Efter Epic-ilskan – Shenmue III-backers erbjuds pengar tillbaka

Robot
Efter Epic-ilskan – Shenmue III-backers erbjuds pengar tillbaka

Men återbetalningen kan komma med en hake.

#epic-games-store, #shenmue-iii


Medlem

Undrar hur mycket pengar de fick för exklusivitet, med tanke på att man kan få pengarna tillbaka.

Medlem
Skrivet av Nilos:

Undrar hur mycket pengar de fick för exklusivitet, med tanke på att man kan få pengarna tillbaka.

Med tanke på att phoenix point utvecklarna fick mer än 2 miljoner dollar för dealen så ligger det nog runt det området.
Troligen lägre för att det är en riktigt niche titel.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Förmodligen mer än 2 miljoner med tanke på publiken man redan har och hur länge varumärket funnits

Medlem

"In the case rewards within your reward tier, such as in-game content, have already been created and implemented, a full refund may not be possible."

Vadå, det är ju bara lite jädra digitala 1or och 0or på era servrar. Det kostar er inte en krona mer att refunda bara för de köpt tier för att få ingame content.

Medlem
Skrivet av Tamazin:

"In the case rewards within your reward tier, such as in-game content, have already been created and implemented, a full refund may not be possible."

Vadå, det är ju bara lite jädra digitala 1or och 0or på era servrar. Det kostar er inte en krona mer att refunda bara för de köpt tier för att få ingame content.

Vissa har ju bokat tisha osv. Glad att jag höll mig digital bara, men kommer ta erbjudandet att få tillbaka pengarna. När det väl släpps till steam så kanske jag köper, men det återstår att se. Kommer ha så många bra spel att spela iaf, så det kan vänta några år till.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Med tanke på att phoenix point utvecklarna fick mer än 2 miljoner dollar för dealen så ligger det nog runt det området.
Troligen lägre för att det är en riktigt niche titel.

Bara 2 miljoner dollar!? Det motsvarar ju typ bara 50 000 sålda kopior, vilket känns som väldigt lite för ett spel som Phoenix Point. XCOM 2 sålde exempelvis 500 000 exemplar på Steam under första veckan, och det känns som att Phoenix Point hade kunnat sälja ännu bättre med tanke på att det är UFO- och XCOM-skaparen själv som ligger bakom det.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Bara 2 miljoner dollar!? Det motsvarar ju typ bara 50 000 sålda kopior, vilket känns som väldigt lite för ett spel som Phoenix Point. XCOM 2 sålde exempelvis 500 000 exemplar på Steam under första veckan, och det känns som att Phoenix Point hade kunnat sälja ännu bättre med tanke på att det är UFO- och XCOM-skaparen själv som ligger bakom det.

Ja det låter verkligen märkligt 50 000 sålda är inte så mycket för att sälja ut sig exclusivt känns det som.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skrivet av Tamazin:

"In the case rewards within your reward tier, such as in-game content, have already been created and implemented, a full refund may not be possible."

Vadå, det är ju bara lite jädra digitala 1or och 0or på era servrar. Det kostar er inte en krona mer att refunda bara för de köpt tier för att få ingame content.

Då måste de ju ge tillbaka pengar och det är ju tråkigt.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Tamazin:

"In the case rewards within your reward tier, such as in-game content, have already been created and implemented, a full refund may not be possible."

Vadå, det är ju bara lite jädra digitala 1or och 0or på era servrar. Det kostar er inte en krona mer att refunda bara för de köpt tier för att få ingame content.

Nu vet ju inte jag vad detta "in-game content" är för något, men vissa spel erbjuder att lägga in ditt ansikte i spelet för någon tusenlapp, och om någon suttit ett tag och modellerat en in-game charaktär efter dig så är det ju inget konstigt att de inte kan refunda detta, för någon har ju suttit och arbetat med det.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Bara 2 miljoner dollar!? Det motsvarar ju typ bara 50 000 sålda kopior, vilket känns som väldigt lite för ett spel som Phoenix Point. XCOM 2 sålde exempelvis 500 000 exemplar på Steam under första veckan, och det känns som att Phoenix Point hade kunnat sälja ännu bättre med tanke på att det är UFO- och XCOM-skaparen själv som ligger bakom det.

"bara"
Dom samlade in 766 tusen dollar via kickstarter. *Och det är redan 153% av det dom begärde.*

Sen fick dom 2 Miljoner Dollar på det.

