Framtida Bethesda-spel blir exklusiva för Game Pass-plattformar

Medlem
Skrivet av Ruffles:

And even in the future there might be things that have either contractual things or legacy on different platforms that we'll go do,

Detta är en potentiell nyckelmening för framtida releaser på PS5. Men som trogen Game Pass-prenumerant känner jag förstås att det är rätt av dem att satsa där.

Vilka serier skulle då ha "Legacy" på Playstation? Visst, ESO med fler lär de fortsätta ha multi såklart. ES-serien däremot har en historia av exklusivitet till Xbox. Från Morrowind till Oblivion åtminstone. Tänker även att Legaxy kan ha med att de vill fortsätta ha ES-serien på Steam för moddning med mer.

ELF
Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Jo det är ju bra med GoG. Fast om det omöjliga skulle inträffa, om Internet nu dör, skull man ju inte ens kunna plocka ner spelen.

Är ju därför man laddar ned dem direkt efter köp.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Är det verkligen så? Sony har ju hyllats unisont för sina exklusiva titlar, med all rätt. MS var/är en underdog medans Sony har varit de coola killarna. Konsensus och narrativet har ju varit att "Xbox har inga spel", "det finns ingen anledning att köpa Xbox", "det är spelen som räknas" osv. Är beredd att skriva under på det i någon mening.

Sen har det säkert funnits en marginaliserad grupp Xbox-fanboys som grämt sig över exklusiva Sony-spel, men de flesta tror jag ändå gått och köpt PS4 till slut, jag själv inräknad. Det gick inte längre att motstå Bloodborne, men jag var helt okej med det. Alltid kul med nya prylar, liksom.

I Sony-lägret verkar det vara en mer hätsk stämning överlag, med mycket rent hat mot MS/Xbox, folk som inte ens vill ta i en Xbox-konsol med tång, "Bethesda har ändå inga intressanta spel" osv, men det kanske blir så när man står på "vinnarnas" sida.

Antar att det är polariserat, som allt annat i samhället idag.

Den största invändningen mot Xbox är deras dåliga och ologiska handkontroller. Där ligger Sony långt före i utveckling. Handkontrollen är en väldigt stor del av upplevelsen i konsolspel.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av NuZ:

Tycker inte om exklusiviteter, tycker det hindrar marknaden. Tänk för 30år sedan att vissa floppy disketter funkar inte i vissa floppyläsare etc.

Sen herrejösses vad folk klagar på Xbox spel och att de ska komma ifatt osv. De har ofantligt många bra spel och framförallt olika. Om man kollar på Sony har de en typ av spel de vunnit priser med. 3e personsäventyr förutom FF7. Xbox har RPGer, FPS titlar, plattformsspel och skräckspel. Ja kanske inte lika hyllade som Sonys 3e personspel men en fruktansvärt varierad pol som passar alla personer och smak.

Sedan Gamepass är ju sjukt värt pengarna med vad man får. Nu kan jag tom. spela skyrim eller Doom 95 eller Prey på bussen till jobbet. Fortsätta när jag kommer hem på min xlåda eller PC.

Nej psnow är inte i närheten av Gamepass. Mängder av spel men inte alls lika aktivt och släpps inte dag 1. 70$ eller vänta är det som gäller där. Psnow finns inte på mobil heller eller har stöd för alla typer av dosor.

Ja man kan skippa en konsol om man har en fet PC men är långt från alla som har det och många föredrar enkelheten med konsol. Jag som gillar spel så måste tyvärr tackvare exklusiviteter köpa varenda konsol. Har Switch, ps4 och Series X men spammar F5 på netonnet halva dagarna för en plastbit som är omöjlig att få tag i endast för ett av mina mest spelade spel endast släpps på den konsolen. Så har inte pengar med familj, statligt jobb och allt runt omkring att uppgradera min nu åldrande PC. 1080ti är inget att hänga i granen längre.

