Xbox Cloud Gaming finns nu till PC och Ios

Robot
Xbox Cloud Gaming finns nu till PC och Ios

Och drivs dessutom av Series X-hårdvara.

#Game-pass, #Xbox-cloud-gaming


Medlem

Kanske skulle nämna adressen också i artikeln?

https://xbox.com/play

Bara att logga in på sitt konto där, koppla in handkontrollen och börja spela. Lite fascinerad ändå, även om detta fungerat med Stadia (och andra streamingtjänster?) sedan länge...?

Hursomhelst. Testade Doom Eternal lite snabbt bara. Fungerade överlag väldigt bra och smidigt, viss latency dock kände jag (nog) av. Sitter med fiber, trådat Bahnhof 100/10. 100/100 kanske är att föredra. Aldrig testat Stadia så har inget att jämföra med.

Blir att hårdtesta tjänsten mer vid något tillfälle och köra igenom ett helt spel via webbläsaren för att se hur det verkligen fungerar.

Gillar hur MS låter oss spela på i stort sett vilken plattform som helst vid det här laget.

Skribent
Skrivet av r4v3nl0rd:

Kanske skulle nämna adressen också i artikeln?

https://xbox.com/play

Bara att logga in på sitt konto där, koppla in handkontrollen och börja spela. Lite fascinerad ändå, även om detta fungerat med Stadia (och andra streamingtjänster?) sedan länge...?

Hursomhelst. Testade Doom Eternal lite snabbt bara. Fungerade överlag väldigt bra och smidigt, viss latency dock kände jag (nog) av. Sitter med fiber, trådat Bahnhof 100/10. 100/100 kanske är att föredra. Aldrig testat Stadia så har inget att jämföra med.

Blir att hårdtesta tjänsten mer vid något tillfälle och köra igenom ett helt spel via webbläsaren för att se hur det verkligen fungerar.

Gillar hur MS låter oss spela på i stort sett vilken plattform som helst vid det här laget.

Alltid nått man missar Länk tillagd

Medlem

Testade nu på morgon på min Iphone 11 med touchcontroll. Tycker överlag det fungerade över förväntan, även om latensen är påtaglig. Spelar ju dock inte altid jättestor roll. Beror på vilket spel det är.

Medlem

Funkar det att streama direkt från en Xbox nu också?
Vet att de pratade om detta, men är det verklighet än?

NuZ
Testpilot
Skrivet av PontusT:

Funkar det att streama direkt från en Xbox nu också?
Vet att de pratade om detta, men är det verklighet än?

Streama från din konsol har du väl alltid kunnat till mobil/platta? Du kanske menar till din konsol? och nej inte än


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Streama från din konsol har du väl alltid kunnat till mobil/platta? Du kanske menar till din konsol? och nej inte än

Funktionen försvann från XSX/S med löfte om att komma tillbaka.

https://answers.microsoft.com/en-us/xbox/forum/all/known-issu...

Medlem
Skrivet av PontusT:

Funkar det att streama direkt från en Xbox nu också?
Vet att de pratade om detta, men är det verklighet än?

Streama från Xbox via Microsoft Edge borde fungera? Om det nu var det du menade...

Medlem

Ursäkta att jag alltid frågar men hur fungerar det här?
Jag åker till landet nu och släpar alltid med mig min sx. Ska jag bara ta med min IPhone och en Xbox-kontroll?
Spelar jag spelen jag har på min Xbox så den måste stå på när jag är på semester eller är det vis en server?

Det låter då coolt men för bra för att vara sant. Jag är uppväxt med wolf3d.exe. Detta är för mycket för min hjärna!

FZ hjälp mig förstå.

Edit!!!!
Jag gick in via länken på min iphone. Loggade in. Fick tips att fortsätta med Doom. Klickade laddade startade. Vad är detta för witchery? Helt otroligt.
Men jag har bara xboxkontroll fungerar den med min iphone?
Fungerar detta på apple tv? Eller på min mac?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Kan man spela alla game pass spel både nya och gamla med Xcloud?

