Sex inte bara för sexets skull i The Witcher 3

Medlem
Skrivet av PH2000:

Vad är sensmoralen här?

Skrivet av dotque:

Älskar sist vi hade den här debatten och argumenten löd i stil med "Varför ha med det överhuvudtaget?", kränkta korkade föräldrar antar jag..

Ja varför ha med det öht? Varför ha med våldet? Varför låta spelare styra karaktären? Vi kunde hållit oss till film istället, gärna censurerad..

Att det inte finns någon spelidé med sex. Det är bara med för att man tror man kan tjäna mer pengar genom en slags billig win-knapp av att naket säljer.

Om de är så sugna på att göra sex som spel så kan de väl göra sexgames 2? Men det gör de inte. Fråga dig själv varför först och sen läser du svaret nedan.

För att det inte är någon hållbar spelidé


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Gen
Medlem
Skrivet av Paddington:
Skrivet av PH2000:

Vad är sensmoralen här?

Skrivet av dotque:

Älskar sist vi hade den här debatten och argumenten löd i stil med "Varför ha med det överhuvudtaget?", kränkta korkade föräldrar antar jag..

Ja varför ha med det öht? Varför ha med våldet? Varför låta spelare styra karaktären? Vi kunde hållit oss till film istället, gärna censurerad..

Att det inte finns någon spelidé med sex. Det är bara med för att man tror man kan tjäna mer pengar genom en slags billig win-knapp av att naket säljer.

Om de är så sugna på att göra sex som spel så kan de väl göra sexgames 2? Men det gör de inte. Fråga dig själv varför först och sen läser du svaret nedan.

För att det inte är någon hållbar spelidé

Men hela spelet handlar inte om sex. Det kanske blir som i Witcher 2 att det är någon scen här eller där. Om nu spelet är så stort som alla säger är det inte ens säkert att man kommer hitta alla scenerna.

Medlem
Skrivet av Gen:

Men hela spelet handlar inte om sex. Det kanske blir som i Witcher 2 att det är någon scen här eller där. Om nu spelet är så stort som alla säger är det inte ens säkert att man kommer hitta alla scenerna.

Nej det såklart. Det är mest att de envisas med att ha med det när det är svårt att motivera och så lägga massa energi på att bortförklara skälet. Som om de skulle ha en Coca-Cola skylt i spelet och sen lägga asmycket tid på att hävda att det bara råkade vara väldigt likt reklam men egentligen är ett fullständigt sammanträffande.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Figurlig:

Kanske handlar om att Polen är rätt konservativt också?

.... va? This makes no sense!


signatur

Wake me up for entertainment

MEG
Medlem

Jag hakar på ideen om att de tar i extra för att katolicismen är eller i alla fall varit väldigt stark (Johannes Paulus II var från polen). Blir lite som att göra uppror mot sina föräldrar

Det är helt ok för mig iaf att ha med sex i spel, lika väl som att man har med våld.


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Jag är med, och det är fortfarande exakt samma logik som gäller då bådadera är subjektiva aspekter. Du tycker att att vissa delar av storyn är korthuggna och meningslösa, Gösta håller inte med. Du tycker att spelet har spelmekaniska problem, Pelle håller inte med. Du tycker att sexscenerna i spelet är allt annat än skämmiga, Jocke Bennet håller inte med.

Som jag sa i mitt ursprungsinlägg så är det precis det här som är den subjektivistiska recensentens dilemma, det vill säga när man börjar diskutera/kritisera t.ex. sin mer eller mindre restriktiva ideologi i något sammanhang (låt oss säga att spelet förolämpade profeten Muhammed) så är den kritik man som recensent och exempelvis Muslim tillika oerhört indikativt för vem man är som person snarare om spelets värde.

