CD Projekt om försämringen The Witcher 3-grafiken: "Det känns inte bra"

Medlem

köper inte att det är tack vare konsoller som vi har witcher 3, pc marknaden idag är enorm, kolla bara på steam och all statistik ? tycker dom är fega som inte vågar erkänna bara, ha fan balls att göra det istället för att ge luddiga svar.

Medlem

så varför är det äns någon ide att visa upp sitt spel på E3 om det inte är det spelet man ska sälja, klart man får kritik precis som watch dogs o samt många andra spel som visas på E3.

Hypar man upp sit spel ska man kunna leverara det också handlar inte om hat eller gnäll.

Medlem

Men SNÄLLA... På många av er låter det som att grafiken i The Witcher 3 är skit. Jag äger själv spelet till PC och det är hur jävla fint som helst. Nu får ni fan ta å ge er. Dom allra flesta av er skulle inte ens ha tillräckligt med kraft för att maxa grafiken.

Fan för dom här i-landsproblemen

Medlem

Jag har kul i spelet ändå, det är inget fult spel tycker jag. Men tycker att dem kunde ha sagt att dem har nedgraderat grafiken istället för att ljuga och säga att dem inte har rört den.

I den tiden vi lever i nu och framöver så kommer tillit och ärlighet sälja mer än falsk marknadsföring tror jag.


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Medlem

Både på steam och gog visas spelet fortfarande upp med grafiken från 2013 trailern.

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av chrisragnar:
Skrivet av kebbe:

Ett par dagar efter att förbokningarna hämtats, day-1-köpen gjorts och utvecklarna fått sina pengar så går man alltså ut med att man visst höll på med falsk marknadsföring. Veckan innan lät det "Nej, köp det och se själva".

Det är lätt att bygga upp goodwill, ännu lättare att förbruka det. I mina ögon är CD Projekt precis lika falska som Ubisoft.

Kan nästan garantera dig att CD inte fick prata om något dagarna innan release pga deras kontrakt med Sony och MS. Det är synd att de var tvungen att skriva ett sånt kontrakt, men det är nog sant att det var omöjligt att göra spelet utan.

Samtidigt lär det inte ha funnits någon press på dem att gå ut och dementera ryktena och uppmana folk att köpa spelet för att "se själva". Hade ärligt talat hellre sett att spelet inte blev av alls.

Känns som du överdriver lite, jag har bara haft tid att testa det i knappt en timme tror jag. Men det verkar ju inte vara ett misslyckat spel. Det är snyggt och det lilla jag testade verkar väl gjort och underhållande.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

köper inte att det är tack vare konsoller som vi har witcher 3, pc marknaden idag är enorm, kolla bara på steam och all statistik ? tycker dom är fega som inte vågar erkänna bara, ha fan balls att göra det istället för att ge luddiga svar.

Kontrakten med konsolerna är väl det som gör att dom har råd med löner etc fram till att spelet är klart gissar jag. Finns väl ingen som investerar i ett spel som inte planerar att håva in så mycket cash som det bara kan.

Medlem

Jag spelade spelet och fattade inte något av grafikkonspirationen.. Spelet såg jättebra ut förutom gräsplättar i 2D...
Sen efter ett antal timmar är jag lite längre fram i spelet och stoppar vid varenda vägg och sprite för att granska den. Jag kollar grafikinställningar eftersom jag tror de sänkts av misstag. Jag stänger av spelet och startar igen... Samma resultat. Antingen var jag blind i början av spelet eller så har de i vissa områden verkligen tråkiga texturer / effekter. Sorgligt att tas ur spelet på detta sätt.
Jag bryr mig egentligen mest om känslan i spelet - inte endast om grafik - men när spelet förändras så pass och man tror man spelar ett spel med sämre grafik än i vanilla-versionen av Skyrim så blir man förundrad. Storyn vid just det partiet tog ett dyk i kvalité också :/ (Liten spoiler!! Jag var i och runt ... Velen i spelet)


signatur

"I had a dream with terrible chromatic aberration."
- John Carmack

Medlem
Skrivet av twilek:
Skrivet av chrisragnar:

Min tolkning av det är bara hur trasig spel-spelindustrin är. Det var nog det mest deprimerande svaret jag kunde tänka mig. Vi kommer troligtvis aldrig bli av med de penga-jagande kostymnissarna.

