Helgdiskussion – Varför inga pc-recensioner av The Witcher 3?

Medlem
Skrivet av chrisragnar:
Skrivet av Ender:

Köpte Witcher 2 för något år sedan, men lessnade redan efter en halvtimme p.g.a hur surt det var att köra med mus. Bara att Geralt vänder sig om och springer mot skärmen när man vill backa lämnade ju en känsla av galla. Inställningarna var ju dessutom lika med noll.

Någon som känner till några användbara mods för att förbättra upplevelsen? Är redo att göra ett nytt försök nu innan trean, men jag vet inte om jag kommer ha tillräckligt med sinnesro för det.

Om du är mer van vid controller så kör med det. Annars vet jag inte.

Näe, bara van med mus/tgb, men behöver väl kanske lära om mig till Whitcher

Skrivet av Tokimba:

Att man vänder sig under combat har ju dock inget med kontrollmetoden att göra utan bara något som karaktären gör. Dock ska man aldrig backa utan istället rulla undan, likt Souls-spelen. Alternativt kan du blocka men det gör jag aldrig då det kostar från samma enhet man kastar magi med. Men The Witcher 2 är ett ganska svårt spel precis i början så det kan löna sig enormt att faktiskt använda alla fällor och bomber man plockar på sig under spelets gång, speciellt under vissa bossfighter.

Det finns en mod som ändrar striderna men jag gillade den inte. En annan mod som jag dock gillade var den som gjorde att alla items vägde noll. Det finns så otroligt mycket skit att plocka på sig att man blir fullpackad nästan på direkten.

Antar att jag får lära mig leva med att springa så då...känns bara fel när man vill lägga lite avstånd till motståndaren och istället vänder ryggen till. Svårt också när man är så van vid customization och keybindings till allt.

Medlem
Skrivet av JaXnahey:

Skulle inte förvåna mig om det blir som senaste Dragon Age då: Helt ospelbart med tangentbord och mus.
Gav upp på Dragon Age efter bara 1½h. Får invänta och se vad folk säger om Witcher 3 innan man vågar röra det antar jag.

Är det nåt som förbättrats efter release måntro? Jag köpte inte DA:I förrän långt efter release och jag tyckte att det funkade hur smidigt som helst med mus och tangentbord.

Inaktiv
Skrivet av trifix:

Det här med downgrade i grafiken tar jag med en nypa salt. Helt ärligt. Det är väl inte så märkligt att spelet utvecklas så som de vill att det ska se ut och sen får rätta sig efter existerande hårdvara? Spelet är ju helt klart optimerat för konsol och pc-versionen rättar sig efter det. Det skulle ju krävas en massa resurser för att få spelet att sticka ut ordentligt på PC. Jag tar mycket hellre ett spel som faktiskt går att köra i 60fps på PC än ett grafikmonster a la Crytek som kräver monsterdator för att ens starta typ.

Men samma sak gjordes inte på tex GTA V. Tänk om PC/One/PS4 fick samma värdelösa grafik som på 360/PS3? Witcher 3 är inget annat än en renodlad portning till PC.

Medlem
Skrivet av Blackwolfe:
Skrivet av JaXnahey:

Skulle inte förvåna mig om det blir som senaste Dragon Age då: Helt ospelbart med tangentbord och mus.
Gav upp på Dragon Age efter bara 1½h. Får invänta och se vad folk säger om Witcher 3 innan man vågar röra det antar jag.

Är det nåt som förbättrats efter release måntro? Jag köpte inte DA:I förrän långt efter release och jag tyckte att det funkade hur smidigt som helst med mus och tangentbord.

Jag spelade också igenom DA med mus&tangentbord på release. Inte den bästa kontrollen med så katastrof var det väll inte?

Till witcher så kommer jag nog köpa en Xbone kontroll, verkar vara smidigast så av de previews jag sett på PC! The witcher 2 var lite halvbökigt med m&t :/

Medlem
Skrivet av Ender:

Antar att jag får lära mig leva med att springa så då...känns bara fel när man vill lägga lite avstånd till motståndaren och istället vänder ryggen till. Svårt också när man är så van vid customization och keybindings till allt.

