Sekiro Shadows Die Twice, Officiella speltråden – Allmän diskussion/Info/Guide/Tips

Tråddemonen
Testpilot

@Seraium: Skrev tråden innan jag hade lagt händerna på spelet, hade mindre kunskap då. Ska se om jag får tid att skriva om första inlägget samt lägga till lite mer delar.

Quake-konnässsör

@Devan: pft, jag klarade ut det på 10... har dock inget bevis... hunden åt upp det... *fniss*

Quake-konnässsör
Tråddemonen
Testpilot

@almblad: Om jag inte spöar sista bossen under kommande veckan så lär jag hamna på ett mentalsjukhus.

Quake-konnässsör

@Zimpan: Har faktiskt inte kommit dit ännu, men har fått mesta del spoilat för mig av vissa personer i min omgivning. Har ju spelat FF14 och försöker "klara ut det" men igår låg servrarna nere så det blev spela Sekiro hela natten.

Medlem

Jag är lite nyfiken på hur hårt bestraffad man blir när man dör. Jag har egentligen inte så stora problem med att bossar och fiender är svåra men är inte så intresserad av att behöva spela om 30 minuter innan jag kommer fram till den fiende som dödade mig.

Quake-konnässsör

@ShciZo: Tycker de har lagt ut "checkpoint" riktigt bra, som de brukar göra, så man behöver inte spela om allt för mycket. Känns nästan som att de namngivna "mellan bossarna" har ställt till mera problem för mig än själva bossarna, i alla fall hittills.

Men du får som sagt checkpoints nära bossarna så du behöver inte besegra allt för många fiender för att ge dig på ett nytt försök på bossarna.

Tråddemonen
Testpilot

@ShciZo: Inte alls så, du kan spela stealth också som underlättar en hel del. Sen är många minibossar inte ett krav att ta död på, men de har ofta belönningar som hjälper en på traven som beads, som man använder för att förlänga sin livsmätare. Men även dem kan man attackera med stealth för att halvera livet. Så desto längre du spelar så blir Sekiro starkare samtidigt som man själv som spelare blir allt skickligare.

Medlem

@ShciZo:
Du tappar hälften av dina pengar och xp till nästa skill point. När man väl tjänat in en skill point för att xp mätaren blivit full så är den din och kan inte förloras, endast progress till nästa skill point halveras.

Det är inte alls som darksouls när du måste hämta dina saker igen, detta spel är mycket mindre straffade att dö i

Medlem
Skrivet av almblad:

@ShciZo: Tycker de har lagt ut "checkpoint" riktigt bra, som de brukar göra, så man behöver inte spela om allt för mycket. Känns nästan som att de namngivna "mellan bossarna" har ställt till mera problem för mig än själva bossarna, i alla fall hittills.

Men du får som sagt checkpoints nära bossarna så du behöver inte besegra allt för många fiender för att ge dig på ett nytt försök på bossarna.

Skrivet av Zimpan:

@ShciZo: Inte alls så, du kan spela stealth också som underlättar en hel del. Sen är många minibossar inte ett krav att ta död på, men de har ofta belönningar som hjälper en på traven som beads, som man använder för att förlänga sin livsmätare. Men även dem kan man attackera med stealth för att halvera livet. Så desto längre du spelar så blir Sekiro starkare samtidigt som man själv som spelare blir allt skickligare.

Skrivet av shaakz:

@ShciZo:
Du tappar hälften av dina pengar och xp till nästa skill point. När man väl tjänat in en skill point för att xp mätaren blivit full så är den din och kan inte förloras, endast progress till nästa skill point halveras.

Det är inte alls som darksouls när du måste hämta dina saker igen, detta spel är mycket mindre straffade att dö i

Tack så mycket för bra och informativa svar.

Tråddemonen
Testpilot

@almblad: Det var som attan, efter du är klar med Sekiro så lär FF bossarna vara rena barnleken med attackerna som går att undvika.

Medlem

Fortfarande inte hunnit spela så mycket så kan väl inte förvänta mig att det ska gå lättare ännu i ett spel som är känt för att vara svårt.

Tycker det är helt svårt att få grepp om alla olika saker med blockande, etc. känns som det var fullt upp med att överleva så känns inte som att jag helt begriper hur det ska funka i striderna, nån som orkar summera det hela på svenska, inte bara engelska, svengelska och japanska?


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Medlem
Skrivet av Devan:

Tror jag kastar in handduken, snake bröderna satte stopp för mitt äventyr.
(försökt nu i 3 dagar på dem utan att ens få ner dem förbi första livet)

From software vann denna runda, förhoppningsvis blir deras nästa spel lättare.