Trasig? Vilken bransch menar du INTE funkar på det här viset? Om branschen enbart skulle bestå av personer som jobbade utan några som helst krav på att tjäna några pengar så skulle det inte existera någon bransch överhuvudtaget, och än mindre skulle vi ha några AAA-spel.

Anledningen till att företagen satsar på konsoler är för att man säljer så mycket mer till dessa än till PC i nästan alla fall. Och anledningen till det är inte för att företagen är onda, det är för att konsumenterna vill ha det på det viset, det är grundkurs 1A i marknadsekonomi. Jag har själv både en fet PC, en PS4, en X1 etc och jag väljer själv konsol i 9 fall av 10, så jag är inte förvånad. PC-spelen säljer ofta inte alls lika bra, istället för att helt strunta i att släppa spel till PC så väljer TROTS detta ändå många företag att fortfarande släppa spel till PC och försöker lösa detta genom att ha betydligt lägre priser till PC, men TROTS de lägre priserna så väljer ändå större delen av konsumenterna konsol, och TROTS detta är fortfarande PC-spelarna lika gnälliga och otacksamma och istället för att köpa spelen när de väl släpps är det många som väljer att pirata, när de snarare borde vara glada att det överhuvudtaget släpps några spel till PC fortfarande. Det är inte branschen som är trasig, det är en liten klick av konsumenterna som har en trasig attityd.

Det jag menar är trasigt är att sony och MS betalar för produktionen och ställer sedan krav som skadar konsumenten i syfte att själv dra in cash. Jag förstår att man måste tjäna pengar för att gå runt, det är självklart. Men det jag tycker det kommer mycket ont från modellen att de som investerar i produktionen av spel inte bryr sig om spel, eller industrin utan bara vinsten. Det är hela anledningen till för mycket pengar går till att övertala eller "lura" konsumenten med PR och för lite pengar går till produktionen. Vem vet, kanske om man inte körde såna hårda PR kampanjer kanske man skulle gå mer vinst med ett PC exklusivt.

Att det inte finns en marknad för PC spel kan jag väl bara kontra med att star citizen snart är uppe i 100 miljoner dollar.

Min bild av det hela är att konsolerna säljer bra för det är bekvämt, och den generella massan människor har dålig smak/låga krav på sin underhållning, och bor på platser där high end PC spelande inte är praktiskt eller tillgängligt. Annars skulle man kunna säga att mobilspel är överlägsen både konsolerna och PC.

Din bild av PC-spelare känns väldigt sne och åldrad btw.

ELF
Medlem
Skrivet av FZ_Elite:

Men SNÄLLA... På många av er låter det som att grafiken i The Witcher 3 är skit. Jag äger själv spelet till PC och det är hur jävla fint som helst. Nu får ni fan ta å ge er. Dom allra flesta av er skulle inte ens ha tillräckligt med kraft för att maxa grafiken.

Fan för dom här i-landsproblemen

Det enda jag klagar på är att växterna ser väldigt mediokra ut.
Har allt på ultra men kommer nog få sänka något när jag kommer in i staden. Så förstår att jag inte skulle kunna ha snyggare växter med min dator. Men det ser fortfarande mediokert ut för att vara på ultra.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

De är vi som kräver supermega grafik, vilket leder till att de måste satsa enorma pengar på att utveckla spel med just sån grafik, vilket leder till att det blir för dyrt att utveckla till bara en typ av spelmaskin.

Att jag skriver att vi kräver det är eftersom när ett nytt spel kommer ut så är det oftast grafiken som är samtalsämnet, och imponeras folk inte så är det ett flertal som inte köper spelet, laddar ner det eller aktivt väntar till det är på rea för 2kr..