Äh, bara att rulla och sedan attackera direkt. Eller nåt. Överlag är spelkänslan i Witcher-spelen lite skum. Ettan var ju stundtals olidlig.

Inputsen kan du ändra här: http://i.stack.imgur.com/u7I50.png

Medlem
Skrivet av trifix:

Det här med downgrade i grafiken tar jag med en nypa salt. Helt ärligt. Det är väl inte så märkligt att spelet utvecklas så som de vill att det ska se ut och sen får rätta sig efter existerande hårdvara? Spelet är ju helt klart optimerat för konsol och pc-versionen rättar sig efter det. Det skulle ju krävas en massa resurser för att få spelet att sticka ut ordentligt på PC. Jag tar mycket hellre ett spel som faktiskt går att köra i 60fps på PC än ett grafikmonster a la Crytek som kräver monsterdator för att ens starta typ.

Så länge begränsningarna ligger på grafiken så kan man relativt lätt ge möjlighet till att ändra själv, så att båda alternativen är möjliga.

Medlem

Men sånna här spel görs ju bäst på gamepads och 30fps... deeeeerp! Varför alla med gamepads suger appung när de spelar är väl bara ett mysterium.

Snabbt kolla 3/4 snettuppåt bakom dig! Aktivera sign! Nu kolla snett neråt vänster! Försvara! Doge! Byt vapen!

What? What's that you say? You can't manage?! Well what a fucking surprise...

k3m
Medlem
Skrivet av b0ne:
Skrivet av k3m:

Behövs inte spekuleras. CDPR har sagt att de släpper inte exekveringsfilen, då de är rädda att Wild hunt hamnar i piraternas händer. Och de har min fulla förståelse.

CDPR kommer att ge ut .exe-filen även till piraterna den 19:e så är det verkligen den anledningen att vi inte fått höra något om PC ? Eller menar du på att de inte vill att någon skall "tjuvstarta" i förväg ?

Tjuvstarta.

Medlem
Skrivet av Ender:

Köpte Witcher 2 för något år sedan, men lessnade redan efter en halvtimme p.g.a hur surt det var att köra med mus. Bara att Geralt vänder sig om och springer mot skärmen när man vill backa lämnade ju en känsla av galla. Inställningarna var ju dessutom lika med noll.

Någon som känner till några användbara mods för att förbättra upplevelsen? Är redo att göra ett nytt försök nu innan trean, men jag vet inte om jag kommer ha tillräckligt med sinnesro för det.

Intressant, jag tycker TW2 var som det ska vara på PC. Det var ju dessutom ett PCexlusivt spel när det släpptes.
Att karaktären går mot skärmen har inget med dålig kontroll att göra utan snarare hur de valt att göra det, skulle kännas skumt om man backade då(det är väl inget fps?).
Vet att det brukar vara så i MMOs men då är MMOs kända för riktigt trista stela strider med.

k3m
Medlem
Skrivet av RichiLee:
Skrivet av NordicStormtrooper:

Webhallen har skickat min beställning ser jag!

Just installerat och börjat spela Witcher 2 assassins of kings igen på min nya dator för att få lite försmak inför trean. Vilken ofattbar jävla dålig ide för nu känner jag att jag vill spela klart det också. Har redan gjort det på en gammal dator för några år sen men wow, minnen återkommer, bästa RPG ever! Är jag den enda som gillar combat i tvåan!? Ettan var ju bara fruktansvärt enligt mitt tycke men och andra sidan så gillar jag dessa spel för andra saker än just combat. Storyn, atmosfären, bara gå omkring, prata med folk, upptäcka nya saker, etc

Jag tyckte också om striderna och styrningen i tvåan. tyckte det var ett väldigt bra spel...men jag tyckte inte alls om första spelet..har bara testat det lite i början..men styrning och knslan var inge vidare. Funderade nyligen om man skulle ge det en chans igen nu när tredje spelet väntar runt hörnet..kollade ett youtub klipp på gameplay och nej..kommer inte spela det x). Bara det där med fiender som spawnar från ingenstans tycker jag är jobbigt t.ex

Striderna i tvåan är riktigt bra. Enligt mitt tycke bland de bästa någonsin

dmn
Medlem
Skrivet av Deli:

Nä men det finns absolut inte speciellt mycket att vinna i recensionsväg på att släppa PC-förhandstittar som Calle säge

Skitsnack!

