Det är lätt...

Medlem
Skrivet av bjosarn:

"You make me like charity, instead of paying enough taxes."

I took a cab there to hold her.

I took a plane there to feel what she felt.

On Topic:

om man tycker att något är kasst så bör man väl jobba för att förändra det i någon mån, även om det blir lite jobbigt?

hade mänskligheten bara nöjt sig med att "allt är skit, bara att vänja sig vid det" så hade vi fortfarande bott i grottor och klubbat mammutar.

Inaktiv
Skrivet av Greger:
Skrivet av Nestor:

Det luktar "det-är-synd-om-mig-för-att-X-hände" om den här tråden...

En gång var jag tvungen att städa upp i köket efter att jag hade ätit, det var hemskt ;_;

Eller när man måste städa inför skolavslutningen.
DOM HAR JU STÄDARE!!....
¨

:P;)

Medlem
Skrivet av EliasN:

Varför inte? Och på vilket sätt är konsumtionssamhället miljövänligt?

Varför inte vad? Att jag aldrig skulle skänka pengar till välgörenhet? Jag skrev ju det, jag tror inte de pengarna gör någon nytta. Dels hamnar de hos fel personer, dels skapar de ett generellt feltänkande hos de som får hjälp.

Skrivet av EliasN:

Du påminner mig om en kompis. Han vidhöll att pengar gör honom lycklig. Jag försökte förklara att ingen blir lycklig av pengar. Se bara på de rika. Ser de ut att vara lyckliga? Kanske på ytan, men inte innerst inne. Mer vill ha ännu mer.

Jag har är helt ombord på att "mer vill ha mer" och jag ser inget konstigt i det. Ditt resonemang är en gammal tröstramsa som avundssjuka slöfockar använder för att de inte har egna pengar. Pengar gör dig lyckligare 10 gånger av 10.

Skrivet av EliasN:

Eller se på Michael Jackson. Känd och _rik_. Dog han lyckligt? Hade han ett glamoröst liv? Blev han lycklig av sitt Neverland?

Vem har påstått att pengar botar sinnessjukdom och andra åkommor? Hans liv har ganska lite att göra med pengar (som han dessutom ALDRIG hade).

Skrivet av EliasN:

Samma kompis som jag nyss nämnde gillar inte att diskutera med mig. Han menar att jag ställer för många "jobbiga" frågor - dvs frågor som tvingar honom att omvärdera sitt tankesätt.

Jag gillar att diskutera med dig, jag tycker också att dina frågor är jobbiga ibland men inte för att de tvingar mig att omvärdera mitt sätt att tänka utan snarare att det är lite som att få enfaldiga frågor från ett barn - jag menar, från en så liten värld med så få insikter kring hur saker och ting funkar. Jag menar inte att vara otrevlig eller elak, jag tycker bara du är så låst i ditt tänkande med noll förmåga att ta in information - när kom du på att du kunde sluta lyssna? Sluta omvärdera dina tankar och funderingar?

Skrivet av EliasN:

Problemet med materialismen är att folk tror att det leder till lycka - samma sak med pengar. Ja, nog blir man glad av att köpa/få nya prylar. Jag gillar känslan av att öppna förpackningen till en ny pryl (typ när jag köpte en PMP i höstas, eller när jag köpte en ny mobil häromveckan) - men gör det mig lycklig? Nej.

Har du en definition av lycka som vi andra inte delar kanske? Om jag köper en ny grej så blir jag glad, jag njuter av att använda den och gillar tanken på att jag äger den. Mina saker gör mig glad och jag är aldrig på så gott humör och så utan bekymmer som när jag har en massa pengar på banken. När jag inte har gott om pengar mår jag inte bra, jag blir nervös och kan inte slappna av - Pengar gör mig lycklig. Den som påstår annat ljuger för sig själv. Den fattige av tröst och avund, den rike för att slippa andras avund och förakt för vi svenskar hatar folk som jobbar hårt och har mycket pengar. Vem fan tror de att de är. Så jävla dumt.
Brasklapp: Jag hatar svågerpolitik om vi inte snackar om familjeföretag men det är en annan diskussion.

Skrivet av EliasN:

En annan intressant fråga i sammanhanget är varför så många unga tar självmord i Sverige idag. Borde inte de vara nöjda över att vi har det så bra? Hur kan folk må så dåligt? Enligt statistik (som jag inte kan referera till för tillfället, men det borde du ha hört) så mår många unga i Sverige idag dåligt. Varför?

Förlåt mig men det heter "begå självmord".
JAG tror att fler mår dåligt av de enkla anledningarna att vi får de sämre och sämre, vi har många fattiga barn i sverige idag, blottade efter vad vår standard skall vara och sedan har alla börjat fråga barnen varför, hur de mår osv - Det är ett jävla daltande hela tiden, vi behöver skärpa till hela landet med, ursäkt uttrycket, tysk uberdisciplin.
För att summera, mer pengar hade gjort barnen lyckligare men i samma andetag vill jag säga att pengar botar inte sjukdomar.
Dessutom är det inte sant att svenskar begår självmord i högre utsträckning än andra länder.

Skrivet av EliasN:

Innan vi börjar prata om att lägga mer pengar på sjukvård och allt möjligt i Sverige så bör vi effektivisera och effektivisera ännu mera. Problemet är inte att vi satsar för lite, utan att vi satsar fel. Det kan vi tacka Socialdemokraterna för - som har skött landet under en väldigt lång tid (med ett par uppehåll).

Det där är delvis rätt. Socialdemokraterna har kört systemet i backen, det är sant men det är effektiviseringar (läs besparingar) som gör att läkare skyndar genom sina besök och att folk inte får den vård de behöver när de behöver den.
Jag måste också peka anklagande på alla syltryggar som springer hos doktorn med förkylningar och nageltrång och andra petitesser. Ett system där mindre besvär är upp till var och en att betala men där "riktiga" besvär behandlas med större omsorg i större utsträckning, kanske?

Skrivet av EliasN:

Hur mycket till ska vi då spendera och rusta upp innan vi börjar bry oss om andra menar du?

Till vi är överrens om att vi har vårt på det torra. Tills vi är nöjda.

Skrivet av EliasN:

Har vi det inte nog bra redan? I Sverige har vi gratis sjukvård (vilket vi också kan tacka Socialdemokraterna för). Smaka på det. Vi behöver aldrig oroa oss för vad som händer om vi blir sjuka eller blir skadade.

Nej, vi har det inte bra nog. Sjukvården hör till den sämsta i västvärlden och sättet vi behandlar våra gamla på får mig att spy. Jag säger inte att andra är bättre, jag säger att vi borde vara det. Det är pinsamt.

Obefintliga pensioner, fattiga barn som tvingas ärva kläder av sina äldre syskon och leva på soc, en sjukvård där du får den hjälp du behöver först om du kan prata för dig och skälla på folk, en fullständigt havererad invandrarpolitik som skapar en helt ny underklass... listan kan göras lång, det finns mycket som behöver åtgärdas, skolan, och dessa åtgärder är jag främst intresserad av att fixa innan jag tar itu med andra korrupta länders problem. Visa mig en svältande president!

Skrivet av EliasN:

Se bara på Amerika, som ändå är ett mycket välbärgat land.

Vart har du varit sista åren? USA är ju i det närmast bankrutt!


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Man behöver ju inte vara nöjd för att vara tacksam. Jag är väldigt tacksam över att bo i ett land som Sverige, men nöjd med allt är jag inte.

Så, man kan på samma gång sträva efter att göra saker och ting bättre och ändå vara glad över det man har.

123
Skriv svar