Tyck till! När var World of Warcraft som bäst?

Medlem

Jag tyckte det var som bäst i wotlk men sen när warlords of draenor kom och jag testade det så var det väldigt roligt när man fick en egen by att uppgradera och ge uppdrag till andra..

Medlem

Själva "wow"-faktorn av wow som spelupplevelse avtog ju naturligt med tiden så det är lätt att säga vanilla eller tbc, men jag tycker att wotlk var den tidpunkt då spelet var som mest komplett i många olika avseenden, framför allt gällande abilities och mechanics. Hade man kunnat lyckats få allt detta i TBC-världen hade det varit en dröm för mig.

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Det var bäst innan thottbot å alla moddar etc. fanns, när allt var mystik å behövde man hjälp för att klura ut något var man tvungen att fråga någon om hjälp, när man inte visste nånting om en instans å dess bossar å loot

Dock fanns ju Thottbot redan som en WoW databas när WoW fortfarande var i beta.

Medlem

Spelat sen vanilla och tycker att Wotlk var så sinnesjukt bra expansion, speciellt när arena säsong 5 var aktiv då allt var nästan perfekt i spelet.

Folk som gnäller om corps camp i t.ex. STV kan ju spela på en PVE server. Blev man det så var det ju bara att tillbe i worldchatten så kom det hjälp på inte många minuter, och så fick man bevittna en episk räddningsaktion!


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Föredrar battlegrounds och arena för pvp. Gillar inte större grupper som attackerar ensamma eller mindre grupper. Avskyr folk som gankar 24/7. Alltid haft känslan att det är folk som inte kan spela arena som istället bara dödar lowlevels för att känna sig tuffa

Finns ju world pvp i retail mellan stora grupper. Bara att sätta igång warmode så är det klart. Tycker det är skönt att man kan skippa world-griefing.. eh jag mena world pvp.. om man nu inte har tid att corpsecampa hela kvällen

Hela grejen med PvP-servrar är ju att inte känna sig helt säker, det kan alltid komma någon från Horde eller Alliance och ganka dig medan du levlar, eller attackera dig när du är ute och farmar med din höglevlade karaktär.

Visst var det störande och irriterande att bli gankad när du levlade, speciellt om och om igen. Men då hade du två val, antingen så loggade du ut och stack dit med din main för att slå tillbaka. Eller så skrev du i general chat och bad om hjälp, vilket ofta resulterade i mindre fighter, iallafall innan de lade till battlegrounds.

Tycker man det är jättejobbigt med detta ute i världen så finns ju faktiskt PvE-servrar.

Inaktiv
Skrivet av mrFluffy:

Spelat sen vanilla och tycker att Wotlk var så sinnesjukt bra expansion, speciellt när arena säsong 5 var aktiv då allt var nästan perfekt i spelet.

Folk som gnäller om corps camp i t.ex. STV kan ju spela på en PVE server. Blev man det så var det ju bara att tillbe i worldchatten så kom det hjälp på inte många minuter, och så fick man bevittna en episk räddningsaktion!

Har inget emot world pvp. Tycker bara det är tramsigt med nolifers som spenderar en hel dag med att griefa low levels som är 30-40 levlar under. Har inget med skills eller "awareness" att göra. World pvp är kul. Jag deltog i det då och jag deltar i det dagligen än idag. Folk verkar ha svårt att se skillnad på griefing och world pvp 😅

Skrivet av Dominus:

Tycker man det är jättejobbigt med detta ute i världen så finns ju faktiskt PvE-servrar.

Du missar min poäng. Oh well. Im done

Medlem
Skrivet av Fryslagg:

Dock fanns ju Thottbot redan som en WoW databas när WoW fortfarande var i beta.

Det var ganska okänt vid den tiden och därmed saknades väldigt mycket data. Likväl alpha-betan saknade ju de flesta endgame dungeons osv. Det tog ett tag in i retail innan thottbot började bli standard bland användare (och därmed ha någon vettig data)

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Har inget emot world pvp. Tycker bara det är tramsigt med nolifers som spenderar en hel dag med att griefa low levels som är 30-40 levlar under. Har inget med skills eller "awareness" att göra. World pvp är kul. Jag deltog i det då och jag deltar i det dagligen än idag. Folk verkar ha svårt att se skillnad på griefing och world pvp 😅

Du missar min poäng. Oh well. Im done

Nej det gör jag inte, jag förstår vad du menar.
Innan Blizzard lade till Battlegrounds så fanns det alltid ett gäng höglevlade i de större leveling zonerna, blev man gankad så var det bara att skriva i local att man behövde hjälp och man fick oftast hjälp rätt snabbt.

Som jag skrev tidigare så tyckte även jag att det var störigt när man bara ville levla, men det fick man infinna sig i om man körde på en PvP-server, helt rätt att det inte har något med skills att göra, men det har ju ingen sagt att det gör heller.

