Red Dead Redemption 2, Officiella speltråden – Allmän diskussion / Guide / Spelare / Frågor

Medlem

Vilken delstat gillar ni mest? Själv gillar jag alla men Lemoyne är favoriten.

Medlem
Skrivet av Nemo:

Hehe, jag känner likadant. Jag är bara 32 % in i storyn trots att jag spelat en bra bit över 50 timmar. Har inte haft någon brådska med storyn utan jag har istället ridit runt och utforskat olika ställen, gjort massa sidouppdrag, jagat, spelat poker och annat.

Jag har till och med hittat alla dreamcatchers som hänger i träden här och där, fast där fick jag fuska lite och kolla tips på nätet. Går det ens att hitta alla på egen hand? Det verkar snudd på omöjligt, en del dreamcatchers är ju rätt så undangömda.

Men nu ska jag nog spela klart storyn. Så kan jag också börja läsa fler spoilers.

Jag har faktiskt sprungit på en dreamcatcher av en slump, även någon av alla point of interest men dom har jag faktiskt valt att söka efter, utforskar område efter område efter sånt nu fast med interaktiv karta som hjälp. Ibland är dom lite svåra att hitta tycker jag, men vad får man om man hittat alla dom? Och alla oändliga cigarrettkorten?

Skrivet av Jokobib_Bob:

Vilken delstat gillar ni mest? Själv gillar jag alla men är favoriten.

Jag skulle kanske säga Lemoyne också det verkar hända lite mer där. West Elishabeth och New Austin känns lite överskott på något vis, det finns inga vapensmedjor i West Elisabeth heller men rör mig nog mest omkring i New Hanover.

Medlem

Nu kommer ett par tips som nog skulle få mig hängd av djurrättsaktivister.

När man blir anfallen av en vargflock och inte rider. Man brukar ju få svårt att hinna skjuta alla. Det går då med lite träning att springa runt och sparka ihjäl de få som är kvar. Har lyckats göra det några gånger.😁 Kan ta lite tid. Går nog inte på björnar.

Att man ibland rider och krossar smådjur har nog de flesta råkat ut för. Man kan även döda lite större djur t ex rådjur, om man har en bra snabb häst. Man kan sikta in sig på ett offer och "tokrida" rakt på, kan behövas flera träffar. Blir inga fina skinn men mat med dessa tips. 😈

Medlem

@Över45: Har också haft ett slagsmål med en varg. man kan även använda lasso när man jagar djur! Då blir kan du sälja skinnet för mer pengar, det funkar mest på vissa djur.

Medlem
Skrivet av Zontos:

Jag har faktiskt sprungit på en dreamcatcher av en slump, även någon av alla point of interest men dom har jag faktiskt valt att söka efter, utforskar område efter område efter sånt nu fast med interaktiv karta som hjälp. Ibland är dom lite svåra att hitta tycker jag, men vad får man om man hittat alla dom? Och alla oändliga cigarrettkorten?

Cigarettkort håller jag också på och samlar, men där har jag fortfarande en bit kvar.

Jag kan dock berätta vad som händer när man samlat alla dreamcatchers...

Spoilervarning. Det här är en rätt harmlös spoiler, men klicka bara vidare om det är okej att bli dreamcatcher-spoilad.

När du hittat samtliga dreamcatchers så tar Arthur fram anteckningsblocket och ritar en enkel karta.

På kartan markerar han alla dreamcatchers med ett kryss och drar sedan streck mellan kryssen så att de bildar en buffel.

Om du vill se hur det ser ut, klicka här.

Men det finns mer att göra. Om man tittar på checklistan för Dreamcacher-uppdraget så finns det en kryssruta där det står "Learn the ancient secret within the Dreamcatchers."

Så här löser man den...

Ser du det ensamma krysset uppe till höger på Arthurs skiss? Det är buffelns öga. I närheten av ögat finns ett vattenfall. Det ligger vid norra delen av Elysian pool. Bakom vattenfallet finns en grotta där man kan utforska buffelns öga. Leta efter grottmålningar...

Belöningen när man är klar med allt är +3 % completion samt Ancient Arrowhead perk (stamina håller dubbelt så länge när man siktar med pilbågen).

Medlem
Skrivet av Zontos:

@Över45: Har också haft ett slagsmål med en varg. man kan även använda lasso när man jagar djur! Då blir kan du sälja skinnet för mer pengar, det funkar mest på vissa djur.

