Kina-köpfesten snart slut – moms och avgift på importerade varor

Medlem
Skrivet av Maysay:

@Star Lord: Kom ihåg att hela EU ska införa nya regler från och med 2021. För folk som skriker om staten vill ha mer pengar. Inget av avgiften ska gå till staten utan endast täcka de extra kostnaderna för PostNord.

Varför citerar du mig, jag betalar gärna skatt om jag får jobba?
Betalar gärna moms med, men dessa 125 är ju en straffskatt om jag förstått saken rätt.

För mig som gärna betalar korrekt moms på små reservdelar slår detta fel. Straffskatten överstiger värdet på varans värde upp till tio gånger. Vilket kommer göra mig arbetslös.

Sitter inte och klagar över att jag inte får köpa skräp från wish heller. Bara bidrar till miljöförstöringen. Lösningen på problemet är osmidigt och slår orättvist mot oss som behöver köpa delar från kina, det är ingen lyxkonsumption eller impulshandel från min sida.

Medlem

Otroligt bra grej. Extremt slöseri med resurser att beställa skitgrejer från kina.

Medlem

@Star Lord: Därför du pratade om proxy? Detta skulle vara någon inom EU i sådant fall? Annars vad är vitsen?

Medlem
Skrivet av wingman92:

tur att man inte köper från kina alls utan från england eller tyskland via ebay.co.uk
Sista gången jag köpte från kina vilket var 2 år sen så åkte jag på både tull och moms så vart ca 40% på slag så sista gången nu handlar man bara inom eu från företag som impoterar från kina så slipper man skatta skiten (Y)

Har inte fått betala varken tull eller moms på det 40-tal ordrar jag haft på AliExpress sedan 1,5~ år tillbaks.
90% av ordrarna är skickade från Kina.

Skrivet av musse1:

Om nu den svenska marknaden är det minsta intressant så öppnar de bara ett lager i ett annat land och prytlarna få ta en omväg där igenom och då kringgår man straffavgiften helt. Lite som en proxy, helt enkelt

Finns redan återförsäljare på både AliExpress och Gearbest som har "mellanlager" inom Europa.
Förhoppningsvis kan man slinka förbi avgifterna genom att beställa från dem.

Medlem

Som anställd inom postnord välkomnar jag detta. Det har varit kaos med alla paket från Kina. Vissa kvällar önskar jag att jag var Goro eller Gilgamesh . Extra armar hade suttit fint

Medlem

Det är så underbart att läsa alla som skriver.

"Alla kina skitsaker""sämsta kvaliteten" etc.
Detta är ett vanligt p12 argument, förmodligen har människan som uttrycker sig så aldrig handlat något själv, utan hört av en kompis kusins morsas syster som köpt en ed hardy kopia. Att det plagget var i dåligt material eller liknande.

Jag har handlat från Kina i över 25 år. Mestadels teknikprylar såsom utbytesskärmar till laptops, småkomponenter till datorer. Massor av delar till vattenkylning.
Från aliexpress har jag i skrivande stund 3681 ordrar som är färdigbehandlade och levererade.
32 ordrar som är på väg och 6 ordrar totalt som ej kommit fram.
5 av de 6 ordrarna är via aliexpress egen frakt, dvs postnord i sverige.

Brukar alltid välja DHL. Då tar frakten runt 1 vecka. Plus att man alltid kan vara säker på att det man beställt kommer fram.

Just det, DHL räknar automatiskt ut moms etc, så får man det i ett sms och så kan man swisha tillbaka det, hur smidigt som helst.

Ingen straffskatt ala Postnord. Det är ju inte för inte som Postnord går under namnet Postmord.

Medlem
Skrivet av Coffe81:

Det är så underbart att läsa alla som skriver.

"Alla kina skitsaker""sämsta kvaliteten" etc.
Detta är ett vanligt p12 argument, förmodligen har människan som uttrycker sig så aldrig handlat något själv, utan hört av en kompis kusins morsas syster som köpt en ed hardy kopia. Att det plagget var i dåligt material eller liknande.

