Epic: "Pengarna finns i konsolerna"

Medlem
Skrivet av DraxXus:

Därför man skaffar sig ett jobb och har lite vett i huvudet å köper spel istället.

Bra att ha någon som tycker lika.

Jag bryr mig dock inte längre så mycket om att PC:n sett sina bättre dagar. Alla bra spel (enligt mig) har redan släppts

NIB
Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Mmm för piratkopior på 360n kommer inte oftast en vecka före PCn..

+1.

Enkelt att chippa för 600-700kr + ett års garanti. Enkelt att tank o bränna. Skiter i onlinespelande. Microsoft kan tacka chipp-möjligheten att 360 säljer så pass mycket som den ändå gör.

mg
Medlem

OJ! det är alltså facebookspel som gäller !!!

Bäst jag mailar Blizzard så de har chans att göra om sc2 o DIII till flash och släpper @ Fejjan, vore synd om blizzard gick bankrupt av en sådan miss.... .......

Medlem

Bortser man ifrån att ens 360 kan bli bannad när man piratar spel så är det lika enkelt att pirata 360 spel som det är med PC spel.

Finns väl inga siffror men anledningen till varför att pirata spel till PC är större(?) är ju för att alla har en pc och många känner sig lite rädda för öppna upp sin konsol för att chippa/flasha därav är PC populärare(?).

Medlem

Inte undra på att man ser PS3 versionen säljer mer i Sverige..ett land som älskar att spela allt gratis.

Tror Epic Games har mer tyngd i sitt uttalande än er lekmän som älskar att gnälla och förespråka piratkopiering.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem

Pengarna finns i Ps3:an snarare om man skall följa det uttalandet till punkt och pricka då piratkopieringen inte existerar på den platformen. Däremot är den förbannat utbredd på 360n, kanske inte riktigt lika stor som kopieringen till datorer men den är banne mig inte långt ifrån.
Det är inte precis dyrt att äga 2 st 360s varen en är chippad och enbart lirar singelplayer spel på och en annan som du köper dom spelen du vill spela online med.

Medlem

Jag älskar att så fort någon chef eller dyl. på någon studio säger "Piratande förstör PC-marknaden och därför gör vi inte PC-spel något mer" så ser man direkt i kommentarerna en stor del människor som på något sätt säger att "så är det inte alls, det är minst lika mycket piratande på konsoll!" - var tror ni annars problemet ligger?

Det finns inte så många andra faktorer som skiljer PC och Konsol.


signatur

Johan Pilestedt

Piratkopierandet till konsol är inte lika utbrett som till pc -- sen spelar det ingen roll hur många polare med chippad Xbox 360 du har. Herregud människor, är detta ens något att diskutera?

PC-spelandet är absolut dött om PCn bara får konsolportningar i framtiden. Spelar hellre sådana spel på konsol, som det var tänkt från början när spelet gjordes.

Sedan tror jag spel som Gears of War till PC piratkopieras stort pga en orsak, flertalet av mina kompisar (om inte alla) äger det på 360n. Bestämmer man sig för att spela igenom det tillsammans en gång för att se hur det är på PC, inte går man kastar ut 600kr till på ett spel man redan äger (fast för annan maskin).

Nåt som jag alltid funderat mycket på är dock - om PS3an varit "chipp-bar" lika lätt som 360n, hade försäljningen varit högre eller lägre? Jag vet då att jag ägt en PS3a då, fast jag kanske bara är undantaget..

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Piratkopierandet till konsol är inte lika utbrett som till pc -- sen spelar det ingen roll hur många polare med chippad Xbox 360 du har. Herregud människor, är detta ens något att diskutera?

Ingen kan påstå att det finns flashade Xbox 360s. I slutet av 2009 så bannades ungefär 1 miljon flashade 360s av MS och det var långt ifrån alla som som blev bannade då.

Att säga att det inte finns pengar i PC-plattformen är helt vansinnigt, PC är fortfarande den enskilt största spelplattformen i totala intäkter.

AW8
Medlem

Äntligen någon sin inte ljuger, och skyller på TV, soffor eller annat påhitt.
Klart att det finns mer pengar att hämta på konsol, varför skulle de annars utveckla till dem.


signatur

PC gamer 'til I die.

Medlem

Sad but true. Även om piratkopiering ökar kraftigt på Xbox360 så ligger det inte lika högt som t.ex PC.

Skrivet av Bush:

Att säga att det inte finns pengar i PC-plattformen är helt vansinnigt, PC är fortfarande den enskilt största spelplattformen i totala intäkter.

