Trötthet, motion och fettförbränning

Medlem
Trötthet, motion och fettförbränning

Hej kära fragglare!

Jag har på sistone känt mig otroligt seg och trött utan nån direkt anledning och jag tror det kan bero på att jag rör mig för lite, så jag tänkte försöka komma igång med någon lätt träning som kan få mig att bli lite piggare

När jag ändå tänkte börja så tänkte jag försöka få en fastare mage (Har världens pizzadeg mage efter att jag har gått ner en hel del i vikt)

Nån som har några bra tips? Promenad? jogging? annan träning? Tack för hjälpen!:heart:


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem

cykla! det är inte allt för tröttsamt, om man inte cyklar långa distanser och uppförsbacke hela tiden


signatur

thank you, come again

Medlem

Jag är nästan stensäker på att du känner dig som du gör p.g.a för lite träning. Motion har så många fördelar. Några exempel är:

[info]1. Friskare hjärta. Hjärtat blir effektivare, blodtryck förbättras och riskerna för hjärtinfarkt minskar.
2. Ökad förbränning och energibalans. Du bränner fett, ökar energiförbrukningen och minskar risken för näringsbrist.
3. Mental stimulans. Viljan och minnet blir bättre och självförtroendet ökar.
4. Bättre kolesterolvärden. Den goda kolesterolhalten (HDL) ökar och den onda kolesterolen (LDL) minskar.
5. Ökad endorfinhalt. Endorfinet skapar känsla av välbefinnande och dämpar upplevelsen av smärta.[/info]

Det är inte meningen att motion ska vara tråkigt, så du får motionera på ett sett som du tycker är kul. Antingen promenera, cykla eller gå på något gym. Jag rekommenderar ett gym då alla maskiner gör träningen så mycket roligare. Men du kan promenera/cykla då du inte gymmar också.

Sen är det det här med maten också. När du tränar så kan du inte stoppa i dig vad som helst. Då blir det + - 0. När man tränar måste man veta vad som är bra och inte bra att äta. Det är bara att söka på "hälsokost" eller liknande på Google och börja läsa.

Lycka till!


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av huxflux:

cykla! det är inte allt för tröttsamt, om man inte cyklar långa distanser och uppförsbacke hela tiden

Det är ju meningen att det ska vara tröttsamt och jobbigt. Jag brukar själv cykla långt med högsta växel hela vägen. Det känns verkligen i benen efteråt, men det betyder bara att man har tränat bra.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Kolla dina blodvärden hos en läkare (eller två om första labbet inte hittar något) och se om du inte har brist på något. Gör alla möjliga tester.
Motionera gärna som andra säger (efter att man konstaterat att du är frisk!).
Ät rätt. Godis, läsk, snabbmat max en gång i veckan och då får du bara välja ETT av dessa alternativ. Själv rör jag inget av det förutom saltade standardchips då och då. Skyr resten som pesten.

Medlem

Börja varje dag med att ut och gå en timme om du har möjlighet. Helst före frukost.
Inte nog med att det är bra fettförbränning, man "vaknar till" på ett väldigt bra sätt.
När jag har tid kör jag detta och jag är full av energi resten av dagen.

I övrigt så är träning och kost nyckeln.
Man behöver ju inte bli värsta hälsofreaket utan det räcker med att man tränar ett par ggr i veckan och helt enkelt äter husmanskost. Det kommer man långt på när det gäller att må bra.


signatur

Insert funny qoute here

Medlem
Skrivet av SFL|Krusty:

Börja varje dag med att ut och gå en timme om du har möjlighet. Helst före frukost.
Inte nog med att det är bra fettförbränning, man "vaknar till" på ett väldigt bra sätt.
När jag har tid kör jag detta och jag är full av energi resten av dagen.

I övrigt så är träning och kost nyckeln.
Man behöver ju inte bli värsta hälsofreaket utan det räcker med att man tränar ett par ggr i veckan och helt enkelt äter husmanskost. Det kommer man långt på när det gäller att må bra.

Ungefär vad jag skulle skrivit.
Banta inte, ät rätt. Ofta och inte för mycket.
Motionera, gärna innan frukost. Att bara gå är riktigt bra motion.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av WaltX:
Skrivet av huxflux:

cykla! det är inte allt för tröttsamt, om man inte cyklar långa distanser och uppförsbacke hela tiden

Det är ju meningen att det ska vara tröttsamt och jobbigt. Jag brukar själv cykla långt med högsta växel hela vägen. Det känns verkligen i benen efteråt, men det betyder bara att man har tränat bra.

jo men det är bra att kunna variera, när konditionen föbättras kan man börja ge mer och mer.

