Blizzard äger dina custom-kartor i Warcraft 3: Reforged
Vet inte om det stämmer. Precis det du pratar om gjordes med HoN, och det kom aldrig upp i DotA:s popularitet. När DotA 2 sen kom så dog det ut helt.
Det jag åsyftar angående Blizzard är att de sjabblade bort sin chans att ta vara på DotA när det var som störst, istället för att nonchalant ignorera det tills att ett annat företag äntligen tog tag i det istället. Utvecklarna bad länge om hjälp från Blizzard, men fick noll gensvar. Nu får de stå sitt kast för det, och försöker greppa efter halmstrån ifall något liknande händer igen.
Mycket möjligt, men jag upplever det inte som att HoN tappade så mycket pga DotA 2, snarare att LoL tog över mer och mer och började växa till sig ordentligt. Spelade både Dota, HoN, och Dota 2. Fastande dock aldrig för den senare, gillade HoN bättre. Men samtidigt så hade inte HoN någon Icefrog. Hade kanske kunnat bli bättre om han fått ratta runt det. HoN fick stämpeln "kopia" vilket de inte kanske hade fått med Icefrog som hjälp.
Men håller med dig, tycker det är oerhört märkligt att Blizzard inte tog vara på sina custom maps, och då tänker jag inte bara på DotA utan Footman Frenzy, Kodo Tag, alla TDs osv. De borde varit nogrannare och kvalitetsäkrande kring custom maps också. Fanns många som var väldigt dåliga, eller buggiga, eller helt obalanserade. Men de hade väl fullt upp med WoW.
Får hoppas att det är winds of change som styr Blizzard mot detta, och inte bara att försöka låsa inne IPs så folk spelar Reforge istället för något annat spel utanför ATVI.
Mycket möjligt, men jag upplever det inte som att HoN tappade så mycket pga DotA 2, snarare att LoL tog över mer och mer och började växa till sig ordentligt. Spelade både Dota, HoN, och Dota 2. Fastande dock aldrig för den senare, gillade HoN bättre. Men samtidigt så hade inte HoN någon Icefrog. Hade kanske kunnat bli bättre om han fått ratta runt det. HoN fick stämpeln "kopia" vilket de inte kanske hade fått med Icefrog som hjälp.
Men håller med dig, tycker det är oerhört märkligt att Blizzard inte tog vara på sina custom maps, och då tänker jag inte bara på DotA utan Footman Frenzy, Kodo Tag, alla TDs osv. De borde varit nogrannare och kvalitetsäkrande kring custom maps också. Fanns många som var väldigt dåliga, eller buggiga, eller helt obalanserade. Men de hade väl fullt upp med WoW.
Får hoppas att det är winds of change som styr Blizzard mot detta, och inte bara att försöka låsa inne IPs så folk spelar Reforge istället för något annat spel utanför ATVI.
Jag vet inte hur spelarbasen och dess utveckling såg ut för HoN då jag aldrig hoppade på det tåget, men proffsspelarna skiftade till DotA 2 direkt, i och med att Valve genast slog på stora trumman med The International.
Både HoN och LoL var ju i princip kopior, där LoL förenklade mycket för att få med sig en större spelarbas medan HoN försökte replikera så mycket som möjligt.
|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220
The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.
Eller om du skapar ett custom game som råkar bli populärt, så kan du fortfarande skapa det som ett eget spel i ett eget verktyg utanför Blizzards klor.
Blizzard "äger" fortfarande själva custom game't som finns i deras spelmotor, men dom äger inte ditt eget spel för det.
Jo men hur kul är det att ha skapat något som tex. counterstrike, se det växa i populäritet och sedan blir tvungen att lämna över det för att du förlorade rättigheterna direkt.
Varumärken är allt i denna värld, och en moddare som lyckas har något mycket värdefullt som bara de äger.
Deras språk i användaravtalet är verkligen "aggressivt" om man säger så. Kan tänka mig att det skrämmer bort en hel del, även dom som inte läst avtalet men sett det citerats online. Från vad jag förstått på blizzard forumet så är många missnöjda med reforged och saker som försvunnit från dom äldre.
Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance
Gamla älskade studios går mot botten, blizzard och bethesda är så lame idag
då är frågan finns det någon AAA studio som gör bra ifrån sig?
Som så mycket annat så står aldrig en EULA över lagen, detta skulle kunna få blizzard fällda för copyright intrång i stora delar av världen men framförallt EU och ännu mera Sverige. Då det inte är ett lagligt avtal att skriva in något sådant i ett försäljnings avtal. Då Svensk rätt ger dig upphovsrätten till allt det du skapar oavsett vart du skapar det.
Finns vissa undantag och det är om du gör det i en anställning då kan du förlora din copyright till verk som du gör under arbetstid för arbetsgivaren.
Men när det kommer till en EULA eller ett avtal på grund av försäljning så är detta inte något som är lagligt att på tvinga i Sverige.
Detta liknar de avtal som Microsoft hade med tidigare versioner av Microsoft Office hemma utgåvan där du inte fick publicera eller på något sätt tjäna pengar på saker du skrivit i Word, Excel med mera.
Så om Blizzard gör något med detta så riskerar de själva att åka dit för brott emot copyrightlagen. Det ända de äger är resurserna i spelet, inte det du gör på egen hand.