Så snälla lägg ner fanboyismen och köp det ni gillar mest men kom inte och säg att plastbiten jag föredrar inte har spel, kass prem tjänst osv osv. Xbox är i mina ögon väldigt mycket mer öppna mot sitt community än t.ex Nintendo och Sony. Bara följ dem på Instagram eller Twitter. Frida på Xbox sverige svarar nästan alltid. Medans om jag twittrar Sony en fråga så ska jag ha tur om jag ens får ett svar. Meet&greets playstation någon?

Ja Sony har bra spel och en bra konsol men kom igen. De är inte alls lika öppna och gemytliga som Xbox och Microsoft istort.

Jag får tycka så utan att någon hoppar på mig för att jag föredrar den plastbitet före den andra. Du får mycket gärna föredra den motsatta plastbiten om du vill men var ärlig om fördelar och nackdelar om plastbitet ni kastar skit på varandra för.

Spela spel och älska spel som hobby istället pajjasar!

Tack nu har NuZ rantat klart!

Ontopic

Vad trist! Hade hoppats att de skulle vara mer öppna. Nu är det ju exklusivt till PC, Mobil, Brödrost, molntjänst och konsol. Trist för de då 20% som inte har Brödrost, mobil, PC, streamingmöjligheter eller en konsol

Lägg ner fanboyism, kan dock börja med dig Nuz.
Du pissar ju i motvind ,du motsäger dig själv.


signatur

Banksy

Medlem

Det var ju inte mycket intressant som sades här. Det var ju bara ett PR-jippo för att propagera till varför uppköpet skulle vara så fantastiskt för gamers.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Avstängd
Skrivet av Kris:

Den största invändningen mot Xbox är deras dåliga och ologiska handkontroller. Där ligger Sony långt före i utveckling. Handkontrollen är en väldigt stor del av upplevelsen i konsolspel.

Nog första gången jag hört den beskrivas så. Ologiska? Du måste specificera. Jag blir vansinnigt nyfiken.

Dex
Medlem
Skrivet av NuZ:

Tycker inte om exklusiviteter, tycker det hindrar marknaden. Tänk för 30år sedan att vissa floppy disketter funkar inte i vissa floppyläsare etc.

Sen herrejösses vad folk klagar på Xbox spel och att de ska komma ifatt osv. De har ofantligt många bra spel och framförallt olika. Om man kollar på Sony har de en typ av spel de vunnit priser med. 3e personsäventyr förutom FF7. Xbox har RPGer, FPS titlar, plattformsspel och skräckspel. Ja kanske inte lika hyllade som Sonys 3e personspel men en fruktansvärt varierad pol som passar alla personer och smak.

Sedan Gamepass är ju sjukt värt pengarna med vad man får. Nu kan jag tom. spela skyrim eller Doom 95 eller Prey på bussen till jobbet. Fortsätta när jag kommer hem på min xlåda eller PC.

Nej psnow är inte i närheten av Gamepass. Mängder av spel men inte alls lika aktivt och släpps inte dag 1. 70$ eller vänta är det som gäller där. Psnow finns inte på mobil heller eller har stöd för alla typer av dosor.

Ja man kan skippa en konsol om man har en fet PC men är långt från alla som har det och många föredrar enkelheten med konsol. Jag som gillar spel så måste tyvärr tackvare exklusiviteter köpa varenda konsol. Har Switch, ps4 och Series X men spammar F5 på netonnet halva dagarna för en plastbit som är omöjlig att få tag i endast för ett av mina mest spelade spel endast släpps på den konsolen. Så har inte pengar med familj, statligt jobb och allt runt omkring att uppgradera min nu åldrande PC. 1080ti är inget att hänga i granen längre.

Så snälla lägg ner fanboyismen och köp det ni gillar mest men kom inte och säg att plastbiten jag föredrar inte har spel, kass prem tjänst osv osv. Xbox är i mina ögon väldigt mycket mer öppna mot sitt community än t.ex Nintendo och Sony. Bara följ dem på Instagram eller Twitter. Frida på Xbox sverige svarar nästan alltid. Medans om jag twittrar Sony en fråga så ska jag ha tur om jag ens får ett svar. Meet&greets playstation någon?

