Hur länge/mycket dricker ni julmust/påskmust? Och övriga frågor om mustar!

Hur länge/mycket dricker ni julmust/påskmust? Och övriga frågor om mustar!

Gör du som jag att man dricker det i flera veckor runt omkring högtiderna jul och påsk? (lämnas även plats åt andra brygder/drycker samt vatten), blir olika mycket must också från år till år. Tyckte om Apotekarnes Bryggarmust som släpptes i vintras, den de blandar julöl med julmust i.

fråga nr 2: hur uttalar ni Apotekarnes julmust/påskmust?

fråga nr 3. Vad tycker du om julmust/påskmust och hur viktigt är det för högtiderna för dig?

fråga nr 4: vilken sorts must föredrar du? Jag kan dricka det mesta antar jag (finns fler än tre sorters must), men det är något speciellt med Apotekarnes och Zeunerts. Men nu har jag inte prövat alla möjliga sorter.

vilka fler frågor, perspektiv och funderingar kring mustar kommer ni på?

Medlem

Jag dricker det i stort sett så länge man kan köpa Apotekarnes i dom två närliggande matbutikerna jag ofta går till, vilket också är den enda must jag köper.

Julmust är väldigt viktigt, en självklarhet för julfirandet, kommer ihåg att jag blev lite tjurig en gång för en massa år sedan när farmor hade köpt Coca-Cola istället. Påskmust känns i jämförelse helt oviktigt för påskfirandet.

Liten udda grej hände under 2016. ICA-butiken 300m från där jag bor hade en massa påskmust och plötsligt bara försvann allt. Jag tyckte det var rätt konstigt då det kändes väldigt tveksamt att dom hade sålt allt. Flera månader senare under juli, vips, så är plötsligt en massa påskmust åter framme till försäljning. Vet fortfarande inte riktigt hur dom tänkte där.

Medlem

1) Julmust med start veckan innan julafton och sedan året ut, påskmust i princip bara på aftonen (fast i år glömdes det bort). Jag blir lätt trött på att dricka samma för ofta samtidigt som det tappar det där speciella med att bara dricka det till en högtid. Lite som pepparkakor. Äter man det jämt så blir det ju inte så "juligt" i slutändan.

2) Hur? Finns det flera sätt?

3) Inte jätteviktigt, men visst har det en stark koppling. Kanske för att jag är ganska restriktiv och inte dricker drycken vid andra tider på året. En del börjar ju så snart det går att köpa, vilket blir tidigare och tidigare nu för tiden, och då tappar det ju i feeling (som nämnt i punkt 1).

4) Apotekarnes är väl den som man brukar köpa, även om märket/sorten inte är så viktigt. Dock får "påskbrygd" och liknande bort då det inte alls är samma sak.

Annars så? Must is not a must. Oavsett vad Killinggänget säger.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
  1. Så länge det finns på affären brukar det bli någon flaska (33-50cl) per vecka

  2. Apotekarens

  3. Gott? Nog finns det en koppling till Julen när jag dricker det allt. Men bör finnas att köpa året runt och inte bara säljas under religiösa högtider!

  4. Föredrar Zeunerts, annars Nygårda. Apotekarnes är inte must.

1. Hur länge/mycket dricker ni julmust/påskmust?
Någon vecka före, någon vecka efter. När/om jag känner för det.

2. hur uttalar ni Apotekarnes julmust/påskmust?
Som det ska uttalas; Apotekarnas.

3. Vad tycker du om julmust/påskmust och hur viktigt är det för högtiderna för dig?
Brukar vara ett bra komplement till jul-/påskmaten om man av någon anledning kan eller vill dricka öl.

4. Vilken sorts must föredrar du?
Föredrar när musten inte ger en söt eftersmak. Men oftast blir det antingen Apotekarnes eller Nygårdas sockerfria variant; då vet man ungefär vad man får.


signatur

Viam inveniam aut faciam

jbx
Medlem

Dricker någon dag före och efter jul/påsk, men vägrar den aspartamberikade då den verkligen ger en kemisk bismak (som all dricka som innehåller de snusket).


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Quake-konnässsör

fråga nr 1: Hur länge/mycket dricker ni julmust/påskmust?
Dricker en (1) till jullunchen som företaget står för varje år.

fråga nr 2: hur uttalar ni Apotekarnes julmust/påskmust?
Som det stavas.

fråga nr 3. Vad tycker du om julmust/påskmust och hur viktigt är det för högtiderna för dig?
Dricker hellre något annat, kanske någon öl eller glögg till julen.

fråga nr 4: vilken sorts must föredrar du?
Dricker den julmust som finns vid julbordet, oftast brukar det bli Apotekarnes.

FM-guru
F.d. Sisyr

1. Hur länge/mycket dricker ni julmust/påskmust?
Julmust i december. Påskmust dricker jag inte alls. Det är på julen man dricker must!

2. Hur uttalar ni Apotekarnes julmust/påskmust?
Apotekarnes. Så uttalade jag det av förklarliga skäl som liten, och det har fastnat.

3. Vad tycker du om julmust/påskmust och hur viktigt är det för högtiderna för dig?
Älskar julmust, mycket förmodligen eftersom jag begränsar det till december. Dricker dock inga enorma mängder, men det blir någon flaska per advent, typ, och nån extra vid julen. Helt klart viktigt, enda sedan barndomstiden.

4. Vilken sorts must föredrar du?
Zeunerts har länge varit en favorit. Nygårdas diverse lagrade muster kan vara lite kul också.

Medlem

Uttalar det ApotekARNS, och det gör alla jag känner också


signatur

Burn in the light.

Medlem

Brukar köpa en 1,5L flaska vid jul och påsk. Inget stort fan utav must men dricker det för att det är tradition.

Skrivet av redruM:

Uttalar det ApotekARNS, och det gör alla jag känner också

Samma här.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Hur länge/mycket dricker ni julmust/påskmust?
Året runt om jag lyckas bunkra så mycket så jag kan stå mig från påsk tills julmusten kommer igen. Tar fram musten ungefär som när morfar plockar fram finwkiskyn.

fråga nr 2: hur uttalar ni Apotekarnes julmust/påskmust?
Som det stavas, men vill uttala det som Aptotekarns.

fråga nr 3. Vad tycker du om julmust/påskmust och hur viktigt är det för högtiderna för dig?
Ett av de mest essentiella sakerna på både julbord och påskbord. Om det inte finns must, så finns det en stor risk att jag inte kommer.

fråga nr 4: vilken sorts must föredrar du?
Nygårda. Den bästa enligt mig. Apotekarnes i andra fall. Coop/Icas must är inte must. Kan även slänga in någon fatlagrad eller liknande ibland, men för det mesta är det 1,5 liter som köpes.


signatur

Submission is for the weak

Medlem

1. Bara när det bjuds. Gjorde misstaget att köpa hundra flaskor Zeunerts för fyra-frm år sedan. Fortfarande trött på must sedan dess.

2. Apotekarnas (med a i slutet)

3. Must är egentligen inte särskilt gott. Zeunerts kittlar emellertid något inom mig, ungefär som whisky. Som att det skulle kunna bli gott om jag bara var en bättre människa. Således är musten också väldigt oviktig för mig. Dricker heller cola. Eller vatten.

4. Zeunerts eller Apotekarnes Light. Z for att den smakar. Apotekarnes för att den är så lättdrucken att den knappt märks, lite som en Prips blå.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

KoP
Medlem

Brukar börja dricka mustarna långt innan högtiden infaller. När väl högtiden anländer då man bör hinka i sig must så har jag tröttnat på att dricka must.

1
Skriv svar