Netflix Witcher-prequel har rollbesatt: "En vild krigare med en gudinnas röst"

Medlem
Skrivet av Skelögd:

Fast det är ju ganska uppenbart att hon får denna roll för att hon inte är vit, vilket är vad folk har problem med. Det finns inga mörkhyade personer med nyckelroller i böckerna om The Witcher. Ja, det är fantasy och som jag har förstått det så har den här serien ingenting med med böckerna att göra (tror jag), men det är fortfarande The Witcher världen. Annars så skulle de inte kalla det för en prequel.

Woke-agendan är med allra högsta grad ett problem. Woke betyder bland annat att människor med en annan härkomst än vit får huvudroller, biroller etc endast för att de inte är vita. Detta har svarta skådespelare bekräftat. Bland annat Idris Elba (som är en av mina favoriter) som har tackat nej till flera roller på grund av det. Han kallar det dock inte för "woke".

Inte kan du förneka att det pågår en kvoteringsprocess i filmvärlden? Det är det som folk ogillar, inte att personerna ifråga är mörkhyade.

Jag förstår inte riktigt hur du kunde tolka mina andra inlägg som du gjorde.

Är det? Eller är det något du förutsätter för att hon just är mörkhyad? Vad säger att hon inte fått rollen för att hon är väldigt duktig?

eld
Medlem
Skrivet av Mike_Swe:

Jag är ifrån Ronna vad tror du att du kan lära mig om fördomar och rasism?

Inte mycket det kan jag lova dig, och nej vi bryr oss inte om er sk rasism i serier och annat trams, vi bryr oss om rasism i riktiga livet och Sverige är det minst rasistika landet jag någonsin varit i, var stolta över det istället för att försöka få oss invandrare att spela offer hela tiden, vill du se riktig rasism så kan vi ta en runda till Beirut tillsammans.

Det kan ju vara så att du inte är alla invandrare, och att dina upplevelser inte är allas.

Det värsta man kan göra är att peka på sina egna upplevelser som värre än andras och säga att deras inte betyder något. Såklart vartenda instans av rasism och sexism ska pekas ut, det är ju så man gör ett land "minst rasistiskt".

Men nej, vi är ju inte i närheten av att ha avskaffat rasism precis.

eld
Medlem
Skrivet av Skelögd:

Inte kan du förneka att det pågår en kvoteringsprocess i filmvärlden? Det är det som folk ogillar, inte att personerna ifråga är mörkhyade.

Har ett knep för detta:

Om vi normaliserar mörkhyade skådespelare i filmer och serier så kommer vi inte längre att kvotera in dessa personer, då får du som du vill!

Medlem
Skrivet av eld:

Det kan ju vara så att du inte är alla invandrare, och att dina upplevelser inte är allas.

Det värsta man kan göra är att peka på sina egna upplevelser som värre än andras och säga att deras inte betyder något. Såklart vartenda instans av rasism och sexism ska pekas ut, det är ju så man gör ett land "minst rasistiskt".

Men nej, vi är ju inte i närheten av att ha avskaffat rasism precis.

Det värsta du kan göra som en Svensk är att säga till invandrare vad vi ska tycka om rasism.


signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

Medlem
Skrivet av eld:

Har ett knep för detta:

Om vi normaliserar mörkhyade skådespelare i filmer och serier så kommer vi inte längre att kvotera in dessa personer, då får du som du vill!

Och hur är det inte normalt menar du?

Denzel Washington, Will Smith, Tupac, Biggie, Snoop Dogg, Morgan Freeman, Dr Dre, NWA, Bone Thugs N Harmony, Chris ROck, Chris Tucker, Martin Lawrence, Richard Pryor,Eddie Murphy, Michael Jackson osv osv osv osv osv säg till om du vill ha fler exempel

Jag är uppväxt i Sverige och de är för mig gudar och de allra flesta tycker samma sak som jag känner iaf, så hur är det inte normalt?

Och varför tror du att vissa svarta ska särbehandlas, om de gör skitfilmer/musik så är det skitfilmer de ovannämnda behövde ingen Särbehnadling för att bli vem de blev tvärtom de ör bäst i den kulturen de gör finns inte många vita kulturpersonligheter som ens kommer i deras närhet, vf känner du att de ska behövas särbehandling nu?

FYI vi minoriteter anser Särbehnadling/kvotering vara rasism, det är bara vänsterlallare som fått för sig annat som tror att NI bestämmer vad rasism är lägg ner och börja lyssna istället för att säga till andra vad de ska göra/tycka!


signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

eld
Medlem
Skrivet av Mike_Swe:

Det värsta du kan göra som en Svensk är att säga till invandrare vad vi ska tycka om rasism.