Cyklat 26 km dag, började i våras (hade inte cyklat på 15 år) och det första jag fick lära mig var att det mycket lugnare. När jag sen lärt mig det och började komma i form kunde jag ge mer utan att för den delen känna mig särskilt belastad efteråt.

edit: Jag tycker iofs inte att det är speciellt kul om det är jobbigt, kanske om jag gjorde det endast för nöjesskull, men cyklar man till jobbet vill man inte vara slut, och sen cykla hem med andra aktiviteter som leka med barnen, laga mat, städa, handla osv.
Usch, jag tar iaf det någorlunda lugnt

Inte så att jag slöcyklar heller, det tar lika lång tid som om jag skulle ta buss/t-bana. 13 km på 35 minuter


signatur

thank you, come again

Inaktiv

tror du ska hitta nåt som du tycker är kul annars är det lätt att sluta
boll sporter är oftast bra eftersom adrenalinet pumpar mer en om du t.ex springer. ja skulle testa nått i still med badminton eller tennis
köra dubbel i kompis gänget kan va kul

Medlem

Tack för alla tips, ska från och med imorrn försöka komma igång med en timmes promenad innan frukosten! Får se om det hjälper!


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem

Ha gärna hantlar med dig, sådana tyghantlar, det hjälper motståndskraften...

Medlem

http://hundredpushups.com/

Vad gäller maten:
under alla tusentals år vi människor har levt så är det först dom senaste 40-50 åren vi börjat få vettig koll på vad man bör och inte bör äta, men folk mådde bättre och var mer vältränade/bättre kondis för i tiden ändå, fast dom lagade allt med fett grädde osv.
Skillnaden är att då jobbade man fysiskt i 8-16 timmar om dagen, numera behöver vi ju inte ens anstränga oss 8 minuter om dagen om vi inte vill.
(Men visst påverkar kost en mycket, men ju mer du tränar "desto mindre" måste du tänka på vad du sätter i dig, sen är det alltid bra att ha koll på det)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Ett tips är att köra på mer av en låginentsiv träning. till exempel rask gång, för detta gör att du tar mer av fett reserven.
om man springer ellr håller på med håg intensiv träning så vill kroppen ha kolhydrater som den kan ta av direkt.
du tappar fett men inte alls lika mycket men i gengäld får man bättre kondis.
En rask gång med stavar är mycket bra väg att gå, inte den stiligaste tränings stilen men vem bryr sig.

Hittade detta på kolozzeums forum: Morgonpromenader innan frukost är populära, av den anledningen att dina insulinnivåer är låga eller obefintliga efter nattens fasta, vilket möjliggör att en större andel av den förbrukade energin kommer att tas från fett i stället för från kolhydrater. Dessutom är de skonsammare för kroppen, vilket kan vara en fördel, speciellt mot slutet av en diet då kroppsfettet är lågt och skaderisken högre. Det är dock inget magiskt med morgonpromenader: orkar eller vill du inte gå innan frukost förbränner du precis lika mycket energi vid ett senare tillfälle, även om andelen fett kommer att vara något lägre, men detta är inte avgörande i det långa loppet, utan det är energi in minus energi ut som gäller. Det jämnar ut sig. Fettförbränningen över dygnet blir likvärdig oavsett substratförbrukning (mest fett eller mest kolhydrat) under själva aktiviteten, och ingen form av träning ökar fettförbränningen jämfört med en vilodag, vid matchat energiintag. Energi in minus energi ut, och det är ett eventuellt energiunderskott och dess storlek som påverkar fettbalansen, oavsett hur energiunderskottet åstadkommes.

Är du mån om att förbruka så mycket fett under själva aktiviteten som möjligt är högre tempo än promenad bättre; en maximal fettförbränning kontra kolyhydratförbränning under själva aktiviteten nås vid en intensitet på 60-65% av VO2max på fastande mage, dvs 75% av maxpuls, för tränade individer. Motsvarande siffror för otränade är 47-52% av Vo2max.

Det allra viktigaste att du väljer aktiviteter du tycker är roliga, eller åtminstone sådana du inte avskyr. All träning är bättre än ingen träning, så länge kost och vila sköts, och träning man inte tycker om tenderar snart att bli just ingen träning.


signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Medlem

Har du massa skinn som hänger runt magen efter du bantat ner dig, eller?
Isf är det bara att börja träna magen så du fyller ut den litegran igen. Med lite tur får du ett najs sexpack också.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

Ragganof: Tack för infon, men vad menar du med att även om man inte går morgon-promenaderna så förbränns det ändå?

Tycker generellt inte om träning men promenader kan funka, inte superkul direkt men det är gratis och helt ok.

Som sagt ska testa det nu ett tag och se om det bränner nå fett.

Sno0zer: Ja, precis så är det. Saken är den är att jag vill inte fylla ut den eller "biffa" upp mig utan endast få bort pizzadegen som sagt.

Huvudsakliga syftet är dock att bli piggare, men kan tänka mig att det kan ta ett tag innan det börjar verka.


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem

Jag har börjat promenera nästan dagligen sedan två veckor tillbaka och för mig hjälper det mot tröttheten. Vet inte hur mycket det tar på fläsket men piggar upp gör det i alla fall.

Medlem

Slowrunka!


signatur

||||||||||||
||||||||||||

MFC
Medlem

cykling FTW!