Däremot om man kritiserar ett spel såsom Daikatana för att det exempelvis är repetetivt (tar vi t.ex. robotmyggorna i det spelet som det fanns tusentals av) så är den kritiken förvisso grundad i att man själv önskar att ett spel inte ska ha allt för många myggor i sig, men det tar ingen ideologiskt värderande position. Då kan man givetvis ha en diskussion kring om mycket repetition i spel är bra/kan vara bra eller inte, och givetvis kan man diskutera om sex ska förekomma i spel, men när det börjar övergå i ideologiskt pladder om "allt sex i spel är sexistisk", "såhär är det, förstår du inte att det här är en provokation mot Islam så har du fel", eller reducerar folk som inte blir upprörda av tuttkort till "höhö-skämsmössa"-personer så pratar vi om helt skilda saker.

Så nej, det är föga samma logik.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

I spel hugger jag hellre ihjäl någon än har sex med dem, i verkligheten tvärtom.

Sex i spel är mest sensationsfrämjande, men visst kan det tillföra en viss "känsla" för karaktären i fråga.

Personligen tycker jag att det inte tillför speciellt mycket till ett spel. Jag kan inte nämna ett enda spel som hade blivit bättre av att innehålla sexscener eller naket...förutom Mrs. Pacman möjligtvis

Medlem
Medlem

Jag bryr mig inte alls personligen, så länge det känns motiverat i spelets story, vilket nu är ganska öppet för tolking så det är sällan jag tar mig för pannan.

Det enda jag egentligen efterfrågar är en valfrihet så långt det går, precis som med att ha ihjäl motståndare osv. Ju fler valmöjligheter desto bättre tycker jag.

Det mest intressanta för mig är hursomhelst interaktionen,det behöver inte handla om sex eller något specifikt utan det är alltid kul då man har relationer till alla karaktärer som går ut på mer än "Hej kom med och döda litet med mig, och snälla, bry dig inte om att öppna munnen för prat!".

Medlem
Skrivet av LVX156:

Sex i spel ÄR inte kontroversiellt utanför en liten, liten klick konservativa (främst i USA) och radikalfeminister (främst i Europa), mestadels personer som aldrig spelat annat än Pac-Man eller Candy Crush. De får bara ett oproportionerligt stort utrymme i media.

Du underskattar den konservativa 'klicken' rejält, den är ganska dominant i USA och i många andra länder med starka kristna värderingar i sin kultur. Jag tror inte att feminism har något alls med saken att göra.

k3m
Medlem
Skrivet av Paddington:
Skrivet av PH2000:

Vad är sensmoralen här?

Skrivet av dotque:

Älskar sist vi hade den här debatten och argumenten löd i stil med "Varför ha med det överhuvudtaget?", kränkta korkade föräldrar antar jag..

Ja varför ha med det öht? Varför ha med våldet? Varför låta spelare styra karaktären? Vi kunde hållit oss till film istället, gärna censurerad..

Att det inte finns någon spelidé med sex. Det är bara med för att man tror man kan tjäna mer pengar genom en slags billig win-knapp av att naket säljer.

Om de är så sugna på att göra sex som spel så kan de väl göra sexgames 2? Men det gör de inte. Fråga dig själv varför först och sen läser du svaret nedan.

För att det inte är någon hållbar spelidé

varför finns sex med i action filmer då? Klart som fan att sex kan vara en nödvändig komponent i spel. Fråga dig själv varför igen, och du kanske ser längre än näsan räcker denna gången.

Medlem

Ja, varför är sex så kontroversiellt i spel? I vilka andra kulturyttringar är sex kontroversiellt? Inte inom bildkonst iallafall. Vad jag vet så har sex varit ett ganska populärt motiv på tavlor i några hundra år. Fast det är ju möjligt att det har varit kontroversiellt och att konstnärernas trägenhet har gett oss ett mer sekulärt samhälle, där vi nu kan acceptera bildkonst av sexuell karaktär. Men i spel då? Om nu spelskaparna vill ge spelaren en otrolig berättelse med en väldig detaljrikedom, som spelaren bara slukas upp utav, så tycker jag att sex helt klart har sin plats. Likväl som jag kan slukas upp av en god bok där författaren genom ord målar upp en värld i min fantasi, så kan ju även ett ypperligt spel göra detsamma för mej. Om boken eller spelet fokuserar alldeles för mycket på sex skulle jag dock tappa intresset snart. Likväl som jag skulle tröttna på för mycket detaljerat våld. Det ska ju på nåt sätt matcha helheten. Det finns ju för all del böcker och spel som jag uppslukas av trots avsaknaden av både sex och våld.