Nej, jag tänker inte sluta för att någon bestämt sig för att representera alla invandrare, det vore ju väldigt dåligt mot alla andra minoriterer.

Skrivet av Mike_Swe:

Och hur är det inte normalt menar du?

Denzel Washington, Will Smith, Tupac, Biggie, Snoop Dogg, Morgan Freeman, Dr Dre, NWA, Bone Thugs N Harmony, Chris ROck, Chris Tucker, Martin Lawrence, Richard Pryor,Eddie Murphy, Michael Jackson osv osv osv osv osv säg till om du vill ha fler exempel

Du räknade just upp minoriteter i hollywood som man räknar upp kvinnor i spel. Vi har redan varit där, det är inget bevis för normalisering.

Skrivet av Mike_Swe:

Jag är uppväxt i Sverige och de är för mig gudar och de allra flesta tycker samma sak som jag känner iaf, så hur är det inte normalt?

Och varför tror du att vissa svarta ska särbehandlas, om de gör skitfilmer/musik så är det skitfilmer de ovannämnda behövde ingen Särbehnadling för att bli vem de blev tvärtom de ör bäst i den kulturen de gör finns inte många vita kulturpersonligheter som ens kommer i deras närhet, vf känner du att de ska behövas särbehandling nu?

FYI vi minoriteter anser Särbehnadling/kvotering vara rasism, det är bara vänsterlallare som fått för sig annat som tror att NI bestämmer vad rasism är lägg ner och börja lyssna istället för att säga till andra vad de ska göra/tycka!

För att normaliseringen är otroligt långsam, alla ändringar kommer genom aktiva handlingar. Myten som existerar idag är att alla dessa "kvoterade" skådespelare är jättedåliga. När det i dagens fall handlar om en skådespelare precis som vilken annan, förutom att filmbolaget inte längre fick panik att ha en skådespelare som inte var vit nog.

Nej, inte "vi", "du". Precis som att jag inte talar för alla vita eller svenskfödda. Eller precis som att en kvinna som hatar feminister inte talar för alla kvinnor, det argumentet kanske låter som ett jättebra försvar, men det fungerar inte.

Medlem
Skrivet av Mike_Swe:

Det är inte vad jag tycker utan vad marknaden tycker leksaker baserade på Shitney Wars säljer inte.

Det är ingen Slump att en viss person kom tillbaka i S2 finalen av The Mandalorian för att hans leksaker säljer.

Disney har inte Miljarder att kasta omkring sig längre på olönsamma projekt som Episode 9, efter en mycket dålig deal när de köpte ett extremt övervärderat Fox för 70 miljarde $ plus alla lockdowns som dödat deras största inkomstkälla Parkerna nu är det säkra kort som gäller, SJW projektet high republic har förpassats till serietidningar som redan nu säljs för halva priset för att ingen köper.

Woke säljer ibland, men oftast inte och Star Wars är det Perfekta Exemplet.

Jaha visste inte att star wars 9 gick dåligt, kul att höra, det var ingen bra film. Leker inte barn mest med ipads nuförtiden istället för boba fett-leksaker?
AJa du har säkert rätt, tror dock att star wars-intresset svalnat pga ny tid, dåliga filmer, och inte för att det är en tjej-jedi (antar att det är detta som gjort dom "woke", har missat den "debatten".)


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Är det? Eller är det något du förutsätter för att hon just är mörkhyad? Vad säger att hon inte fått rollen för att hon är väldigt duktig?

Hur troligt är det att en mörkhyad kvinna råkar få huvudrollen i en serie som baseras på en värld som inte har en enda mörkhyad person i huvudroller/biroller i varken böcker eller spel? 😛 Tackade alla andra duktiga skådespelare nej? 😉

Skrivet av eld:

Har ett knep för detta:

Om vi normaliserar mörkhyade skådespelare i filmer och serier så kommer vi inte längre att kvotera in dessa personer, då får du som du vill!

Det var normalt redan för 40 år sedan.

Det fanns hur många svarta som helst i filmer på 80 och 90-talet. Skillnaden då var att svarta inte kvoterades in till roller som de inte passade till.

eld
Medlem
Skrivet av Skelögd:

Det fanns hur många svarta som helst i filmer på 80 och 90-talet. Skillnaden då var att svarta inte kvoterades in till roller som de inte passade till.

Och här har vi det, "svart", "inte passade till".

