Fallout 76 har fått privata servrar, kostar "bara" 1 229 kr/år

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Det har jag inte sagt heller, men indirekt så stöttar man ju spelet och allt de gör med det om man fortsätter att spela det, och för den delen har köpt det?

Om folk slutar att spela giriga skitspel, så kommer det sluta att tillverkas giriga skitspel, det är enkel jäkla logik.

Du skrev att du inte förstår hur folk kan fortsätta ge sina pengar, men det behöver man som sagt inte göra bara för att man fortsätter spela spelet.

Alla tycker bevisligen inte att det är ett girigt skitspel.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Redaktör
Skrivet av Solidtamam:

Både jag å du vet att folk hade flippat om Fallout (eller cod, bf, borderlands ect) tog 120kr i månaden som WOW.
Men eftersom wow hålt på längre så är det ok enligt dig? Jätte konstig logik... Spel brukar bli free to play när dem hålt på så länge så din logik är motsägelsefullt. Säg ett spel som kostar samma idag, som det gjorde 2003?

WoW ger sina prenumeranter konstanta uppdateringar och förändringar, servrar med massor av folk på osv. För ungefär samma summa erbjuder Fallout 76 privat multiplayer för åtta pers, stort inventory och lite annat. Det känns, i mitt tycke, som att WoW ger betydligt mer valuta för pengarna. Plus att Blizzard som sagt alltid varit tydliga med att spelet kostar löpande, medan Bethesda tillkännager det nu, när spelet är ett år gammalt. Jag tycker nog inte riktigt att WoW är bästa exemplet att jämföra med. Och att den här nyheten har +60 kommentarer är väl just ett exempel på att Fallout-folket håller på att flippa.


signatur
eld
Medlem
Skrivet av Solidtamam:

Både jag å du vet att folk hade flippat om Fallout (eller cod, bf, borderlands ect) tog 120kr i månaden som WOW.
Men eftersom wow hålt på längre så är det ok enligt dig? Jätte konstig logik... Spel brukar bli free to play när dem hålt på så länge så din logik är motsägelsefullt. Säg ett digitalt spel som kostar samma idag, som det gjorde 2003? Än mindre, en som tar samma månads kostad som för snart 20år sen....

Skillnaden är 24 spelare i den enda och tusentals i den andra.

Månadskostnaden för att inte få en dedikerad server i fallout 76 ses just nu nästan universiellt som helt orimligt. Du står just nu på den sidan som argumenterar för att det inte är orimligt, varför?

Kan du förklara till mig varför det är värt det, eller vill du bara argumentera för sakens skull?

Folk hade inte reagerat så hårt om:

De för kostnaden får en dedikerad server som är online 24/7.
Om servern fortsatte existera om ägaren inte är online.
Om vänner och även möjlighet för att randoms kunde logga in på servern utan begränsningar så länge slots var lediga.
Om servern dessutom hade varit deras, och de hade fri kontroll över den.
Om de dessutom hade möjligheten att köra servern på egen dator utan kostnad.
Om de inte hade gått emot vad de lovat om att inte låsa spel-relaterade saker bakom kostnader.

Medlem
Skrivet av knoxudg:

50kr för 10slots, med full kontroll över den och upptid 24/7, de stänger inte ner den nör de betalade spelarna stänger av.

Äh, det var vad vi pröjsade när det var NYTT för en server med 8 slots. Det är inte säkert det kostar så mycket nu. Att sätta upp en egen sög balle då dom inte har någon bra rcon.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skribent
Skrivet av eld:

De för kostnaden får en dedikerad server som är online 24/7.

Om servern fortsatte existera om ägaren inte är online.
Om vänner och även möjlighet för att randoms kunde logga in på servern utan begränsningar så länge slots var lediga.
Om servern dessutom hade varit deras, och de hade fri kontroll över den.
Om de dessutom hade möjligheten att köra servern på egen dator utan kostnad.
Om de inte hade gått emot vad de lovat om att inte låsa spel-relaterade saker bakom kostnader.

Sen lägger du till alla andra kontroverser kring F76 och det är klart folk blir sura. Det känns ju som om de inte ens försöker ta tillbaka good will för spelet? Jag fattar verkligen inte det här beslutet, i ett läge där de står på äggskal och behöver gå försiktigt så trampar de istället på med de tyngsta kängorna de hittar.


signatur

"Writer and Fighter"

eld
Medlem
Skrivet av Solidtamam:

Skillnaden är på 200kr engångsbelopp och WOW på 130kr i månaden för att änns få spela spelet.

