Pirater gråter floder – moderna spel för svåra att cracka

Medlem

Som ung (12-25 eller nått) så tankade man ju crackat, man ville ju testa alla spel. Som 40+-åring skulle det kännas ganska löjligt, jag är intresserad av kanske två spel i halvåret, en struntkostnad.


signatur
ELF
Medlem
Skrivet av LVX156:

Och framför allt: gör bra spel. CD Project Red går ju knappast på knäna, trots att alla Witcher-spelen är helt DRM-fria.

Detta är inte helt sant. Visst, nu kunde jag aktivera spelet på GOG så jag kunde ladda ned installern och ha den lagrad i min GOG mapp där jag har alla andra spel köpta därifrån.
MEN, utgåvan som följer med The Witcher 3 Collectors Edition var INTE drm-fri. Den kräver uppkoppling vid installation.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Spel jag laddar ner har jag aldrig haft planer på att köpa ändå så inget som direkt påverkar mig, även om det skulle vara synd.

T.ex. 600kr för ett singleplayer spel som man klarar av på 1-2 dagar. Nej tack.

Multiplayer spel är en annan historia!

Medlem
Skrivet av CarniFlex:

Jag saknar iaf demos på nya spel, något som låter mig testa om det är värt mina hårt förvärvade riksdaler.

Fördelen med Steam är att man kan få återbetalning på spelen om man inte är nöjd. Dvs om det inte är mer än 14 dagar från att du köpte spelet samt inte har spelat mer än 2h.


signatur

It's Nice To Be Important, But It's More Important To Be Nice

Medlem
Skrivet av disinfect:
Skrivet av Shimo:

Så för att sammanfatta: Spel är inte gratis, men behöver inte kosta just pengar.

Spel kostar energi att tillverka, ja. Men det är inte det det handlade om utan om huruvida någon har en naturlig rättighet till ersättning.

Absolut. Jag var bara inne på att reda ut begreppen.

Det sagt så är det inte långsökt att se att det hade funnits färre spel, för att inte säga kanske även sämre, ifall vi inte haft ett (socialt) system för ersättning för arbete. Och så länge vi har ett sådant system så är det (socialt) icke accepterat att undvika att ersätta någon för gjort arbete.

Det system för ersättning vi har kan ta många skepnader, men ett system där ingen ersättning alls kommer till upphovsmannen efter att konsumenten nyttjat produkten gagnar inte tillkomsten av produkter.

Ett problem med underhållningsprodukter är att huruvida konsumenten är nöjd eller inte först är klart efter produkten konsumerats. Utöver spel gäller detta även t.ex. mat, film och musik.
Det säger sig själv att det är svårt att garantera att en kund blir nöjd. Därför läggs nog en hel del ansvar på konsumenten att informera sig om produkten innan den konsumeras. Recensioner är en del av detta och att leta upp en recensent med liknande krav och förväntningar är nog det bästa sättet man kan gallra bland produkter före konsumtion.

Ovan är viktigt därför att följande fel ofta görs: Många konsumenter likställer köp av en produkt med rätten att bli nöjd av produkten.

Det finns såklart gränser på detta, men generellt så finns ingen sådan rätt.
Blir man t.ex. matförgiftad av mat man köpt, om man ser en film som inte ens är färdigklippt eller om ett spel inte ens startar så har man såklart rätt till ersättning, men det ger en inte rätt att uppleva produkten före betalning. Inte med vårt nuvarande ersättningssystem i alla fall.


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem
Skrivet av Vargavinter:
Skrivet av CarniFlex:

Jag saknar iaf demos på nya spel, något som låter mig testa om det är värt mina hårt förvärvade riksdaler.

Du kan ju spela på Steam och använda dig av deras refund-policy?

Detta funkar faktiskt väldigt bra, har själv använt det 3 ggr utan problem!

Skrivet av Petah:

Spel jag laddar ner har jag aldrig haft planer på att köpa ändå så inget som direkt påverkar mig, även om det skulle vara synd.

T.ex. 600kr för ett singleplayer spel som man klarar av på 1-2 dagar. Nej tack.

Multiplayer spel är en annan historia!

