Alla spel måste inte skohornas in i live service-modellen, menar Xbox

Robot
Alla spel måste inte skohornas in i live service-modellen, menar Xbox
Flakmonkey

Passar för vissa spel och ur ett högst personligt och själviskt plan så är det klockrent så länge det man kan inte köpa är ett måste för att spelet ska vara roligt. Är det på det viset är det andra spelare som betalar utvecklarna och inte jag, vilket ju är trevligt ur ett privatekonomiskt perspektiv. Dock så skulle jag inte vilja se alla spel ta den här vägen, jag ser ju tex hellre att Santa Monica studios helt skippar livebiten och micorstransaktioner som de gjorde i senaste God of War och tar betalt för det direkt än att de lägger tid på lustiga hattar, möjigheten att köpa extra xp och den typen av grejjer.

Avstängd

Ja tror inte på MS gamepass system och service.
Spelen kommer bli mindre välgjorda å det lär bli allt mer sällan vi får spela stora AAA titlar.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Passar för vissa spel och ur ett högst personligt och själviskt plan så är det klockrent så länge det man kan inte köpa är ett måste för att spelet ska vara roligt. Är det på det viset är det andra spelare som betalar utvecklarna och inte jag, vilket ju är trevligt ur ett privatekonomiskt perspektiv. Dock så skulle jag inte vilja se alla spel ta den här vägen, jag ser ju tex hellre att Santa Monica studios helt skippar livebiten och micorstransaktioner som de gjorde i senaste God of War och tar betalt för det direkt än att de lägger tid på lustiga hattar, möjigheten att köpa extra xp och den typen av grejjer.

Tyvärr spårar det alltid ur efter ett tag, jämför ett spel vid release och sedan några månader senare efter ett par uppdateringar och tusen lustiga hattar senare. Man kan ofta inte tro att det är samma spel.

Oavsett vad utvecklarna säger så stryker läsbarheten och designen på foten till fördel för de lustiga hattarna och rosa pickadollerna. I många fall är det ett medvetet val att dessa kosmetiska tillägg inte kan stängas av hos de spelare som inte vill se dem, detta för att "focus groups" visat att färre skulle köpa sakerna om de vet att andra spelare inte kan se dem.

Tyvärr sker mer och mer design av "focus groups" nu och inte av designers, det är den enkla anledningen till att många AAA spel blivit så generiska och tråkiga, man försöker blidka så många som möjligt med argumentet att "man lyssnar på sina fans".

Medlem
Skrivet av Rassa:

Ja tror inte på MS gamepass system och service.
Spelen kommer bli mindre välgjorda å det lär bli allt mer sällan vi får spela stora AAA titlar.

Hade microsofts första parts studios spel varit mindre välgjorda så hade dom funnits på gamepass redan men än så länge har de inte släppts till tjänsten, dvs de tar tid på sig för att de ska bli bra.

Medlem
Skrivet av Rassa:

Ja tror inte på MS gamepass system och service.
Spelen kommer bli mindre välgjorda å det lär bli allt mer sällan vi får spela stora AAA titlar.

AAA spel gör bara en besviken. Minns knappt vilket AAA spel jag hade roligt att spela. Portal 2 kanske om det räknas.

Avstängd
Skrivet av kanshira:

Hade microsofts första parts studios spel varit mindre välgjorda så hade dom funnits på gamepass redan men än så länge har de inte släppts till tjänsten, dvs de tar tid på sig för att de ska bli bra.

Ja det får vi väl se.. sen vad slutpriset blir på allt man behöver köpa utöver gamepasskostnaden också..

Medlem
Skrivet av Rassa:

Ja det får vi väl se.. sen vad slutpriset blir på allt man behöver köpa utöver game pass-kostnaden också..

Vad är det du tänker man måste köpa utöver månadskostnaden? Som det är nu ingår i regel grundspelet och eventuell DLC kostar (oftast) extra, är det detta du tänker på? Detta tycker jag faktiskt är helt ok då game pass redan ger väldigt högt värde för pengarna. Sen återstår ju såklart att se om det fortsätter vara så, det har i alla fall börjat väldigt bra.

Dessutom är det ju i princip gratis att ha game pass om man är lite smart. Microsoft verkar t.ex. inte ha något problem med att man nyttjar erbjudandet om 3 månaders game pass ultimate för 10 kr flera gånger på samma konto. Jag avslutade mitt game pass i vintras efter att ha varit prenumerant i ca 4-5 månader (varav de första tre kostade mig totalt 10kr), och nu häromveckan aktiverade jag min prenumeration igen på samma erbjudande utan något fiffel. 🤷‍♂️

Medlem

Så länge det inte delar spelarbasen exv om man inte har köpt ett viss kartpaket så är det skitsamma för mig för då är jag inte tvingad att köpa för att kunna spela.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av Rassa:

Ja tror inte på MS gamepass system och service.
Spelen kommer bli mindre välgjorda å det lär bli allt mer sällan vi får spela stora AAA titlar.