Jag har inte sagt det är värt det med privat server, jag sa att jag inte ser problemet med att man får den möjligheten,valet.

Folk vill ju bara gråta på ea å bethsheda just nu det är väldigt tydligt. Med all rätt. Men i detta fall är det patetiskt

Du missförstår ordet "val"

Folk kan inte välja att köra server själva, folk kan inte köra fallout 76 med sina vänner själv någonstans, de har inget val, de måste betala Bethesda för att kunna göra det.

Folk hatar inte på bethesda bara utan anledning, till och med de som fortfarande spelar f76 känner sig lurade nu.

Ta något liknande: Minecraft Realms.

För en liknande kostnad i månaden, du får en server som alltid är tillgänglig för alla som du bjudit in, du behöver inte vara online.
Förutom detta så kan du ladda ner servern själv och köra på din egen dator, eller så kan du medans du spelar bara öppna upp ditt spel utan att starta en server och spela med några vänner. Allt detta utan att du behöver betala för realms.

eld
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Äh, det var vad vi pröjsade när det var NYTT för en server med 8 slots. Det är inte säkert det kostar så mycket nu. Att sätta upp en egen sög balle då dom inte har någon bra rcon.

Grejjen är väl den att man inte får en dedikerad server i fallout 76 för denna kostnad, du får en "invite only" checkbox när du startar spelet som vanligt

Skrivet av Johlor:

Sen lägger du till alla andra kontroverser kring F76 och det är klart folk blir sura. Det känns ju som om de inte ens försöker ta tillbaka good will för spelet? Jag fattar verkligen inte det här beslutet, i ett läge där de står på äggskal och behöver gå försiktigt så trampar de istället på med de tyngsta kängorna de hittar.

Och allt detta på ett år, de hade otroligt mycket good-will att vinna på släppet av privata servrar, det hade kunnat vara det som fick liv i fallout 76 igen, men allt kopplas ju till att de inte vill separera folk från atom-shop, vilket hade hänt om de släppte riktiga privata servrar.

Redaktör
Skrivet av Solidtamam:

Fallout kostar typ 200kr, Engångsbelopp.
Wow 130kr i månaden.

Mer valuta för pengarna? What?
Fallout ger oxå konstant uppdateringar så konstigt argument där.

Pluss du säger Fallout tillkänner det nu, som att det är ett krav att betala i månaden? Det är BARA om du vill ha privat server!

Å nej, det är inte Fallout folk som skrivit 60+, hälften av kommentatorerna har nog inte änns spelat Fallout 76.

Ja, det är frivilligt, men fortfarande anmärkningsvärt dyrt för privata servrar, inventory, tält, en klädsel och låtsaspengar. 154 kr/mån eller 1 224 kr/år. Har något annat spel nåt liknande?

https://store.bethesda.net/store?Action=DisplayPage&Locale=en...


signatur
Medlem

Suga ut det sista ur valarna innan man slutligen bestämmer sig för att lägga ner all support och framtida innehåll. Tror det inte kommer hända så mycket mer efter the Wastelanders DLC:et.

Medlem

Pay to patch


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ja, det är frivilligt, men fortfarande anmärkningsvärt dyrt för privata servrar, inventory, tält, en klädsel och låtsaspengar. 154 kr/mån eller 1 224 kr/år. Har något annat spel nåt liknande?

https://store.bethesda.net/store?Action=DisplayPage&Locale=en...

Nej i många spel har du inte den möjligheten alls, för privat server kostar pengar. Har du en aning om vad en privat server kostar i månaden änns?

Det är mer än "bara" 1200kr per år kan jag lova. Inte änns han som skrev denna artikel vet vad han pratar om.

Vad tror du en privat server på wow hade kostat? 100k månaden? En mille?

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Kan man hyra en gympapåse också?

xD i äkta canvas material då eller?

Medlem
Skrivet av Solidtamam:

Nej i många spel har du inte den möjligheten alls, för privat server kostar pengar. Har du en aning om vad en privat server kostar i månaden änns?

Det är mer än "bara" 1200kr per år kan jag lova. Inte änns han som skrev denna artikel vet vad han pratar om.

Vad tror du en privat server på wow hade kostat? 100k månaden? En mille?

Vet inte vad du tror det är för magisk superdyr hårdvara i vanliga servrar idag.