Men det där är rätt skevt resonerat. Du hade inga planer på att köpa men ville ändå spela det?
Och ja, 1-2 dagar, nej tack? Vad har du för krav på kostnad?
Ett pc-spel kostar ju sällan mer än 400-500:-.
Säg att man får ut nånstans mellan 5-30h speltid -> worst case är då 5 timmar för 500:- = 100 kronor i timmen.

Spel är i min mening nått av det mest bang-for-the-buck man kan få!

Mitt problem är idag att backloggen växer snabbare än jag hinner beta av. Har redan typ 15 spel som ligger kvar i plasten och firade precis det med att köpa MGS5 till PS4 för 199:- på electroworld

Medlem
Skrivet av Godofcheese:
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Godofcheese:

Det är roligt att folk tror att detta är en bra sak.
Låt utvecklare som EA bajsa på konsumenterna med cancerous dlc modeller.

Köp inte spel som EA gör? Köp indiespel i stället då...

Vadå, är det bara EA som släpper AAA spel? finns det inget mellan EA och Indiespel?, fascinerande mindset bruh

Det kan mycket väl vara så att det finns fler utvecklare som släpper AAA spel och troligen också utvecklare mellan EA och indiespel.

Men det spelar ju ingen roll, utan vad jag menade var att om du har nu har problem med det där med DLC och sådant, så köp inte dom spelen bara, alls?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Gen:
Skrivet av dTexN:
Skrivet av Gen:
Skrivet av dTexN:

Bra tajming, nu när jag jobbar och faktiskt har råd att köpa spel.
Till skillnad när man gick högstadiet och gymnasiet. Då var det bara multiplayer spel man köpte, resten pirat

Fast när folk går i gymnasiet osv kan de väl kort och gott fråga sina föräldrar om de vill ha ett spel? Tycker mentaliteten att "jag har inte råd, därför är det okej att jag piratar" är konstig.

Det var det jag gjorde Nu var det ju mest multiplayerspel jag körde som krävde legit nyckel, men alla dessa singelplayer som man inte var så jätte intresserad av gick ju igenom pirat.

t.ex. witcher 2, blew my mind. Taggade sönder och förbokade 3an direkt även fast jag kunde tanka hem det, tacka pirat Jag köpte tom det 2 tidigare fast jag aldrig kommer spela dem, bara för att jag älskar cdp

Hehe menade folk i allmänhet Sen har jag också hört det argumentet innan "att pirata gjorde att jag köpte spelet", dock står principen fortfarande fast om att det är stöld från första början.

Blir så trött på detta. Piratkopiering är inte stöld. Det har aldrig varit stöld, och det kommer aldrig vara stöld. Det är upphovsrättsbrott. Lär dig skilja på detta. Två helt olika juridiska benämningar, och två helt olika handlingar.

Skrivet av Gen:
Skrivet av mapamapa:
Skrivet av Gen:
Skrivet av dTexN:

Bra tajming, nu när jag jobbar och faktiskt har råd att köpa spel.
Till skillnad när man gick högstadiet och gymnasiet. Då var det bara multiplayer spel man köpte, resten pirat

Fast när folk går i gymnasiet osv kan de väl kort och gott fråga sina föräldrar om de vill ha ett spel? Tycker mentaliteten att "jag har inte råd, därför är det okej att jag piratar" är konstig.

Fast allas föräldrar har inte råd att köpa spel till sina barn. Om jag hade frågat efter ett spel bara sådär som inte var julklapp eller födelsedagspresent hade mina föräldrar trott att jag blivit knäpp.
Om man faktiskt inte har råd med ett spel så är det ingen som förlorar pengar på att man laddar ner det.

Så om någon förälder inte har råd att köpa den märkeströjan sonen vill ha kommer han gå och sno den och allt är okej, om vi ponerar att det inte fanns larmbågar samt att chansen att åka fast var minimal (som den är för att pirata)?

Jag förstår vad du menar men personen använder fortfarande något den inte har rätt till från första början och är ett intäktsbortfall för utvecklaren hur man än vrider och vänder på det. Eller så tänker du att eftersom 100 personer köper spelet och 100 personer piratar så är det okej för utvecklaren fick ändå pengarna från 100 pers? Visst, men de hade ju helst velat ha pengar från 200 pers för att eventuellt kunna göra en nästa del, utveckla DLCs eller annat.