Du beskriver problemet utan att ens se det.

Medlem
Skrivet av Skelögd:

Hur troligt är det att en mörkhyad kvinna råkar få huvudrollen i en serie som baseras på en värld som inte har en enda mörkhyad person i huvudroller/biroller i varken böcker eller spel? 😛 Tackade alla andra duktiga skådespelare nej? 😉

Du har m.a.o. glömt Azar Javed från första spelet. Sen har vi Borchs två livvakter Teá och Veá från boken Ödets svärd, men de är väl kanske inga jättestora roller.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Jaha visste inte att star wars 9 gick dåligt, kul att höra, det var ingen bra film. Leker inte barn mest med ipads nuförtiden istället för boba fett-leksaker?
AJa du har säkert rätt, tror dock att star wars-intresset svalnat pga ny tid, dåliga filmer, och inte för att det är en tjej-jedi (antar att det är detta som gjort dom "woke", har missat den "debatten".)

The Last Jedis Admiral Holdo och Potatisäcken Tico är woke.

Lägg ner tramset om Tjej-jedi läs Ahsoka som är de på de flestas topplista, läs Leia som alla älskar.

Den gick dåligt den tjänade knappt in sina egna pengar, och dess leksaker samlar damm på rea hyllor världen över.


signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

Medlem
Skrivet av eld:

Nej, jag tänker inte sluta för att någon bestämt sig för att representera alla invandrare, det vore ju väldigt dåligt mot alla andra minoriterer.

Du räknade just upp minoriteter i hollywood som man räknar upp kvinnor i spel. Vi har redan varit där, det är inget bevis för normalisering.

För att normaliseringen är otroligt långsam, alla ändringar kommer genom aktiva handlingar. Myten som existerar idag är att alla dessa "kvoterade" skådespelare är jättedåliga. När det i dagens fall handlar om en skådespelare precis som vilken annan, förutom att filmbolaget inte längre fick panik att ha en skådespelare som inte var vit nog.

Nej, inte "vi", "du". Precis som att jag inte talar för alla vita eller svenskfödda. Eller precis som att en kvinna som hatar feminister inte talar för alla kvinnor, det argumentet kanske låter som ett jättebra försvar, men det fungerar inte.

Lägg ner ditt trams du vet inte vad du babblar om, bara massa vänstertrams.

Skaffa en egen åsikt istället för att få den av dina vänsterlallare.

Vem menar du av de vita skådespelarna är större än Will Smith?

Vilken pop-artist kommer ens i närheten av MJ.....


signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

eld
Medlem
Skrivet av Mike_Swe:

Lägg ner ditt trams du vet inte vad du babblar om, bara massa vänstertrams.

Skaffa en egen åsikt istället för att få den av dina vänsterlallare.

Vem menar du av de vita skådespelarna är större än Will Smith?

Vilken pop-artist kommer ens i närheten av MJ.....

Har jag någonsin sagt att dessa är dåliga skådespelare eller musiker?

Kolla vad jag skrev igen. Det gör detsamma hur bra dessa fall av skådespelare och musiker är, otroligt många afroamerikanska och latinamerikanska skådespelare kommer fortfarande bli typecastade som gängmedlemmar och liknande för att det finns en bild av hur folk ska se ut i film.

Medlem
Skrivet av eld:

Och här har vi det, "svart", "inte passade till".

Du beskriver problemet utan att ens se det.

Passar en svart i rollen som Heimdall?

Inte direkt va? Det var så man resonerade för 35-40 år sedan. Det är så man borde resonera idag. Om man vill att svarta ska synas mer i filmer och serier så kan man väl fixa huvudroller/biroller åt dem som inte är helt ologiska?

Med tanke på ditt senaste svar så känns det inte som att vi kommer längre än så här.

eld
Medlem
Skrivet av Skelögd:

Passar en svart i rollen som Heimdall?

Ja? Han spelade rollen bra, ingen brydde sig över hans hudfärg, Idris Elba är ju Heimdall!

Skrivet av Skelögd:

Inte direkt va? Det var så man resonerade för 35-40 år sedan. Det är så man borde resonera idag

Nej, det är väldigt förlegad syn.

Skrivet av Skelögd:

Om man vill att svarta ska synas mer i filmer och serier så kan man väl fixa roller åt dem som inte är helt ologiska?

Med tanke på ditt senaste svar så känns det inte som att vi kommer längre än så här.

Tänker på Kostymdramat bridgerton på Netflix som har slagit rekord för dom, den serien tog bara bort tanken helt på att alla måste vara vita, det påverkade absolut ingenting. Men såklart blev ju många upprörda som vanligt.

