Recension – Half-Life: Alyx
Spelet testades mest med Valve Index, men också lite med Oculus Quest (kablad med tredjeparts-USB-kabel). Första funkar förträffligt, men Quest har oväntat bra bild. Däremot hackade det till och från, oavsett grafikinställningar.
Jag ska testa med fler VR-headsets, återkommer i separat artikeln senast i morgon. Om du undrar något - fråga så svarar jag!
Satan vad jag är ledsen över att jag inte äger ett VR-headset just i dessa dagar under Half-Life: Alyx releasen. Jag puttrar på med det gamla mästerverket Half-Life 2 så länge. Sjukt bra spel även det.
((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))
==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||
Jag är själv bara precis i början på chapter 4, men Herrejävlar vad underbart Alyx är.
Grafiken, ljussättningen, ljudet och så alla smådetaljer är helt underbart. Bara en sådan sak som att "växterna" i chapter 3 reagerar diskret på att de blir belysta sätter verkligen stämningen. Som som majoriteten antagligen bara märker omedvetet, då man bara ser det om man verkligen tittar efter.
Enda negativa är väl att det nu blir svårt att gå tillbaka till vad som mest är halvfärdiga techdemon efter att ha spelat ett mästerverk som Alyx.
Sen får man inte glömma Boneworks, som förvisso är rätt janky och inte lika polerad. Men gör flera saker bättre än Alyx gör.
Saker som att du har fult fungerande tvåhandsvapen.
Att du kan fånga deras "headcrab" i luften för att sedan döda den genom att banka den i väggen eller med vad du nu än håller i andra handen. Medan den glatt sprattlar runt i din hand.
Eller möjligheten att hoppa och klättra nästan överallt, även om deras "full body" ställer till en hel del bekymmer vid parkour elementen.
Edit: värt att nämna att jag Spelar med en index och ett 2080 ti. Och allt är löjligt knivskarpt på high/120hz. Då spelet själv anpassar upplösningen efter tillgänglig grafikprestandard. Första spelet som äntligen fått mig att inte ångra köpet av den underbart billiga 2080 tin.
Spelet testades mest med Valve Index, men också lite med Oculus Quest (kablad med tredjeparts-USB-kabel). Första funkar förträffligt, men Quest har oväntat bra bild. Däremot hackade det till och från, oavsett grafikinställningar.
Jag ska testa med fler VR-headsets, återkommer i separat artikeln senast i morgon. Om du undrar något - fråga så svarar jag!
Jag spelar med Quest och officiell Link kabel har inte upplevt nå hack.
Däremot dom som kört med virtual desktop har upplevt typ 1 grovt hack och sen har det varit hackfritt länge dvs inget gamebreaking.
Jag blev imponerad hur bra bilden var med Quest.
Jag är själv bara precis i början på chapter 4, men Herrejävlar vad underbart Alyx är.
Grafiken, ljussättningen, ljudet och så alla smådetaljer är helt underbart. Bara en sådan sak som att "växterna" i chapter 3 reagerar diskret på att de blir belysta sätter verkligen stämningen. Som som majoriteten antagligen bara märker omedvetet, då man bara ser det om man verkligen tittar efter.
Enda negativa är väl att det nu blir svårt att gå tillbaka till vad som mest är halvfärdiga techdemon efter att ha spelat ett mästerverk som Alyx.
Sen får man inte glömma Boneworks, som förvisso är rätt janky och inte lika polerad. Men gör flera saker bättre än Alyx gör.
Saker som att du har fult fungerande tvåhandsvapen.
Att du kan fånga deras "headcrab" i luften för att sedan döda den genom att banka den i väggen eller med vad du nu än håller i andra handen. Medan den glatt sprattlar runt i din hand.
Eller möjligheten att hoppa och klättra nästan överallt, även om deras "full body" ställer till en hel del bekymmer vid parkour elementen.
Edit: värt att nämna att jag Spelar med en index och ett 2080 ti. Och allt är löjligt knivskarpt på high/120hz. Då spelet själv anpassar upplösningen efter tillgänglig grafikprestandard. Första spelet som äntligen fått mig att inte ångra köpet av den underbart billiga 2080 tin.
Jag håller med att Boneworks gör vissa saker bättre.
Men jag gissar att det inte hade passat gameplay med melee Combat.
För att melee Combat ska vara utmanande (fienderna är ofta klantiga) ska måste man bli attackerad av flera samtidigt.
För det känns nästan som vem som helst är bättre på att slåss öga mot öga än fiender i dagens spel
Har än så länge bara hunnit köra 4-5 timmar, men jäklar vad grymt det är. Lirar med den första kommersiella Rift-modellen (CV1), och det ser riktigt bra ut samtidigt som det flyter på som en dröm på mitt gamla (överklockade) 980ti.