Att stjäla saker (fysiska saker då vi talar om stöld) är inte samma sak som att piratkopiera mjukvara. Som sagt redan innan är stöld och upphovsrättsbrott inte samma sak. Varken juridiskt eller praktiskt. Om du stjäl ett paket mjölk på ICA så har de förlorat ett paket mjölk, de blir av med paketet, det existerar inte längre i deras butik. Om du laddar ner ett spel så finns alla exemplar fortfarande kvar i butikerna, och det finns fortfarande på steams servrar, och det finns på alla andra platser där det fanns innan du laddade ner det. Din kopiering påverkar inte övriga exemplar på något vis alls. Inte över huvud taget.

Av precis den här anledningen kan man inte heller tala om inkomstbortfall när du piratar mjukvara. Helt enkelt för att är helt omöjligt att avgöra om du hade köpt mjukvaran istället för att vara utan, om den inte fanns att ladda ner. Ta Tomb Raider rebooten t.ex. Jag har aldrig spelat TR i hela mitt liv innan, det har aldrig varit intressant, och det fanns inte på kartan att det var intressant nog att lägga 400 spänn på den här gången heller. Så om det inte fanns att ladda ner så hade jag aldrig spelat det, jag hade varit utan, precis som med alla tidigare TR-spel. Hur är det ett inkomstbortfall att jag laddar ner det och tar del av det? Inte alls. Inte på något vis kan det räknas som inkomstbortfall, eller stöld för den delen.

Problemet med hela den här debatten är att det finns ingen lösning. Problemet existerar för att det finns en bugg i det monetära systemet, alltså att vi handlar med pengar. Buggen består i att systemet är uppbyggt för en helt analog värld, där varje sak bara kan existera på en plats samtidigt. Där får varje sak ett naturligt värde, för att det inte finns oändligt många av det. Matematiskt kan man säga att pris=värde/antal. Ju fler det finns av något, desto lägre pris oavsett ursprungligt värde. Men vad händer när antalet går mot oändligheten? Pris går mot noll med en väldig fart.

Och till alla er som kör med argumentet "har man inte råd får man vara utan": Hur hjälper det någon? Vem tjänar på det? Försäljaren? Nej, han kommer aldrig sälja till snubben som inte har råd. Att ta del av kultur är viktigt och nyttigt, inte bara för individen, men för samhället i stort. Kultur har en förmåga att ena folk som ingen annan anledning kan klå. Och ett enat samhälle är ett välmående samhälle. Så om man inte har råd att köpa kultur, så är det ändå bättre att man tar del av den utan att betala för sig, än att man är utan, sålänge det naturligtvis inte sker på någon annan kulturdeltagares bekostnad (ie stjäla saker på muséet eller andra platser)

Medlem
Skrivet av Petah:

Spel jag laddar ner har jag aldrig haft planer på att köpa ändå så inget som direkt påverkar mig, även om det skulle vara synd.

T.ex. 600kr för ett singleplayer spel som man klarar av på 1-2 dagar. Nej tack.

Multiplayer spel är en annan historia!

Du kanske har råd med Candy Crush iofs? Det kan du spela - för evigt.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Inaktiv
Skrivet av Gen:
Skrivet av dTexN:
Skrivet av Gen:
Skrivet av dTexN:

Bra tajming, nu när jag jobbar och faktiskt har råd att köpa spel.
Till skillnad när man gick högstadiet och gymnasiet. Då var det bara multiplayer spel man köpte, resten pirat

Fast när folk går i gymnasiet osv kan de väl kort och gott fråga sina föräldrar om de vill ha ett spel? Tycker mentaliteten att "jag har inte råd, därför är det okej att jag piratar" är konstig.

Det var det jag gjorde Nu var det ju mest multiplayerspel jag körde som krävde legit nyckel, men alla dessa singelplayer som man inte var så jätte intresserad av gick ju igenom pirat.

t.ex. witcher 2, blew my mind. Taggade sönder och förbokade 3an direkt även fast jag kunde tanka hem det, tacka pirat Jag köpte tom det 2 tidigare fast jag aldrig kommer spela dem, bara för att jag älskar cdp

Hehe menade folk i allmänhet Sen har jag också hört det argumentet innan "att pirata gjorde att jag köpte spelet", dock står principen fortfarande fast om att det är stöld från första början.