Tvärtom ser jag det som att From Software förlorade denna runda. De lyckades med konststycket att stänga ute en stor del av spelarna genom att helt enkelt strunta i att ha svårighetsgrad som option på spelet. År 2019 tycker jag det är oförlåtligt. Kontrollerna kopplade till striderna är verkligen under all kritik, inte alla människor därute har lika snabb respons i fingrarna, eller tålamod och ärligt talat trodde jag först det var fel på min handkontroll och provade att byta utan att det blev ett dugg bättre. Det är fel på själva mekaniken i spelet helt enkelt. Att behöva möta samma boss OM och OM och OM igen, och bara dör hela tiden för att sedan behöva göra om allting igen en bra bit från stället är allt annat än njutbart. Tro mig. Att man sedan ser en video om hur en som spelar bara genom att hänga längs en klippkant dödar alla fiender utan problem (blir röd ring direkt), visar med all önskvärd tydlighet hur AI´n suger då fienden inte fattar att man hänger där! När jag såg det var det första jag tänkte att "Jävlar, vilken miss!" Ett spel jag gladeligen undviker. Inte alls min kopp te som man brukar säga. Synd, då From trots allt skapat en vacker vision utav det feodala Japan.

Medlem

Har inte köpt spelet men jag har redan dött 32gg. Så svårt är det spelet

Releasehästryttare
Skrivet av jehuty:

Har inte köpt spelet men jag har redan dött 32gg. Så svårt är det spelet

Medlem
Skrivet av devilrat:

Tvärtom ser jag det som att From Software förlorade denna runda. De lyckades med konststycket att stänga ute en stor del av spelarna genom att helt enkelt strunta i att ha svårighetsgrad som option på spelet. År 2019 tycker jag det är oförlåtligt. Kontrollerna kopplade till striderna är verkligen under all kritik, inte alla människor därute har lika snabb respons i fingrarna, eller tålamod och ärligt talat trodde jag först det var fel på min handkontroll och provade att byta utan att det blev ett dugg bättre. Det är fel på själva mekaniken i spelet helt enkelt. Att behöva möta samma boss OM och OM och OM igen, och bara dör hela tiden för att sedan behöva göra om allting igen en bra bit från stället är allt annat än njutbart. Tro mig. Att man sedan ser en video om hur en som spelar bara genom att hänga längs en klippkant dödar alla fiender utan problem (blir röd ring direkt), visar med all önskvärd tydlighet hur AI´n suger då fienden inte fattar att man hänger där! När jag såg det var det första jag tänkte att "Jävlar, vilken miss!" Ett spel jag gladeligen undviker. Inte alls min kopp te som man brukar säga. Synd, då From trots allt skapat en vacker vision utav det feodala Japan.

Kontrollerna är ju inte något som helst problem. Funkar ju jättebra. Krävs ingen överdriven reaktionsförmåga heller. Jag är 35 år gammal och är skit när det kommer till reaktionsförmåga. Detta spelet funkar utmärkt ändå. Jag har 30h+ i spelet och i min mening handlar det mer om att lära sig takten på motståndarens slag. Se signalerna. På vissa bossar räcker det att jag ser vilken attack han inleder med så kan jag i stort sett blunda för att parera och dodgea undan. Det är ju fortfarande svårt men handlar inte om att vara snabb. Du får gärna nämna ett exempel på en boss du tyckte handlade om reaktionsförmåga så kan vi jämföra tänk där. Kanske handlar om att hitta en annan approach på hur man lär sig/tar sig an bossen/minibossen.

Sen finns det i stort sätt alltid ett sätt att gena till bossen utan att slå ner mobs efter man dött. Så att starta om en bossfight kostar oftast en loading screen plus 10-20 sekunder.

Medlem
Skrivet av Govein:

Kontrollerna är ju inte något som helst problem. Funkar ju jättebra. Krävs ingen överdriven reaktionsförmåga heller. Jag är 35 år gammal och är skit när det kommer till reaktionsförmåga. Detta spelet funkar utmärkt ändå. Jag har 30h+ i spelet och i min mening handlar det mer om att lära sig takten på motståndarens slag. Se signalerna. På vissa bossar räcker det att jag ser vilken attack han inleder med så kan jag i stort sett blunda för att parera och dodgea undan. Det är ju fortfarande svårt men handlar inte om att vara snabb. Du får gärna nämna ett exempel på en boss du tyckte handlade om reaktionsförmåga så kan vi jämföra tänk där. Kanske handlar om att hitta en annan approach på hur man lär sig/tar sig an bossen/minibossen.