Håller med, Halo är ett klockrent exempel på att spelet släpptes i befintligt skick och inte alls sköts upp i ett år bara för att det kommer på Game Pass.


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Avstängd
Skrivet av Issue:

Håller med, Halo är ett klockrent exempel på att spelet släpptes i befintligt skick och inte alls sköts upp i ett år bara för att det kommer på Game Pass.

Kommer halo motsvara förväntningarna?
Lär knappast bli bättre än Destiny...
Men visst vi får se. Ja kommer inte stödja detta projektet iaf.
Hur man nu kan tro att spel fungerar lika bra som film på netflix.
Men okej beror ju på vilken kvalitet man blir nöjd med.. tycker iaf vi går åt fel håll.

Medlem
Skrivet av Rassa:

Kommer halo motsvara förväntningarna?
Lär knappast bli bättre än Destiny...
Men visst vi får se. Ja kommer inte stödja detta projektet iaf.
Hur man nu kan tro att spel fungerar lika bra som film på netflix.
Men okej beror ju på vilken kvalitet man blir nöjd med.. tycker iaf vi går åt fel håll.

Beror mycket på vilket avtal man har via gamepass som utvecklare också.
En del avtal som dem gett exempel på är ju att om Xbox/Microsoft vill lägga ett kommande spel dag 1 på gamepass så betalar dem kostnaderna för utvecklingen av spelet.

Skulle inte ett sånt avtal trigga utvecklare att vilja satsa mer när dem har ett sånt avtal bakom ryggen?
Om inte annat så kommer det nog göra att utvecklarna vågar prova nya saker och satsa på nya IP utan att gå i förlust.
Jag är en av dem som tröttnat på att ständigt se samma spel släppas om och om igen med ett nytt nummer i titeln, ge mig något nytt att sjunka in i istället.

Medlem

Funkar i Sea of Thieves där allt nytt innehåll varit helt gratis.


signatur

"There will be another time"

Avstängd
Skrivet av Lokritz:

Funkar i Sea of Thieves där allt nytt innehåll varit helt gratis.

Men jämför du sea of t med nya Aaa spel? 🥲
De kommer nytt gratis skit till warzone med... mycket mer än sea of t.

Avstängd
Skrivet av blackidus:

Beror mycket på vilket avtal man har via gamepass som utvecklare också.
En del avtal som dem gett exempel på är ju att om Xbox/Microsoft vill lägga ett kommande spel dag 1 på gamepass så betalar dem kostnaderna för utvecklingen av spelet.

Skulle inte ett sånt avtal trigga utvecklare att vilja satsa mer när dem har ett sånt avtal bakom ryggen?
Om inte annat så kommer det nog göra att utvecklarna vågar prova nya saker och satsa på nya IP utan att gå i förlust.
Jag är en av dem som tröttnat på att ständigt se samma spel släppas om och om igen med ett nytt nummer i titeln, ge mig något nytt att sjunka in i istället.

Jo men du tror inte MS vill att dom ska få tillbaka investeringen på nya subs då??
Å får dom inte det..? Va händer då?
Detta e bullshit. MS får cash på folks subs å gamers får sämre å mindre välgjorda spel...
En 5åring borde fatta detta

Medlem
Skrivet av Rassa:

Jo men du tror inte MS vill att dom ska få tillbaka investeringen på nya subs då??
Å får dom inte det..? Va händer då?
Detta e bullshit. MS får cash på folks subs å gamers får sämre å mindre välgjorda spel...
En 5åring borde fatta detta

Då får dem helt enkelt dra in bättre spel? En 5 åring fattar det
Men jag tror inte det är något som MS oroar sig för när antalet prenumeranter ökar så pass fort det gjort det senaste året.

Dem hade 10 miljoner prenumeranter April 2020, nu är man uppe i 23 miljoner.
Statistiken visar även att Gamepass prenumeranter spenderar 20% mer tid på spel, spelar 30% mer spel och spelar spel från 40% fler genrer.

Gamepass är ju inte skurken i dramat när du kollar på allt skit som släppts den senaste tiden, utvecklarna spenderar mer tid på in-game shops och använder live-service modellen för att släppa halvfärdiga spel för att dem är giriga. Med gamepass avtalen så är ju alla utvecklarkostnader betalade och allt utöver det är vinst.

1
Skriv svar