Skrivet av mapamapa:
Skrivet av Gen:
Skrivet av dTexN:

Bra tajming, nu när jag jobbar och faktiskt har råd att köpa spel.
Till skillnad när man gick högstadiet och gymnasiet. Då var det bara multiplayer spel man köpte, resten pirat

Fast när folk går i gymnasiet osv kan de väl kort och gott fråga sina föräldrar om de vill ha ett spel? Tycker mentaliteten att "jag har inte råd, därför är det okej att jag piratar" är konstig.

Fast allas föräldrar har inte råd att köpa spel till sina barn. Om jag hade frågat efter ett spel bara sådär som inte var julklapp eller födelsedagspresent hade mina föräldrar trott att jag blivit knäpp.
Om man faktiskt inte har råd med ett spel så är det ingen som förlorar pengar på att man laddar ner det.

Så om någon förälder inte har råd att köpa den märkeströjan sonen vill ha kommer han gå och sno den och allt är okej, om vi ponerar att det inte fanns larmbågar samt att chansen att åka fast var minimal (som den är för att pirata)?

Jag förstår vad du menar men personen använder fortfarande något den inte har rätt till från första början och är ett intäktsbortfall för utvecklaren hur man än vrider och vänder på det. Eller så tänker du att eftersom 100 personer köper spelet och 100 personer piratar så är det okej för utvecklaren fick ändå pengarna från 100 pers? Visst, men de hade ju helst velat ha pengar från 200 pers för att eventuellt kunna göra en nästa del, utveckla DLCs eller annat.

Fast det blir ju inte ett intäktsbortfall om personen som piratar spelet inte hade tänkt köpa det även om möjligheten att pirata spelet inte fanns.

Tycker det är skillnad med en tröja som är en fysisk produkt och som försvinner om man stjäl den.
Att pirata är bara att kopiera någonting.

Sen om en unge skulle sno en märkeströja för att föräldrarna inte har råd vilket lär hända ganska ofta så tycker jag inte det är så farligt.
Affären förlorar knappast särskilt mycket på det och ungen kanske slipper bli retad för sin ÖB-tröja.
Om man inte har möjlighet att skaffa saker man behöver på laglig väg vilket ett barn inte har så tycker jag inte det är moraliskt förkastligt att skaffa sakerna på olagliga vägar.

Medlem
Skrivet av Petah:

T.ex. 600kr för ett singleplayer spel som man klarar av på 1-2 dagar. Nej tack.

Beror på hur många timmar (per dag) du sitter. 600 kr är i runda slängar 5 biobesök om man skall räkna med biljett, parkering, resa, popcorn, dricka osv och ger ca 9 h. På två dagar hinner du mer spelande.

Datorspel är en relativt billig hobby ur den synvinkeln. Bara att spelare har blivit så bortskämda med content och långa spel så att dom förlorat greppet på kr per timme underhållning.

Skrivet av jooster:

Blir så trött på detta. Piratkopiering är inte stöld. Det har aldrig varit stöld, och det kommer aldrig vara stöld. Det är upphovsrättsbrott. Lär dig skilja på detta. Två helt olika juridiska benämningar, och två helt olika handlingar.

Allvarligt? Denna diskussionen igen? Spelar det någon roll vad den juridiska benämningen är? Det är oavsett vad det kallas 1) brottsligt 2) den som skapat produkten får inte pengar för det som han/hon gjort och det är väl inte så mycket mer än så att tillägga?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Alla är så enkelspåriga och ser positivt på det här..
Man kan resonera på många sätt om bra och dåligt med det här..
Folk klagar på att dagens spel är dåligt optimerade, ospelbara och världen går under p.g.a. Förbokningar som ger utvecklarna pengar vilket leder till att de inte behöver lägga mer krut på optimeringar med mera...

Med det här beskedet så lär "alla" lägga pengar på spelen vilket ger utvecklarna mer pengar ännu snabbare, vilket kan leda till ännu sämre spel med dåligt UI, gameplay, story m.m...

De behöver inte bry sig för nu får de större kassa fortare än någonsin...

