Crytek: gratisdemon försvinner

Medlem

Bra. Så ökar p2p ännu mer.


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem

Ytterligare en spik i kistan. Det senaste spelet jag köpte utan att ha testat tidigare/demo var Red Alert 3, vilken besvikelse!
Demon är ofta det som gör att man köper ett spel, en kort provversion som visar vad du kan höra och skapar ett intresse.

Genom att ta betalt för demon så minskar de aktivt sina försäljningssiffror, för jag tänker inte betala för ett demo. Tvärt om får man ta till andra "vägar" som hyra/låna/pirata, som alla genererar långt mindre pengar åt utvecklarna. Skyll er själva, men såvida ni inte har ett tungt namn så lär försäljningssiffrorna rasa, då ingen vill köpa grisen i säcken. Nästa steg är väl att bara låta "proffs" recensera spelen och sedan måste man köpa recensionen? *facepalm*

Medlem

Det enda spel jag inte testat ett demo på, och blir nöjd med köpet är LBP.

Crytek kommer tappa kunder, helt klart.

Medlem

Jag köper sällan spel som inte har något demo. Jag vill ju inte köpa grisen i säcken så att säga.

Skillnaden mot filmer och liknande är att de kostar högst 200 kr nya, medan ett nytt spel kostar upp till 600 kr.

Medlem

Vore ju underligt om dom vill ta betalt för ett demo? :S. och vem skulle velat se en film man enbart läst lite om ? ;D:$

Medlem

är rätt så spännande att se en film man enbart har läst lite om. Men det är helt fel att betala för demos.. vafan vi lägger ju ut hundralappar på spelen! då tycker jag att demo borde vara gratis så dom lockar oss att lägga ner dom där pengarna på spelen. Giriga jävlar är vad dom är.

Medlem

Är ju lite skillnad på "gratisprov" mellan olika branscher. Att göra en filmtrailer tar kanske bara en 1000-del av en blockbusterfilms budget, medan ett demo tar relativt sett mycket mer resurser och tid från ett spelprojekt. Förklaras dåligt i artikeln men jag antar att det är så han menar.

Men ändå, själv tror jag inte att jag hade köpt Crysis om jag inte testat demot och härjat runt bland palmerna.

Medlem

Jag ser det mest som att dom stödjer piratkopiering. Köper jag ett par lurar tänker jag provlyssna, köper jag en bil tänker jag provköra, köper jag ett par jeans tänker jag testa dom innan. Lyx my ass, det är fan COMMON, JÄVLA, SENSE att man får testa något man tänker lägga ner pengar på. Jag tror fan att de flesta lunchrestauranger hade låtit dig smaka en tugga av två rätter om du verkligen hade svårt att välja. Men visst, om dom vill att man piratkopierar spelen och testar den vägen tänker jag väl inte bråka, en speldemo är ju typ 16Gb stor nu för tiden ändå.

Medlem

Håller med alla andra som klarar av att dra paraller mellan filmtrailer och speldemo m.m

Finns det ingen demo så ska det mycket till innan jag köper ett spel för det luktar lite misstänkt av dålig produkt om de inte vågra visa upp sig (och klarar de inte av att på ett kostnads effektivt sätt släppa en demo så borde de kanske byta jobb....)

Tumregeln blir för mig:
Ingen demo = Inget spelköp

Medlem

Om jag ska vara helt ärlig tror jag inte demon gör ett skit för att minska piratkopiering.

Medlem

Idioti. Klart man ska få pröva demo gratis, oftast det som bestämmet om jag köper ett spel eller inte om jag är osäker.
Är dom oroliga på att dom ska göra dåliga spel så då folk prövar demot så får dom inga pengar? Gör bra spel, bra demo så köper folk, så enkelt är det istället för att ta betlat.

Medlem

Inte fan ska man betala för nåt man laddar ner för att kolla om spelet är värt att köpa !

Medlem

Buuuu!


