Recension – Half-Life: Alyx

Medlem

Har nu kört fem kapitel på Half Life Alyx. Kört ett par timmar varje dag.

Spelet började hyfsat bra och jag tyckte väl det motsvarade ungefär mina förväntningar men som vanligt så är jag extremt svårflörtad efter att ha kört VR sedan 2016...

Nu, efter att ha kommit in lite mer i spelet, uppgraderat lite fler vapen. Stött på mer intressanta fiender så måste jag säga att jag är överväldigad! Varför har Valve legat och sovit under en sten de senaste åren?!?! Jag måste säga att dom ligger i en helt annan liga. Jag kan inte sluta tänka på en del upplevelser jag varit med om i Alyx.

Detta spelet är verkligen som ett spel från framtiden, precis som när jag körde Half Life 2.

Medlem

Only in VR!

Medlem

Jag är förbannat nöjd med spelet (O.R CV1). Flyter kanon - jag har dock en riktigt bra dator


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Skribent

Ibland får man chansen vara med när spelhistoria skrivs, av de där spelen som höjer nivån för hela genrer. För egen del tänker jag bland annat på Half-Life, World of Warcraft, The Witcher 3 och Shenmue.

Började köra Alyx idag och får direkt känslan av att det hör hemma bland de spelen. Fasen vad mycket det gör för vr-känslan att vara i ett matigare äventyr i ett större universum, med riktig story. Och så mycket härliga (och ohärliga) detaljer!


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

That's it! Jag önskar mig ett VR-kit i fyrtioårspresent istället för middag på Frantzén.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Tack för en väldans bra recension!! Problemet är att jag och VR är så okompatibla som det går. Blir sjuk på direkten. Då har jag flygit en del sk60 i jobbet. Åkte skateboard hela barndomen och blir aldrig sjuk när jag höll på med drifting. Men så fort jag sitter brevid i en bil eller på en buss så börjar jag nästan hulka direkt

Kul att du har flygit SK60, jag jobbade med dem och flög en del själv när jag gjorde lumpen.
Det behöver inte vara så att VR är utom räckhåll även om man är känslig, det finns flera metoder att 'stabilisera' känslan när man förflyttar sig; 'Teleportering' är det vanligaste och finns i regel som alternativ i alla VR-spel och utöver det är stegrotation och sorgkanter också vanliga alternativ. Har man index hjälper det troligtvis en hel del med de högre uppdateringsfrekvenserna också.

I stort sett alla har problem i några veckor innan de vant sig lite vid VR så om du är sugen kan du kanske be att få testa med alla hjälpmedel påslagna om du känner någon som har ett kit. Känslan av åksjuka uppstår i regel om datorn har för dålig prestanda och när man förföyttar sig i spelet utan att göra i den riktiga världen, det senare går att åtgärda med metoderna ovan.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Ahris:

Kul att du har flygit SK60, jag jobbade med dem och flög en del själv när jag gjorde lumpen.
Det behöver inte vara så att VR är utom räckhåll även om man är känslig, det finns flera metoder att 'stabilisera' känslan när man förflyttar sig; 'Teleportering' är det vanligaste och finns i regel som alternativ i alla VR-spel och utöver det är stegrotation och sorgkanter också vanliga alternativ. Har man index hjälper det troligtvis en hel del med de högre uppdateringsfrekvenserna också.

I stort sett alla har problem i några veckor innan de vant sig lite vid VR så om du är sugen kan du kanske be att få testa med alla hjälpmedel påslagna om du känner någon som har ett kit. Känslan av åksjuka uppstår i regel om datorn har för dålig prestanda och när man förföyttar sig i spelet utan att göra i den riktiga världen, det senare går att åtgärda med metoderna ovan.

Ja jag är Officer i flyget sedan 10år så även om den statliga lönen är kass är andra förmåner rätt bra 😜
Ja jag har testat de men blir åksjuk av de också. Dock endast testat de på ungarnas psvr. När jag körde Vive hos en kompis klara jag max 3minuter. Så rättfärdigar inre nästan över 5k kr plus uppdatera datorn för att försöka vänja sig till att spela VR tyvärr. Men kul för de som klarar av det. Önskar dock inte att det blir en standard med VR. Kanske låter elakt till er som gillart men många som inte klarar av det i det utförandet de är nu


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Fragtjuv

Ja, jag blir ju tvungen att skaffa ett VR-headset illa kvickt förstår jag nu. Tror att jag satsar på ett Occulust Rift S lagom tills dess att corona är över.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem
Skrivet av Molotov:

För att melee Combat ska vara utmanande (fienderna är ofta klantiga) ska måste man bli attackerad av flera samtidigt.
För det känns nästan som vem som helst är bättre på att slåss öga mot öga än fiender i dagens spel

Tror inte Hidetaka Miyazaki håller med

Medlem
Skrivet av Nimafor:

Tror inte Hidetaka Miyazaki håller med

Lite skillnad på ett spel där du i praktiken ska tajma knappkombinationer än att själv utföra attacker/försvar


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Verkar grymt! Tyvärr känns över 5k för utrustning + kostnad för spelet väl mycket för plånboken. Någon som har bra tips på hur man rättfärdigar en sådan utgift för sig själv? 🙂

OT: bra recension! Svårt att inte youtuba end creditsscenen som nämns...