Har man gjort en riktigt bra PC-version av ett spel så skulle det avspeglas i en bra recension. Att det inte finns nån får det att verka som att de har nåt att dölja.

Nu vet vi inte det minsta om hur spelet är på PC, om det har musaccelleration och input lag utav bara helvete, eller vilka andra potentiella, och framför allt vanligt förekommande, problem som helst

Enda scenariot där man som utgivare inte har nåt att vinna på en tidig PC-recension är när man ska släppa en undermålig produkt.

Att spela det gamla piratkortet är bara en kass ursäkt. Bra spel säljer oavsett.

Medlem
Skrivet av dmn:
Skrivet av Deli:

Nä men det finns absolut inte speciellt mycket att vinna i recensionsväg på att släppa PC-förhandstittar som Calle säge

Skitsnack!

Har man gjort en riktigt bra PC-version av ett spel så skulle det avspeglas i en bra recension. Att det inte finns nån får det att verka som att de har nåt att dölja.

Nu vet vi inte det minsta om hur spelet är på PC, om det har musaccelleration och input lag utav bara helvete, eller vilka andra potentiella, och framför allt vanligt förekommande, problem som helst

Enda scenariot där man som utgivare inte har nåt att vinna på en tidig PC-recension är när man ska släppa en undermålig produkt.

Att spela det gamla piratkortet är bara en kass ursäkt. Bra spel säljer oavsett.

Som sagt kan det ju vara buggar som dem planerar att fixa till release. Vi snackar trots allt om ett spel som inte är släppt än.

Är du orolig så kan du ju skita i att förbeställa spelet och vänta en dag. Vi andra som inte är oroliga kan förbeställa spelet.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av JaXnahey:

Skulle inte förvåna mig om det blir som senaste Dragon Age då: Helt ospelbart med tangentbord och mus.
Gav upp på Dragon Age efter bara 1½h. Får invänta och se vad folk säger om Witcher 3 innan man vågar röra det antar jag.

Va? Jag hade inga problem alls att spela med tangentbord och mus.

Medlem
Skrivet av magma:

Ett demo som man fick förr i tiden skulle hjälpa enormt.
Alla spel jag köpte på 90-talet var för att man fick chansen att prova ett demo.

Idag köper man grisen i säcken eller väntar på GOTY edition för 70kr på rea (precis som jag gjorde med Tomb raider, mortal kombat, skyrim och ett dussintal andra spel).

Håller med om att det är märkligt att inte mycket har nämnts om varken mus eller tangentbord.
Det finns en sida som sägs sig ha testat pc-versionen: http://www.pcgameshardware.de/The-Witcher-3-PC-237266/Special...

Enligt art director är det ingen downgrade alls:
https://www.youtube.com/watch?v=IU9rlkCOk9E

Intressant, han säger att grafiken inte är nedgraderad men samtidigt så bekräftar han att dom aktivt ljögit. Färdiga Verisionen jämförs med E3 Gameplay Debut, men enligt denna Visual Director var det inte ett "spel som existerade".

Så Gameplay Debut, var ingen Gameplay.


signatur

Nämen!

Medlem

Detta är ett helt annat spel ju
https://www.youtube.com/watch?v=TZ_G6XiHoUA
Känslan, atmosfären, inlevelsen... allting togs väck

Medlem
Skrivet av dmn:
Skrivet av Deli:

Nä men det finns absolut inte speciellt mycket att vinna i recensionsväg på att släppa PC-förhandstittar som Calle säge

Skitsnack!