Jag har handlat från Kina i över 25 år. Mestadels teknikprylar såsom utbytesskärmar till laptops, småkomponenter till datorer. Massor av delar till vattenkylning.
Från aliexpress har jag i skrivande stund 3681 ordrar som är färdigbehandlade och levererade.
32 ordrar som är på väg och 6 ordrar totalt som ej kommit fram.
5 av de 6 ordrarna är via aliexpress egen frakt, dvs postnord i sverige.

Brukar alltid välja DHL. Då tar frakten runt 1 vecka. Plus att man alltid kan vara säker på att det man beställt kommer fram.

Just det, DHL räknar automatiskt ut moms etc, så får man det i ett sms och så kan man swisha tillbaka det, hur smidigt som helst.

Ingen straffskatt ala Postnord. Det är ju inte för inte som Postnord går under namnet Postmord.

Det är ju nästan lika underbart att du väljer å jämföra saker som generelt håller hög kvalité. Dom som klagar på kvalitén har ju rätt, på deras saker är det rent ut sagt billig jävla skit. Å det du väljer å köpa håller hög kvalité och går utmärkt att beställa från kina. Man får ju se ur bådas perspektiv: det finns båda bra produkter och dåliga, det är upp till var och en vad man väljer å köpa.
Att personer tror att allt från kina är skräp är nog rätt vanligt dock å rätt trångsynt.

Avstängd
Skrivet av Coffe81:

Det är så underbart att läsa alla som skriver.

"Alla kina skitsaker""sämsta kvaliteten" etc.
Detta är ett vanligt p12 argument, förmodligen har människan som uttrycker sig så aldrig handlat något själv, utan hört av en kompis kusins morsas syster som köpt en ed hardy kopia. Att det plagget var i dåligt material eller liknande.

Jag har handlat från Kina i över 25 år. Mestadels teknikprylar såsom utbytesskärmar till laptops, småkomponenter till datorer. Massor av delar till vattenkylning.
Från aliexpress har jag i skrivande stund 3681 ordrar som är färdigbehandlade och levererade.
32 ordrar som är på väg och 6 ordrar totalt som ej kommit fram.
5 av de 6 ordrarna är via aliexpress egen frakt, dvs postnord i sverige.

Brukar alltid välja DHL. Då tar frakten runt 1 vecka. Plus att man alltid kan vara säker på att det man beställt kommer fram.

Just det, DHL räknar automatiskt ut moms etc, så får man det i ett sms och så kan man swisha tillbaka det, hur smidigt som helst.

Ingen straffskatt ala Postnord. Det är ju inte för inte som Postnord går under namnet Postmord.

Det är inte kvaliteten på varorna som är argumentet, det är att importen inte bör vara skattefinansierad som den är i dagsläget.
Att mängden skit som köps från Kina kommer att minska är bara grädden på moset!

Medlem

@Divion: absolut är det så. Upp till beställaren/betraktaren att avgöra om hen tycker det är bra eller dåligt.

Men det framgår av ganska många här att bara för att det säljs i Kina då är det per automatik skräp.
Tycker det är tragiskt att folk inte vet bättre såhär 2018.

Medlem

@musse1: Det här gäller alla länder utanför EU dock, så en proxy kommer inte tjäna mycket till. Men ett lager i ett annat EU-land som inte har denna straffskatt kan ju finnas för att skicka vidare till Sverige, men det innebär ju ändå att vi slutar subventionera frakt från Kina.

Medlem
Skrivet av sebrock:

Ännu bättre hade det varit om det redan fanns skattepengar att jämna ut med. Vi betalar ju trots allt redan högst skatt i världen (alla skatter och avgifter inkluderade).

Bara ännu ett sätt att finansiera den här kollapsande välfärdsstaten.

Fast nu betalar vi inte högst skatt i världen även om vi ligger väldigt högt upp.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Skattetryck/Skattet...

Medlem
Skrivet av Star Lord:

Varför citerar du mig, jag betalar gärna skatt om jag får jobba?
Betalar gärna moms med, men dessa 125 är ju en straffskatt om jag förstått saken rätt.

För mig som gärna betalar korrekt moms på små reservdelar slår detta fel. Straffskatten överstiger värdet på varans värde upp till tio gånger. Vilket kommer göra mig arbetslös.

Sitter inte och klagar över att jag inte får köpa skräp från wish heller. Bara bidrar till miljöförstöringen. Lösningen på problemet är osmidigt och slår orättvist mot oss som behöver köpa delar från kina, det är ingen lyxkonsumption eller impulshandel från min sida.