Hur skyddar vi barnen då? Här tycker jag, som det har skrivits ofta, att det är föräldrars uppgift att se till att barn inte utsätts för spel med ett alltför detaljerat sexuellt innehåll. Naturligtvis beroende på hur gammalt barnet är. Det är ju trots allt skillnad på en 7-åring och en 16-åring. Här har ju spelproducenterna gjort större framsteg än bokproducenterna. Medan föräldrar på speldeklarationen kan hitta rekommenderade åldersgränser och antydningar om huruvida spelet har sexuellt innehåll, kan de på en bok inte åtnjuta samma information.

Så tycker jag. Du får gärna tycka något annat.

Medlem

ju bättre grafiken blir och ju mer artsy sexet blir desto mer acceptaret kommer det bli om det tillför till den generella storyn aka mass effect/dragon age seriena så man bryr sig mer om karaktärerna eller god of war där det bara.. är dåligt:P, det skadar inte med att grafiken blir bättre, Men jag kan fortfarande inte se sex i spel utan att bli lite obekväm då det ser så onaturligt ut:P

k3m
Medlem
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av k3m:

Själv håller jag med Tobias. Sedan så används inte logiken på det sätt du säger. Logik är förankrat i vetenskap, inte åsikter.

Eh, argument är en del av logik. Vet inte vad du pratar om...

...och det gör antagligen inte du heller

du har nog svarat fel inlägg. Jag pratar om åsikter.

Medlem

Sex i spel är kontroversiellt för att media vill ha klick, visningar och allt vad det heter och således blåser upp debatten varje gång det dyker upp. Moralpanik bland mödrar är en guldgruva för kvällstidningar och dumburk medan spelmediet blir lidande.

Medlem

Finns det något bättre än polygon sex

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av k3m:
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av k3m:

Själv håller jag med Tobias. Sedan så används inte logiken på det sätt du säger. Logik är förankrat i vetenskap, inte åsikter.

Eh, argument är en del av logik. Vet inte vad du pratar om...

...och det gör antagligen inte du heller

du har nog svarat fel inlägg. Jag pratar om åsikter.

Förlåt, glömde att det var FZ-troll #1 jag snackade med.

Inaktiv
Skrivet av nils45:

Finns det något bättre än polygon sex

Voxelsex.

*cancel preorder*

Medlem
Skrivet av Paddington:
Skrivet av PH2000:

Vad är sensmoralen här?

Skrivet av dotque:

Älskar sist vi hade den här debatten och argumenten löd i stil med "Varför ha med det överhuvudtaget?", kränkta korkade föräldrar antar jag..

Ja varför ha med det öht? Varför ha med våldet? Varför låta spelare styra karaktären? Vi kunde hållit oss till film istället, gärna censurerad..

Att det inte finns någon spelidé med sex. Det är bara med för att man tror man kan tjäna mer pengar genom en slags billig win-knapp av att naket säljer.

Om de är så sugna på att göra sex som spel så kan de väl göra sexgames 2? Men det gör de inte. Fråga dig själv varför först och sen läser du svaret nedan.

För att det inte är någon hållbar spelidé

Exakt allt i spelet är gjort för att få in mer pengar.

Sex i ett rollspel är som en sex i vilken film som helst. Men inte ställer man sig upp mitt i Titanic och skriker att scenen endast är för att sälja biljetter.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av GRiZZLYFiRE:

Sex är ju bättre än att hugga ihjäl någon? eller har jag fel?

I verkligheten? Ja.
I spel? Njaa, tveksamt... Tyvärr.

k3m
Medlem
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av k3m:
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av k3m:

Själv håller jag med Tobias. Sedan så används inte logiken på det sätt du säger. Logik är förankrat i vetenskap, inte åsikter.

Eh, argument är en del av logik. Vet inte vad du pratar om...

...och det gör antagligen inte du heller

du har nog svarat fel inlägg. Jag pratar om åsikter.