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Jag är illa piskad att fysträna och jogga, men nu när man har hållt på ett tag så känns det rätt bra. Distanserna jag löper ökar stadigt hela tiden


signatur

That's the bottom line cuz the great one said so

Medlem

ger ingen nytta..
jag är precis som du, trött seg och helt borta i huvet av trötthet.

jobbar aktivt 8h om dagen, gymmar 3g i veckan, försöker ut å gå så ofta jag kommer över det, pillar med saker hemma.

Men inte faan blir man piggare för det
försöker sova tusen år, men svin trött, sover lagom, svin trött, sover lite, svin trött.
spelar ingen roll vad man gör, så det är väll bara å se glad ut antar jag.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

ger ingen nytta..
jag är precis som du, trött seg och helt borta i huvet av trötthet.

jobbar aktivt 8h om dagen, gymmar 3g i veckan, försöker ut å gå så ofta jag kommer över det, pillar med saker hemma.

Men inte faan blir man piggare för det
försöker sova tusen år, men svin trött, sover lagom, svin trött, sover lite, svin trött.
spelar ingen roll vad man gör, så det är väll bara å se glad ut antar jag.

Du har kanske diabetes eller något?
Eller brist på järn?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Något jag personligen tycker är VÄLDIGT viktigt att tänka på innan man börjar träna är att förbereda sig mentalt. Att träna är jobbigt och inte alltid så jävla skoj, speciellt om man är ute efter resultat, tex mindre mage eller biffigare armar mm. Tålamod och disciplin, dels med maten och träningen är nog det enda sättet att uppnå resultat, och ju hårdare träning man kör, desto snabbare kommer resultaten(dock ej på en vecka eller två).
Men att börja stenhårt är ju dödsdömt, skynda långsamt och öka efter hand. Att träna handlar inte bara om att stärka sin kropp, det handlar också om att stärka och vässa sitt psyke så att man orkar med den mentala biten också.

Medlem
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Slowrunka!

Mmm sen jag flyttade hem till päronen igen och har börjat äta svensk mat igen och äta nyttigare och promenera mer eller mindre varje dag och ibland med en fet laptop på ryggen också så blir man ju mer sugen på #3 oftare , tror det är hälso grejjen med att bli mer pigg.

Medlem
Skrivet av IceMan:

ger ingen nytta..
jag är precis som du, trött seg och helt borta i huvet av trötthet.

jobbar aktivt 8h om dagen, gymmar 3g i veckan, försöker ut å gå så ofta jag kommer över det, pillar med saker hemma.

Men inte faan blir man piggare för det
försöker sova tusen år, men svin trött, sover lagom, svin trött, sover lite, svin trött.
spelar ingen roll vad man gör, så det är väll bara å se glad ut antar jag.

Kontrollera vad och hur mycket du äter!
Se till att få rätt och bra energi till kroppen.

skit in, skit ut annars


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av SeniiL:

Ragganof: Tack för infon, men vad menar du med att även om man inte går morgon-promenaderna så förbränns det ändå?.

Det som menad är att man förbränner alltid, vilken tid på dygnenet det änn må vara om man rör på sig.
så i slutändan är det engergi in och energi ut som gäller precis osm det alltid har gjort.

finns massor av energi "mätare" som räknar ut ett ungefär hur många kalorier du gör av med per dag.
därefter så ser du till att få i dig ungefär 500kcl mindre per dag så kommer man gå ner i vikt.


signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Medlem
Skrivet av Jühan:

Effedrin.

Är du inte klok eller? Du borde bli bannad som sitter och rekomenderar sånt på FZ forum

Effedrin kan du om du har otur dö av. Så lägg ner det.

Inaktiv

Jag har börjat träna på gym. Förut tränade jag bara tennis en gång i veckan, och köpte godis då och då i skolan. Gym är jobbigt, men efter endast tre träningar känner jag mig bättre. Kanske bara är en illusion, men det gör så jag känner mig friskare.

Medlem
Skrivet av Niethrel:
Skrivet av Jühan:

Effedrin.

Är du inte klok eller? Du borde bli bannad som sitter och rekomenderar sånt på FZ forum

Effedrin kan du om du har otur dö av. Så lägg ner det.

Om man missbrukar det så svar: ja. Men om man brukar det: nej. Och det är stor skillnad på att bruka och missbruka.

Det är lagligt i flera länder, bland annat Danmark. Koffein kan man också dö av men det brukar folk dagligen. Samma sak med alkohol men det brukar folk också.

Medlem
Skrivet av Jühan:
Skrivet av Niethrel:
Skrivet av Jühan:

Effedrin.

Är du inte klok eller? Du borde bli bannad som sitter och rekomenderar sånt på FZ forum

Effedrin kan du om du har otur dö av. Så lägg ner det.

Om man missbrukar det så svar: ja. Men om man brukar det: nej. Och det är stor skillnad på att bruka och missbruka.

Det är lagligt i flera länder, bland annat Danmark. Koffein kan man också dö av men det brukar folk dagligen. Samma sak med alkohol men det brukar folk också.

Just d ja, de väll laglit att röka på i Danmark oxå va? Å d e ju bra......om man brukar det, eller nått sånt, typ, kanske.

12
Skriv svar