fall och inte enbart rasism/sexism)


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Kanske lite tveksamt att man vill ge de där mer pengar efter de delat naken bilder på en i chef>anställd relation som tog livet av sig med mer och State of california som är motpart är en stat vilka brukar ha kött på benen innan domen kommer. Pallar inte andra spelare längre men singelplayer räcker inte så länge.

Medlem

Jag bävar inför Jiggle Physics (podcast) nästa avsnitt... De lär ha en insikt som jag i förväg sätter en än mörkare ton på hur ActivisionBlizzard jobbat internt... Tror det finns rejäla klausuler på vad fd. anställda kan yppa efter de lämnat företaget. Hemligheter om jobbet döljer troligen en större grupp av folk som behandlats illa. Insamlingar och protester är ett tvång ändå, annars förlorar man de flesta av flera generationer med kvinnor som inte känner sig välkomna.

Att koppla ett spel till nyheter via denna protest får ett större genomslag i flöden än att bara säga "vi slutar" men bör även ingå en kommentar och petition om att de alla kräver pengarna tillbaka för att de anser att Blizzard själva brutit mot de TOS/EULAn de som spelare bockat för att de ska följa.


signatur

i7 960 TRUE|Rampage III Formula x58|FD R4|XFX 850W|DDR3 3x4GB|RTX 3060|X25-M 160GB+Crucial m4 512GB
|i7 2600k|DDR3 2x8GB|GTX 760|

Moderator | Testpilot

Rensat massvis med kommentarer här nu. Håll er till ämnet och lägg ned tjafset.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av SirToby:

Tycker det är oerhört tråkigt att läsa vissas reaktioner på detta, att kalla personerna för ”nötter” osv och tycka att de ska avinstallera och ta det ut på gatorna istället. Man kanske ska tänka ett steg till istället. Vi är fortfarande i en pandemi, även fast många låtsas som den aldrig ens existerat. Många kanske har WoW som den stora sociala biten i sitt liv. Kanske det enda som ger lite glädje och gemenskap i livet just nu. Då får man väga in vad ens egna psykiska välmående är värt också. Om man då sätter en spinn på det att man demonstrerar vad man tycker i spelet vad är det för fel på det? Tror ni ingen på Activision Blizzard märker vad som händer inne på deras servrar? Klart som tusan en sån här sak inte undkommer dem! Tror det är bra mkt mer effektivt än att ställa sig utanför ngt stadshus och trängas, återigen, i en pandemi! Förlåt men helt ärligt har jag en annan tanke om vilka som är nötterna i detta sammanhang och det är inte de som protesterar i den digitala världen.. Men visst, kan man sluta ge Actiblizz pengar är det en bra protest också, men hacka inte ner på de som väljer andra vägar. Kan lägga till att nej, jag har själv ingen prenumeration.

Ja, för det finns ju ingen annan media man kan förtära idag eller andra sätt att kommunicera än i just WoW. Kan tro att du fortfarande lever på 80-talet när det kommer till utbud.

Medlem

Handlingen i sig har mindre verkan, men uppmärksamheten har desto mer. Bra initiativ från de inblandade.

Medlem
Skrivet av General White:

Cringe. Lika pinsamt som när VPK körde sin 1a maj demo i wow förra året. För övrigt verkar anklagelserna vara mest lösa rykten som kommer från en högljudd liten grupp extremister (varpå nyhetssajter lyft detta för att godhetssignslera).

C r i n g e.

Ja, staten California stämmer nog företag på måfå efter en två år lång utredning.

Medlem
Skrivet av Brutulv:

Har man inte HR i USA? (genuint intresserad)

Ja det har dom. Och du kan läsa igenom stämningen för att se hur dom arbetar där. HR i USA är inte till för de anställda, deras enda jobb är att rädda företaget.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Stämningen som togs upp nu har alltså ingenting att göra med rasism, ändå väljer man att kapa kontroversen och tvinga fram en BLM-vinkel.