Men det är ju inte ens en relevant disskution eftersom du inte får en egen server i fallout76, utan en privat session på en redan befintlig tom server.

Medlem

Kom tänka på video från UpperEchelon Gaming, "Fallout 76 - The Hindenburg of Gaming"


signatur

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"

Medlem

Jag tycker om Fallout 76 men 154 kronor i månaden är orimligt det kan jag hålla med om. men jag betalar hellre det än 13 eruo för ett sketet mmo från ett företag som sedan tycker annonsera mobil spel är viktigare än att annonsera ut spel till den Market som är deras största jävla inkomst.

Men som sagt 99kr i måden för egen server kan jag gå med på. Eller för så kan dom ta 50kr för hyra en server plus 10kr per slot. Så låt säga 50kr plus vi är 5 personer som ska spela ja men 100kr i månden blir det eller om vi är 3 personer så blir det 80kr i månaden.

Men jag säger så här ni klagar på 154kr i månden är orimligt SCUM tar ungefär lika mycket 171kr per månad det är ungefär standard priset på många spel som har rent server där du får punga ut 16 till 20 euro. Så jag kan ej säga jag är chockad över priset.

Man kan folk punga ut flera tusen lappar på mmo spel och cash shop items så förstår jag fan inte vad folk klagar i.

Medlem
Skrivet av Solidtamam:

Nej i många spel har du inte den möjligheten alls, för privat server kostar pengar. Har du en aning om vad en privat server kostar i månaden änns?

Det är mer än "bara" 1200kr per år kan jag lova. Inte änns han som skrev denna artikel vet vad han pratar om.

Vad tror du en privat server på wow hade kostat? 100k månaden? En mille?

Du får inte missta det här för en "privat server" som att du har en egen dedikerad server någonstans som du hyr.

Du vet den där invite only-boxen du kan checka för i vissa spel, helt gratis? Det är den Bethesda vill ha 1200kr om året för. Det här betalar man 1200 kronor om året för:

Det kostar inte Bethesda något. Bethesdas server får hantera en privat instans med 8 spelare istället för en öppen med 24.

Medlem

Så här känner jag det. Fallout 76 är dött och begravt. De borde supporta det med content, några små och stora, och buggfixar. Dem ska Inte göra någon stor affär av det. För det är för evigt smittat av dålig smak i munnen. Hela franchisen är smittat av bara detta spel. Dem har gjort för många felsteg på varje promenad. De borde fokusera helt på kommande projekt. Och om 10-15 år utannonsera nästa Fallout och helt enkelt göra en Hard reboot av hela franchisen. De kan göra bra spel.

Medlem
Skrivet av Solidtamam:

Att du ifrågasätter min kunskap inom vad en server kostar utan att själv förstå att det är driftkostnaden som är det dyrar berättar en hel del om hur mycket du kan om ämnet

Berätta gärna hur mycket det kostar i drift, jag vill gärna höra


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Solidtamam:

Med andra ord har du missat att det kostar betsheda pengar per server, som i alla online spel. Detta spel är online endast.

Varför tror du wow eller blackdesert inte änns har den möjligheten ALLS? Grov gemförelse då antal spelare är fler i dessa spel. Men det finns en anledning som ni inte verkar förstå. Du verkar tro bethsheda har oändligt med servrar å alla kostar bethsheda 0kr st?

Har jag aldrig någonsin påstått. Läs igen.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Solidtamam:

Med andra ord har du missat att det kostar betsheda pengar per server, som i alla online spel. Detta spel är online endast.

Varför tror du wow eller blackdesert inte änns har den möjligheten ALLS? Grov gemförelse då antal spelare är fler i dessa spel. Men det finns en anledning som ni inte verkar förstå. Du verkar tro bethsheda har oändligt med servrar å alla kostar bethsheda 0kr st?

Precis! Därför är Live service spelen skit. De har Atom Shop för det ändamålet men det blev p2w istället strikt kosmetiskt. De har så mycket att förlora och nu gör de det här istället för goodwill. Tror det är du som inte förstår problemet i detta!?

Offtopic: för några år sedan drev jag en COD4 server med alltid spelare online. Kosta mig lite el och min gamla dator. Det här är som att jag sedan tar betalt för att dela upp den servern i mindre delar så kompisar endast kan spela på den. Samma kostnad för mig, dyrare för dem och de äger fortfarande inte servern


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Solidtamam:

Inte gratis som du verkar tro. Beror på helt vad för server och för hur många osv. Det kan kosta allt från några tusenlappar per år till 100tusentals kr. Servern kostar pengar, måste betala teknikerna som underhåller servern ect...
Jag är inte här för att utbilda er, om du inte vet vad du pratar om sluta snacka då!