Ja Sony har bra spel och en bra konsol men kom igen. De är inte alls lika öppna och gemytliga som Xbox och Microsoft istort.

Jag får tycka så utan att någon hoppar på mig för att jag föredrar den plastbitet före den andra. Du får mycket gärna föredra den motsatta plastbiten om du vill men var ärlig om fördelar och nackdelar om plastbitet ni kastar skit på varandra för.

Spela spel och älska spel som hobby istället pajjasar!

Tack nu har NuZ rantat klart!

Ontopic

Vad trist! Hade hoppats att de skulle vara mer öppna. Nu är det ju exklusivt till PC, Mobil, Brödrost, molntjänst och konsol. Trist för de då 20% som inte har Brödrost, mobil, PC, streamingmöjligheter eller en konsol

Alltså måste ju kommentera detta. Du brukar alltid göra väldigt bra inlägg Nuz, men det här kändes väldigt konstigt och felaktigt.

Du har helt rätt att Sonys stora titlar är oftast allihop 3:e person äventyr som dom gör jäkligt bra. Men på vilket sätt har Playstation INTE RPG:er, FPS, plattform och skräck spel? Finns ju jätte många bra spel i varje av dom kategorierna till Sony? Förstår inte alls hur du menar där? Det är ju en sak att du kanske inte gillar dom spelen, men att påstå att Xbox har massa spel i dom kategorierna, men inte Playstation känns ju väldigt märkligt....

Dex
Medlem
Skrivet av Pungvred:

Nog första gången jag hört den beskrivas så. Ologiska? Du måste specificera. Jag blir vansinnigt nyfiken.

Ja den vill jag också höra mer om! Deras interface håller jag med om kan vara väldigt rörigt ibland, men deras handkontroller håller ju verkligen toppklass. Eller vi kanske missförstod?

Medlem

Ja det ser inte bra ut för nya Bethesda spel, förutom Deathloop och Ghostwire: Tokyo, på PlayStation. Sedan kanske Roundhouse har något på gång till PlayStation. Eller kanske Alfa Dog men troligen inte då AD är en mobil utvecklare. Vill ni spela Starfield eller Elder Scrolls 6 så är det i Xbox ekosystem. Är era PlayStation 5 redo med twitch och Youtube? För det är det enda sättet att få tillgång till dem på PlayStation 5.

Medlem
Skrivet av blackidus:

I övrigt sätter ju detta lite press på Sony, i mina ögon ser alla deras exclusives lika ut. Tredjepersons äventyrs spel i open world.
Nu måste dem vidga sina vyer med mer FPS och rollspel, mer konkurens är alltid bra.

Nej det sätter ingen press alls på Sony. Sonys spel fortsätter vara exklusiva precis som de varit i 20 år. Det finns ingen konkurrens eftersom vi snackar om konst (spel i det här fallet). Vill du spela exempelvis last of us 2 hjälper det inte att äga gamepass.

Samtidigt förstår jag inte vad du menar med att konkurrens är bra när det gäller gamepass. Fler tjänster likt detta leder enbart till att du får sämre valuta för dina pengar eftersom utbudet kommer minska för dig när Microsofts konkurrenter väljer att låsa sina spel bakom sina egna tjänster.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Om man kollar på Sony har de en typ av spel de vunnit priser med. 3e personsäventyr förutom FF7. Xbox har RPGer, FPS titlar, plattformsspel och skräckspel. Ja kanske inte lika hyllade som Sonys 3e personspel men en fruktansvärt varierad pol som passar alla personer och smak.

Du brukar posta variationer på detta med jämna mellanrum. "Sony har ingen variation" och "Sony är dåliga på att skapa ny IP" och så vidare.

Det har inte stämt förut och det stämmer inte nu. Hur många andra stora utgivare är bättre på dessa saker än Sony?