Som allt så kräver konsumenten idag att man ska få en topprodukt samtidigt som den ska kosta så lite som möjligt. Och då måste tillverkaren kompensera.

Medlem

Såååå watch dog all over again?

Märkligt hur långt vissa går för att försvara en downgrade.

Jaja, hoppas ni som spelar har kul ändå.

Medlem

Det var inte BARA tekniskt dock, 2013 demots detaljnivå var mer än va deras personal mäktade fylla en HEL VÄRLD med. Så matrialet som påstås vara borttaget skapades aldrig.

Citat:

We just did not have the manpower, budget or the console power to produce the vision we intended before the consoles were released to create a more visually stunning game of higher fidelity like 2013 assets. The PCs themselves had more than enough power to achieve this vision, almost certainly. But working on the game across 3 platforms did not make it feasible to keep features included that could potentially break the game as we kept building around it. All the 2013 trailers were actually in-game footage (not prerendered or vertical slices) but essentially just not an entirely finished world running on a high-end PC at the time.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

k3m
Medlem
Skrivet av kebbe:

Ett par dagar efter att förbokningarna hämtats, day-1-köpen gjorts och utvecklarna fått sina pengar så går man alltså ut med att man visst höll på med falsk marknadsföring. Veckan innan lät det "Nej, köp det och se själva".

Det är lätt att bygga upp goodwill, ännu lättare att förbruka det. I mina ögon är CD Projekt precis lika falska som Ubisoft.

CDPR gjorde fel, inget snack om den saken. Ändå så gjorde de det bästa av situationen. Att de är lika urusla som Ubisoft är bara skrattretande. Sedan så visade CDPR upp massvis med autentisk konsol spelmekanik flera dagar före släpp. Så som sagt, de gjorde det bästa av situationen och var schyssta mot oss efter rådande förutsättningar.

Medlem

Härligt att next-gen (hah) konsolerna ska driva utvecklingen. Hade det varit så annars med bodde vi fortfarande i grottor. Vilket skämt.

k3m
Medlem
Skrivet av Gamer-Tompa:

Såååå watch dog all over again?

Märkligt hur långt vissa går för att försvara en downgrade..

Sluta överdriva. CDPR gjorde fel. Men som sagt, jag är inte säker på att det var avsiktligt. Att de sen var passiva med infon var och fortfarande är beror nog på rädsla för missförstånd hos spelarna. Vilket är förståeligt. Jag menar se bara på dig. Spelet är snyggt jävligt snyggt, och snyggare får vi det på PC snart Så var realistiska för guds skull.

Testpilot
Skrivet av Kane:
Skrivet av Harakiri:

Medans ni gnäller o härjar så spelar jag o njuter av det underbara spelet!

Vad säger att andra inte gör det också men fortfarande är besvikna och lite upprörda över falsk marknadsföring.

Om du beställer en ny fin bil men får en som gått några tusen mil, klagar du inte då heller?

Hela diskussionen har spårat ur tycker jag , som gamersgate.
Folk nitpickar och letar fel bara för sakens skull trots öppenhet och gameplay vids långt innan släppet.

http://kotaku.com/the-witcher-3-downgrade-controversy-sucks-1...

"There’s this feeling among gamers that we’re constantly being screwed over, lied to, taken advantage of, ripped off. I’m increasingly convinced that this mentality is largely a byproduct of what my colleagues and I have come to call Preorder Culture. Preorder Culture isn’t just defined by preorders—it’s defined by hype, by the way that AAA video game publishers promote their games months or even years in advance."