Men jag tänker bara lite out of the box


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem

För 3DM är ju jättebra på att cracka spel..... SKiDROW eller RELOADED kommer nog släppa en crack inom sinom tid. Verkar också som att jailbreak till ps4 snart är en möjlighet.

Medlem
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Godofcheese:
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Godofcheese:

Det är roligt att folk tror att detta är en bra sak.
Låt utvecklare som EA bajsa på konsumenterna med cancerous dlc modeller.

Köp inte spel som EA gör? Köp indiespel i stället då...

Vadå, är det bara EA som släpper AAA spel? finns det inget mellan EA och Indiespel?, fascinerande mindset bruh

Det kan mycket väl vara så att det finns fler utvecklare som släpper AAA spel och troligen också utvecklare mellan EA och indiespel.

Men det spelar ju ingen roll, utan vad jag menade var att om du har nu har problem med det där med DLC och sådant, så köp inte dom spelen bara, alls?

Vad dom gör är skadligt, men du kommer inte förstå det även om vi försöker förklara varför ^^


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Jag tycker det mest är intressant hur spelutgivare förklarar dåliga försäljningssiffror i framtiden. De kan inte skylla på någon form av piratkopiering, kommer de då acceptera att om man gör en undermålig produkt kommer konsumenterna välja konkurrentens alternativ.
Jag tycker man ska betala för media, men tycker många utvecklare/utgivare skyller allt för mycket på piratkopiering när det går dåligt.
Undrar också om det kommer påverka mycket hur spel kommer säljas, i negativ eller positiv riktning. Kanske mynnar ut i en ny spel bubbla som i början på 80-talet.

KoP
Medlem

Oj oj. Väldigt synt om dessa pöjkar. Verkligen.

Medlem
Skrivet av ANZIKTE:

Inte nog med att utvecklare så lägga pengar och resurser på att ta fram säkerhetssystem mot folk som är så snåla att dom inte kan köpa spelet. Samtidigt drabbas då dom som köper spelet med DRM som då tex kräver uppkoppling.

Jag längtar till den tiden då Piratade spel är helt borta. Då får utvecklarna åtminstone alla intäkter de ska ha och så kanske man kan börja fokusera mer på att göra bra spel än att "kriga" med snåljåpar.

"Då får utvecklarna åtminstone alla intäkter de ska ha"
Hahahaha! Yeah, right.

Medlem

GOG.com!

KÖP spelen och dela med er.

Medlem

Mig veterligt är det bara 3DM som försöker cracka denuvo, och enda sättet just nu är genom emulering vilket gör att grupperna inom scenen inte bryr sig om att cracka Denuvo spel.

Pirater är döende, PC är döende, det och det är döende..
Samma panik som repeteras med jämna mellanrum..

OM nu pirater skulle vara döende så ska det bli intressant och se vad dessa stora företag ska skylla på då när deras kassa o-optimerade spel säljer som skit.

Förövrigt skulle jag gissa på att piratandet har gått ner nu när man kan köpa spel för normala priser och inte 6-700:- på sidor som g2a.

Medlem
Skrivet av mapamapa:
Skrivet av Gen:
Skrivet av dTexN:
Skrivet av Gen:
Skrivet av dTexN:

Bra tajming, nu när jag jobbar och faktiskt har råd att köpa spel.
Till skillnad när man gick högstadiet och gymnasiet. Då var det bara multiplayer spel man köpte, resten pirat

Fast när folk går i gymnasiet osv kan de väl kort och gott fråga sina föräldrar om de vill ha ett spel? Tycker mentaliteten att "jag har inte råd, därför är det okej att jag piratar" är konstig.

Det var det jag gjorde Nu var det ju mest multiplayerspel jag körde som krävde legit nyckel, men alla dessa singelplayer som man inte var så jätte intresserad av gick ju igenom pirat.

t.ex. witcher 2, blew my mind. Taggade sönder och förbokade 3an direkt även fast jag kunde tanka hem det, tacka pirat Jag köpte tom det 2 tidigare fast jag aldrig kommer spela dem, bara för att jag älskar cdp

Hehe menade folk i allmänhet Sen har jag också hört det argumentet innan "att pirata gjorde att jag köpte spelet", dock står principen fortfarande fast om att det är stöld från första början.