Har jag sagt att det är gratis? Nixx, du bara antar att jag tror det, exakt lika med din fakta om hur mycket det kostar att ha en server.
Du vet inte heller vad du snackar om, case closed
Ville bara få det verifierat.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Solidtamam:

Inte gratis som du verkar tro. Beror på helt vad för server och för hur många osv. Det kan kosta allt från några tusenlappar per år till 100tusentals kr. Servern kostar pengar, måste betala teknikerna som underhåller servern ect...
Jag är inte här för att utbilda er, om du inte vet vad du pratar om sluta snacka då!

Det du måste inse är att inte krävs en ny server för att skapa en ny instans i spelet. Så sluta prata om kostnaden för att köpa in nya servers.

Medlem
Skrivet av Solidtamam:

Med andra ord har du missat att det kostar betsheda pengar per server, som i alla online spel. Detta spel är online endast.

Varför tror du wow eller blackdesert inte änns har den möjligheten ALLS? Grov gemförelse då antal spelare är fler i dessa spel. Men det finns en anledning som ni inte verkar förstå. Du verkar tro bethsheda har oändligt med servrar å alla kostar bethsheda 0kr st?

Kan du redovisa skillnaden i kronor och ören för den låsta invite only sessionen och den öppna 24 spelar sessionen och komma fram till att den ena är 154kr dyrare i månaden än den andra så skulle jag bli VÄLDIGT förvånad

Medlem
Skrivet av Solidtamam:

Ju du påstår och jag citerar:
"Det kostar inte Bethesda något"

nej det kostar dem inget mer än det gör idag, om detta nu inte skulle innebära en enorm influx av spelare, vilket jag är mer än skeptisk till. det komma vara samma antal spelare som förut, på samma hårdvara som tidigare. så kostnaden är densamma. Om det inte rent utav blir mindre spelare, då de flesta normala människor tycker det här draget är helt efterblivet av bethesda.

Men det klart, tappar de mer försäljningar på atom shoppen är väl nästa steg att tvinga alla som vill spela online att betala månadskostnad för det, eller så lägger de ner skiten.

Medlem

Lite konstigt att prata om vad det potentiellt kostar att hyra/driva en server när det inte handlar om en dedikerad server och Bethesda redan behöver stå för kapacitet för de aktuella spelarna.

Det enda pengarna betalar Bethesda för är att de behöver skapa privata instanser för en grupp spelare. Vilket gör att priset blir rätt högt, om man bortser från resten som man får för medlemskapet. (och eftersom jag inte spelar har jag svårt att bedöma värdet av dom andra sakerna)

Medlem
Skrivet av Solidtamam:

Ju du påstår och jag citerar:
"Det kostar inte Bethesda något"

Att skapa en privat instans med 8 spelare istället för en öppen med 24 spelare kostar inget nej.

Medlem
Skrivet av waeress:

Lite konstigt att prata om vad det potentiellt kostar att hyra/driva en server när det inte handlar om en dedikerad server och Bethesda redan behöver stå för kapacitet för de aktuella spelarna.

Det enda pengarna betalar Bethesda för är att de behöver skapa privata instanser för en grupp spelare. Vilket gör att priset blir rätt högt, om man bortser från resten som man får för medlemskapet. (och eftersom jag inte spelar har jag svårt att bedöma värdet av dom andra sakerna)

Exakt!

Medlem
Skrivet av Duke_Gamer:

Jag tycker om Fallout 76 men 154 kronor i månaden är orimligt det kan jag hålla med om. men jag betalar hellre det än 13 eruo för ett sketet mmo från ett företag som sedan tycker annonsera mobil spel är viktigare än att annonsera ut spel till den Market som är deras största jävla inkomst.

... Du har helt missat The Elder Scrolls: Blades och hur mycket vikt Bethesda lagt på detta under deras shows?

Medlem

Tror folk seriöst att Bethesda har någon serverpark någonstans där du kommer få en egen server likt gamla Battefield serverar? 😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Medlem
Skrivet av Bennii:

Att skapa en privat instans med 8 spelare istället för en öppen med 24 spelare kostar inget nej.

Tänk dig all den support Bethesda kommer erbjuda dig! Bara det är ju värt pengarna!

Skriv svar