Skulle det komma till Chromecast/LG smart TV så skulle jag skaffat det DIREKT! Har Stadia nu och tycker det är najs men det finns ju fan inga spel.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Kan man spela alla game pass spel både nya och gamla med Xcloud?

Skulle det komma till Chromecast/LG smart TV så skulle jag skaffat det DIREKT! Har Stadia nu och tycker det är najs men det finns ju fan inga spel.

denna sidan va det någon som tipsade mig om.
där kan man se alla spel som finns på pc, xbox och cloud separat.
https://gamepasscounter.com/

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Fungerar detta på apple tv? Eller på min mac?

Det funkar på Mac. Men jag upplever extrem input lag. Försökte spela Halo (Master Chief collection) och Destiny 2 men det är i det närmsta omöjligt att få siktet rätt på grund av fördröjningen.
Vet inte om det är något med min utrustning som ställer till det eller så, kör datorn på wifi så det kan vara en bidragande faktor.

Testade med Edge, men input lagen var fruktansvärd. Ospelbart. Är inte helt obekant med spelstreaming där jag tycker Stadia fungerar helt ok, men bäst är Geforce Now som inte har nån nämnvärd input delay som jag känner av.

Hoppas MS kan lösa detta.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Streama från din konsol har du väl alltid kunnat till mobil/platta? Du kanske menar till din konsol? och nej inte än

Oj, jag var otydlig. Jag menar att man använder sin konsol, jag har en One S, kan jag då använda den att streama spel direkt med? Tänk PS now typ

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Testade med Edge, men input lagen var fruktansvärd. Ospelbart. Är inte helt obekant med spelstreaming där jag tycker Stadia fungerar helt ok, men bäst är Geforce Now som inte har nån nämnvärd input delay som jag känner av.

Hoppas MS kan lösa detta.

Testade du med Edge på konsolen eller på din PC?

Vad har du för uppkoppling? Wifi eller trådat? Kör man wifi är 5 Ghz i stort sett nödvändigt.

Hur pass bra streaming funkar beror till största delen på vilken uppkoppling man har. Inte för att jag inte tror att ingen fattar det här, men ville ändå ha det sagt.

Någon som testat via mobilt internet?

NuZ
Testpilot
Skrivet av PontusT:

Oj, jag var otydlig. Jag menar att man använder sin konsol, jag har en One S, kan jag då använda den att streama spel direkt med? Tänk PS now typ

Ja precis, det funkade förut. Men hörde här tidigare i tråden att de tog bort det till series x släppet men ska väl komma tillbaka. Gjorde mycket så förr och spelade på mobilen från konsolen hemma


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Kan man spela med mus + tangentbord via webbläsaren?

Skrivet av r4v3nl0rd:

Testade du med Edge på konsolen eller på din PC?

Vad har du för uppkoppling? Wifi eller trådat? Kör man wifi är 5 Ghz i stort sett nödvändigt.

Hur pass bra streaming funkar beror till största delen på vilken uppkoppling man har. Inte för att jag inte tror att ingen fattar det här, men ville ändå ha det sagt.

Någon som testat via mobilt internet?

Testade på laptopen trådat med 100/100. Som sagt känner jag inte input delay på Stadia eller Geforce Now så borde inte vara mitt nätverk det är fel på.

Ska pröva lite mer sen senare ikväll. Kanske fungerar bättre med en annan webbläsare? Antog att Edge är bäst lämpat för detta dock

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Testade på laptopen trådat med 100/100. Som sagt känner jag inte input delay på Stadia eller Geforce Now så borde inte vara mitt nätverk det är fel på.

Ska pröva lite mer sen senare ikväll. Kanske fungerar bättre med en annan webbläsare? Antog att Edge är bäst lämpat för detta dock

Det känns ju rimligt att anta att Edge ska fungera bäst.

Själv testade jag i Chrome, dock bara i max fem minuter kanske. Visst kände jag fördröjning men ändå spelbart.

Ska sitta en längre tid med det när tillfälle ges.

Medlem
Skrivet av konsum:

Kan man spela med mus + tangentbord via webbläsaren?

Nej, inte som jag förstått det. Dock kanske i de (fåtal) titlar som redan stödjer KBM på konsolen.

