Bethesda tvingar indiespelet Prey for the Gods att byta namn
Bra publicitet för Pray for the gods, hade inte hört om det före idag.
Btw tror hashtagen är fel fz #praey-for-the-gods
+ prisjakts länken länkar till ps4 pro och inte spelet ?
Bra publicitet för Pray for the gods, hade inte hört om det före idag.
Btw tror hashtagen är fel fz #praey-for-the-gods
+ prisjakts länken länkar till ps4 pro och inte spelet ?
Samma här. Såg sjukt häftigt ut. Påminner väldigt mycket om Shadow of the Colossus
+ prisjakts länken länkar till ps4 pro och inte spelet ?
Spelet har väl inte släppts än och kanske inte finns att förhandsboka?
Tycker det är så konstigt att man kan äga rättigheten till ett ord. Speciellt om man inte har kommit på ordet ifråga, typ Apple. Bara ta ett från ordlistan och copyrighta. Kan förstå att man kan äga rättigheten till ett sammansatt ord eller en ordföljd som Prey for the Gods. Mer logiskt.
PSN: MrOakenborn
Spelet har väl inte släppts än och kanske inte finns att förhandsboka?
Spelet släpps imorgon så det ska nog inte vara några problem att förhandsboka det idag
/ LordDaimos
För att förstå Bethesdas position, om Bethesda inte skyddar sig (går till juridisk attack) på detta vis så kan Bethesda förlora rätten till "Prey" helt. Copyright måste aktivt uppvaktas annars kan en annan aktör hänvisa till som i detta fall "Prey for the gods" och skapa egna spel med "Prey" i titeln.
Så har jag fått det förklarat, antar att det gäller USA främst.
Jag ska varumärkesskydda orden "The" och "and" och stämma alla!
Jag hann före och nu vill jag ha royalties
Det är amerikansk lagstiftning som är helt snedvriden, företag som vill behålla makten över sina varumärken måste aggressivt skydda sitt varumärke. Om de inte gör detta så är det fritt fram för andra att hitta på alla möjliga dumheter, t ex kan andra ta makten över varumärket och du kan tvingas betala royalty eller en jävla massa pengar i settlements.
@Oakenborn: Det är inte så lätt som du tror. Du måste bygga en väldigt starkt och unikt varumärke inom branschen du verkar i och samtidigt skydda det stenhårt. Då kan ingen inom samma bransch röra vid liknande namn på produkter osv. Säg att du gör äppelcider som heter Oakenborn Apple, där behöver du inte oroa dig för att Apple lämnar in en stämning, men skulle du släppa en telefon med samma namn.. ja du fattar nog. Sen finns det flera exempel där varumärken har förlorat sin rätt pga produkten är för generisk. Typ TipEx (egentligen ett företag), Jeep osv.
Spelet släpps imorgon så det ska nog inte vara några problem att förhandsboka det idag
/ LordDaimos
Jag inser nu att du syftar på Prey och inte Praey for the gods
Det finns namn i hela världen som många har gemensamt och det är sitt eget, någon heter precis som dig, det är okej.
Men inte i detta skedde?
Ingen i världen har mitt efternamn förutom jag och min släkt, detta är både kul och problematiskt då folk tror jag är invandrare ibland när de ser mitt efternamn och inte träffat mig innan, typ som på jobbmöten och annat.
Förnamn och mellannamn blir svårare då de är ganska vanliga.
När gjorde dom ett bra spel senast förresten?
Wayne Gretzky Hockey 2 (1991)?
나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야
https://en.wikipedia.org/wiki/Birds_of_Prey_(video_game)
...just sayin'
Inte helt okänt och klart före juristtrollen.
나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야
@oDIRTDIVERo: nya Doom? Dishonored?
Dom släpper ju inte så många spel direkt, så det är rätt bra lägstanivå
Det är amerikansk lagstiftning som är helt snedvriden, företag som vill behålla makten över sina varumärken måste aggressivt skydda sitt varumärke. Om de inte gör detta så är det fritt fram för andra att hitta på alla möjliga dumheter, t ex kan andra ta makten över varumärket och du kan tvingas betala royalty eller en jävla massa pengar i settlements.
Lagstiftningen fungerar som den ska, problemet är företag som tolkar den som ordmärkning utan hänsyn till kontext. Exempel: Filmvärlden lever just nu med att lågbudgetkopior av bioaktuella filmer släpps för att mjölka pengar ur ovetandes eller ouppmärksamma konsumenter. Stora studios som Warner Bros. gick dock inte och stämde "robots vs. mechs"-produktionen "Atlantic Rim" bara för att deras "robots vs. mechs"-produktion "Pacific Rim" samtidigt var bioaktuell. Produktionerna skildes åt för mycket för att underlag för rättsprocess skulle finnas.
Bethesda däremot använder sin position för att konstant slå ned på studios de inte tror har men eller möjlighet att försvara sig. Det har ingenting att göra med att "skydda sitt varumärke", antingen är det illvilja eller ren inkompetens.
För att förstå Bethesdas position, om Bethesda inte skyddar sig (går till juridisk attack) på detta vis så kan Bethesda förlora rätten till "Prey" helt. Copyright måste aktivt uppvaktas annars kan en annan aktör hänvisa till som i detta fall "Prey for the gods" och skapa egna spel med "Prey" i titeln.
Så har jag fått det förklarat, antar att det gäller USA främst.
Tack för att du upplyser folk här på FZ om hur lagen är utformad. Tråkigt att FZ redaktionen inte informerar om det här. Sprida halva sanningen är att sprida falska nyheter.
@oDIRTDIVERo: nya Doom? Dishonored?
Dom släpper ju inte så många spel direkt, så det är rätt bra lägstanivå
Dom är utgivare för dom spelen inte utvecklare.
-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-