Ingen har hävdat att det inte finns pengar att tjäna på pc. Jag vet inte riktigt vilken data du har för ditt påstående om att PC:n är störst men det stämmer säkert på något plan beroende på hur man räknar. Det som Epic-killen snackar om är ju dock att nya storspel (i de få fall de ens släpps samtidigt till pc och konsol nuförtiden) säljer bara obetydliga bråkdelar till pc jämfört med konsol. Vilket gör att pc-marknaden är lätt att skippa helt för att också minska risken för piratkopiering.

Intäkterna som spelutvecklarna gör på konsolspel är i regel mångdubbelt större än vad de gör på ett motsvarande pc-spel, och så är det bara. Visst finns undantag med utvecklare som Valve och Blizzard... men spelhus som dessa går att räkna upp på en hand.

Medlem

Det piratkopierades lika mycket förr som nu. Sen är det väl inte konstigt att folk piratkopierar ändå, så mycket skit som släpps nu för tiden. Lägg ner lite mer energi på att göra ett riktigt bra spel istället för att bara se att det ska skapa svart på pappret.
Visst det kommer ju en hel del bra spel fortfarande, men de är bra mycket färre än förr..
inte för att jag piratkopierar, men det finns många spel i min samling jag ångrar att jag lagt 600 kronor på...

Medlem

Klart spelen säljer bättre på konsol, de är direkt optimerade, erbjuder ett minimum av buggar, fungerar alltid till din hårdvara, har ett andrahandsvärde, blir kopierade i klart mindre utsträckning och måste köpas för multiplayer/achivements etc.
Visst, det går att sälja spel på PC också, men mest mindre spel, indie games, som torchlight och liknande säljer.
Såklart kan spel som The Witcher också sälja (utan kopieringsskydd) men det är nog också mer undantag än regel. Hur som helst så ska alla kopieringsskydd på PC göra det halvt omöjligt att spela, så mycket enklare på konsol. Sen håller jag med om att många PC-serier dör via dåliga nya spel, se bara Red ALert/C&C, tycker SC 2 verkar tappa, D3 blir inte samma sak, NWN 2 var långt från samma upplevelse etc.

Det värsta är väl att det inte känns lika "naturligt" att piratkopiera på konsol, medan på PC har det alltid funnits så länge jag kan minnas. Det är svårare att göra, kostar pengar, du förlorar användningsmöjligheter på din konsol etc. Jämfört med spel med multiplayer utan att direkt riskera något, förutom spelskapare i kk. Piratkopiering är fel, men det är för lätt för många att motstå, speciellt sen det blev svårt att spela köpta spel.

Medlem
Skrivet av Pixillated:

Det piratkopierades lika mycket förr som nu. Sen är det väl inte konstigt att folk piratkopierar ändå, så mycket skit som släpps nu för tiden. Lägg ner lite mer energi på att göra ett riktigt bra spel istället för att bara se att det ska skapa svart på pappret.
Visst det kommer ju en hel del bra spel fortfarande, men de är bra mycket färre än förr..
inte för att jag piratkopierar, men det finns många spel i min samling jag ångrar att jag lagt 600 kronor på...

De som gjorde Evil Genus håller nog inte med. Spelet blev prisat för att vara ett mindre mästerverk. Trots det piratkopierades det sönder och företaget gick i konkurs pga av låga intäkter.

Medlem

kan bara prata om mina egna och kompisar syn på priratkopiering och det är att man bara piratkopierar "dåliga" saker eller saker som är jobbiga att få tag i. och allt annat köper vi inom spel i alla fall.


signatur

ursäkta min stavning är dyskrafiker.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Ingen har hävdat att det inte finns pengar att tjäna på pc. Jag vet inte riktigt vilken data du har för ditt påstående om att PC:n är störst men det stämmer säkert på något plan beroende på hur man räknar. Det som Epic-killen snackar om är ju dock att nya storspel (i de få fall de ens släpps samtidigt till pc och konsol nuförtiden) säljer bara obetydliga bråkdelar till pc jämfört med konsol. Vilket gör att pc-marknaden är lätt att skippa helt för att också minska risken för piratkopiering.

Intäkterna som spelutvecklarna gör på konsolspel är i regel mångdubbelt större än vad de gör på ett motsvarande pc-spel, och så är det bara. Visst finns undantag med utvecklare som Valve och Blizzard... men spelhus som dessa går att räkna upp på en hand.