Har man gjort en riktigt bra PC-version av ett spel så skulle det avspeglas i en bra recension. Att det inte finns nån får det att verka som att de har nåt att dölja.

Nu vet vi inte det minsta om hur spelet är på PC, om det har musaccelleration och input lag utav bara helvete, eller vilka andra potentiella, och framför allt vanligt förekommande, problem som helst

Enda scenariot där man som utgivare inte har nåt att vinna på en tidig PC-recension är när man ska släppa en undermålig produkt.

Att spela det gamla piratkortet är bara en kass ursäkt. Bra spel säljer oavsett.

Tror du missade min poäng, eller så var jag kanske otydlig, spelet får nog bra recensioner som det är, och en testversion på PC utan day1 patchen kanske inte är vettigt i det här läget för den kanske gör en markant skillnad, det behöver inte betyda att dom döljer något.

Och kring piratgrejen, jo ett bra spel säljer oavsett och jag tror inte piratkopiering påverkar försäljningen i någon större utsträckning NÄR SPELET ÄR SLÄPPT men om du inte kan köpa spelet förräns om en vecka och det finns ute på nätet före det, då är det nog många som tankar hem det istället, speciellt med ett sånt här hypat spel där folk vill ha spelet omgående även om det kostar, men kan man få det ännu snabbare utan att ens betala så...

Medlem

Här är W3 XML configs till PC versionen.

http://forums.cdprojektred.com/threads/35728-A-quick-look-at-...

Om nu grafiken är nedgraderad, tror ni man kommer kunna aktivera vissa om inte alla effekter genom tweaking?


signatur

Ordo Ab Chao

Inaktiv

Har säkert redan sagts. Men anledningen till att de inte släpper demos numera är just för i fall som W3, där man kan pre-loada spelet. Har du en .exe som startar ett demo är det inte otänkbart att den kan användas på samma sätt i fullversionen, då koden i princip torde vara den samma.

Medlem

Varför inte bara säga som det är? Att det har blivit nedgraderat för att passa konsolerna. Det ser ju bara dumt ut att hålla på och undanhålla, ger ett oärligt intryck tyvärr.

k3m
Medlem
Skrivet av Deli:
Skrivet av dmn:
Skrivet av Deli:

Nä men det finns absolut inte speciellt mycket att vinna i recensionsväg på att släppa PC-förhandstittar som Calle säge

Skitsnack!

Har man gjort en riktigt bra PC-version av ett spel så skulle det avspeglas i en bra recension. Att det inte finns nån får det att verka som att de har nåt att dölja.

Nu vet vi inte det minsta om hur spelet är på PC, om det har musaccelleration och input lag utav bara helvete, eller vilka andra potentiella, och framför allt vanligt förekommande, problem som helst

Enda scenariot där man som utgivare inte har nåt att vinna på en tidig PC-recension är när man ska släppa en undermålig produkt.

Att spela det gamla piratkortet är bara en kass ursäkt. Bra spel säljer oavsett.

Tror du missade min poäng, eller så var jag kanske otydlig, spelet får nog bra recensioner som det är, och en testversion på PC utan day1 patchen kanske inte är vettigt i det här läget för den kanske gör en markant skillnad, det behöver inte betyda att dom döljer något.

Och kring piratgrejen, jo ett bra spel säljer oavsett och jag tror inte piratkopiering påverkar försäljningen i någon större utsträckning NÄR SPELET ÄR SLÄPPT men om du inte kan köpa spelet förräns om en vecka och det finns ute på nätet före det, då är det nog många som tankar hem det istället, speciellt med ett sånt här hypat spel där folk vill ha spelet omgående även om det kostar, men kan man få det ännu snabbare utan att ens betala så...

Instämmer!

Medlem

Antingen så är det en värdelös port och CD Projekt vill inte att folk ska avboka spelet, eller så är det mind blowing och de vill överraska spelvärlden på releasedagen.