NuZ
Testpilot
Skrivet av Dex:

Alltså måste ju kommentera detta. Du brukar alltid göra väldigt bra inlägg Nuz, men det här kändes väldigt konstigt och felaktigt.

Du har helt rätt att Sonys stora titlar är oftast allihop 3:e person äventyr som dom gör jäkligt bra. Men på vilket sätt har Playstation INTE RPG:er, FPS, plattform och skräck spel? Finns ju jätte många bra spel i varje av dom kategorierna till Sony? Förstår inte alls hur du menar där? Det är ju en sak att du kanske inte gillar dom spelen, men att påstå att Xbox har massa spel i dom kategorierna, men inte Playstation känns ju väldigt märkligt....

Kanske var otydligt bara pga. blev sur och ranta loss. Menar egna starka spel, Xbox t.ex med Obsidian nu osv.

Självklart finns det västerländska RPG osv. på PS. Mena deras egna helt enkelt. Sonys starka sida är 3e person spel. De gör dessa väldigt bra ja.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

NuZ
Testpilot
Skrivet av Margy:

Du brukar posta variationer på detta med jämna mellanrum. "Sony har ingen variation" och "Sony är dåliga på att skapa ny IP" och så vidare.

Det har inte stämt förut och det stämmer inte nu. Hur många andra stora utgivare är bättre på dessa saker än Sony?

Då kan du gärna förklara hur du menar?! Vad är Sonys starka sida utöver 3e personsäventyr som GoW, GoT, Uncharted, Spiderman? Nämn ett exklusivt strategispel som Xcomcopy likt Halo wars, Gears tactics. Ett skräckspel (färdigt för PT var ett demo men fantastiskt bra) som Medium, Dead space och State of decay?

Som jag sa. Du får tycka precis som du vill men jag ber dig att var kritisk också för plastbiten du skyddar så väl.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

NuZ
Testpilot
Skrivet av Renton:

Lägg ner fanboyism, kan dock börja med dig Nuz.
Du pissar ju i motvind när du motsäger dig själv.

Ursäkta vad? Läs igen vad jag skrev tack. Sedan nej, är inte pissnödig


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Då kan du gärna nämna förklara hur du menar?! Vad är Sonys starka sida utöver 3e personsäventyr som GoW, GoT, Uncharted, Spiderman? Nämn ett exklusivt strategispel som Xcomcopy likt Halo wars, Gears tactics. Ett skräckspel (färdigt för PT var ett demo men fantastiskt bra) som Medium, Dead space och State of decay?

Förra året gav Sony ut spel som Ghost of Tsushima, Dreams, Last of Us 2, MLB: The Show, Astro's Playroom, Demon's Souls, Sackboy, Predator Hunting Grounds och Spider-Man: Miles Morales. De flesta andra stora utgivare kan inte matcha detta i varken mängd eller variation.

Exklusiva strategispel har jag inte riktigt koll på då jag föredrar genren på PC. Sony själva har nog inte gett ut många. I skräckgenren har de släppt Until Dawn med avstickare, Days Gone, Bloodborne, Here They Lie och sett till att Resident Evil 7 utvecklats till PSVR. Även ett spel som SOMA var konsolexklusivt i några år har jag för mig.

Nu får du förklara hur andra konsoltillverkare har bättre variation och är bättre på att skapa ny IP än Sony.

Medlem

Läskigt att se så många försvara xbox och att dom har bättre spel än övriga.
Senaste AAA spel xbox släppte va Gears 5 och det är 2 år sedan.
Nästa spel kanske är halo till vintern.

Stor variation på xbox spel där.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Margy:

Förra året gav Sony ut spel som Ghost of Tsushima, Dreams, Last of Us 2, MLB: The Show, Astro's Playroom, Demon's Souls, Sackboy, Predator Hunting Grounds och Spider-Man: Miles Morales. De flesta andra stora utgivare kan inte matcha detta i varken mängd eller variation.