Sen finns det i stort sätt alltid ett sätt att gena till bossen utan att slå ner mobs efter man dött. Så att starta om en bossfight kostar oftast en loading screen plus 10-20 sekunder.

Tackar vänligast för svaret! Är faktiskt något äldre än dig, tro´t eller ej ;-). Har spelat dator och TV-spel sedan gamla goda Commodore 64 och Amiga 500 tiden (när uppfinningsrikedomen var på topp över spelen), men har svårt att minnas många spel med en sådan krånglig och krävande stridsteknik som just Sekiro. Jag upplevde det otroligt frustrerande och tappade till slut räkningen på hur många gånger man dog. Bossen med spjutet (efter en trappa med två fiender med sköldar) lyckades jag inte knäcka, trots jag hade den färdighet som man upplystes om. Dessutom varje gång man dog, fick man börja om ganska långt borta. för att behöva ta sig förbi en hel del vakter man redan klarat tidigare. Kändes onödigt. Grundproblemen är att då jag blockar, känns verkligen som rätt tid med knapptryckandet så får de trots allt in träffar. Min poäng var också att det borde finnas options över svårighetsgraden, detta hade säkerligen bjudit in fler att spela det. Tror en hel del som saknar tålamod och lätt blir frustrerade ger upp spelet. Tyvärr.

Medlem

åt helvete med Genichiro, har dött minst 20ggr och jag är bara less på han nu

Medlem
Skrivet av MaLiBu:

åt helvete med Genichiro, har dött minst 20ggr och jag är bara less på han nu

Oh man... been there
Blev överlycklig när jag efter många svettiga försök lyckades få ner hans "2 liv" och förskräckelsen när man inser att han har ÄNNU EN FAS 😔
Mitt bästa tips är att använda firecrackers mot honom då får man in ett par gratis träffar och påså vis dår man lättare ner hans posture

Tråddemonen
Testpilot

@MaLiBu
@Syltlöken

Ni kommer verkligen älska sista bossen då.

Medlem
Skrivet av Zimpan:

@MaLiBu
@Syltlöken

Ni kommer verkligen älska sista bossen då.

Ser fram emot det 😂

Medlem
Skrivet av devilrat:

Tackar vänligast för svaret! Är faktiskt något äldre än dig, tro´t eller ej ;-). Har spelat dator och TV-spel sedan gamla goda Commodore 64 och Amiga 500 tiden (när uppfinningsrikedomen var på topp över spelen), men har svårt att minnas många spel med en sådan krånglig och krävande stridsteknik som just Sekiro. Jag upplevde det otroligt frustrerande och tappade till slut räkningen på hur många gånger man dog. Bossen med spjutet (efter en trappa med två fiender med sköldar) lyckades jag inte knäcka, trots jag hade den färdighet som man upplystes om. Dessutom varje gång man dog, fick man börja om ganska långt borta. för att behöva ta sig förbi en hel del vakter man redan klarat tidigare. Kändes onödigt. Grundproblemen är att då jag blockar, känns verkligen som rätt tid med knapptryckandet så får de trots allt in träffar. Min poäng var också att det borde finnas options över svårighetsgraden, detta hade säkerligen bjudit in fler att spela det. Tror en hel del som saknar tålamod och lätt blir frustrerade ger upp spelet. Tyvärr.

Ja en lägre svårighetsgrad hade nog kunnat locka in många samt låta vissa avsluta storyn efter dom sprungit in i en vägg. Jag hade inte tyckt sämre om utvecklarna ifall dom gjort så. Eller kanske till och med begränsa några av spelets slut (då det finns 4) till att vara på den ”riktiga” svårighetsgraden.

Gällande bossen du pratar om:

1. Du har rätt i att han är svår som fan när man är ny. För många iaf. Jag hade problem med. Det området är ett side-q/backstory uppdrag. Klart värt att göra men blir svårt rätt snabbt. Skippa området ett tag och kom tillbaka senare när du är mer bekväm.

2. Du har också rätt i att det är en av bossarna som kräver lite längre tid att ta sig tillbaka till men gissar att du hittat hur man låser upp dörren mellan spawn och bossen? Då skall du ha 5-6 mobs mellan dig och honom.

3. Han finns typ till för att man skall lära sig mikiri skillen. Timingen är svår att vänja sig vid men viktigt att du inte trycker i någon riktning på spaken alls alternativt rakt fram när du trycker på dodgeknappen. Annars aktiveras inte skillen. Jag tryckte ofta för sent. Jag upplever att den är mer generös gällande att trycks för tidigt.