Skrivet av mapamapa:
Skrivet av Gen:
Skrivet av dTexN:

Bra tajming, nu när jag jobbar och faktiskt har råd att köpa spel.
Till skillnad när man gick högstadiet och gymnasiet. Då var det bara multiplayer spel man köpte, resten pirat

Fast när folk går i gymnasiet osv kan de väl kort och gott fråga sina föräldrar om de vill ha ett spel? Tycker mentaliteten att "jag har inte råd, därför är det okej att jag piratar" är konstig.

Fast allas föräldrar har inte råd att köpa spel till sina barn. Om jag hade frågat efter ett spel bara sådär som inte var julklapp eller födelsedagspresent hade mina föräldrar trott att jag blivit knäpp.
Om man faktiskt inte har råd med ett spel så är det ingen som förlorar pengar på att man laddar ner det.

Så om någon förälder inte har råd att köpa den märkeströjan sonen vill ha kommer han gå och sno den och allt är okej, om vi ponerar att det inte fanns larmbågar samt att chansen att åka fast var minimal (som den är för att pirata)?

Jag förstår vad du menar men personen använder fortfarande något den inte har rätt till från första början och är ett intäktsbortfall för utvecklaren hur man än vrider och vänder på det. Eller så tänker du att eftersom 100 personer köper spelet och 100 personer piratar så är det okej för utvecklaren fick ändå pengarna från 100 pers? Visst, men de hade ju helst velat ha pengar från 200 pers för att eventuellt kunna göra en nästa del, utveckla DLCs eller annat.

Fast det blir ju inte ett intäktsbortfall om personen som piratar spelet inte hade tänkt köpa det även om möjligheten att pirata spelet inte fanns.

Tycker det är skillnad med en tröja som är en fysisk produkt och som försvinner om man stjäl den.
Att pirata är bara att kopiera någonting.

Sen om en unge skulle sno en märkeströja för att föräldrarna inte har råd vilket lär hända ganska ofta så tycker jag inte det är så farligt.
Affären förlorar knappast särskilt mycket på det och ungen kanske slipper bli retad för sin ÖB-tröja.
Om man inte har möjlighet att skaffa saker man behöver på laglig väg vilket ett barn inte har så tycker jag inte det är moraliskt förkastligt att skaffa sakerna på olagliga vägar.

Du menar att det är helt okej att folk kommer till ditt hus och stjäl saker av dig för att de inte har råd? Du förlorar knappast mycket på det.

Såklart kommer ju affären att tappa på det om alla som inte har råd går dit och stjäl något.


signatur

1700X | NH-D15 | GTX 1070 Ti Strix | 16GB DDR4 | 500GB SSD | 2TB HDD

Owe
Medlem

Määä..
Kan kan man då kräva tillbaka sina slantar från copyswede?

Medlem
Skrivet av whoo:

Men det där är rätt skevt resonerat. Du hade inga planer på att köpa men ville ändå spela det?
Och ja, 1-2 dagar, nej tack? Vad har du för krav på kostnad?
Ett pc-spel kostar ju sällan mer än 400-500:-.
Säg att man får ut nånstans mellan 5-30h speltid -> worst case är då 5 timmar för 500:- = 100 kronor i timmen.

Spel är i min mening nått av det mest bang-for-the-buck man kan få!

90% av de spelen jag har laddat ner har jag enbart spela igenom en gång, sen togs det bort.

Jag menade att jag är villig att spendera pengar ifall jag kan spela det länge. Singleplayer kan man oftast bara köra 1 gång sen så spelar man aldrig det igen, slöseri med pengar enlgit mig, såvida det inte är ett singleplayer spel som man kan spela om och om igen utan att tycka det blir allt för tråkigt.

AAA spel kostar verkligen inte 400kr.
Standarden är 59.99 euro = cirka 550kr

Skrivet av Hipshot:

Du kanske har råd med Candy Crush iofs? Det kan du spela - för evigt.

Nej tack, Candy Crush är en av de vidrigaste spelen som finns på marknaden (inkluderat utvecklarna).
Jag har förövrigt råd att köpa spel, inte det som är problemet.

Skrivet av conthox:

Beror på hur många timmar (per dag) du sitter. 600 kr är i runda slängar 5 biobesök om man skall räkna med biljett, parkering, resa, popcorn, dricka osv och ger ca 9 h. På två dagar hinner du mer spelande.

