Diskutera – Spel som desperat behöver högre framerate?

Medlem
Skrivet av Mirage:

@FZ var liiiite rättvisa iaf. Det flöt lite (men fan inte mycket) bättre på Amiga!
https://www.youtube.com/watch?v=q7w_0yP5RwU

Det intressanta är att animationen för snurrande däcken flyter tydligt bättre än resten av det visuella, vilket får mig att undra om spelet verkligen var hårdlåst till en sån usel bildfrekvens.

KoP
Medlem

Hunter (1991). Det flyter väl på i 5-6 fps på en vanilla Amiga (och så har folk mage att klaga när spel flyter på i 30 fps idag 😄)

Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

Det intressanta är att animationen för snurrande däcken flyter tydligt bättre än resten av det visuella, vilket får mig att undra om spelet verkligen var hårdlåst till en sån usel bildfrekvens.

Däcken och bilen är bara simpla sprites. Banorna är "3D".

Jag testade för övrigt Stunt Car Racer för något år sedan. Helsike vad svårt det var med så låg frame rate. Förstår inte hur jag kunde spendera så mycket tid med det på Amigan.

Skrivet av KoP:

Hunter (1991).

Det var min första tanke. Också ett spel jag ägnade mycket tid åt.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

The Last Guardian. Framerate på den förstörde spelupplevelsen för mig. Resten av spelen jag har kört på 30fps har ändå känts att det flyter på tillräckligt smidigt att jag inte tänker på det.

FPS-spel kräver dock högre framerate, alltid.

Edit: Såg nu att The Last Guardian faktiskt spelas i 60fps i Ps5. Då är det nog Bloodborne som de andra har nämnt som jag skulle vilja se 60fps på.

Får hålla med. Älskade spelet ändå men 60 frippar hade ju inte skadat.
Vad jag läst så är det bara på skiva utan några patchar öht som det rullar på i 60, om de nu inte åtgärdat det?

Medlem

RDR2.

Längtar till PS5 edition.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Medlem

6år sedan...

Herpaderp 25-30fps är bara en vanesak

Medlem

Stunt Car Racer på Amiga med rätt accelerator och det rullar på i tvåsiffrig FPS utan tvekan! Men sen har vi ett modernt "spel" (jag säger spel men det är ju en techdemo typ). Star Citizen.... 20 fps på en i9 99nånting med 32GB RAM och ett 2070 Super........ rimligtvis är 20 fps det som förväntas. Eller?

Medlem

Ghost of Tsushima på min vanliga Ps4. Typ när man slogs mot 10 gubbar på en strand i kvällssol, typ 10 fps. Usch.

Redaktör
Skrivet av KoP:

Hunter (1991). Det flyter väl på i 5-6 fps på en vanilla Amiga (och så har folk mage att klaga när spel flyter på i 30 fps idag 😄)

Hehe, det var hårigt med snabba fordon. Men vilket spel! 10 år före sin tid.


signatur
Medlem

signatur

Spelar på: PC, Nintendo Switch, PS5 och iOS.
Äger även: NES, SNES, Saturn, Playstation 1,2,3,4, PSP, XBOX360.

Medlem

Zelda: botw hade vart skönt att ha i absolut stabila 30 FPS. Så jäkla synd när det droppar. Men i 60 FPS, vilken dröm!

Medlem
Skribent
Skrivet av arelion:

Ghost of Tsushima på min vanliga Ps4. Typ när man slogs mot 10 gubbar på en strand i kvällssol, typ 10 fps. Usch.

Tror min Ps4 hatar mig eftet det spelet. Satan vad den led, fläktar på högvarva...pustade och fräste haha. Ska nämnas att det är.en ps4a från releasedagen


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

När ps5 kom upp så började man se massa 60 fps gameplay av bloodborne på youtube o liknande, antog att det kördes på 60 fps där, kanske bara är en mod eller så? Lite som ds fix var till dark souls under många år?