4. Finns en prostetic som kastar smällare. Den hittar du längs vanliga main story på ett berg/höjd. Ett tält med kråkor på. Detta är väldigt nära den tanten som trodde du var hennes son och gav dig det item som öppnade minnet du slåss i nu. Den prosteticen är sjukt användbar under hela spelet.

5. Du kan spamma blockknappen i rätt tempo för att öka chanserna till en deflect om du är osäker på timingen. Testa när du står stilla utan fiender så ser du svärdet guppa. Bra nöd-grej när man är osäker på vad som händer.

6. Minns jag rätt om den gubben också hade en sweap-attack? Då skall du hoppa mot gubben och trycka hopp igen. Då hoppar du på hans huvud och gör massa posture dmg.

7. Många gubbar blir provocerade in i ett beteende när du deflectar sista attacken i deras serie. Minns inte denna boss men kan hända att han också reagerar så. Lär dig då vad han gör direkt efter. Ofta röda attacker som kommer eller att dom snubblar lite.
Edit: röda attacker presenteras som farliga för dig men är ofta en gåva där du kan göra massa posture dmg. Stick = dodgeknapp och sweap/grab = hoppa på deras ansikte. Vet inte om hoppen funkar på alla sweap/grabs men värt att testa.

Men tycker först du skall lira lite vanlig story om du kört fast och komma tillbaka senare

Medlem
Skrivet av MaLiBu:

åt helvete med Genichiro, har dött minst 20ggr och jag är bara less på han nu

Hade svårt där med.

Tips:
1. Håll dig nära honom så ofta som möjligt.
2. Slå 2-3 slag och när du ser att han deflectar så är det ombytta roller. Då skall du fokusera block och så mkt deflects som möjligt tills han är klar. Sen slår du tills han deflectar igen och då börjar du blocka. Nästan som en dans.
3. Håller du inne block när du står stilla får du snabbare posture regen. Visste inte jag då. Denna fight är lättare som posture fight.
4. Sista fasen är samma strategi. Upplevde också att han hade svårare att träffa sin lightning när man var nära.

Medlem

Ngn som vet ngt bra ställe att fara xp och pengar? Ska spara ihop 5000 tills den föra masken.

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Ngn som vet ngt bra ställe att fara xp och pengar? Ska spara ihop 5000 tills den föra masken.

Vet inte bästa men andra buddastatyn i hirata. Döda alla gubbar i området fram till sköldgubbarna. Loota INTE. Efter slla är döda kan du poppa guld-buffen. Loota allt och sen ta rest och kriga ett varv till så får du ut mkt av buffen. Den funkar på guld som redan droppat. Detta gjorde jag early/midgame och funkade bra. Ingen exp fest dock. Finns säkert bättre ställen för guld med men det funkade bra och var inte tråkigt som vissa ”döda en gubbe och rest” i 30 min som vissa taktiker är.

Glöm inte att ringa i demon Bell som höjer diff och droprate. Känner du till den?

Tråddemonen
Testpilot

@Kavakava83: Mibu Manor är snabb XP och sen alla fiender fram till nästa checkpoint går nästan att döda med stealth, samt att fienderma är lätta att ha ihjäl för mycket belönning. Går upp 1 skillpoint var 5e minut. Och pengamässigt ca 2000 sen.

Medlem

Precis ja, klockan ska jag pröva att ringa i. Jag tycker att detta spelet är lite drygare att xp farma jämfört med tidigare souls spel. Nu har jag tagit alla items så jag vet inte hur mkt av spelet jag har kvar egentligen men det hade inte skadat med lite större områden.

Medlem
Skrivet av N_micke:

Fortfarande inte hunnit spela så mycket så kan väl inte förvänta mig att det ska gå lättare ännu i ett spel som är känt för att vara svårt.

Tycker det är helt svårt att få grepp om alla olika saker med blockande, etc. känns som det var fullt upp med att överleva så känns inte som att jag helt begriper hur det ska funka i striderna, nån som orkar summera det hela på svenska, inte bara engelska, svengelska och japanska?

Det bör sägas att om du kommit till templet, där du får helande dryck och din protesarm, finns det en kille som du kan öva mot. Han går igenom alla grundliga saker och har även en free battle.

Jag skall säga det här som en 40 åring med lite sämre reaktioner än många, men har ändå tagit mig en duglig bit in, gillar det här spelet som bara den, just återupplivningsmekaniken känns rätt så fair. Får möjligen in en timma eller två när barnen och frugan lagt sig men i lagom portioner kommer man ändå in i det.