Offerkoftan direkt när du inte längre kan köpa saker billigt och sen sälja med en marginal på 1000%.

Medlem

Har precis handlat drönare plus en massa tillbehör från Kina och Hong Kong. Har sluppit momsen på åtta av åtta paket, och det totala värdet är väl ca 10-12k.
Hade jag vetat att moms + avgifter skulle lagts på hade jag nog beställt från svenska butiker istället, vilket hade blivit ungefär samma pris.

Vet inte vad jag ville säga med det här mer än att priserna är ganska samma om man handlar märkesgrejer, men billigare om man slipper tull.

Medlem
Skrivet av Leffe76:

Har precis handlat drönare plus en massa tillbehör från Kina och Hong Kong. Har sluppit momsen på åtta av åtta paket, och det totala värdet är väl ca 10-12k.
Hade jag vetat att moms + avgifter skulle lagts på hade jag nog beställt från svenska butiker istället, vilket hade blivit ungefär samma pris.

Vet inte vad jag ville säga med det här mer än att priserna är ganska samma om man handlar märkesgrejer, men billigare om man slipper tull.

såna som dig tycker jag ska helt klart betala för moms o avgifter när det gäller såna stora summor. SJälv köper jag typ grejer för nån hundring eller två, så som det är nu ska även nåt kring krafs från kina för 50 spänn betala det tredubbla, är det rimligt eller?

på elektonik, kläder, parfym osv är det helt rimligt att betala moms på.. men på struntsaker som kablar o adaptrar o annat tycker jag inte man ska behöva...

Medlem

Sug ut svenskarna på allt dem har vettja.
Skatt på skatt på skatt på skatt och lite mer skatt.

"Men vi har det ju såååååååååååååååååå bra här i Svedala..ja ah då"


signatur

"High life on low budget"

Medlem

@DAoG: Jag tillverkar. Säljer inte vidare skräp. Men tack ändå, en kofta skulle sitta fint nu.

Medlem

Men vänta nu, vadå betalar med skattemedel?
Sist jag kollade så gick svenska delen av postnord med vinst och danska delen med brakförlust, ytterligare en obegåvad politiker konstruktion.

Sedan när blev det nu gratis att skicka paket eller post? Något jag måste ha missat.
Det är väl ändå så att ersättning för brev och paket förmedling har erlagts och är inbakat i priset.

Att staten och ekonomiska Titanic Sverige numera jagar skattemedel för att kunna upprätthålla slösfesten en stund längre och jagar tullavigfter är väl ändå något annat.

Nu kommer dessa ören och den misslyckade elektronik skatten m.m. som gladde danskar med flera (när läste du om resultatet av den senast?) inte räcka någonstans, kapat och slaktat i vår numera föredetta välfärd till oigenkännlighet.

När politikerna väl sparkat undan det sista ekonomiska benet, glöm inte vilka det var som sålde ut och körde landet i botten.

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Mycket skoj i den här tråden.

För det första: 125 kr är felaktigt eftersom det inte är bestämt vad avgiften ska bli.
För det andra: Det är inte en ny avgift.
För det tredje: Tullverket har piskat på Postnord att göra sitt jobb och ta ut moms.

Det är väl helt rätt att betala moms även på prylar som köps utomlands. Ni som driver företag BORDE redan betala den här avgiften sedan tidigare eftersom ni då kan dra av momsen. Har ni inte betalat avgiften har ni heller inte fått betala moms, om jag förstått det hela rätt. Har ni dragit av något på varor ni inte betalat moms på så lär skatteverket bli intresserade.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

För det andra: Det är inte en ny avgift.

Precis, jag köper inget från Kina men en hel del från Japan och generellt om jag väljer SAL som transportsätt så lägger posten på 125:- när det blir tull men när jag när jag väljer EMS så skippas avgiften för det mesta (det händer att den läggs på i alla fall men det verkar bara vara slumpen som avgör det).

Det ger den intressanta situationen där det ofta blir samma eller billigare att välja EMS som är transport med flyg och tar en vecka som att välja SAL som är båt/bil och tar 1-2 månader.