Medlem

Bra tjänst, hoppas den fungerar minst lika bra som Stadia.

Stadia känner jag att det är för mycket lagg om man spelar med mus+tangentbord med med handkontroll fungerar det riktigt bra.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag har testat lite av och till sedan Xcloud kom i beta och har över lag varit väldigt nöjd. Men några tips från min sida:

Om du kör via en laptop:
-Disabla strömspar funktionerna

Via PC/Mac
-Kör i fullskärmsläge. Jag har upplevt bättre prestanda den vägen.

Jag måste säga att jag är förvånad över den låga fördröjningen. Visst, jag sitter på ett monster till dator med kabel rakt in i routern. Men det har även fungerat väldigt bra på min gamla Surface Pro 4 (om jag kör fullskärm och utan strömspar). Inga problem att spela GTA eller ens spel som kräver mycket av snabba kontroller som Celeste tex.

/M

Medlem

Testat ett par spel och fördröjningen gör det tyvärr helt oanvändbart för mig. Kör trådat på en 250/250 lina. Visst finns det kanske några spel där man kan leva med den här fördröjningen men kan inte komma på något just nu.. Har testat lite GeForce Now och Stadia nån enstaka gång, samt även ett gäng "lokala" streamingtjänster som Parsec, och det här är med BRED marginal den sämsta jag provat hittils. Hoppas de kan få styr på det, för potentialen är såklart enorm.

Medlem
Skrivet av pappakenoo:

Testat ett par spel och fördröjningen gör det tyvärr helt oanvändbart för mig. Kör trådat på en 250/250 lina. Visst finns det kanske några spel där man kan leva med den här fördröjningen men kan inte komma på något just nu.. Har testat lite GeForce Now och Stadia nån enstaka gång, samt även ett gäng "lokala" streamingtjänster som Parsec, och det här är med BRED marginal den sämsta jag provat hittils. Hoppas de kan få styr på det, för potentialen är såklart enorm.

Tråkigt att höra!

Jag tycker det är ganska intressant hur olika upplevelser folk har när det kommer till xCloud och streaming överlag. Vissa tycker det fungerar helt felfritt, vissa tycker det är okej och vissa tycker det är helt uselt på grund av fördröjning och dylikt. Vilken uppkoppling man har och huruvida man kör trådat eller wifi är ju en stor bidragande faktor, men kan det finnas något mer? Jag antar att servrarna hos MS/xCloud helt enkelt är "klenare"?

Men hur kan det upplevas så olika från person till person?

Skrivet av konsum:

Kan man spela med mus + tangentbord via webbläsaren?

Testade precis, fick det inte att funka.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Hur kopplar man ihop Xbox XS-kontrollen till datorn på bästa och smidigaste sätt?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Hur kopplar man ihop Xbox XS-kontrollen till datorn på bästa och smidigaste sätt?

Smidigast är väl egentligen sladd.

Annars är det ju blåtand som gäller.

Medlem

Nej, det här var inge vidare tyvärr. Testade först Doom och just nu kör jag Fable men det är alldeles för mycket input lag, framför allt om man jämför med Geforce Now som jag använder annars.

Men bortsett från input lag så verkar det ganska stabilt. Jag kör på min stationära dator med trådat 100 Mbit. Vore intressant att se någon statistik med ping och dylikt men hittar inget sätt att få fram det.

Tråkigt iallafall, jag hade sett fram emot att spela Fable 2 men jag köper hellre en Series S än använder den här tjänsten som det ser ut nu. Jag vet att det är en beta och förhoppningsvis blir det bättre i framtiden.

Som tur är så fick jag tre månader Gamepass för bara 10 kronor så tack för det Microsoft.

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Testade precis, fick det inte att funka.

Segt. Det är ju främst mus + tangentbord som är intressant.

Där har Stadia verkligen löst det bra.

phi
Medlem

Är det någon som lyckats få fram var deras serverar här i sverige finns? Det är det enda jag kan tänka mig som påverkar huruvida man har bra respektive dålig erfarenhet av input lag. Det lär ju vara en markant skillnad ifall man bor i ena änden av landet och servrarna är i den andra änden.

1
Skriv svar