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

Crytek skulle få betala mig för att spela en av deras demos...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av FosterVattenKraft:
Citat:

Ett gratis demo är en lyx vi har i spelindustrin men inte återfinns i andra industrier, såsom film..

Lögn och förbannad dikt. Filmtrailar någon? Förhandsvisningar? Musikbolagen som betalar dyra pengar för att få ut nysläppta låtar på studentradiostationerna i USA för promota artister och nya skivor? T.o.m penning-giriga medicinjättar erbjuder provförpackningar.

Går du back på att göra ett demo gör du något kapitalt fel.
Ett bra exempel på hur det görs rätt är BF:BC2 där demot dubblerade som ett beta-test och gav mer testdata än någon intern simulering kunde ge med massiva förhandsbokningar som resultat.
För att inte tala om MW2 som hade ett tidsbegränsad fullversion tillgänglig på Steam.

Visst kan man argumentera att spelindustrin inte ska släppa demos men kalla då vad det är, en krass ekonomisk kalkyl kunna sälja en kass spel(upplevelse) i säcken. Inte p.g.a det är någon irrationell unik förlegad företeelse i spelbranschen.

Det är bara dåliga produkter som förlorar på granskas närmare i sömmarna.

Kunde inte skriva det bättre själv. Den där snubben verkar inte ha alla indianerna i kanoten så att säga.

Medlem

Ett demo kan vara bra för dom som inte har så kraftig dator, att få reda på om datorn klarar av de och hur bra de flyter på max. Finns ju inget värre än när man lagt ut 400 spänn och datorn går på knä för att de är så krävande och så dåligt optimerat.

Medlem
Skrivet av FosterVattenKraft:
Citat:

Ett gratis demo är en lyx vi har i spelindustrin men inte återfinns i andra industrier, såsom film..

Lögn och förbannad dikt. Filmtrailar någon? Förhandsvisningar? Musikbolagen som betalar dyra pengar för att få ut nysläppta låtar på studentradiostationerna i USA för promota artister och nya skivor? T.o.m penning-giriga medicinjättar erbjuder provförpackningar.

Går du back på att göra ett demo gör du något kapitalt fel.
Ett bra exempel på hur det görs rätt är BF:BC2 där demot dubblerade som ett beta-test och gav mer testdata än någon intern simulering kunde ge med massiva förhandsbokningar som resultat.
För att inte tala om MW2 som hade ett tidsbegränsad fullversion tillgänglig på Steam.

Visst kan man argumentera att spelindustrin inte ska släppa demos men kalla då vad det är, en krass ekonomisk kalkyl kunna sälja en kass spel(upplevelse) i säcken. Inte p.g.a det är någon irrationell unik förlegad företeelse i spelbranschen.

Det är bara dåliga produkter som förlorar på granskas närmare i sömmarna.

Håller helt och hållet med. Det är nästan som om de saknar verklighetsuppfattning. Detta breder bara på piratindustrin ytterligare då ingen vill köpa grisen i säcken. Annars får man helt enkelt se över konsumentreglerna när det kommer till mjukvara.

Man ska ha ångerrätt då produkten inte håller vad den lovar. Vilket är fallet i de flesta spel som lanseras med trailers. Då är de helt unika där du kan krypa in i spelskärmen och plöjja åkrar som du vill utan några hinder. När man väl kommer till verkligheten så sitter man fast i linjära miljöer och tråkig spelupplevelse som tär på ens tålamod och man intalar sig gång på gång att det kanske är lika bra som på de dära trailersen som de släpper men icke...

DÖD åt dåliga idéer som denna och framför allt dåliga drm försök

Medlem

"Ett gratis demo är en lyx vi har i spelindustrin men som inte återfinns i andra industrier, såsom film."

Eeh..say what?

Medlem
Skrivet av Zerp:

"Ett gratis demo är en lyx vi har i spelindustrin"

Är mannen dum i huvudet eller?

Filmer har trailers på upp till ett par minuter för att locka. Efter att du sett en trailer har du garanterat också sett de häftigaste special effekterna och har också en bra uppfattning om handlingen i en film.