Medlem

Tycker detta säger en del om WoWs förfall. Senaste 5 expansionerna har totalt 7%
Medans vanilla, Wotlk och TBC delar på 93% av alla röster.

Medlem
Skrivet av Dominus:

Nej det gör jag inte, jag förstår vad du menar.
Innan Blizzard lade till Battlegrounds så fanns det alltid ett gäng höglevlade i de större leveling zonerna, blev man gankad så var det bara att skriva i local att man behövde hjälp och man fick oftast hjälp rätt snabbt.

Som jag skrev tidigare så tyckte även jag att det var störigt när man bara ville levla, men det fick man infinna sig i om man körde på en PvP-server, helt rätt att det inte har något med skills att göra, men det har ju ingen sagt att det gör heller.

Nä, det handlar givetvis om ett extra element av gameplay och att få världen lite mer levande. Det finns inget balanserat över world-pvp men det är ju också poängen med det. För mer balanserad pvp så söker man sej till battlegrounds.

Det extra elementet gameplay är också anledningen till varför de flesta bra spelare var på pvp servrarna. Man får helt enkelt inte hela spelet om man väljer pve.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Avstängd

Vanilla helt klart då min raidledare som var dansk kunde ringa mitt i natten och säga åt en att komma online för en av darkarna som fanns ute i världen var uppe. Var ju lite tävling med andra guilder att ta ner dom så fort som möjligt varje vecka.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

WoW var som bäst när det inte existerade. När det släpptes krossades många mindre, men bra, MMOer.


signatur

I drank what?

Moderator | Testpilot
Skrivet av anon_326725:

To each, their own

lol


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Wrath of the Lich King for storyn och känslan.

Mists of Pandaria för gameplay och class design/philosophy.

Medlem

Det var som bäst när det genererade mest inkomst till sina ägare. Som spel har WoW aldrig varit bra och syftet var heller aldrig att det skulle vara bra eller revolutionerande. Tidigare MMOs var bättre på i stort sett alla sätt förutom att de inte var neddummade nog för att även barn i förskolan och pensionärer utan datorvana skulle lockas att bli betalande vilket var hela syftet med WoW. Eller streamlining som det kallas med ett finare ord. WoW är det spel som förstörde MMO scenen.

Många kommer nog upptäcka när de är tillbaka i classic att det var den sociala aspekten som lockade, inte det undermåliga spelet och alla kommer inte ha kvar det nätverk av spelare som fanns på den tid de började spela.

Min åsikt är således att Wow classic = Bortkastad tid.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Inte för att det var den absoluta höjdpunkten, men shit vad de hämtade upp med andra halvan av Legion. Förutom de legendariska föremålen och Titan forging var typ allting bra.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Grafik: GTX 960M
Moderkort: Raccolto Nero d'Avola Cabernet Sauvignon Organic , 2017

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Det var som bäst när det genererade mest inkomst till sina ägare. Som spel har WoW aldrig varit bra och syftet var heller aldrig att det skulle vara bra eller revolutionerande. Tidigare MMOs var bättre på i stort sett alla sätt förutom att de inte var neddummade nog för att även barn i förskolan och pensionärer utan datorvana skulle lockas att bli betalande vilket var hela syftet med WoW. Eller streamlining som det kallas med ett finare ord. WoW är det spel som förstörde MMO scenen.

Många kommer nog upptäcka när de är tillbaka i classic att det var den sociala aspekten som lockade, inte det undermåliga spelet och alla kommer inte ha kvar det nätverk av spelare som fanns på den tid de började spela.

Min åsikt är således att Wow classic = Bortkastad tid.

Bortkastad tid för dig kanske, inte för oss som kommer spela och tycker det är bra. Om alla andra MMOs var så bra så kan man ju undra om de verkligen höll måttet i och med att de dog ut.

Jag har spelat MMO-spel sen Ultima Online och WoW är det enda spelet som jag stannat i för att det aldrig känts tråkigt eller stelt som många andra har känts.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

......
Det kan dock vara mycket nostalgi som spelar in också, så vi får se hur roligt det faktiskt är när WoW Classic drar igång.

Skrivet av Jonny Myrén:

Jag minns de spontana "raiderna" man plötsligt drogs med på till motståndarnas områden. Hälften av deltagarna dog på vägen för att de var för låg lvl och resten blev slaktade av NPC-vakter när man äntligen kommit fram.

Helt meningslöst, men otroligt kul.