Medlem

Moms kan jag gå med på. Men att lägga fram det är det "kostar Sverige" pengar är fan bara bullcrap. Jag fattar att om produkten finns tillgänglig och tillverkad i Sverige är det dumt att köpa en liknande produkt moms fritt från utlandet. Men när det inte existerar en tillverkad produkt från Sverige kan man inte straffa köparen.

Har man betalat frakt ska fan inte PostMongo komma o kräva extra betalt. Kanske skulle lägga mer prio på sin arbetskraft än såna här typiska "måste skatta i Sverige hittepå". Inte enda paket jag fick levererat förra året av PostNord var framme med oskadad emballage. Sånt trams alltså

Medlem

@SWEBarb: Såna som jag.. Hehe Tycker det är intressant att dom som köper kläder och parfym ska beskattas, men du som köper kablar ska det inte.
Förstår att det är summan du syftar på, och håller helt klart med dej.

Jag kommer fortsätta att handla där jag betalar minst.

Skrivet av Pholiage:

Moms kan jag gå med på. Men att lägga fram det är det "kostar Sverige" pengar är fan bara bullcrap. Jag fattar att om produkten finns tillgänglig och tillverkad i Sverige är det dumt att köpa en liknande produkt moms fritt från utlandet. Men när det inte existerar en tillverkad produkt från Sverige kan man inte straffa köparen.

Har man betalat frakt ska fan inte PostMongo komma o kräva extra betalt. Kanske skulle lägga mer prio på sin arbetskraft än såna här typiska "måste skatta i Sverige hittepå". Inte enda paket jag fick levererat förra året av PostNord var framme med oskadad emballage. Sånt trams alltså

Men det är ju där du har missförstått. Det är inte momsfritt att köpa billigt från Kina. Stackare på Postnord ska sitta och hantera din och andras försändelser och se till att momsen betalas. Det är detta som de tar en administrativ avgift på och har alltid gjort. Skillnaden är att tidigare så behövde man inte betala moms förrän en vara kom upp i ett visst värde – så är det inte längre.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

@Sickness666: Oh you sweet summer child.

eld
Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Men det är ju där du har missförstått. Det är inte momsfritt att köpa billigt från Kina. Stackare på Postnord ska sitta och hantera din och andras försändelser och se till att momsen betalas. Det är detta som de tar en administrativ avgift på och har alltid gjort. Skillnaden är att tidigare så behövde man inte betala moms förrän en vara kom upp i ett visst värde – så är det inte längre.

Och hade antagligen inte behövt göras om folk faktiskt förtullade korrekt, fast det var väl det som var det medvetna valet, undvika moms till varje pris. Otroligt många gåvor som skickas från kina!

Medlem

@eld: Du kanske tycker det är kul att betala skatt så politikerna kan leva rövare och bränna dina pengar. De flesta av oss är trötta på det.

Skrivet av Makkapakka:

@eld: Du kanske tycker det är kul att betala skatt så politikerna kan leva rövare och bränna dina pengar. De flesta av oss är trötta på det.

Blah blah blah.

Vad som verkligen bränner pengar är de som av någon anledning går till sjukhuset när de har förkylning och vill bli friska.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Avstängd
Skrivet av Makkapakka:

@Sickness666: Oh you sweet summer child.

Du tycker inte att det passar in bättre på de som gråter över att deras skattefinansierade frakt är borta?

Avstängd
Skrivet av Makkapakka:

@eld: Du kanske tycker det är kul att betala skatt så politikerna kan leva rövare och bränna dina pengar. De flesta av oss är trötta på det.

Så du menar att vi måste slösa bort skatten på annat så att politikerna inte kan leva rövare för pengarna? Haha oj.

Medlem

@Sickness666: Så du menar utebliven skatt = slösa existerande på annat än politikers korruption??

eld
Medlem
Skrivet av Makkapakka:

@eld: Du kanske tycker det är kul att betala skatt så politikerna kan leva rövare och bränna dina pengar. De flesta av oss är trötta på det.

Ja, annars hade jag nog varit död eller i personlig konkurs. Betalar gärna skatt så andra kan ha samma möjlighet till att överleva.

Moms är ju inget främmande eller nytt och politiker kan leva rövare oberoende av hur mycket skatt som betalas.

123
Skriv svar