Medlem

Dom skulle ha kickstartat Witcher 3 och testat utveckla det till PC som prio. Men jag har som sagt inte startat upp det på min PC än och jag kommer nog dregla åt grafiken iallafall! Men det är ju storyn jag vill ha, men klart att om man lägger ut 20k för att man vill lira det på högsta grafik så vill man ju se ögongodis! Jag hade som sagt kunnat väntat 1-2 år till på en PC version om den var kickstartad eller liknande. Samtidigt är det bra att det kom till konsol också, men de kanske kunde komma till konsol efter det ultimata PC släppet

Medlem

Är ca 15 timmar in i spelet och det är ju helt fantastiskt.
Bästa rollspelet jag upplevt på länge, och definitivt ett av de bästa någonsin.

Fantastiskt vackert, underbara röstskådisar/dialoger, skön musik och en helhetskänsla/atmosfär som jag tror jag aldrig upplevt i ett spel tidigare.
Och massor med timmar att spela.

Att folk fortfarande orkar gnälla.

Och snälla jämför inte med Watch Dogs, det spelet var patetiskt helt igenom, inte bara grafikmässigt.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

buhuu, buhuu.. undvik spelet då om grafiken är så oehört viktig att man måste skriva spaltmeter om det.

Känns som vi är tillbaka i tiden när alla dessa jämras cd-rom spel började dyka upp med FMV sekvenser mest hela tiden och alla pratade sig varma om det grafiska medans spelen i sig många gånger var helt kassa.
Grafik är inte allt och även dessa "försämrade" bilder tycker jag ser klart godkänt ut.

Är spelet kul, undrar man ju av er som kört det i några timmar nu ? Har inte hunnit med att skaffa det än.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

faktiskt tagit mig i kragen och beställt en ny pc till vardagsrummet med GTX 980 bara för att lira W3..
plus att jag är trött på dåliga optimerade konsolversioner av multiplat spel.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Inaktiv

Skulle egentligen kunna driva spelet på en 386:a tanke på hur det ser ut, om de bara optimerade spelet bättre.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Medans ni gnäller o härjar så spelar jag o njuter av det underbara spelet!

Trevligt. Jag njuter av alla andra spel jag, troligtvis njuter jag mer än dig så jag vinner.. HA!

Medlem
Skrivet av john92:
Skrivet av Sanazin:

För alla som gnäller helvilt på varför PC inte had kunnat behålla grafiken från 2013 så rekommenderar jag er att läsa artikeln på engelska där det är betydligt mer utförligt förklarat.
Kan minnas att CDPR nämnde att oavsett om spelet hade utvecklats endast till PC eller ej så hade de inte kunnat bibehålla den grafiken från 2013-trailern med DX11.

Sedan är det VÄLDIGT lustigt att folk tycker att det pågick falsk marknadsföring enbart på grund av en trailer från 2013, trots att det finns tonvis med material (bild & video) från spelet i dess nuvarande grafiska utseende.

Frågan är då varför de släpper en trailer där det står "In-game footage" om de vet att de inte kan hålla den grafiska standarden.
För mig skulle det räcka att de gjorde som Dice/Ea gjorde nu med battlefront 3 trailern och skriva det är "In-engine". Vet inte hur stor skillnad det hade gjort för andra men för mig är det en stor skillnad på dessa två begrepp.

CDPR har svarat på din fråga. Läs den Engelska artikeln som sagt.
Tänk också på att du pratar om något som var aktuellt för 2 år sedan, sedan dess har det (nu upprepar jag mig själv) tonvis med ->ny<- material som visar dagsaktuell grafik.

Medlem

Jävlar va ni gnäller, har ni testat spelet än eller låter ni bli för att ni är för stolta? Det är skillnad på EA eller Ubisoft då dem lovar saker, inte håller dem men släpper ofärdiga spel, ta senaste sim city eller far cry. Extremt buggigt och kasst. Visst kanske CD har skalat ner grafiken och det hade kunnat se bra mycket bättre ut men PC gamers kommer väl ha moddare sedan ändå som ordnar det? Detta spelet ser riktigt bra ut, ger en underbar känsla när man spelar det med allt, dialoger och storyn är grym och spelet är bara helt magiskt. Helt klart bästa spelet jag lirat

Medlem
Skrivet av k3m:
Skrivet av kebbe:

Ett par dagar efter att förbokningarna hämtats, day-1-köpen gjorts och utvecklarna fått sina pengar så går man alltså ut med att man visst höll på med falsk marknadsföring. Veckan innan lät det "Nej, köp det och se själva".