Ja lasso går ju bra. Men jag tänker lite "utanför boxen" ibland. Spelet är ju underbart för man kan alltid prova olika sätt. Ibland vill man se om saker verkligen går att göra i spelet. 🙂

Medlem

@Över45:

@Zontos:

Haha, tack för era jakttips (eller vad man ska kalla dem). Riktigt bra!

Avstängd

Alltså för er stackare som är före kapitel 6, håll inte på att ödsla för mycket tid på hästar.

Ni kommer tappa dom ändå när Arthur dör.


signatur

PS5 och inget annat.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Nemo:

Hehe, de nervösa hästarna i spelet är bra roliga. Jag har ridit runt på en häst ett tag som i övrigt är bra men den är lite knäpp och blir orolig för minsta lilla, så den fick heta Freaky.

Men för ett par dagar sedan så fick jag syn på en grå mustang som jag lyckades tämja. Den har klart stabilare psyke jämfört med Freaky. Jag har till och med ridit på mustangen samtidigt som jag haft skottväxlingar mot banditer och hästen har varit hur cool som helst. Så jag döpte den till Steel.

Det är verkligen så att Rockstar har gett olika hästar olika psyke va? Detta spel...fantastiskt.

Skrivet av Nemo:

Hehe, jag känner likadant. Jag är bara 32 % in i storyn trots att jag spelat en bra bit över 50 timmar. Har inte haft någon brådska med storyn utan jag har istället ridit runt och utforskat olika ställen, gjort massa sidouppdrag, jagat, spelat poker och annat.

Jag har till och med hittat alla dreamcatchers som hänger i träden här och där, fast där fick jag fuska lite och kolla tips på nätet. Går det ens att hitta alla på egen hand? Det verkar snudd på omöjligt, en del dreamcatchers är ju rätt så undangömda.

Men nu ska jag nog spela klart storyn. Så kan jag också börja läsa fler spoilers.

Jag är inte så fasligt långt fram i storyn ändå heller, kapitel 4. Dreamcatchers har jag nog inte hittat en enda...haha. Var drar man igång det?


signatur

Jump in.

Avstängd

@Zontos:

Nu är jag på det tidigare nämnda uppdraget i kapitel två. Det är ett "grönt" uppdrag så går inte att göra ogjort. Hade varit kul om man kunnat undvika att Arthur får tuberkulos och att han överlevt.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Dreamcatchers hittar man bara lite då och då. Hänger oftast i träd så går man lite långsamt och tittar sig omkring så kan man plötsligt få se någon. Då ska man gå till den och det "registrerar" att man hittat en. Men att hitta alla utan hjälp - herregud vad svårt. Samma sak med ALLA cigarettkort.

En liten fråga till alla. Har någon hittat några fossiler av dinosaurier? Hur ser man dem? Har inte sett något som varit det. Det är ju ett väldigt tidigt uppdrag man får av en kvinna.

Är nu i kapitel 4. 🙂 Kommer med spoiler fråga/fundering på kapitel 3.

När man i stort sett utplånat båda familjerna blir det ju något som blir obesvarat. Hittade ni den utvecklingsstörda flickan inlåst av familjen på ett dass? Vad hände henne? Jag kollade efter massakern, eldsvådan och flykten. Hon är kvar än! Den lite puttenuttiga Romeo och Julia historien mellan familjerna blev väl också oavslutad. Men man får väl aldrig svar på allt så mycket som händer i detta spel. Om man rör sig vid gårdarna får man räkna med att det börjar skjutas för några släktingar har överlevt på båda godsen.

Medlem
Skrivet av Över45:

Dreamcatchers hittar man bara lite då och då. Hänger oftast i träd så går man lite långsamt och tittar sig omkring så kan man plötsligt få se någon. Då ska man gå till den och det "registrerar" att man hittat en. Men att hitta alla utan hjälp - herregud vad svårt. Samma sak med ALLA cigarettkort.

En liten fråga till alla. Har någon hittat några fossiler av dinosaurier? Hur ser man dem? Har inte sett något som varit det. Det är ju ett väldigt tidigt uppdrag man får av en kvinna.

Ett tips är att aktivera Eagle Eye och titta runt. Om det hänger en dreamcatcher i något träd i närheten så ser man att det skimrar där. Man ser även fossiler på samma sätt.

Cigarettkorten är förstås knepiga att hitta. Har man pengar så kan man "fuska" och köpa premium cigarette packs i affärerna. Det brukar ligga ett kort i varje. Men det kan bli sjukt dyrt sätt att samla kort på.