Medlem

Grymt bra spel! Dammade just av mitt gamla Vive som inte använts på flera år.

Få spel har gett mig denna upplevelse av att ta spel till nya nivåer.

Super Mario 64, Half-Life, FFVII etc.
Detta är onekligen ett sådant spel.

Satans jag blev helt frälst, från första scenen till eftertexterna.
Man tappade hakan precis hela tiden och bara skakade på huvudet av hur vansinnigt coolt allting var.

Det tog mig 18 timmar att plöja igenom, man fastnar hela tiden i den fantastiska världen och utforskar alla skåp, lådor och skrymslen.

Det fungerade riktigt bra på original-Vive faktiskt. Upplösningen må vara lite låg men det störde mig inte alls. Tog man pistolen supernära ansiktet så blev det lite suddigt, thats it.

Kunde snipra med pistolen från avstånd hur naturligt som helt.

Gamers kommer att få vänja sig vid någonting som vi som skjuter pistol i riktiga livet är vana vid, nämligen fenomenet "trigger pull".

När en mindre erfaren skytt trycker på avtryckaren så dras pistolen åt vänster (för en högerskytt) och man missar målet, ofta med flera meter.
Man måste kontrollera avtryckarfingret och dra det rakt bakåt, vilket är lättare sagt än gjort.

Precis samma fenomen upplevde jag här, man måste kontrollera avtryckarfingret på precis samma sätt som när man skjuter på riktigt, annars dras pistolen åt vänster. Supercoolt!

Original Vive-kontrollerna fungerar kanon, det enda som stör är att man slår ihop dom när man skall mantla pistolen (p.g.a designen).
Löses lätt genom att man istället trycker på "action release" knappen (precis som på en riktig pistol). Som skytt föredrar jag denna metod hursomhelst.

Körde första halvan av spelet med "blink", andra med "continueous movement", alltså att man går som i ett FPS.
Jag brukar bli lätt illamående, men inte alls här. Rekommenderar alla att testa fri rörelse, mycket bättre upplevelse och roligare combat.
Det har verkligen fått till det, ingen yrsel eller spykänslor ens i de värsta eldstriderna med massvis med rörelse.

Jag måste erkänna att alla andra spel känns underdåniga efter denna fantastiska upplevelse.
Jag spelade igenom Resident evil 3 Nemesis remaken igår och det kändes bara "meh" (även om spelet var riktigt bra).

Sitter istället och tänker på att beställa hem ett mer hardcore VR-set och spela om Alyx igen, och göra mig redo på uppföljaren!

Redaktör
Skrivet av BigD:

Grymt bra spel! Dammade just av mitt gamla Vive som inte använts på flera år.

Få spel har gett mig denna upplevelse av att ta spel till nya nivåer.

Super Mario 64, Half-Life, FFVII etc.
Detta är onekligen ett sådant spel.

Satans jag blev helt frälst, från första scenen till eftertexterna.
Man tappade hakan precis hela tiden och bara skakade på huvudet av hur vansinnigt coolt allting var.

Det tog mig 18 timmar att plöja igenom, man fastnar hela tiden i den fantastiska världen och utforskar alla skåp, lådor och skrymslen.

Det fungerade riktigt bra på original-Vive faktiskt. Upplösningen må vara lite låg men det störde mig inte alls. Tog man pistolen supernära ansiktet så blev det lite suddigt, thats it.

Kunde snipra med pistolen från avstånd hur naturligt som helt.

Gamers kommer att få vänja sig vid någonting som vi som skjuter pistol i riktiga livet är vana vid, nämligen fenomenet "trigger pull".

När en mindre erfaren skytt trycker på avtryckaren så dras pistolen åt vänster (för en högerskytt) och man missar målet, ofta med flera meter.
Man måste kontrollera avtryckarfingret och dra det rakt bakåt, vilket är lättare sagt än gjort.

Precis samma fenomen upplevde jag här, man måste kontrollera avtryckarfingret på precis samma sätt som när man skjuter på riktigt, annars dras pistolen åt vänster. Supercoolt!

Original Vive-kontrollerna fungerar kanon, det enda som stör är att man slår ihop dom när man skall mantla pistolen (p.g.a designen).
Löses lätt genom att man istället trycker på "action release" knappen (precis som på en riktig pistol). Som skytt föredrar jag denna metod hursomhelst.

Körde första halvan av spelet med "blink", andra med "continueous movement", alltså att man går som i ett FPS.
Jag brukar bli lätt illamående, men inte alls här. Rekommenderar alla att testa fri rörelse, mycket bättre upplevelse och roligare combat.
Det har verkligen fått till det, ingen yrsel eller spykänslor ens i de värsta eldstriderna med massvis med rörelse.