Exklusiva strategispel har jag inte riktigt koll på då jag föredrar genren på PC. Sony själva har nog inte gett ut många. I skräckgenren har de släppt Until Dawn med avstickare, Days Gone, Bloodborne, Here They Lie och sett till att Resident Evil 7 utvecklats till PSVR. Även ett spel som SOMA var konsolexklusivt i några år har jag för mig.

Nu får du förklara hur andra konsoltillverkare har bättre variation och är bättre på att skapa ny IP än Sony.

Until dawn kan jag hålla med om. Amazing spel! Nya/halv nya IP visst, men inovationer utöver VR?! De prövar inte ny mark. Samma som jag är sjukt irriterad att Xbox försöker trycka så mycket på MP och co-op. Vill ha mer SP spel. Men MP säljer och kan stå fast vid att Xbox experimenterar mer än vad Sonys studios gör.

Men ge dig. DS är ett av mina favoritspel. Det släpptes 2010 i EU och det som kom nu är en remake på det PS3 spelet som i sin tur är spirituell uppföljare på PC/PS-spelet Kings field.

Sedan finns det inte så många konsolskapare men om vi ska vara sådan så borde IOS/Android spöa samtliga med inovation och nya spel utan samma tema i allt.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

NuZ
Testpilot
Skrivet av Neverwild:

Läskigt att se så många försvara xbox och att dom har bättre spel än övriga.
Senaste AAA spel xbox släppte va Gears 5 och det är 2 år sedan.
Nästa spel kanske är halo till vintern.

Stor variation på xbox spel där.

Spel måste vara AAA för att spelas och inte roliga och mysiga i övrigt? Men ja Xbox har inga spel


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Kommer spelen enbart släppas på gamepads, förutom dom som har ett avtal innan köpet. Om det är fallet så tycker jag att det verkligen är i fel riktning

Ambassadör
Xbox

Det här kommentarsfältet tog ganska exakt den väg som jag anade innan jag läst igenom allt. Trist och förutsägbart.

Nöjer mig med att säga att konkurrens är bra och att både Xbox och PlayStation är bäst när de är lite pressade. Det är vi som gamers som gynnas i slutänden, det är inte förbjudet att spela på fler plattformar.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Spel måste vara AAA för att spelas och inte roliga och mysiga i övrigt? Men ja Xbox har inga spel

Nä det måste inte vara AAA men du måste väl kunna släppa din extrema xbox fanboyism och inse att kanske mer än 2 år emellan AAA spel är dåligt. Speciellt när du sitter och försvarar och skryter att xbox släpper bättre och spel med mer variation än övriga.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Då kan du gärna förklara hur du menar?! Vad är Sonys starka sida utöver 3e personsäventyr som GoW, GoT, Uncharted, Spiderman? Nämn ett exklusivt strategispel som Xcomcopy likt Halo wars, Gears tactics. Ett skräckspel (färdigt för PT var ett demo men fantastiskt bra) som Medium, Dead space och State of decay?

Som jag sa. Du får tycka precis som du vill men jag ber dig att var kritisk också för plastbiten du skyddar så väl.

På vilket sätt menar du att Dead Space är ett xbox-spel? Spelen är från EA och kom till PC, Xbox 360 och PS3. F.ö. är det över åtta år sedan vi såg något från serien.

State of Decay var ett helt ok spel till Xbox 360. Rent skräckmässigt så är både Days Gone och The Last of Us läskigare. Framförallt det senare är dessutom väldigt mycket bättre rent underhållningsmässigt.

Medlem
Skrivet av Pungvred:

Nog första gången jag hört den beskrivas så. Ologiska? Du måste specificera. Jag blir vansinnigt nyfiken.

Den vänstra joysticken sitter inte logiskt i förhållande till den högre och förhållande till ens hand. Dålig ergonomi.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av Kris:

Den vänstra joysticken sitter inte logiskt i förhållande till den högre och förhållande till ens hand. Dålig ergonomi.