Precis vad jag tror - det mesta är nostalgi. Tror vi kommer att se många som lirar Classic ett tag tills de tröttnar.
Tex - grind fins nu som då - men nu märks inte det för att man blir överöst av quests.
Distanserna och tid man måsta lägga ner till att komma ngnstans - nu finns det flying mounts, flightmaster whistle, portals huller om buller, etc. - då: väldigt få flightmasters, (långsamma!) mounts från lv40...
Mobs - döda en monster/fiende/särskilt boss: enbart den som var först (eller om man är i n grupp) fick XP/loot, nix delad om man kör solo (ngt som en del inte fattade under den öppna betan).
Max level idag - ca 3dagar. Eller fortare, då det finns boosts som attan. Då: 6+ dagar. Det betyder med 1-2h/dag ca 2-3 månader tills max level (jag pratar om casuals här).
Raids - DKP points anyone? Nuff said.
Pvp - ja, det var kanske verkligen en annan sak förr.

Dvs det är just "quality of life" saker som inte fanns då som många glömmer bort. Och visst, då säger man "men det är just det som var kul, man kunde chatta och sådana saker...". Jå, det gjorde man då. Men det gör man inte (på samma sätt) nu.

Så man kan ju undra, varför många moddade som fan just för att komma runt en del saker som är ak så "vanilla". Eller hur det kunda finnas leveling-services.... (50$ för lv60 eller ngt sånt, om jag minns rätt. Sen kom Blizzard med en egen boost-service där många gnällde, men oj, vad många som utnjutar detta....)

Ok, nu var det kanske för gnälligt. Men även lite en reality check tycker jag. Så nedan är kanske en bra idee, men fokus på just roligt.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Vilket låter som en underbar artikel/tråd för att se om folk har lika roligt som tidigare.

Moderator | Testpilot

Funderar om det fortfarande kan vara värt att hoppa in i det här då jag inte är så nostalgisk till det.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Avstängd
Skrivet av Aletheides:

Det var som bäst när det genererade mest inkomst till sina ägare. Som spel har WoW aldrig varit bra och syftet var heller aldrig att det skulle vara bra eller revolutionerande. Tidigare MMOs var bättre på i stort sett alla sätt förutom att de inte var neddummade nog för att även barn i förskolan och pensionärer utan datorvana skulle lockas att bli betalande vilket var hela syftet med WoW. Eller streamlining som det kallas med ett finare ord. WoW är det spel som förstörde MMO scenen.

Många kommer nog upptäcka när de är tillbaka i classic att det var den sociala aspekten som lockade, inte det undermåliga spelet och alla kommer inte ha kvar det nätverk av spelare som fanns på den tid de började spela.

Min åsikt är således att Wow classic = Bortkastad tid.

Om nu andra MMO var bättre än wow, varför finns dom inte kvar?


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Det är ett jäkla tjöt om hur Classic kommer minsan floppa och folk kommer tröttna. Förstår faktiskt inte varför man måste in i alla wow-trådar och ranta över spelet haha.

Det är säkert samma folk som profiterat om hur alla nya MMOs ska minsan vara nästa wow-dödare. Att ni orkar, fast det är ju också lite roligt att ni antagligen kommer ha fel även denna gång.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Det är ett jäkla tjöt om hur Classic kommer minsan floppa och folk kommer tröttna. Förstår faktiskt inte varför man måste in i alla wow-trådar och ranta över spelet haha.

Det är säkert samma folk som profiterat om hur alla nya MMOs ska minsan vara nästa wow-dödare. Att ni orkar, fast det är ju också lite roligt att ni antagligen kommer ha fel även denna gång.

Folk kommer ju tröttna så småningom när de gjort allt. Du tror väl inte folk har som mål att sitta och farma naxxramas om 10 år?

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Folk kommer ju tröttna så småningom när de gjort allt. Du tror väl inte folk har som mål att sitta och farma naxxramas om 10 år?

Om detta blir den succé som det redan verkar blivit, så kan Blizzard antingen köra TBC och WOTLK. Eller köra expansioner i en alternativ tidslinje, där fokus är att spelet inte blir retail 2.0

I retail så kan de inte göra om det de gjorde fel i slutet av WOTLK och fram, men nu har de chansen.


signatur

IDKFA

Medlem

Märkligt att så många säger att Legion var så bra... Tyckte verkligen de var den sämsta expansionen utan tvekan följt av MoP och Draenor....

Medlem
Skrivet av naess91:

Märkligt att så många säger att Legion var så bra... Tyckte verkligen de var den sämsta expansionen utan tvekan följt av MoP och Draenor....

Du får tänka på att den kom ut efter WoD, så ribban just då var extremt låg..