Men typ såhär:
grundlig block, L2(ps4) ju bätte du tajmar detta tryck så får du en större gul gnista när svärden möts, ju större desto bättre typ, du skyddar dig ändå om du trycker för tidigt och får mest posture skada. Om en fiende gör många attacker på samma gång skall du trycka en gång för varje slag typ, och när du gör får en bra deflect gör du mycket posture skada till fienden. Men det är fan inte lätt

Ring(ps4) Sidestep/dodge, kan användas utan att röra sig, fast lite tidigare än block/deflect, görs den för för tidigt kommer eventuellt fienden ( framförallt bossar) vrida sig och träffa med ändå, bör kombineras med R2(attack) för att få in skada.

Kryss(ps4) Hopp, används primärt i strid för att hoppa runt, men om fienden gör en svepande attack går den hoppa över, kryss igen kommer sparka till honom/henne för lite posture damage. Skall du sparka på så får du inte hoppa åt nått håll så se till att inte dra åt nått håll medans du hoppar.

Får du en röd symbol på dig kan det vara (vanligtvis) att fienden gör en svepattack, stöt eller försöker ta tag i dig. dessa går inte blockera utan måste du bör hoppa ur vägen (iaf till att börja med)

Bör sägas med att ju mindre liv en fiende har, desto sämre återhämtning av posture har dom.

Andra bra tips:
Om du inte vet hur en area ser ut, spring bara omkring och ignorera fiendena, så du vet vart du skall ta vägen och vart folk står, började själv med att strida mig fram överallt.

Använd stealth-kills så mycket det går.

Det går stealtha även en del bossar för en extra skada, dom kan fortfarande vara luriga med det tar bort en röd prick med en gång

Om du har två återupplivnings bollar fulla, och du använder en, kan du inte använda den andra innan du får ihjäl en fiende till, eller tar en röd punkt ifrån en boss.

Bossar är svåra, gör ett gäng försök utan att använda några boosts, testa lite olika verktyg/prylar som de kan vara känsliga mot, typ djur kan skrämmas med fyrverkeri. Om du kör fast gå och kolla om du hittar någon annan väg, det är ett rätt spretigt spel och du kan utforstka så kanske du kan få tag på nått någon annanstans.

Avstängd
Skrivet av devilrat:

Tvärtom ser jag det som att From Software förlorade denna runda. De lyckades med konststycket att stänga ute en stor del av spelarna genom att helt enkelt strunta i att ha svårighetsgrad som option på spelet. År 2019 tycker jag det är oförlåtligt. Kontrollerna kopplade till striderna är verkligen under all kritik, inte alla människor därute har lika snabb respons i fingrarna, eller tålamod och ärligt talat trodde jag först det var fel på min handkontroll och provade att byta utan att det blev ett dugg bättre. Det är fel på själva mekaniken i spelet helt enkelt. Att behöva möta samma boss OM och OM och OM igen, och bara dör hela tiden för att sedan behöva göra om allting igen en bra bit från stället är allt annat än njutbart. Tro mig. Att man sedan ser en video om hur en som spelar bara genom att hänga längs en klippkant dödar alla fiender utan problem (blir röd ring direkt), visar med all önskvärd tydlighet hur AI´n suger då fienden inte fattar att man hänger där! När jag såg det var det första jag tänkte att "Jävlar, vilken miss!" Ett spel jag gladeligen undviker. Inte alls min kopp te som man brukar säga. Synd, då From trots allt skapat en vacker vision utav det feodala Japan.

Jag kollade när lite folk streamade det innan jag bestämde mig för köp eller inte. Men det såg alldeles för svårt ut för min smak, jag kommer inte spela klart det så bortkastat köp. Jag gillar att glida genom spel på lägsta svårighetsgraden, spelar oftast bara spel för storyn.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

jag har nu lätt dött fler ggr på spelets sista boss än det totala antalet dödsfall jag har haft genom hela resten av spelet.
Sword saint tror jag blir bossen jag aldrig kommer klara faktiskt ha ha. Sekiro för mig har varit en trevlig resa fram till honom. Nu spikade from software svårigheten ngt så kopiöst och jag ger upp snart och lämnar in spelet vid målsnöret ärligt talat. Kommer nog aldrig klara honom tyvärr.
Jag har inte reaktionstiden som krävs för att fixa fighten ur mkt jag än försöker sedan att jag ibland kan dö gång på gång på snubben innan, om jag har oturen att han blir helt galen, så är det inte så kul heller haha.

edit: klarade honom precis haha. åh vad skönt det kändes.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Skriv svar