Medlem
Skrivet av Nemo:

Ett tips är att aktivera Eagle Eye och titta runt. Om det hänger en dreamcatcher i något träd i närheten så ser man att det skimrar där. Man ser även fossiler på samma sätt.

Cigarettkorten är förstås knepiga att hitta. Har man pengar så kan man "fuska" och köpa premium cigarette packs i affärerna. Det brukar ligga ett kort i varje. Men det kan bli sjukt dyrt sätt att samla kort på.

Ok bra att veta. Det med korten är ju som i verkligheten. Köp, köp och köp så kanske du får en komplett samling. Det kanske kommer lootlådor när det blir online 😁 och så kan man byta och handla med varandra. 🤑

Avstängd

Jag skiter totalt i korten, plockar sällan ens upp dom när man är på något ställe.

Är fortfarande på kapitel 2 i min omspelning men håller på att göra poisonous trail nu, behöver lite cash.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av almblad:

Någon mer än jag som skjuter ihjäl alla personer man träffar på i RDR2? Kanske därför som rockstar aldrig lägger in ungdomar eller mindwråringsr i deras spel. Men deras generations medelålder måste vara riktigt hög.

dödar alla jag ser på brutalaste möjliga vis


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av breahl:

@Zontos:

Nu är jag på det tidigare nämnda uppdraget i kapitel två. Det är ett "grönt" uppdrag så går inte att göra ogjort. Hade varit kul om man kunnat undvika att Arthur får tuberkulos och att han överlevt.

Jag tror det är den röda tråden faktiskt, att han blir sjuk och dör. Allt annat med Dutch som blir galen och grejer är bara sidospår. Men håller med det hade varit roligt, när John Martson dog i ettan så brydde jag mig inte alls.

Skrivet av Över45:

Dreamcatchers hittar man bara lite då och då. Hänger oftast i träd så går man lite långsamt och tittar sig omkring så kan man plötsligt få se någon. Då ska man gå till den och det "registrerar" att man hittat en. Men att hitta alla utan hjälp - herregud vad svårt. Samma sak med ALLA cigarettkort.

En liten fråga till alla. Har någon hittat några fossiler av dinosaurier? Hur ser man dem? Har inte sett något som varit det. Det är ju ett väldigt tidigt uppdrag man får av en kvinna.

Är nu i kapitel 4. 🙂 Kommer med spoiler fråga/fundering på kapitel 3.

När man i stort sett utplånat båda familjerna blir det ju något som blir obesvarat. Hittade ni den utvecklingsstörda flickan inlåst av familjen på ett dass? Vad hände henne? Jag kollade efter massakern, eldsvådan och flykten. Hon är kvar än! Den lite puttenuttiga Romeo och Julia historien mellan familjerna blev väl också oavslutad. Men man får väl aldrig svar på allt så mycket som händer i detta spel. Om man rör sig vid gårdarna får man räkna med att det börjar skjutas för några släktingar har överlevt på båda godsen.

Svarar din spoiler under spoiler

Romeo och Julia får ett avslut faktiskt, du får ett brev av tjejen som öppnar ett uppdrag. Men du får brevet i kap6.

Om du inte läser brevet så sker det aldrig precis som breven från Arthurs förra tjej. Insåg att jag spoilade i förväg för det händer senare, ifall du hann läsa det eller inte men tog bort den biten. Du ska hjälpa dom med något helt enkelt.

Den där utvecklingstörda tjejen känner jag inte alls igen, tror inte jag körde det uppdraget. Men lite oklarheter finns det ju i spelet, eller så blandar jag ihop en del grejer.

Skrivet av monsterbenke:

dödar alla jag ser på brutalaste möjliga vis

Lätt hänt! Testade att döda sheriffen i en stad för att se om det blev nedstängt, även fler lawmen men efter någon dag så är allt som vanligt och det sitter en ny sheriff där.

Ambassadör
Xbox

Av en slump sprang jag på en Dreamcatcher när jag jagade legendarisk varg, så nu vet jag hur de ser ut. Märkligt sammanträffande ändå.

Var tvungen att ge mig ut i vildmarken lite igen, det är trevligare där. En lustig grej är att jag råkade ut för en åsk-storm som varat i säkert 2h nu... Väder brukar ju skifta snabbt, men det här har hållt i sig. Ganska fränt när blixten slår ner i ett träd i närheten! Min räddhågsna häst tycker ju inte det iofs


signatur

Jump in.

Avstängd
Skrivet av Mortaigne:

Av en slump sprang jag på en Dreamcatcher när jag jagade legendarisk varg, så nu vet jag hur de ser ut. Märkligt sammanträffande ändå.