Förlåt, glömde att det var FZ-troll #1 jag snackade med.

så jävla lätt att avfärda allt med troll. Så, sluta trolla nu trollolollooo

Medlem

Sex är ju alltid kontroversiellt för religiösa och konservativa folk vilket medim det än gäller. Nu är det är sex med i spelet, och?
Är sex något som stör dig, spela inte. Annars spela på. Jävla gnäll.


signatur

Wake me up for entertainment

Medlem
Skrivet av firefly:

Sex är ju alltid kontroversiellt för religiösa och konservativa folk vilket medim det än gäller. Nu är det är sex med i spelet, och?
Är sex något som stör dig, spela inte. Annars spela på. Jävla gnäll.

Helt rätt i det du säger. Tror också det beror mycket på att många äldre inte förstår att spel inte bara är för barn.

Yxmördad mus helt ok men en naken kvinna som visar tuttarna är världens undergång?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av k3m:
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av k3m:
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av k3m:

Själv håller jag med Tobias. Sedan så används inte logiken på det sätt du säger. Logik är förankrat i vetenskap, inte åsikter.

Eh, argument är en del av logik. Vet inte vad du pratar om...

...och det gör antagligen inte du heller

du har nog svarat fel inlägg. Jag pratar om åsikter.

Förlåt, glömde att det var FZ-troll #1 jag snackade med.

så jävla lätt att avfärda allt med troll. Så, sluta trolla nu trollolollooo

Just dig är tveklöst väldigt enkelt att avfärda som sådant, eftersom du gång på gång på gång gett uttryck för det i diverse artikelkommentarer.

Medlem

Är det kanske för att i många envisa bakhuvuden, trots undersökningar som visar på en medelålder på 30+, så är spel=något för barn? Jag trot att det kommer vara en och annan sexscen i kommande 50 shades of Gray, men det är väl ändå inte så många som får panik över att deras barn inte skall få se sånt när de går på bio??


signatur

-With great moustache comes great responsibility!

Medlem

Varför piska upp en debatt? Är väl mest osäkra män och feminister som bråkar över sånt, och dessa individer spelar inte Witcher så varför ska dem övh ta illa upp?`Det man inte ser mår man inte dåligt av.

Samma fjollor som ser rasism överallt, det är ofta metrosexuella hipsters som bor på söder som tycker såhär, dom skulle behöva få sig ett skjut då och då kanske dom slutar gnälla så förbannat.

Medlem
Skrivet av Blazing_Angel:

Varför piska upp en debatt? Är väl mest osäkra män och feminister som bråkar över sånt, och dessa individer spelar inte Witcher så varför ska dem övh ta illa upp?`Det man inte ser mår man inte dåligt av.

Jag är feminist, jag spelar The Witcher och jag har inget emot naket i spel (speciellt inte i The Witcher)!

Medlem
Skrivet av Blazing_Angel:

Varför piska upp en debatt? Är väl mest osäkra män och feminister som bråkar över sånt, och dessa individer spelar inte Witcher så varför ska dem övh ta illa upp?`Det man inte ser mår man inte dåligt av.

Samma fjollor som ser rasism överallt, det är ofta metrosexuella hipsters som bor på söder som tycker såhär, dom skulle behöva få sig ett skjut då och då kanske dom slutar gnälla så förbannat.

Tror du blandar ihop feminister och postmodern feminism.

Feminister försöker lyfta upp kvinnans roll i samhället men även ser till männens behov i kvinnodominerade yrken med mera.

Postmodern feminism tror inte det går att skapa ett jämlikt samhälle utan att förtrycka mannens rätt.

En del spelkritiker som ofta är emot nakna kvinnor i spel som tex. Anita Sarkeesian är en postmodern feminist som försöker förtrycka männen och skyller allt från massmord i skolorna på mannens hat mot kvinnan som föds ur nakna kvinnor i spel.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Fan va folk pratar förbi varandra, problemet är såklart inte sex i sig, utan hur man porträtterar det samt vilken funktion det har i spelet.

123
Skriv svar