I vilket fall som hellst,
Skulle älska att spela bloodborne i 60 fps men jag säger nog ändå Zelda: Breath of the wild i 60 fps 😍

Medlem

Oj, det lär finnas hur mycket som helst om man backar till c64/amiga-tiden. Men mer närliggande så finns det spel som med fps-boost på xbox blivit som nya spel för mig. Från att inte orkat ta mig igenom första Dishonored så blev det ett av mina favoritspel. Så jag hade gärna sett fpsboost till Dishonored 2 som verkar låst till 30.. installerade via Gamepass men avinstallerade direkt då det stånkade på i 30. Har blivit värsta 60fps pundaren efter Dishonored. Samma med Far Cry 5. Alltid gillat serien. Men när det kom var jag besviken då känslan inte var bra. Så jag spelade max ett par timmar. Men nu efter fpsboost patchen så kan jag inte lägga ner det. Sjukt kul spel.

Sen lägger jag också en röst på Stunt car Racer. Obegripligt att det aldrig fick en uppföljare.

Medlem

Inte för att jag någonsin skulle köpa ett Nintendospel idag, men tycker att det var ett otroligt sniket drag när de släppte Super Mario 3D samlingen för ett tag sedan (och sedan o-släppte den genom att köra limited run och ta bort från e-shop,jesus....).

Med tanke på vad fans har åstakommit med portningar såsom Mario 64 PC, Super Mario 64 Plus och 60fps hack till Sunshine så är det under all kritik att Nintendo inte gjorde ett enda handtag för att lyfta ÅTMINSTONE bilduppdateringen till 60 bilder per sekund.
Det gör sån otrolig skillnad när man går från 30 till 60.

Visst, det finns spel som jag tycker gör sig mycket snyggare eller känns bättre vid 30-45fps sträcket. Men Mario-samlingen är inte en av dom. 😗

Medlem

Du behöver inte drömma. Stunt Car ms dos-versionen har kanonbra framerate. PC master race var en sanning redan då

Medlem

Alla spel.
Finns inte ett enda spel som inte blir bättre med hög framerate.

Skrivet av aholman:

Zelda: botw hade vart skönt att ha i absolut stabila 30 FPS. Så jäkla synd när det droppar. Men i 60 FPS, vilken dröm!

Kör det på PC då, blir snyggare än switch versionen och flyter på i 60fps.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Har en enda sak att säga:

Bloodborne.

Inte bara kass framerate, jävulskt ojämna frametimings. Hade det varit bra frametimings så hade det inte varit några problem.

Medlem

Super Mario Sunshine.


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem

Alla spel borde ha högre fps. Men mer specifikt, så hade jag gillat ifall L.A. Noire hade högre fps. Det finns sätt du kan få upp spelet från 30fps till 60fps+ (med program som widescreenfixer osv), men då finns det andra saker som påverkas i spelet. Exempelvis ansiktsanimeringen, fysiken kring fordon. Hade verkligen uppskattat 100+ fps i det spelet.

Något som inte har med prestanda och låst fps att göra, men L.A. Noirde fick mig att tänka på.. Hade verkligen velat ha ett L.A. Noire-spel fast med Arkiv-X story.

Medlem

På PS5/Xbox Assassin’s Creed Odyssey, Origins, GTA, Horizon… m. m……..

Medlem

Var på väg att gå in och skriva Stunt Car Racer och tro att jag var cool!

Redaktör
Skrivet av Witchfinder:

Var på väg att gå in och skriva Stunt Car Racer och tro att jag var cool!

Too cool for old-school!


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Sant det. Men jag var tvungen att dra till med värsta exemplet här, för argumentets skull. Minns även att Battle Chess på Amigan flöt otroligt illa. Men schack är väl inte fullt lika fps-känsligt...

Aahhh Battle Chess. Det var grejer det och ja, det flöt horribelt illa!


signatur

I drank what?

12
Skriv svar