Var tvungen att ge mig ut i vildmarken lite igen, det är trevligare där. En lustig grej är att jag råkade ut för en åsk-storm som varat i säkert 2h nu... Väder brukar ju skifta snabbt, men det här har hållt i sig. Ganska fränt när blixten slår ner i ett träd i närheten! Min räddhågsna häst tycker ju inte det iofs

Tycker det är riktigt snyggt i detta spel när det regnar och det blir lerigt på marken. Det är snyggt även fast jag spelar på en helt vanlig PS4.


signatur

PS5 och inget annat.

Ambassadör
Xbox

@breahl: Ja det är väldigt snygga vädereffekter på underlag. Även snön ser grym ut! Upptäckte nyss att åskovädren faktiskt ÄR farliga, min häst hade rätt, jag dog i ett blixtnedslag!! Jisses...

Jag spelar på Xbox One X så det gör ju sitt till, men av det jag sett så ser det riktigt fint ut på baskonsolerna också. Rockstar vet vad de pysslar med kan man ju säga.


signatur

Jump in.

Medlem

@Zontons

Tack, då vet jag att jag får brev ngn gång. Jag läser allt och kollar ibland i Arthurs dagbok, för man vet ju aldrig.
Tjejen som är instängd vid det uppbrända godset. Är nog inget uppdrag. Men dasset finns sydväst (redigerat 😜) om godset. Efter att man hittat henne skriver Arthur på kartan att det är den släktens STORA hemlighet. Är en syster till "Julia". Som modern tydligen inte vill kännas vid. Har inte lyckats rädda henne på ngt sätt. Blev förvånad att det inte blivit ngt uppdrag.

Det pratas även runt Emerald farm om att flickan i familjen där aldrig visar sig, (rid hem med en skadad gumma). Och det är en underlig "familj". Den utplånade staden Pleasure i närheten är ju ett mysterium berättas om och upptäcker Arthur. Som du märker finns det massor av oförklarade saker inom små områden. 🙂 Blir mycket roliga funderingar iaf. Några uppdrag kan man ju missat. Är det skippade bitar från tidigare manus? Eller ngt för online?

Läs gärna spoilern ni som funderar på saker efter kapitel 3. Finns en del oavslutat. Finns det någon med svar? 🤔

Ambassadör
Xbox

@Över45: Tyvärr inga svar ännu på de där grejerna från min sida. Kan ju helt enkelt bara vara "flavour" till spelvärlden, men de har ju ändå lagt en del tid på det..kanske dyker upp något senare.


signatur

Jump in.

Avstängd
Skrivet av Över45:

@Zontons

Tack, då vet jag att jag får brev ngn gång. Jag läser allt och kollar ibland i Arthurs dagbok, för man vet ju aldrig.
Tjejen som är instängd vid det uppbrända godset. Är nog inget uppdrag. Men dasset finns lite till vänster om godset. Efter att man hittat henne skriver Arthur på kartan att det är den släktens STORA hemlighet. Är en syster till "Julia". Som modern tydligen inte vill kännas vid. Har inte lyckats rädda henne på ngt sätt. Blev förvånad att det inte blivit ngt uppdrag.

Det pratas även runt Emerald farm om att flickan i familjen där aldrig visar sig, (rid hem med en skadad gumma). Och det är en underlig "familj". Den utplånade staden Pleasure i närheten är ju ett mysterium berättas om och upptäcker Arthur. Som du märker finns det massor av oförklarade saker inom små områden. 🙂 Blir mycket roliga funderingar iaf. Några uppdrag kan man ju missat. Är det skippade bitar från tidigare manus? Eller ngt för online?

Läs gärna spoilern ni som funderar på saker efter kapitel 3. Finns en del oavslutat. Finns det någon med svar? 🤔

Det spekuleras i att hon på Emerald Farm är den där prinsessan som är borta. Du hittar bounty på henne utanför saloonen i van horn trading post.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

@breahl
Aha! Alltid något.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Var tvungen att ge mig ut i vildmarken lite igen, det är trevligare där. En lustig grej är att jag råkade ut för en åsk-storm som varat i säkert 2h nu... Väder brukar ju skifta snabbt, men det här har hållt i sig. Ganska fränt när blixten slår ner i ett träd i närheten! Min räddhågsna häst tycker ju inte det iofs

Hehe, nej hästarna i spelet gillar helt klart inte åska.