även om alla refundade så går dom fortfarande plus.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

"bara"
Dom samlade in 766 tusen dollar via kickstarter. *Och det är redan 153% av det dom begärde.*

Sen fick dom 2 Miljoner Dollar på det.

även om alla refundade så går dom fortfarande plus.

Kickstarter är precis som namnet antyder, en kickstart för ett projekt. Ett sätt att få finansiering för att komma igång. För att lyckas så krävs även annan finansering utöver Kickstarter, och i både Phoenix Point och Shenmue 3's fall så valde man snabba cash framför långsiktig planering.

Phoenix Point hade potential att dra in minst 20 miljoner dollar på releaseveckan, men utvecklarna valde istället 2 miljoner dollar innan release med hopp om att exklusiviteten inte påverkar försäljningen negativt. Kanske var det rätt beslut att ta om pengarna inte räckte till? 2 miljoner är trots allt bättre än 0 miljoner, som hade blivit fallet om de tvingades lägga ner utvecklingen och betala tillbaka.

Men i Shenmue 3's fall så lämnar man nu återbetalning, vilket i teorin kan kosta dem upp emot 6 miljoner dollar om alla skulle få för sig att kräva återbetalning. Dock tvivlar jag på detta då många, bland annat jag själv, har valt att få spelet på PS4. Yu Suzuki hade dock ingen anledning att göra detta, utan beslutet fattades helt av Deep Silver som ser snabba pengar och inte följderna av det. Shenmue 3 har utöver pengarna från backers fått miljontals dollar i stöd från bland annat Deep Silver och Sony, och releasen är bara månader ifrån nu. Så i Shenmue 3's fall så var det ett korkat beslut där man lär förlora mer på det i längden.

Medlem
Skrivet av Artikel:

Istället för en Epic-kod dag ett får man en Steam-kod dag, tja, 365. Ett års väntan, med andra ord.

Utöver koden du får till EGS, ja

Skrivet av Kickstarter:

*If selecting either the PC Physical or PC Digital version, an option to also receive a Steam key one year later will be available. Backers must manually select this option in the survey to receive the Steam key.

Därmed inte sagt att det är bra, men tekniskt sett så får du ju antagligen en nyckel du kan "avyttra" senare ;p

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Bara 2 miljoner dollar!? Det motsvarar ju typ bara 50 000 sålda kopior, vilket känns som väldigt lite för ett spel som Phoenix Point. XCOM 2 sålde exempelvis 500 000 exemplar på Steam under första veckan, och det känns som att Phoenix Point hade kunnat sälja ännu bättre med tanke på att det är UFO- och XCOM-skaparen själv som ligger bakom det.

Om vi leker med antalet du anger så är 50.000 sålda ex. inte per automatik 2 miljoner dollar i förtjänst. Till, troligtvis, skillnad mot den här affären.

Det är bara en aspekt av det, sedan så finns det nog fler befogade argument till varför man tog det här valet och som vi nog bara kan spekulera i.

Medlem

Bra att de går med på det. Kickstarter är numera inte i mitt intresse längre då jag fick upp ögonen för hur det faktiskt kan gå till. Riktig soppa som verkar få ett vettigt slut.

Medlem

Verkar som att Epic själva kommer stå för returkostnaderna.

https://twitter.com/TimSweeneyEpic/status/1146103878540308481

KoP
Medlem

Det ironiska är att dom flesta som kräver pengarna tillbaka säkerligen kommer köpa spelet ifrån Epic store ändå. :'D

Medlem
Skrivet av Arcadia:

Nu vet ju inte jag vad detta "in-game content" är för något, men vissa spel erbjuder att lägga in ditt ansikte i spelet för någon tusenlapp, och om någon suttit ett tag och modellerat en in-game charaktär efter dig så är det ju inget konstigt att de inte kan refunda detta, för någon har ju suttit och arbetat med det.

Förvisso, men det borde de ha tänkt på att det borde vara med i priset när de sålde sig själva till den exklusiva dealen.

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Förvisso, men det borde de ha tänkt på att det borde vara med i priset när de sålde sig själva till den exklusiva dealen.