Jag måste erkänna att alla andra spel känns underdåniga efter denna fantastiska upplevelse.
Jag spelade igenom Resident evil 3 Nemesis remaken igår och det kändes bara "meh" (även om spelet var riktigt bra).

Sitter istället och tänker på att beställa hem ett mer hardcore VR-set och spela om Alyx igen, och göra mig redo på uppföljaren!

Vi recenserar Pimax Artisan inom kort, kan vara intressant för dig som redan har fyrar och kontroller.


signatur
Medlem

@Tomas Helenius: Tack skall hålla ögonen öppna!

Redaktör
Skrivet av BigD:

@Tomas Helenius: Tack skall hålla ögonen öppna!

Så, nu är Pimax Artisan också testad.


signatur
Medlem

Fick köpa Vive OG med Deluxe Audio Strap av en polare som skaffade Index. Vi delar steam bibliotek så har precis testat 93 minuter av Alyx. Jag måste hålla med BigD att det här är något helt annat än vad jag varit med om tidigare! Otroligt snyggt trots upplösningen (180% SS dock) och Vive kontrollerna funkar riktigt bra. De slås ihop ibland men jag börjar få in knicket.

Stod väldigt länge i början och kastade runt saker, försökte pricka hinkar och soptunnor. Lite senare sopade jag rent golvet efter att jag råkade tappa en spritflaska som jag försökte öppna korken på (gick ej, synd), drog ut ett lik som hängde över en fönsterkarm och ritade på väggarna. Som ni hör har det inget med storyn eller action att göra men det är så förbaskat kul att leka!

Har stor lust att köpa index med kontroller eller åtminstone kontrollerna för sig. Har läst att det ska vara ännu bättre men ärligt talat har jag skitkul hittills och trodde inte det skulle funka så bra som det faktiskt gör. Första gången på länge som jag våndas över de mänskliga behoven som sömn och bara vill fortsätta spela.

Ska i alla fall prova continous movement för att se hur upplevelsen blir. Har inte ett uns av illamående som det är nu vilket är otroligt skönt.

Medlem
Skrivet av pinky:

Fick köpa Vive OG med Deluxe Audio Strap av en polare som skaffade Index. Vi delar steam bibliotek så har precis testat 93 minuter av Alyx. Jag måste hålla med BigD att det här är något helt annat än vad jag varit med om tidigare! Otroligt snyggt trots upplösningen (180% SS dock) och Vive kontrollerna funkar riktigt bra. De slås ihop ibland men jag börjar få in knicket.

Stod väldigt länge i början och kastade runt saker, försökte pricka hinkar och soptunnor. Lite senare sopade jag rent golvet efter att jag råkade tappa en spritflaska som jag försökte öppna korken på (gick ej, synd), drog ut ett lik som hängde över en fönsterkarm och ritade på väggarna. Som ni hör har det inget med storyn eller action att göra men det är så förbaskat kul att leka!

Har stor lust att köpa index med kontroller eller åtminstone kontrollerna för sig. Har läst att det ska vara ännu bättre men ärligt talat har jag skitkul hittills och trodde inte det skulle funka så bra som det faktiskt gör. Första gången på länge som jag våndas över de mänskliga behoven som sömn och bara vill fortsätta spela.

Ska i alla fall prova continous movement för att se hur upplevelsen blir. Har inte ett uns av illamående som det är nu vilket är otroligt skönt.

Det var samma för mig. Vet inte hur länge det tog mig att bli klar med inledningen.
Bara balkongen spenderade man länge på och man lekte med fysiken i varje område.
Tills man kom till hissen och combine grep fadern så hade det gått nästan 2 timmar
Inledningen springer man förbi rätt snabbt annars om man inte håller på och leker


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det var samma för mig. Vet inte hur länge det tog mig att bli klar med inledningen.
Bara balkongen spenderade man länge på och man lekte med fysiken i varje område.
Tills man kom till hissen och combine grep fadern så hade det gått nästan 2 timmar
Inledningen springer man förbi rätt snabbt annars om man inte håller på och leker

Haha två timmar alltså? Känns som jag stressade förbi inledningen helt enkelt. Men jag kommer utan tvekan spela om det här och då blir det att skriva en novell på fönstret samt jonglera med ölburkar på balkongen kanske försöka pricka den Combine som står nere på gatan också, otroligt kul att kasta runt saker

Medlem
Skrivet av pinky:

Haha två timmar alltså? Känns som jag stressade förbi inledningen helt enkelt. Men jag kommer utan tvekan spela om det här och då blir det att skriva en novell på fönstret samt jonglera med ölburkar på balkongen kanske försöka pricka den Combine som står nere på gatan också, otroligt kul att kasta runt saker

Ja på balkongen försökte man pricka saker när man kastade, knövlade burkar och bara imponerades över hur själva stämningen var.
Sen i rummet så kluddrade man på rutorna och skärmarna medans dom pratade med en osv
Sen vidare till nästa rum osv osv, staplade flaskor ute på gården och gjorde måltavlor för att kasta saker osv, så jag det gick nästan 2 timmar första gången av inledningen


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

123
Skriv svar