Apropå åska, jag var i närheten av Annesburg och red på en liten skogsväg när det började regna. Plötsligt hörde jag en man ropa på hjälp inne i skogen. Jag red mot ropen och såg snart en hippie med trasiga kläder.

Hippien slutade ropa på hjälp när han såg mig. Han började istället skratta och lyfte samtidigt upp ett hagelgevär. Tre andra skrattande hippies sprang plötsligt ut ur buskarna med dragna vapen.

Då brakade ovädret loss och en blixt slog ned i ett träd bara några meter ifrån.

Hästen stegrade och kastade av mig och sprang sedan iväg. Ny blixt. Skottsalvor. Kaos. Lyckades ta mig upp och ta skydd i en grop.

Jag blev omringad av hippies. Inga problem, Arthurs dubbla revolvrar är pålitliga och snart låg alla hippies i gräset.

Det var en riktigt kul upplevelse med blixtar och bakhåll samtidigt! Jag funderade på om det kan ha varit skriptat, men det var nog nog bara ren slump skulle jag tro.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Nemo:

Hehe, nej hästarna i spelet gillar helt klart inte åska.

Apropå åska, jag var i närheten av Annesburg och red på en liten skogsväg när det började regna. Plötsligt hörde jag en man ropa på hjälp inne i skogen. Jag red mot ropen och såg snart en hippie med trasiga kläder.

Hippien slutade ropa på hjälp när han såg mig. Han började istället skratta och lyfte samtidigt upp ett hagelgevär. Tre andra skrattande hippies sprang plötsligt ut ur buskarna med dragna vapen.

Då brakade ovädret loss och en blixt slog ned i ett träd bara några meter ifrån.

Hästen stegrade och kastade av mig och sprang sedan iväg. Ny blixt. Skottsalvor. Kaos. Lyckades ta mig upp och ta skydd i en grop.

Jag blev omringad av hippies. Inga problem, Arthurs dubbla revolvrar är pålitliga och snart låg alla hippies i gräset.

Det var en riktigt kul upplevelse med blixtar och bakhåll samtidigt! Jag funderade på om det kan ha varit skriptat, men det var nog nog bara ren slump skulle jag tro.

Haha, episkt! Det är många tillfällen när jag nästan trott att det är skriptat, men det är bara så jäkla bra. Särskilt när fler saker sammanträffar, som det där med åskan och bakhållet du beskrev.
En sådan sak som hände mig igår: Random Encounter spoiler

Hade bestämt mig för att jaga den legendariska vargen och börjat rida mot området, var långt därifrån. Kommer en naken man springande vid sidan av vägen, ylande som en varg, och försvinner in i skogen. Ut kommer en stor varg som anfaller mig! En jäkla varulv? Mycket fränt! Spelet kan ju omöjligt ha vetat att jag bestämt mig i huvudet för att jaga legendarisk varg och var inte i närheten av området den spawnar i. Ändå blev det så perfekt med det random encounter. Grymt.


signatur

Jump in.

Medlem

Ett litet oväntat läkarbesök idag. En man ramlar av hästen när jag möter dem, är riktigt dålig. Jag slänger upp honom på min häst och galloperar till läkaren i Saint Denis. Armen måste amputeras "titta inte det här blir otäckt" säger läkaren. Jag tittar. Läkaren sågar sakta av armen och slänger i en hink, bandagerar. 😬

Ni som har träffat en man som heter Dragic ( vet inte hur bra ni är på historia ). Iaf är mannen baserad på den mycket kände Nicola Tesla. Wikipedia för de som inte förstår. Tesla var en mycket intressant person.

En annan intressant historia är ju att hjälpa till med testet av den första elektriska stolen. Hahaha 😁

Ambassadör
Xbox

@Över45: Haha, ja Stranger-missions i och runt St Denis är riktigt bra!


signatur

Jump in.

Ambassadör
Xbox

Någon som vet ett bra ställe för att jaga råttor? Behöver 6 perfect rat pelts för den, enligt mig, fränaste hatten i spelet.


signatur

Jump in.

Tråddemonen
Testpilot

@Mortaigne: Finns ett uppdrag i Saint Dennis med en barägare som behöver hjälp. Tror jag har hjälpt honom två gånger där det finns en hel mängd med råttor.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Någon som vet ett bra ställe för att jaga råttor? Behöver 6 perfect rat pelts för den, enligt mig, fränaste hatten i spelet.

Det finns väl en "soptipp" strax utanför St. Denis. Inne i St. Denis finns det en barägare som har återkommande råttproblem. Har varit hos honom två ggr och skjutit råttor. Exakt gata?

Skriv svar