Det är ju precis exakt det den gör, jämför med Gamecube t.ex där har du ett liknande förhållande med tummen.

Playstation har alltid haft jävligt oergonomiska kontroller, det är rätt så logiskt att spaken du använder mest sitter så tummen inte behöver böja sig i en konstig vinkel ifrån resten av handen, likaså sitter de knapparna du använder mest på samma ställe som på Playstation, dvs där du inte behöver böja tummen i en konstig vinkel från resten av handen.

Enda personerna jag vet som föredrar Playstation dosan är folk med väldigt små händer men de har också ofta problem med att byta mellan spaken och knapparna.


signatur

P.L.U.R

NuZ
Testpilot
Skrivet av Popski:

På vilket sätt menar du att Dead Space är ett xbox-spel? Spelen är från EA och kom till PC, Xbox 360 och PS3. F.ö. är det över åtta år sedan vi såg något från serien.

State of Decat var ett helt ok spel till Xbox 360. Rent skräckmässigt så är både Days Gone och The Last of Us läskigare. Framförallt det senare är desdutom väldigt mycket bättre rrnt underhållningsmässigt.

Ja de e sant. Mer att jag spelar det just nu genom bakåtkompatibilitet. Studion blev väl nedstängd. Är inte aktiv på psnow i nuläget men det finns säkert där fast ej upphottad. Days gone spela jag aldrig klart för var inte min kopp av te, håller inte med om att Last of us är läskigare än Dead space dock?! 1an är creapy men nae. Dead space får mina nackhår att resa sig fortfarande och mitt harhjärta


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Avstängd
Skrivet av Neverwild:

Läskigt att se så många försvara xbox och att dom har bättre spel än övriga.
Senaste AAA spel xbox släppte va Gears 5 och det är 2 år sedan.
Nästa spel kanske är halo till vintern.

Stor variation på xbox spel där.

Senaste var Gears Tactics+Gears Hivebusters i vintras. Nästa är Flight Simulator i sommar.

Medlem
Skrivet av Pungvred:

Senaste var Gears Tactics+Gears Hivebusters i vintras. Nästa är Flight Simulator i sommar.

Missat tactics men hivebusters är ett dlc. Flight simulator är inte ett xbox spel så är som att räkna FF7 remake som ett Sony spel.

Så ett spel om året då, vilket fortfarande är dåligt.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Det här kommentarsfältet tog ganska exakt den väg som jag anade innan jag läst igenom allt. Trist och förutsägbart.

Nöjer mig med att säga att konkurrens är bra och att både Xbox och PlayStation är bäst när de är lite pressade. Det är vi som gamers som gynnas i slutänden, det är inte förbjudet att spela på fler plattformar.

Instämmer , MS har ryckt upp sig bra nu efter har varit underdog några år.
Med alla uppköp så ser det ut som dem vänt 180’.


signatur

Banksy

Medlem
Skräddaren säger nej!
Skrivet av Kris:

Den vänstra joysticken sitter inte logiskt i förhållande till den högre och förhållande till ens hand. Dålig ergonomi.

De sista två orden gör att du har helt fel.
Xbox dosan är bättre rent ergonomiskt.
Egentligen borde båda spakarna sitta överst men då blir det oergonomiskt för högra tummen eftersom den skall byta plats mellan spak och knappar väldigt ofta.
Den vänstra spaken (på xbox) sitter vid tummens viloposition. och det är inte alls lika ofta man behöver komma åt pilarna.
Så, att du ogillar den är en helt personlig smak och det kan jag inte argumentera emot. men ergonomi är en helt annan sak.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Neverwild:

Missat tactics men hivebusters är ett dlc. Flight simulator är inte ett xbox spel så är som att räkna FF7 remake som ett Sony spel.

Så ett spel om året då, vilket fortfarande är dåligt.

Eh va? MS Flight Simulator är definitivt ett Xbox Game Studios-spel.

Var inte Spiderman ett PS-spel?


signatur

Jump in.

Skriv svar