Medlem
Skrivet av Dryn:
Skrivet av Ender:

Köpte Witcher 2 för något år sedan, men lessnade redan efter en halvtimme p.g.a hur surt det var att köra med mus. Bara att Geralt vänder sig om och springer mot skärmen när man vill backa lämnade ju en känsla av galla. Inställningarna var ju dessutom lika med noll.

Någon som känner till några användbara mods för att förbättra upplevelsen? Är redo att göra ett nytt försök nu innan trean, men jag vet inte om jag kommer ha tillräckligt med sinnesro för det.

Intressant, jag tycker TW2 var som det ska vara på PC. Det var ju dessutom ett PCexlusivt spel när det släpptes.
Att karaktären går mot skärmen har inget med dålig kontroll att göra utan snarare hur de valt att göra det, skulle kännas skumt om man backade då(det är väl inget fps?).
Vet att det brukar vara så i MMOs men då är MMOs kända för riktigt trista stela strider med.

Har helt klart spelat för mycket WoW varvat med FPS

Medlem

Aa de är så synd om er recensenter

k3m
Medlem
Skrivet av Bojkott:

Antingen så är det en värdelös port och CD Projekt vill inte att folk ska avboka spelet, eller så är det mind blowing och de vill överraska spelvärlden på releasedagen.

Nå, det behöver inte vara så. Finns säkert flera orsaker till varför de valt att göra så här. Hur många utvecklare släpper embargot på sina spel före släpp!? Att Red har låtit recensenter släppa recensioner om sitt spel flera dagar innan släpp är ju fantastiskt, helt makalöst självsäkert och modigt som få. Nä, hittills ska Red endast ha komplimanger

Dom är rädda för att pc versionen skulle "break the internet"

Medlem
Skrivet av k3m:
Skrivet av Bojkott:

Antingen så är det en värdelös port och CD Projekt vill inte att folk ska avboka spelet, eller så är det mind blowing och de vill överraska spelvärlden på releasedagen.

Nå, det behöver inte vara så. Finns säkert flera orsaker till varför de valt att göra så här. Hur många utvecklare släpper embargot på sina spel före släpp!? Att Red har låtit recensenter släppa recensioner om sitt spel flera dagar innan släpp är ju fantastiskt, helt makalöst självsäkert och modigt som få. Nä, hittills ska Red endast ha komplimanger

Fram tills för något år sedan så gjorde ALLA det. Spelen skickades till recensenter långt innan release så att det skulle finnas färdiga recensioner vid release. Nu börjar fler och fler frångå detta, eftersom de är medvetna om alla buggar, allt utlovat som de inte levererar, att spelet inte alls ser ut som det som visats upp på mässor. etc.

k3m
Medlem
Skrivet av LVX156:
Skrivet av k3m:
Skrivet av Bojkott:

Antingen så är det en värdelös port och CD Projekt vill inte att folk ska avboka spelet, eller så är det mind blowing och de vill överraska spelvärlden på releasedagen.

Nå, det behöver inte vara så. Finns säkert flera orsaker till varför de valt att göra så här. Hur många utvecklare släpper embargot på sina spel före släpp!? Att Red har låtit recensenter släppa recensioner om sitt spel flera dagar innan släpp är ju fantastiskt, helt makalöst självsäkert och modigt som få. Nä, hittills ska Red endast ha komplimanger

Fram tills för något år sedan så gjorde ALLA det. Spelen skickades till recensenter långt innan release så att det skulle finnas färdiga recensioner vid release. Nu börjar fler och fler frångå detta, eftersom de är medvetna om alla buggar, allt utlovat som de inte levererar, att spelet inte alls ser ut som det som visats upp på mässor. etc.

Inte något år. Snarare flera år! Demos är slut, vill vi prova ett spel i dag gäller andra saker.

Medlem
Skrivet av Mertiin:

Jag tror ign live spelar pc versionen https://www.youtube.com/watch?v=-pz1pNb6tXM

Fan vilken dålig drawdistance och störande popupgrafik, är det en tidigare build dom spelar?

Medlem

Jämförelse mellan lägsta och högsta grafikinställningen.

123
Skriv svar