Det är lätt att bygga upp goodwill, ännu lättare att förbruka det. I mina ögon är CD Projekt precis lika falska som Ubisoft.

CDPR gjorde fel, inget snack om den saken. Ändå så gjorde de det bästa av situationen. Att de är lika urusla som Ubisoft är bara skrattretande. Sedan så visade CDPR upp massvis med autentisk konsol spelmekanik flera dagar före släpp. Så som sagt, de gjorde det bästa av situationen och var schyssta mot oss efter rådande förutsättningar.

Ja, konsolgameplay vilket alla förväntade sig skulle se ut som The Witcher 1 och rulla i 24fps. Det var hela tiden underförstått att standarden från 2013-trailer vidhölls på PC i och med att de aldrig nämne någonting annat, senast någon vecka innan release sades det att nedgraderingarna var lösa rykten och att man skulle köpa spelet för att se själv.

k3m
Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av k3m:
Skrivet av kebbe:

Ett par dagar efter att förbokningarna hämtats, day-1-köpen gjorts och utvecklarna fått sina pengar så går man alltså ut med att man visst höll på med falsk marknadsföring. Veckan innan lät det "Nej, köp det och se själva".

Det är lätt att bygga upp goodwill, ännu lättare att förbruka det. I mina ögon är CD Projekt precis lika falska som Ubisoft.

CDPR gjorde fel, inget snack om den saken. Ändå så gjorde de det bästa av situationen. Att de är lika urusla som Ubisoft är bara skrattretande. Sedan så visade CDPR upp massvis med autentisk konsol spelmekanik flera dagar före släpp. Så som sagt, de gjorde det bästa av situationen och var schyssta mot oss efter rådande förutsättningar.

Ja, konsolgameplay vilket alla förväntade sig skulle se ut som The Witcher 1 och rulla i 24fps. Det var hela tiden underförstått att standarden från 2013-trailer vidhölls på PC i och med att de aldrig nämne någonting annat, senast någon vecka innan release sades det att nedgraderingarna var lösa rykten och att man skulle köpa spelet för att se själv.

Ja, men du överdriver. Vi pratar om små skillnader, och vissa saker har fått en grafisk uppgradering. Glöm inte det.

Inaktiv

Suttit o spelat det för fullt i 2 dagar nu (3 om man räknar in denna natt ^^) (känner mig lite sjuk så blev inget jobb idag errrr haha)

Ivf, Sitter med ett 780 3gb o en i5. 760 @ 3.6ghz o spelar med d mesta på HIGH förutom shadows som är på Medium o Harworks OFF. (Givetvis, dhu). Har fan till och med texturer o details på ultra o spelar stabilt i fps på 45-59.

Dock så hoppas jag dom optimerar det bättre för just nu är det fan skrattretande dåligt, rider över en öppen äng i ca 57+ fps, vrider kameran 3cm åt höger och allt börjar hacka o fps,en stört dyker ner till 40+ ... rly? Testade att rida genom en mindre stad i full galopp, landade på strax över 33fps. Aldrig under dock, men eftersom devsen som gjort detta inte fått fingrarna ur daimkrysset o optimerat detta överhuvud taget så kändes det som det va 20fps ist.

Medlem

Jag har då aldrig spelat ett Elder Scrolls-spel utan att leka ordentligt med ini-filerna och installerat moddar. Går att göra underverk om man bara får tillåtelse av utvecklarna.


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

k3m
Medlem
Skrivet av Azureye:

Jag har då aldrig spelat ett Elder Scrolls-spel utan att leka ordentligt med ini-filerna och installerat moddar. Går att göra underverk om man bara får tillåtelse av utvecklarna.

Vilket vi också får

Skriv svar