Datorspel är en relativt billig hobby ur den synvinkeln. Bara att spelare har blivit så bortskämda med content och långa spel så att dom förlorat greppet på kr per timme underhållning.

Jag köper spel jag kan spela från början flera gånger eller har en rolig multiplayer.

Även blivit trött på att köpa spel som sedan har visats vara skit dåligt/tråkigt/buggigt/etc.
Samt ren lögn från utvecklare, Watch Dogs ett exempel där (ett köp som ångrades rejält, dock fick man sig en läxa).
Kan även erkänna att det händer, väldigt sällan vill jag påpeka, att jag köper ett spel som jag har laddat ner innan.

Två snabba exempel är Cities Skylines samt Banished. (som jag har laddat ner och sedant köpt för att jag tyckte utvecklarna förtjänade det).

Sen att oftast de spel man laddar ner istället för att köpa oftast fungerar BÄTTRE än om man köper det pga DRM skydd eller annat idiotiskt.

Skrivet av fonsor:

Ubisoft sa väl här om året att typ 90% av alla spel var piratade, om alla dom köper istället: så mycket billigare alla spelen kommer bli! Elleeeeeeer

Du menar som det sades (det kommer bli billigare!), när man skiftade från att endast sälja spel på skiva till att sälja enbart cdnyckeln (Steam, Origin, osv).

Hahaha, som om det hände.

Medlem
Skrivet av fonsor:

Ubisoft sa väl här om året att typ 90% av alla spel var piratade, om alla dom köper istället: så mycket billigare alla spelen kommer bli! Elleeeeeeer

Ordningsfråga: Sedan när var ubisoft att betrakta som en säker källa?


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Inaktiv
Skrivet av ArcticFire:
Skrivet av mapamapa:
Skrivet av Gen:
Skrivet av dTexN:
Skrivet av Gen:
Skrivet av dTexN:

Bra tajming, nu när jag jobbar och faktiskt har råd att köpa spel.
Till skillnad när man gick högstadiet och gymnasiet. Då var det bara multiplayer spel man köpte, resten pirat

Fast när folk går i gymnasiet osv kan de väl kort och gott fråga sina föräldrar om de vill ha ett spel? Tycker mentaliteten att "jag har inte råd, därför är det okej att jag piratar" är konstig.

Det var det jag gjorde Nu var det ju mest multiplayerspel jag körde som krävde legit nyckel, men alla dessa singelplayer som man inte var så jätte intresserad av gick ju igenom pirat.

t.ex. witcher 2, blew my mind. Taggade sönder och förbokade 3an direkt även fast jag kunde tanka hem det, tacka pirat Jag köpte tom det 2 tidigare fast jag aldrig kommer spela dem, bara för att jag älskar cdp

Hehe menade folk i allmänhet Sen har jag också hört det argumentet innan "att pirata gjorde att jag köpte spelet", dock står principen fortfarande fast om att det är stöld från första början.

Skrivet av mapamapa:
Skrivet av Gen:
Skrivet av dTexN:

Bra tajming, nu när jag jobbar och faktiskt har råd att köpa spel.
Till skillnad när man gick högstadiet och gymnasiet. Då var det bara multiplayer spel man köpte, resten pirat

Fast när folk går i gymnasiet osv kan de väl kort och gott fråga sina föräldrar om de vill ha ett spel? Tycker mentaliteten att "jag har inte råd, därför är det okej att jag piratar" är konstig.

Fast allas föräldrar har inte råd att köpa spel till sina barn. Om jag hade frågat efter ett spel bara sådär som inte var julklapp eller födelsedagspresent hade mina föräldrar trott att jag blivit knäpp.
Om man faktiskt inte har råd med ett spel så är det ingen som förlorar pengar på att man laddar ner det.

Så om någon förälder inte har råd att köpa den märkeströjan sonen vill ha kommer han gå och sno den och allt är okej, om vi ponerar att det inte fanns larmbågar samt att chansen att åka fast var minimal (som den är för att pirata)?