Skillnaden är väl snarast att ett speldemo visar MINDRE av spelet eftersom du oftast bara får spela någon sunkig tutorial som lär dig samma sak du redan lärt dig i 300 andra spel, typ kamera-kontroll.

Uhh du har dina trailers i Spel också putte ...
Fattar inte att folk gnäller så jävla mycket, big deal det är ju sant det han säger demos är ju en lyx.

Medlem

jag skulle aldrig betala för ett spel jag inte testat, försvinner gratistestet så försvinner ju oxå viljan att betala öht. alldeles för mkt spel är total skit för att chansa med en 500ing på


signatur

//monster

Medlem

Intressant att se att Crytek förutspår att spelindustrin är intresserad av öka piratkopiering, för det är ju det som kommer att hända.

De känns lika bakåtsträvande som film- och musikindistrujättarna.

Sen är det en förbaskad skillnad på trailers till film och spel. Spel är INTERAKTIVA. Om man inte får känna på kontrollerna i spelet och testa hur det är att SPELA, då har man ju missat hela interaktiva biten.

Dessutom är min dator väldigt temperamentsfull. Vissa spel fungerar. Andra fungerar inte. De krashar efter några sekunder/minuter i spelvärlden.

Om jag inte kan testa att spelet fungerar på min dator kommer jag inte köpa det alls. Punkt.

Medlem

Jag tror dock att gratis spel kommer att kvarstå...

Medlem

Det verkar som de flesta tror att släppa ett demo till ett bra spel bara är till godo. Detta är inte alltid sant. PC-demon till COD4, ett ruskigt bra spel, gjorde att spelare vart avsevärt mycket mindre intresserade av spelet. Utvecklarna kom till slutsatsen att de inte kunde ge en bra bild av singleplayer-upplevelsen i det fulla spelet genom en demo, och därför inte borde gjort en demo alls.

http://www.gamasutra.com/php-bin/news_index.php?story=17811

Inaktiv

Men sluta döda branschen, eller är det meningen kanske? Finns det inga gamers som tillverkar spel längre?

och sen det där "ett demo kan inte visa den totala upplevelsen" är ju bara bull, suger demot suger hela spelet, det är väl mer regel än undantag?

Inaktiv

Finns det inte slut på argument För spelbranschens sida, snart?
"Demos är en lyx", fuck that. Seriously.

Att köpa ett spel är att köpa interaktiv underhållning, och precis som med all interaktivtet så passar inte allt för alla. Personlig smak osv, det är ett djävla åbäke. =P
Att påstå att det tar för mycket tid i anspråk för att det behöver buggtestas osv- well gosh, har vi kommit SÅ långt ifrån tiden när spel INTE behövde patchar på releasedagen? Ska man inte kunna begära en färdig produkt?

Sen om COD4s demo gjorde folk avtända; då är det upp till företaget själva om de inte vill släppa en demo, såklart. Men som någon annan tog upp; i DA: Os fall så gjorde inte precis dess trailer spelet rättvisa..

Inaktiv

Kommer ihåg demon till JK2: Jedi Outcast, det var en hel bana de gjorde enbart för demot.


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem

Crytek fick ju sjukt mycket PR för Crysis demot som väldigt många var nyfikna på.

Medlem
Skrivet av b3pp0:

jag skulle aldrig betala för ett spel jag inte testat, försvinner gratistestet så försvinner ju oxå viljan att betala öht. alldeles för mkt spel är total skit för att chansa med en 500ing på

wörd


signatur

P.L.U.R

Medlem

Så jävla urbota korkat.

Medlem
Skrivet av kebbe:

"Ett gratis demo är en lyx vi har i spelindustrin men som inte återfinns i andra industrier, såsom film."

Eeh..say what?

Även om det skitsnacket skulle stämma så är det ju inget vidare argument. Att ta betalt för demon är att ta betalt för att marknadsföra sin produkt, vilket om något är en lyx som inte återfinns i andra industrier.

Skriv svar