Medlem
Skrivet av eld:

Har jag någonsin sagt att dessa är dåliga skådespelare eller musiker?

Kolla vad jag skrev igen. Det gör detsamma hur bra dessa fall av skådespelare och musiker är, otroligt många afroamerikanska och latinamerikanska skådespelare kommer fortfarande bli typecastade som gängmedlemmar och liknande för att det finns en bild av hur folk ska se ut i film.

Du säger emot dig själv hela tiden, du verka hysa en massa fördomar om Svarta i USA.


signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

eld
Medlem
Skrivet av Mike_Swe:

Du säger emot dig själv hela tiden, du verka hysa en massa fördomar om Svarta i USA.

Vet du vad typecasting är?

Medlem
Skrivet av eld:

Vet du vad typecasting är?

Sluta med ditt trams du är inte nån "rasism" guru här jag skrattar bara lägg ner, jag brukade boxa sönder skinnskallar när jag var yngre som jag sa du kan inte lära mig något om rasism och dess effekter.


signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

Medlem
Skrivet av Popski:

Du har m.a.o. glömt Azar Javed från första spelet. Sen har vi Borchs två livvakter Teá och Veá från boken Ödets svärd, men de är väl kanske inga jättestora roller.

Eller exempelvis 'Runewright' (tror inte han fick något vidare namn) i Hearts and Stone, han var från Ofir, även 'Dulla kh'Amanni'. Så det väldigt många för att inte var en enda...

eld
Medlem
Skrivet av Mike_Swe:

du kan inte lära mig något om rasism och dess effekter.

Det går inte så bra näe.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Eller exempelvis 'Runewright' (tror inte han fick något vidare namn) i Hearts and Stone, han var från Ofir, även 'Dulla kh'Amanni'. Så det väldigt många för att inte var en enda...

Frågan är om dessa båda ens kan kallas biroller dock? Azar Javad räknas dock definitivt.

Medlem
Skrivet av Popski:

Frågan är om dessa båda ens kan kallas biroller dock? Azar Javad räknas dock definitivt.

De har ju olika sidouppdrag, men ja, väldigt små biroller i så fall. Azar Javed är ju såpass viktig i Witcher 1 att han är på gränsen till huvudroll.

Medlem
Skrivet av eld:

Det går inte så bra näe.

Precis gå och lägg dig lillpojken och dina fantasier om rasism och vad det är kan du behålla för dig själv, vi Ronnabarn kommer skratta åt dig och alla andra vänstermuppar som tror att ni vet nåt om rasism som vi alltid har gjort.


signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

Medlem
Skrivet av Mike_Swe:

Precis gå och lägg dig lillpojken och dina fantasier om rasism och vad det är kan du behålla för dig själv, vi Ronnabarn kommer skratta åt dig och alla andra vänstermuppar som tror att ni vet nåt om rasism som vi alltid har gjort.

Kommentarer som den där säger mer om din syn på människor än något annat.

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

Kommentarer som den där säger mer om din syn på människor än något annat.

Jag älskar människor, men tack du.


signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

eld
Medlem
Skrivet av Mike_Swe:

Precis gå och lägg dig lillpojken och dina fantasier om rasism och vad det är kan du behålla för dig själv, vi Ronnabarn kommer skratta åt dig och alla andra vänstermuppar som tror att ni vet nåt om rasism som vi alltid har gjort.

Har försökt säga att dina problem inte behöver innebära att andras problem inte existerar, rasism existerar inte bara som nynazister med rakade skallar, all rasism är ett problem.

Sen gör du massa antaganden om min bakgrund, uppväxt eller vart jag bor men jag kan vara okej med det, jag är ändå blekvit så mina erfarenheter med fördomar har varit begränsade till att ha ett konstigt efternamn.

Jag har tillräckligt många nära och kära som får lida av problem som har med rasism och sexism att till och med jag som priviligerad kan se att det är ett problem, det vore sjukt oansvarigt för mig att bara skita i det och låta de klara sig själv. Allt det där matar bara på problemen som vi ser i förorter och liknande, blir bara en större klyfta.

Medlem
Skrivet av eld:

Har försökt säga att dina problem inte behöver innebära att andras problem inte existerar, rasism existerar inte bara som nynazister med rakade skallar, all rasism är ett problem.

Sen gör du massa antaganden om min bakgrund, uppväxt eller vart jag bor men jag kan vara okej med det, jag är ändå blekvit så mina erfarenheter med fördomar har varit begränsade till att ha ett konstigt efternamn.

