Spel som förstördes av X
Ni No Kuni
Underbar atmosfär och karaktärer. Men alla statans random encounters samt nästan instant respawn i Dungeons fick mig att ge upp nästan direkt.
Antingen nötte du dig framåt, eller så tog du en sidväg för att nå en kista. Och då han alla finderna respawna.
Misslyckades med ett tidspussel? finderna respawnade.
Själv la jag av med tvåan efter typ 10 timmar för att jag blev så jävla trött på att stora delar av dialogerna inte har Voice acting när andra dialoger har det. Pallar inte sitta och läsa i all oändlighet men vill inte missa storyn heller.
Tänkte direkt på första bossen i Deus Ex Human revolution.
Jag körde stenhårt på stealth och icke-våld, jag hade inte råkat ut för någon regelrätt eldstrid eller byggt karaktären för strid. Så när spelets första boss kom och direkt strid var den enda vägen, så stängde jag snart av och spelade aldrig igen.
Jag hade ju kunnat nöta mig igenom bossen eller kanske tillfälligt satt ned svårihetsgraden, men just att spelet tvingade mig att spela det på ett sätt jag verkligen inte ville gjorde att jag tappade all lust.
Exakt detta som poppade upp i mitt huvud. Var väldigt arg vill jag minnas. Lagt dyra pengar på ett spel/utvecklare jag vill stödja till 100% å så sviker de mig på detta sätt. Usch.
Har dock spelat spelet senare men den där lilla taggen i hjärtat finns fortfarande.
Red Dead Redemption 2.
Var verkligen insatt i det långsamma tempot, snygga världen och karaktärerna.
Det första som förstörde var att jag försökte samla pelts och sälja för att köpa ett nytt vapen. Fick några dollar och vapnena kostade 100 dollar. Sen gjorde jag 1 main quest och fick några hundra dollar vilket var lite trist.
Men det som fick mig mest att tröttna på spelet och det som tog mig ur inlevelsen i spelet var att i nästan 100% av alla quests så ska det avslutas med världens fight.
Ett uppdrag jagar man banditer som rånat en familj. Kommer fram till deras camp och ser en vagn och tre tält och tänker haha! Got em!
Sen helt plötsligt dyker det upp 20 till banditer från ingenstans.
En annan quest så dödar man en hel befolkning i en stad vad det verkar, som sen befolkas illa kvickt igen.
Att det sen kommer en bunt "poliser" springandes från ingenstans var inte heller bra för inlevelsen i spelet.
Så hade mycket hellre sett att det var 3-4 lite svårare fiender än 20-30st i slutet på de flesta uppdrag.
Kan man utöka frågan till att också gälla spelserier? Då kan jag nämligen direkt svara alla RTS serier som på senare år totalförstördes genom att ta bort grunderna i RTS-genren dvs base-building och resource gathering.
Tänker då främst på WH40K: Dawn of War och C&C3: Tiberium Wars, som båda var fantastiska RTS spel vars uppföljare är 100% skit, nån sorts pseudo-MOBA istället för RTS.
Första jag kom att tänka på är racing-uppdraget i Mafia, kom aldrig förbi det även om allt före var fantastiskt.
Exakt det tänkte jag på när jag läste trådtiteln. Jag lyckades visserligen ta mig igenom det. Jag kommer ihåg att det var extremt viktigt att släppa gasen i rätt tid inför kurvorna.
Dock vill jag inte påstå att det förstörde spelet, det hör till ett av mina topp 5.
RTSdelarna i Brütal Legend... sabbade ett annars kul spel...
Ja det var inte kul.
Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.
Det jag kommer att tänka på först är ARK, gillade det och spelade på tok för mycket ett tag och var alltid mysigt att komma tillbaka till... sen kom "tech"-sakerna och senare den sista spiken i kistan: "tech-dinos" som för mig sabbade allt. Innan var spelet "realistiskt" även om det kanske inte är riktigt rätt ord. Finns ett "primitivt" läge men det är inte samma sak tyvärr.
Far Cry - När mutanterna introduceras så tackar jag för mig och stänger av.
Va mutanter ? Menar du blooddragon ?
Va mutanter ? Menar du blooddragon ?
Nej, första Far Cry.
Far Cry 2, dessa jävlar som jagade en hela tiden i jeepar och aldrig gav upp, och i samma spel där deras checkpoints eller vad de nu va som man utrotade så var dom tillbaka direkt efter man tagit kål på dom. Det gick inte köra förbi dom heller utan man ta tvungen att skjuta ner dom annars jagade dom en till världens ände.
Finns så många, men senast i raden: Heavy Rain.
QTE måste vara Guds straff till gamers. Framförallt om det även inkluderar 6-axis.
Jag minns när man gjorde QTE i mini-games i GTA3. Det började kännas gammalt och enformigt redan då den tiden. Heavy Rain hade en bra story, men det enda spelet gick ut på var QTE. Det förstörde upplevelsen för mig, helt klart.
Det var inte så att du spelade en piratkopia eller No-CD-crack av spelet? Det var nämligen ett extra och hemligt kopieringsskydd som gjorde att bilen blev nästan omöjlig att styra ordentligt på just den banan.
Det är väl vida känt att det var orealistiskt svårt även original. Kom aldrig längre jag heller
If the left one isn´t right, right is the only one left, right?
Slutbossen i Sekiro..
4st ggr måste man dränera livet på den saten.. och man avslutas själv på 2 slag. Gillar utmaningar men lära sig 4st olika attack mönster och knappt få göra fel förstörde en cool slut boss. Surt
Spoilermarkera gärna.
Ännu en dag i paradiset.
Samma här!
Jag kommer förmodligen heller aldrig lira klart Spider-Man på grund av delarna med Mary Jane. Hatar påtvingat smygande med auto fail om man blir påkommen.
Slutade lira Final Fantasy VII på grund av random encounters.
Kan få tuppjuck på Nintendo-spel och deras utdragna menyer och dialoger. Värsta exemplet är nog Wii Fit där det inte gick att få ut mer än en halvtimmes träning på en timmes tid.
Håller med fullständigt! Slutade spela Spider-man på grund av Mary-jane och fåglarna som flaxade runt som jag ville ta (måste ta alla pluppar på kartan) men aldrig orkade!
Det är därför jag älskar Ghost of Tsushima! För där kan man smyga som man vill. Blir man påkommen är de bara att börja kötta istället!
Det var inte så att du spelade en piratkopia eller No-CD-crack av spelet? Det var nämligen ett extra och hemligt kopieringsskydd som gjorde att bilen blev nästan omöjlig att styra ordentligt på just den banan.
Nope, helt original, jag var bara kass
Far Cry - När mutanterna introduceras så tackar jag för mig och stänger av.
Ja, de sänkte spelet avsevärt. De var också OP så det sjunger om det.
Kognitiv dissonans. Syftar mestadels på Uncharted-serien. Det är många gånger jag startar ett spel och får känslan av att spelutvecklare och speldesigners har suttit i varsin byggnad och skapat spelet, utan någon som helst tanke på att bägge delar ska föras samman.
If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.