Du måste även ta hänsyn till att dessa spel du talar om oftast får dras med problemen som kommer med att de enbart är bättre eller sämre portar av konsol-versionen.

Du nämner Blizzard och Valve. De utvecklar spelen enbart för PC marknaden och behöver inte ta hänsyn till konsollernas begränsningar.

Det går inte att helt enkelt säga att tex Dead Space sålde dåligt på PC pga piratkopieringen. Sättet spelet var gjort på fungerade (enligt mig) uruselt på PC. Nu tog jag dock bara ett exempel ur luften och vet iofs inte exakta siffror för just Dead Space, men ni förstår vad jag försöker få fram.

EDIT: Jag försöker inte säga att piratkopieringen är bra, utan att det definitivt inte är den enda orsaken.

Medlem

Låter sannolikt när spel som Red Dead Redemption redan nu finns att ladda ner.

"Framtiden för pc-plattformen ligger enligt Epic-bossen i småspel med mikrotransaktioner, till exempel Facebook-fenomenet Farmville."

x3: terran conflict skulle nog inte fungera så bra på en konsol och troligtvis inte egosofts "NBT"(Next big thing).

Det finns ju inte lite MMORGP till PC.

Medlem

Sånt jävla bull, dom bra spelen säljer fortfarande som smör, men när det gäller pc-marknaden så är det väll kanske lite så att spelarna är lite mer hard-core. d.v.s dom spelar te.x ett-tre spel rätt ås mycket, för min del är det för närvarande Q3 (ja fortfarande efter över 10 år så det säger väll en hel del om att ett bra spel spelas mycket och länge.) Battlefield bad company 2, också ett bra spel som säljer som smör med smockfulla servrar. och Sc2 Betan, vilket jag fann så pass bra att jag förhandsbokat och planerar på att spela väldigt mycket, då det är ett väldigt tävlingsinriktat spel.

När det gäller single-player, måste jag erkänna att jag piratkopierar det mesta, då jag inte tycker att 10 timmars-speltid är värt 400-500 pix. och därför lägger jag mina pengar på bra multi-player spel. och ska jag vara ärlig så skulle jag nog avstått de single-player upplevelserna om jag fick välja mellan att inte piratkopiera eller skita i dom.


signatur

P.L.U.R

Medlem

Puh, det är tur att det finns folk som orkar lägga tid på att gå ut och berätta det uppenbara. Det ska till en blind och döv människa för att ha missat hur marknaden skiftat fot från PC (som är helt awesome och bäst på allt) till tv-spelskonsoller (som då är en stor portion "meh").

Nåväl, PCn kommer tillbaka, det är jag helt säker på.


signatur

Och dessa förbannade jävla Jehovas vittnen, Muammar Khaddaffi och göteborgare med deras putslustiga vitsar och deras uppblåsta lokalpatriotism

Medlem
Skrivet av Kestrel:
Skrivet av Sebastian Lind:

Ingen har hävdat att det inte finns pengar att tjäna på pc. Jag vet inte riktigt vilken data du har för ditt påstående om att PC:n är störst men det stämmer säkert på något plan beroende på hur man räknar. Det som Epic-killen snackar om är ju dock att nya storspel (i de få fall de ens släpps samtidigt till pc och konsol nuförtiden) säljer bara obetydliga bråkdelar till pc jämfört med konsol. Vilket gör att pc-marknaden är lätt att skippa helt för att också minska risken för piratkopiering.

Intäkterna som spelutvecklarna gör på konsolspel är i regel mångdubbelt större än vad de gör på ett motsvarande pc-spel, och så är det bara. Visst finns undantag med utvecklare som Valve och Blizzard... men spelhus som dessa går att räkna upp på en hand.

Du måste även ta hänsyn till att dessa spel du talar om oftast får dras med problemen som kommer med att de enbart är bättre eller sämre portar av konsol-versionen.

Du nämner Blizzard och Valve. De utvecklar spelen enbart för PC marknaden och behöver inte ta hänsyn till konsollernas begränsningar.

Det går inte att helt enkelt säga att tex Dead Space sålde dåligt på PC pga piratkopieringen. Sättet spelet var gjort på fungerade (enligt mig) uruselt på PC. Nu tog jag dock bara ett exempel ur luften och vet iofs inte exakta siffror för just Dead Space, men ni förstår vad jag försöker få fram.

EDIT: Jag försöker inte säga att piratkopieringen är bra, utan att det definitivt inte är den enda orsaken.