Jag har tillräckligt många nära och kära som får lida av problem som har med rasism och sexism att till och med jag som priviligerad kan se att det är ett problem, det vore sjukt oansvarigt för mig att bara skita i det och låta de klara sig själv. Allt det där matar bara på problemen som vi ser i förorter och liknande, blir bara en större klyfta.

Okidoki, lets agree to disagree du lever i en annan värld än jag, Jag är född mitt i ett krig och ser inte det du kallar problem för problem, jag ser dom mer som ett skämt, men du är välkommen att tycka att de är hur viktiga som helst.

Peace out


signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

eld
Medlem
Skrivet av Mike_Swe:

Okidoki, lets agree to disagree du lever i en annan värld än jag, Jag är född i ett krig och ser inte det du kallar problem för problem, jag ser dom mer som ett skämt, men du är välkommen att tycka att de är hur viktiga som helst.

Och det är folk som fortfarande är i krig som inte ser dina problem med att ha växt upp i en förort i södertälje.

Men det gör inte några av dina egna situationer mindre dåliga, det är det jag försöker säga. Allt är ett problem, man kan inte sortera allt i en hög, hitta det värsta som kan existera och sen sortera allt annat under "inte så farligt".

Allt hänger ihop, krig uppstår av samma dåliga syn som står bakom alla dessa problem, flyktingar får sedan uppleva dålig integration på grund av samma fördomar och dålig syn. De får det även svårt i arbetsliv och livet för övrigt på grund av dessa också.

Har bekanta som växt upp i krig och kommit till sverige, de ser inte mindre på sexism och rasism för det. Känner andra som fått uppleva de värsta sakerna när det kommer till att vara kvinna, de ser absolut inte ner på folk som får uppleva mindre sexism på jobb och liknande. Känner folk med klinisk depression som inte ser ner på folk som mår dåligt för att något tillfälligt händer som skapar den situationen för dom.

Medlem
Skrivet av eld:

Och det är folk som fortfarande är i krig som inte ser dina problem med att ha växt upp i en förort i södertälje.

Men det gör inte några av dina egna situationer mindre dåliga, det är det jag försöker säga. Allt är ett problem, man kan inte sortera allt i en hög, hitta det värsta som kan existera och sen sortera allt annat under "inte så farligt".

Allt hänger ihop, krig uppstår av samma dåliga syn som står bakom alla dessa problem, flyktingar får sedan uppleva dålig integration på grund av samma fördomar och dålig syn. De får det även svårt i arbetsliv och livet för övrigt på grund av dessa också.

Har bekanta som växt upp i krig och kommit till sverige, de ser inte mindre på sexism och rasism för det. Känner andra som fått uppleva de värsta sakerna när det kommer till att vara kvinna, de ser absolut inte ner på folk som får uppleva mindre sexism på jobb och liknande. Känner folk med klinisk depression som inte ser ner på folk som mår dåligt för att något tillfälligt händer som skapar den situationen för dom.

Ingen här som ser ner på folk, vi är alla samma skit och vi blöder allihop om vi blir huggna, blått blod finns inte.


signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

Medlem
Skrivet av Skelögd:

Hur troligt är det att en mörkhyad kvinna råkar få huvudrollen i en serie som baseras på en värld som inte har en enda mörkhyad person i huvudroller/biroller i varken böcker eller spel? 😛 Tackade alla andra duktiga skådespelare nej? 😉

Det var normalt redan för 40 år sedan.

Det fanns hur många svarta som helst i filmer på 80 och 90-talet. Skillnaden då var att svarta inte kvoterades in till roller som de inte passade till.

Har du belägg för detta?

Spelen är fullständigt irrelevanta eftersom de snarare är en tolkning av böckerna varav serierna är en helt annan och fullständigt avskild tolkning av samma böcker. Så vad som händer i spelet har noll med vad som skall hända i serien. Och vad som händer i böckerna är bara löst kopplade till denna serie som kommer att utspela sig långt innan själva Witcher-böckerna. Så även där är det fullständigt nonsens att hänvisa till böckerna.

Så kort och gott. Böckerna nämner inte en mörkhyad huvudperson eftersom de utspelar sig 1200 år EFTER att denna serie skall ha utspelat sig. Med andra ord. Orsaken varför denna person inte beskrivs i böckerna är för att hon redan är död. Så hur troligt är det? Med tanke på att det finns mörkhyade personer i dess universum? Lika troligt som det inte skulle finnas det.

123
Skriv svar