Jag hade varit helt för att de hade släppt spelet överallt istället. Att man tar en exklusivdeal om det är så att man inte har råd att göra klart ett spel det är en sak, kolla Bayonetta 2, hade inte Nintendo hoppat in så hade spelet inte blivit gjort (enligt Platinum själva). Men när ett spel är finansierat och man efteråt bestämmer sig att gå in i en exklusiv deal så tycker jag att det är helt rätt för de som kickstartade att kunna begära en refund. Det handlar inte heller om Epic utan alla som säljer sig för exklusivitet. Återigen, om detta handlar om kunderna, om detta handlar om att försöka konkurera med Steam, erbjud då någonting bättre för ett lägre pris. Låt spelen ligga på alla affärer, Epic, Steam, GoG m.m. Justera priserna och låt marknaden visa vad som är viktigt. Problemet nu är att nya spel kostar 59.99€ på samtliga plattformar så varför ska jag köpa något på Epic? Jo, genom att göra spelet exklusivt :(.

Medlem

Jag kör Xbox och påverkas inte men gör det något att spelet finns exkl. på Epic? Är det dyrare eller sämre eller bara en principsak?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Skrivet av Pretorian24:

Jag kör Xbox och påverkas inte men gör det något att spelet finns exkl. på Epic? Är det dyrare eller sämre eller bara en principsak?

Bara och bara. Principsaken är väl att vi gillar konkurrens.
Konkurrens innebär att spelbutikerna måste pressa sina priser eller erbjuda bättre tjänster.
Utan konkurrens så pressas inte priser och det erbjuds inte bättre tjänster.

Så det är ganska enkelt, egentligen.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Bryr mig egentligen inte särskilt mycket om alla Epic-exklusiva titlar även om jag gärna hade köpt dem via Steam istället. Men att gå ut med detta EFTER att kunder redan har sänkt pengar i det och haft en viss förväntning är bara svinigt.

Medlem

Tittade snabbt på kampanj-sidan så kan ha missat något, men det står inte att man ska få en steam-nyckel.
Folk får sluta vara så gnälliga.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Jag kör Xbox och påverkas inte men gör det något att spelet finns exkl. på Epic? Är det dyrare eller sämre eller bara en principsak?

Det absolut mesta är bara skitsnack från de som inte vill lämna sin favoritplattform. Det finns definitivt många, många saker Epic måste förbättra, men allt snack om konsumentfientlighet är, helt enkelt, extremt överdrivet.
Så svaret på din fråga är: både och, rent funktionellt är Epics plattform enklare (ses som sämre av vissa), men spelen fungerar oavsett så mycket är bara principsak.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Det absolut mesta är bara skitsnack från de som inte vill lämna sin favoritplattform. Det finns definitivt många, många saker Epic måste förbättra, men allt snack om konsumentfientlighet är, helt enkelt, extremt överdrivet.
Så svaret på din fråga är: både och, rent funktionellt är Epics plattform enklare (ses som sämre av vissa), men spelen fungerar oavsett så mycket är bara principsak.

"Skrivet från min Huawei"

Skrivet av Dudinkalv:

Bryr mig egentligen inte särskilt mycket om alla Epic-exklusiva titlar även om jag gärna hade köpt dem via Steam istället. Men att gå ut med detta EFTER att kunder redan har sänkt pengar i det och haft en viss förväntning är bara svinigt.

De måste inse att de inte är kunder utan att de är investerare. Tyvärr så motsvarade inte resultatet fullt ut deras förväntningar.
Shit happens, bara att gå vidare till nästa investeringsmöjlighet eller undvika att investera.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Bara och bara. Principsaken är väl att vi gillar konkurrens.
Konkurrens innebär att spelbutikerna måste pressa sina priser eller erbjuda bättre tjänster.
Utan konkurrens så pressas inte priser och det erbjuds inte bättre tjänster.

Så det är ganska enkelt, egentligen.

Speltjänsterna konkurrerar ju stenhårt. Verkar vara en tuff marknad. Och priserna kanske inte kan eller ska pressas mer på spel. Kan ju bli sämre kvalitet då.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Skrivet av Pretorian24:

Speltjänsterna konkurrerar ju stenhårt. Verkar vara en tuff marknad. Och priserna kanske inte kan eller ska pressas mer på spel. Kan ju bli sämre kvalitet då.

Stenhård konkurrens är det väl knappast. Verkar vara en hyfsat stabil bransch trots EGS aggressivitet.


signatur

Viam inveniam aut faciam

1
Skriv svar