Medlem

Som helhet var vanilla roligast men vissa delar blev klart bättre i de efterföljande expansionerna, som raiding och till viss del PvP i och med att arena och fler BGs tillkom. Jag hade nog fortfarande spelat lite då och då om det inte vore för att dom förstört levling-upplevelsen genom att ta bort all utmaning. Undrar om det inte ironiskt nog var i Cataclysm som allt blev på tok för lätt. Snacka om bortkastad ansträngning att göra om större delen av alla låglevelzoner. Att levla är numera ungefär lika spännande som att skilla herbalism. Sen är det väldigt synd att alla framsteg mer eller mindre tillintetgörs med jämna mellanrum då nytt content släpps. Nu ska jag sluta gnälla. Mot Classic!

Medlem

I omröstningar som dessa får man ha i åtanke att långt ifrån alla som röstar har ens spelat Vanilla, eller TBC. De flesta började spela i Wotlk.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Om detta blir den succé som det redan verkar blivit, så kan Blizzard antingen köra TBC och WOTLK. Eller köra expansioner i en alternativ tidslinje, där fokus är att spelet inte blir retail 2.0

I retail så kan de inte göra om det de gjorde fel i slutet av WOTLK och fram, men nu har de chansen.

Ja, de kan fortsätta släppa expansioner som folk redan har spelat. Spelarbasen kommer också tröttna på att springa det. Det enda som skulle få folk att stanna längre är nytt innehåll, men det är ju ytterst komplicerat att göra det. Ska de fortsätta utveckla och släppa nya raids (efter naxx) i classic? Det kommer till slut göra massvis med innehåll i spelet irrelevant eftersom ingen kommer springa det gamla. Nya expansioner i en "alternativ tidslinje" låter bara flummigt. Ska de släppa expansioner som bevarar alla system i classic (eller utgår de ifrån tbc/wotlk?), fast enbart med ny landmassa? Skulle gärna vilja höra hur en sådan expansion hade sett ut.

Sen att de inte skulle kunna göra om retail är ju tomt prat. Mycket kritik idag handlar ju om att de ändrar för mycket mellan expansioner. Så det finns ingen anledning att tro att de inte kan ändra de "fel" (vad de nu än är) som existerar enligt dig.

Skrivet av naess91:

Märkligt att så många säger att Legion var så bra... Tyckte verkligen de var den sämsta expansionen utan tvekan följt av MoP och Draenor....

Tycker du Legion var sämre än Cataclysm och wotlk kan du inte ha spelat Legion särskilt länge.

Inaktiv
Skrivet av Sillgam:

Ja, de kan fortsätta släppa expansioner som folk redan har spelat. Spelarbasen kommer också tröttna på att springa det. Det enda som skulle få folk att stanna längre är nytt innehåll, men det är ju ytterst komplicerat att göra det. Ska de fortsätta utveckla och släppa nya raids (efter naxx) i classic? Det kommer till slut göra massvis med innehåll i spelet irrelevant eftersom ingen kommer springa det gamla. Nya expansioner i en "alternativ tidslinje" låter bara flummigt. Ska de släppa expansioner som bevarar alla system i classic (eller utgår de ifrån tbc/wotlk?), fast enbart med ny landmassa? Skulle gärna vilja höra hur en sådan expansion hade sett ut.

Sen att de inte skulle kunna göra om retail är ju tomt prat. Mycket kritik idag handlar ju om att de ändrar för mycket mellan expansioner. Så det finns ingen anledning att tro att de inte kan ändra de "fel" (vad de nu än är) som existerar enligt dig.

Tycker du Legion var sämre än Cataclysm och wotlk kan du inte ha spelat Legion särskilt länge.

Helt omöjligt att tycka om olika expansioner ju

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Ja, de kan fortsätta släppa expansioner som folk redan har spelat. Spelarbasen kommer också tröttna på att springa det. Det enda som skulle få folk att stanna längre är nytt innehåll, men det är ju ytterst komplicerat att göra det. Ska de fortsätta utveckla och släppa nya raids (efter naxx) i classic? Det kommer till slut göra massvis med innehåll i spelet irrelevant eftersom ingen kommer springa det gamla. Nya expansioner i en "alternativ tidslinje" låter bara flummigt. Ska de släppa expansioner som bevarar alla system i classic (eller utgår de ifrån tbc/wotlk?), fast enbart med ny landmassa? Skulle gärna vilja höra hur en sådan expansion hade sett ut.

Sen att de inte skulle kunna göra om retail är ju tomt prat. Mycket kritik idag handlar ju om att de ändrar för mycket mellan expansioner. Så det finns ingen anledning att tro att de inte kan ändra de "fel" (vad de nu än är) som existerar enligt dig.

Tycker du Legion var sämre än Cataclysm och wotlk kan du inte ha spelat Legion särskilt länge.

Jag ser det som omöjligt för dem att ta bort allt de har gjort från WOTLK och tills idag. Deras designbeslut om att alla ska ha tillgång till all content är ett av de sämsta beslut de gjort, plus LFR/LFG med automatisk teleport och cross realm.


signatur

IDKFA

Skriv svar