Jag är dock förvånansvärt värdelös på att sikta efter ett lite längre uppehåll från VR, och har jäkligt svårt att skilja den röda pricken i siktet från fienderna (som lyser orangea i det).
Det är så sjukt bisarrt att helt plötsligt uppleva den här världen efter att under årens lopp ha betraktat den på en platt skärm. Att på nära håll putta på en combine-soldat med pistolen medan vederbörande hänger i en barnacle är helt surrealistiskt.
Jag är dock förvånansvärt värdelös på att sikta efter ett lite längre uppehåll från VR, och har jäkligt svårt att skilja den röda pricken i siktet från fienderna (som lyser orangea i det).
Det fungerar grymt bra på en index med den högre upplösta panelen. Men borde absolut skalas upp om den är lika liten på de lite äldre headsetsen. Även på indexen känns det som att punkten bara är ett par pixlar stor
Spelade första rundan igår, fastnade lite på att jag inte får quick swap att fungera, "tappar" tummen hysteriskt utan att något händer. Det där andra "pusslet" när man ska flytta en grej i globen var också onödigt besvärligt, multitool behövde vara i precis rätt jäkla plats för att aktiveras och globen var besvärlig att snurra. Ett enkelt pussel som ändå slutade med att jag stod i 15 minuter och svor ve och förbannelse, sparade och gick aldrig ens in i karantänen.
Med det sagt, gillar att man inte håller oss i handen, har mission tracker och annat "nytt och modernt". Ser verkligen fram emot framtida timmar i helgen. Beat Saber får vila ett tag.
Hur blir spelet längre fram? Ökar tempot något/dramatiskt, eller hålls det nere genom hela spelet? Förstår på recensionen att det är mer scary än action, men vill se grafer på "tempokurvan".
Det fungerar grymt bra på en index med den högre upplösta panelen. Men borde absolut skalas upp om den är lika liten på de lite äldre headsetsen. Även på indexen känns det som att punkten bara är ett par pixlar stor
Ja den är jäkligt liten Men det blir nog bättre med tiden, har som sagt inte lirat VR på ett tag, så precisionen är inte direkt på topp.
Herregud vad Alyx-spelsugen jag är nu. Länge sen man ville ha något, som liksom inte bara går att ladda ner! Känns lite som förr när man sparat flera månader till ett spel och åkte in för att köpa boxen i stan. Och då är jag ändå priviligerad och behöver bara hämta ett VR-set på jobbet!
(Inte meningen att låta förmäten, om jag gör det. Ser verkligen tröskeln att köpa något för många tusen.)
Tack för denna välskrivna recension! Vill-ha-faktorn är hög! Men att både uppgradera datorn och köpa ett VR-headset just nu för ett spel känns omotiverat...
Har aldrig ens testat VR i någon form överhuvudtaget.
Du får komma förbi kontoret, post Corona, så får du testa!
5 år efter Hl1? Hur går det till? Gordon var i stasis i 20 år...
Nu spelar man inte som Gordon så det spelar egentligen mindre roll men det där stämmer inte. Spelet utspelar sig fem år innan tvåan.
Jag spelar med Quest och officiell Link kabel har inte upplevt nå hack.
Däremot dom som kört med virtual desktop har upplevt typ 1 grovt hack och sen har det varit hackfritt länge dvs inget gamebreaking.
Jag blev imponerad hur bra bilden var med Quest.
Det var olika i olika områden, hacket kom i näst sista eller sista kapitlet. Kan vara bugg, typ minnesläcka. Tidigare flöt det bra, och andra säger ungefär som du.
Och ja, bilden är typ chockerande bra.
Bara tvingar oss att köpa spelet alltså! Inte snällt
Men trevlig läsning så här mot kvällen.
Jäkla Gaben! Och tack!
Tack för denna välskrivna recension! Vill-ha-faktorn är hög! Men att både uppgradera datorn och köpa ett VR-headset just nu för ett spel känns omotiverat...
Har aldrig ens testat VR i någon form överhuvudtaget.
Tack själv! Du har två stora upplevelser framgör dig: först VR, sen Alyx.
Vi ställde ut första testversionen av Rift på en mässa för massa år sen. Folk köade i timmar (bokstavligen) för en demo på några minuter. Knappt nån sa att det inte var värt väntan.
Nu spelar man inte som Gordon så det spelar egentligen mindre roll men det där stämmer inte. Spelet utspelar sig fem år innan tvåan.
Ok så ett fel i recensions-texten då alltså.
Spelar på ett 980 GTX och med en uråldrig i7:a men ändå tycker jag spelet flyter på bättre än jag väntade mig och det ser helt okej ut på lägre inställningar. Kommer dock helt klart spela igenom det igen när jag uppgraderat datorn och även byta till mitt Quest (spelar på min Vive nu). Måste bara modda Questen lite så att den blir mer bekväm för längre spelsessioner.
Men ja, utan tvekan det bästa man kan spela i VR väg.