Jag förstår vad du menar men personen använder fortfarande något den inte har rätt till från första början och är ett intäktsbortfall för utvecklaren hur man än vrider och vänder på det. Eller så tänker du att eftersom 100 personer köper spelet och 100 personer piratar så är det okej för utvecklaren fick ändå pengarna från 100 pers? Visst, men de hade ju helst velat ha pengar från 200 pers för att eventuellt kunna göra en nästa del, utveckla DLCs eller annat.

Fast det blir ju inte ett intäktsbortfall om personen som piratar spelet inte hade tänkt köpa det även om möjligheten att pirata spelet inte fanns.

Tycker det är skillnad med en tröja som är en fysisk produkt och som försvinner om man stjäl den.
Att pirata är bara att kopiera någonting.

Sen om en unge skulle sno en märkeströja för att föräldrarna inte har råd vilket lär hända ganska ofta så tycker jag inte det är så farligt.
Affären förlorar knappast särskilt mycket på det och ungen kanske slipper bli retad för sin ÖB-tröja.
Om man inte har möjlighet att skaffa saker man behöver på laglig väg vilket ett barn inte har så tycker jag inte det är moraliskt förkastligt att skaffa sakerna på olagliga vägar.

Du menar att det är helt okej att folk kommer till ditt hus och stjäl saker av dig för att de inte har råd? Du förlorar knappast mycket på det.

Såklart kommer ju affären att tappa på det om alla som inte har råd går dit och stjäl något.

Nej jag tycker inte det är okej.
Det är mycket värre moraliskt sett att stjäla från en privatperson än från stora företag som H&M eller Åhlens. En privatperson som jag själv förlorar bra mycket mer i livskvalité om någon kommer till mitt hus och stjäl saker än någon gör om en tröja blir snodd i en affär.
Jo om alla som inte har råd stjäl så kommer ju företaget tappa, men alla gör inte det så det kommer inte att hända. Dessutom gör det enligt mig inte så mycket om stora företag förlorar lite pengar.

Om jag som utomstående betraktare måste välja mellan att H&M blir av med en tröja eller att Pelle blir retad i skolan så väljer jag nog att tröjan försvinner från H&M.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av CarniFlex:

Jag saknar iaf demos på nya spel, något som låter mig testa om det är värt mina hårt förvärvade riksdaler.

Det är precis därför som det inte görs några demos. Om folk får testa först så säljer man mindre spel. Din upfattning om produkten skall skapas genom fläskiga trailers och artiklar från köpta journalister

Så köpa det och sedan lämna tillbaka det via steam om det inte var ett ok spel är inte ett demo?
Men jag gissar att det är inte ett demo ni vill, ni vill ha hela spelet gratis och det får ni via steam.

Medlem
Skrivet av CarniFlex:

Jag saknar iaf demos på nya spel, något som låter mig testa om det är värt mina hårt förvärvade riksdaler.

Kallas ju beta nu för tiden

Medlem
Skrivet av Bawzan:
Skrivet av CarniFlex:

Jag saknar iaf demos på nya spel, något som låter mig testa om det är värt mina hårt förvärvade riksdaler.

Kallas ju beta nu för tiden

Som man betalar för.

Medlem

Tror de är många som hycklar här som t.o.m. kör windows 10 för det är gratis. Tillhör den tydligen få skaran som kör piratspel och som tur är sparar pengar på dessa skitspel som görs idag.
Nej ut med vettiga speldemos och beta-versioner så man får möjligheten å välja om man tycker spelet är värt pengar!

Medlem

Självklart så blir det osäkert i början. Men sen om nästan ingen kan pirata spel i alla läger små som stora så kommer fler och bättre spel att tillverkas. Tänk dej ifall Vr spel kan piratas enkelt då blir effekten att folk köper Vr men piratar spelen=spelen slutas att göras till Vr=ingen köper Vr. Nu med större säkerhet så kan dom också ta större risker= vin för mej iaf.

Medlem

Köper mina spel, men det är inte värt den kostnad som åsamkas oss betalande kunder med konstant uppkopplingskrav. Tänk er att folk fortfarande sitter och spelar SMB1 för att ta ett exempel. Är det någon som verkligen tror att man kommer kunna spela Just cause 3 när samma mängd år passerat? Det är mitt överlägset största problem med den här lösningen, att man bara hyr spelet.

Skriv svar