Har aldrig spelat Assassin's creed spelen - Vilket är bäst och vilket bör man börja med?

Medlem
Har aldrig spelat Assassin's creed spelen - Vilket är bäst och vilket bör man börja med?

Som titeln lyder har jag aldrig ens rört ett assassin's creed spel. Jag har kollat på lite gameplay och känner mig manad att pröva på.
Därför ber jag alla er assassin's creed entusiaster att rekommendera och ge era synpunkter på de spelen, gärna i listor och kanske förklara kortfattat vad spelet handlar om och era synpunkter.
Ska bli en intressant resa detta!

Medlem

Det spelar ingen som helst roll. Jag hade köpt Valhalla men odyssey har ju ett billigare pris. Vikingar är alltid kul att spela som 😊

Använd google, det finns tusen artiklar om spelen.

Flakmonkey

Har inte spelat alla men det skulle ändå ta för lång tid att skriva om alla, men jag kan ju sammanfatta mina intryck. Även om serien är sig lik så tycker jag att den har utvecklats hela tiden. Ibland har stegen varit små men ibland har det varit rejäla kliv som gjort att vissa börja gilla serien och att andra trillat av. Den stora brytningen kom imo med Origins där spelet gick mer åt rollspelshållet. Inte att det är ett rollspel men det började handla mer om grind, sidouppdrag, att levla upp, etc etc. Personligen så gillar jag den stilen men det är många där ute som inte gillar utveckling och föredrog den mer "riktade" upplevelsen som fokuserade på Assassins-delen i namnet. Visst kan du fortfarande spela som en lönnmördare, men det var mer av ett krav tidigare och det var en betydligt större del av spelet. Har dock svårt att se att de skulle gå tillbaka med tanke på hur populära de senaste spelen i serien varit.

Annars så skulle jag säga att de man tycker bäst om har mycket att göra med settingen. Jag älskade tex Black Flag iom att det var pirattema vilket var något som jag uppenbarligen hade längtat efter. Andra gillade det inte alls iom att det var mycket strider till havs. Gillade också Assassins Creed II väldigt mycket och jag tror att jag skulle gilla Unity väldigt mycket tack vare att det utspelar sig under franska revolution vilket låter väldigt intressant. Så det kommer nog jag spela när tillfälle ges. Av de tre mer rollspelsinriktade spelen så har jag inte lirat Valhalla ännu, det blir först när jag får tag på en PS5a, men jag föredrar Odyssey före Origins. Inte så mycket för att spelet nödvändigtvis är bättre utan för att antikens Grekland föll mig mer i smaken än Egypten.

Ska väl nämnas att det finns en genomgående story i spelen som gör att det finns en poäng i att spela dem i någon form av ordning, men jag ser inte det som något jätteviktigt. Man kan strunta i den biten helt och ha kul ändå.

1
Skriv svar