Det kanske inte finns någon organisation som heter ”White Code Girls”? Det kanske heller finns någon överrepresentation av unga kvinnliga programmerare med etnisk bakgrund?
Jag vet faktiskt inte svaret på någon av dessa frågor, men jag föredrar att ställa dem ändå, framför antagandet att ”kontroversen kapas för att tvinga fram en BLM-vinkel”.
Det är ju helt fantastiskt hur det ska hittas något att klaga på hela tiden.

Avstängd
Skrivet av Filikun:

Oavsett domslut, det här klippet är ju rätt ofräsch…. Från Blizzcon 2010

https://youtu.be/Fi5dQzZp3f0

Edit: 4:21 in i klippet

Jag förstår inte riktigt problemet? De skojar med varandra? Vad är det som är så hemskt?

Medlem
Skrivet av Sandpapper:

Jag förstår inte riktigt problemet? De skojar med varandra? Vad är det som är så hemskt?

Tror du hon som ställde frågan gillade svaret hon fick? Tycker du de visade respekt för hennes fråga?

De gör narr av hennes fråga och skrattar åt det. Personligen tycker jag det var oerhört respektlöst gjort utav dem.
De hade kunnat ge ett kort svar med "vi ska ha det i åtanke" och gått vidare, istället för att förlöjliga det.

Medlem

De har ju inte ens kommit fram till om de är skyldiga till något de anklagas för?

Jag kommer ihåg att det var liknande anklagelser mot någon Kavanaugh eller så i USA, men tillslut rann anklagelserna ut i sanden.

Tänk om det är samma sak med anklagelserna här?

I vilket fall…
Kan man inte vänta tills att man får ett domslut innan man demonstrerar?

Det är som jag skulle anklaga FZ för att i hemlighet köpa plutonium och sedan skapa protestgrupper i forumet och i diverse spel.

En anklagelse är ett påstående, och vissa människor har väldigt mycket pengar, clicks och uppmärksamhet att tjäna på dessa påståenden. Inte minst mediesidor.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Avstängd
Skrivet av Shamanfox:

Tror du hon som ställde frågan gillade svaret hon fick? Tycker du de visade respekt för hennes fråga?

De gör narr av hennes fråga och skrattar åt det. Personligen tycker jag det var oerhört respektlöst gjort utav dem.
De hade kunnat ge ett kort svar med "vi ska ha det i åtanke" och gått vidare, istället för att förlöjliga det.

Så skulle man kunnat hantera det, men samtidigt var det 11 år sedan och klimatet har förändrats sedan dess. Man kan hitta enormt mycket från den tiden som skulle kunna cancela folk till månen och tillbaka idag. Personligen tyckte jag att det inte var ett respektlöst svar, med tanke på att de skämtar som svar till varje fråga. Om folk slutar dra saker ur sitt sammanhang så blir det lättare att förstå.

Jag personligen vill ha stora bröst och kurviga hälsosamma sexiga karaktärer, inte feta alldagliga tagna ur HM's katalog. Det är ett tv-spel, männen ska se ut som steroidstinna alfahanar och kvinnorna som nykläckta porrstjärnor, men samtidigt lite variation hade inte varit fel.

Medlem

Låter bara som att folk har bestämt att dom är skyldiga innan dom är dömda för det. Bevisen jag har sett är väldigt lätt att förfalska kunde förfalska e-mails as lätt för 20 år sedan.

Dom man hör ifrån är från GM department, det är väl en support tjänst på blizzard. Det är väl inga spelutvecklare där.
Det var någon tjej som begick självmord, för dom spred runt nakenbilder på henne. Inget som heller är bevisat. Kan va någon annan anledning till detta, eller så använder dom detta exemplet för att styrka sina anklagelser.

Om någon är skyldig till detta så ska dom klart sättas dit, men det kan också va falska anklagelser. Det är väldigt lätt att sätta dit någon för något sånt idag. Många som har blivit oskyldigt dömda pga falska anklagelser. Vissa tjejer livnär sig genom att sätta dit olika män.

Har sett folk som förfalskat identiteter på gamla spelutvecklare på starcitizen, för att sprida dåligt ryckte för företaget. Känns som att det är samma personer som gör det här. Fick höra det senare från den utvecklaren att det var fake. Var någon hade startat en egen linkedin med hans namn.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Skriv svar