Valve har släppt samtliga spel till konsoler. TF 2, HL2 med tillhörande episoder och även L4D 1 och 2. Portal med för den delen.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Ingen har hävdat att det inte finns pengar att tjäna på pc. Jag vet inte riktigt vilken data du har för ditt påstående om att PC:n är störst men det stämmer säkert på något plan beroende på hur man räknar. Det som Epic-killen snackar om är ju dock att nya storspel (i de få fall de ens släpps samtidigt till pc och konsol nuförtiden) säljer bara obetydliga bråkdelar till pc jämfört med konsol. Vilket gör att pc-marknaden är lätt att skippa helt för att också minska risken för piratkopiering.

Vilka nya "storspel"? T.ex MW2, BF:BC2, Mass Effect 2, Dragon Age, L4D2 säljer alla väldigt bra på PC, intäkterna för försäljningen av dessa spel på PC väger upp totala utvecklingskostnaderna flera gånger om.

Citat:

Intäkterna som spelutvecklarna gör på konsolspel är i regel mångdubbelt större än vad de gör på ett motsvarande pc-spel, och så är det bara. Visst finns undantag med utvecklare som Valve och Blizzard... men spelhus som dessa går att räkna upp på en hand.

Det finns ingen regel och det är väldigt svårt att få tag på siffror för försäljningen av PC-spel. Utvecklarna/utgivarna får större andel av varje sålt PC-spel jämfört med ett konsolspel då MS/Sony tar en stor bit av varje sålt spel till sin egen fick som royalties.

Medlem
Skrivet av Fargo:

Valve har släppt samtliga spel till konsoler. TF 2, HL2 med tillhörande episoder och även L4D 1 och 2. Portal med för den delen.

Du har rätt, fel av mig. HL2 är senare portningar från PC till konsollerna dock.
Vågar inte sätta min högra hand, men är inte de andra spelen utvecklade med åtminstone huvudfokus på PC sidan även de?

Kestrel:
Absolut, jag säger inte att konsolversioner av multiformatsspel (rent generellt) säljer bättre enbart på grund av piratkopieringen. Men det är givetvis en starkt bidragande faktor. Och sen om man kikar på officiell försäljningsdata för alla världens större marknader så är det helt uppenbart att konsolspelen gång på gång skåpar ut sina pc-kusiner. Det faktumet skapar såklart en ond cirkel som gör att allt färre resurser läggs på pc-versionerna... pc-spelarna får sina spel senare med taskiga portningar osv. Vilket bara är ytterligare grejer som sänker pc-versionen än mer.

Sverige är ett av få länder i världen där pc-spelandet fortfarande är lika starkt som konsolerna, men å andra sidan har vi inte så mycket att säga till om i jämförelse med de betydligt större amerikanska, japanska och brittiska marknaderna.

Fargo:

Jag tror det Kestrel menade är att även om en hel del Valve-spel portats till konsol så anses de ändå som en typisk pc-utvecklare, då det är till det senare formatet de har majoriteten av sin fanbase.

Bush:
Varför verkar det som att folk medvetet försöker misstolka mig? Ditt svar indikerar att jag menar på att spelförsäljningen av många storspel till pc skulle vara dålig. Det har jag varken skrivit eller menat. Punkt.

Självklart finns det många storspel till pc som säljer bra? Vem har sagt emot dig? Men i de flesta fallen säljer konsolversionerna likförbannat betydligt bättre än pc-versionen. Det går inte argumentera emot -- det är fakta.

Det där med "intäkterna för försäljningen av dessa spel på PC väger upp totala utvecklingskostnaderna flera gånger om" har jag ingen aning om och det är omöjligt att ens svara på. Jag vet inte vad de olika spelen kostat exakt... eller vad de tjänat exakt... Var har du källor på det? Och, ärligt talat, vad har det med saken att göra?

Visst plockar N/Sony/MS royalty-avgifter per sålt spel. Men det är också därför tv-spelen generellt sett är en hundring eller två dyrare också, så det är ett icke-argument.

Förstår dom, kanske ändras det en dag, kanske...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Sebastian:
Jo exakt, en ond cirkel är vad det är.

Medlem

Om 10 år så kommer Epic att nerprioritera konsollerna och istället göra Facebookspel, för då kommer den marknaden att ha växt om resten av hardcoremarknaden. Deras PR-förklaring är att de förlorar för mycket pengar på handel med begagnade spel.

Skriv svar