Nerikes Allehanda testar "vålds- och sexspelet" GTA V

Medlem
Skrivet av AHTF:
Skrivet av Ankh:

Om man går in med den inställningen från börjar bör man nog inte recensera den iheller.

Speciellt med tanke på att undersökningar visar att det faktiskt inte leder till våld i RL.

Tycker väl dock det här mer var riktat till att föräldrar ska ha bättre koll på vad deras barn spelar/vill spela. Det tycker jag är bra, idag har föräldrar koll på film, men många föräldrar verkar fortfarande inte förstå att det görs "vuxen" spel idag. Spel som kanske inte är lämpliga för alla barn.

Fortfarande, är man redan inställd på dessa saker från början så är det oavsett inte lönt, sedan om föräldrar använder sina ögon lite mer så brukar det stå att spelet är från 18, samt så brukar det stå några fina ikoner på fram eller baksidan om vad spelet innehåller för diverse saker. Så som sexrelaterade saker, svordomar, droger, våld eller vad nu än kan stå med beskrivande bilder dessutom.

Sen så bör väl föräldrar redan från början förstå att såna här spel inte är lämpade för småbarn, sure jag spelade 18+ spel när jag var 6 år gammal.
Men jag fick inga problem och jag hade inte svårt att skilja verklighet från på låtsas, och mina föräldrar var från början lite skeptiska till det hela och trodde jag kanske skulle göra exakt samma saker i verkligheten som jag gör i spelen men dom märkte ingen förändring på mig så dom lät mig fortsätta spela.

Allt sitter endast i föräldrars ansvar, om dom prompt ska låta sina barn spela våldsamma spel och är oroliga så sitt med ungen när han/ hon spelar. åldersmärkningen sitter där av en endaste anledning och det är inte för syn skull.

Medlem
Skrivet av AHTF:
Skrivet av Ankh:

Om man går in med den inställningen från börjar bör man nog inte recensera den iheller.

Speciellt med tanke på att undersökningar visar att det faktiskt inte leder till våld i RL.

Tycker väl dock det här mer var riktat till att föräldrar ska ha bättre koll på vad deras barn spelar/vill spela. Det tycker jag är bra, idag har föräldrar koll på film, men många föräldrar verkar fortfarande inte förstå att det görs "vuxen" spel idag. Spel som kanske inte är lämpliga för alla barn.

Det är därför det finns åldersmärkning. Så svårt är det inte.


signatur

I drank what?

Medlem

Snubben som sitter och spelar är nog den största fjanten jag någonsin sett.

Jag har spelat spel i princip hela mitt liv, började spela GTA 3 vid 6-7 års åldern tex,
Mina föräldrar har alltid tyckt att det varit okej då de vet att jag spelade GTA 3, Vice City och San Andreas bara för att det var kul att åka runt, utforska världen, köpa kläder osv. Förvisso är inte alla barn likadana vilket gör att det finns en rekommenderad ålder. Det är föräldrarnas ansvar att veta vad deras barn klarar av och inte klarar av.

Medlem
Skrivet av Seraium:

Allt som han gör i videon behöver man inte göra heller.

Precis det jag tänkte! Vilken mupp!

Medlem

Om man förbjuder barn slipper vi ha såna här diskussioner.

Medlem
Skrivet av ZF:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Leffe76:

Tycker det är rimligt att ta med onödigt våld i en slutbedömning av ett spel om testpersonen verkligen blir störd av det.

Är det verkligen onödigt våld i spelet?
Det enda onödiga våldet han klagade på var det våldet han själv skapade. Om det man själv skapar i spelet ligger i grunden för hur spel ska recenseras blir det heltokigt.

Spelet är inte gjort för barn och ska man dra paralleller med filmer så innehåller spelet lika mycket våld och sex som vilken actionfilm som helst för barn upp till 15 år.

ja, det är väldigt extremt mycket oerhört onödigt våld i GTA, för det finns oftast ingen helt smidig lösning på verksamheten. det slutar alltid med att man måste skjuta ihjäl 25000 poliser efter minsta bankrån, och det är halvt omöjligt att inte köra ihjäl femton miljoner fotgängare på flykten efteråt, det är så spelet är konstruerat. tyvärr.

för det hade varit grymt mycket roligare, tycker jag, om det faktiskt var åtminstone teoretiskt möjligt att sköta sig hyfsat i sin kriminella verksamhet. alltså lite så som de flesta kriminella faktiskt försöker göra trots allt, om inte för att de har ett samvete så iaf av rent praktiska skäl.

Poliser och sånt måste skjutas men jag körde igenom spelet relativt fritt från mord av civila. Inte för att jag bryr mig om några virtuella liv men för att kör man över civila tar bilen skada, risk för fler stjärnor och civila går oftast på trottoaren där det inte är optimalt att färdas i bil om man snabbt ska ta sig undan polisen.

Men jag håller med dig om att det borde finnas fler uppdrag man kan klara av utan en massa död och förödelse. Tycker Uncharted och Far Cry 4 har en bra balans mellan stealth och action.
Spelaren själv får välja hur han ska klara den specifika delen av spelet.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av SpiroTris:

Om man förbjuder barn slipper vi ha såna här diskussioner.

Man ska inte behöva förbjuda någonting alls, samt var din kommentar väldigt fjantig. Om föräldrar tar sig mer ork att kolla upp vad för ålder spelen är lämpade för så blir det inte såna här problem, men dom köper för att hålla sina barn sysselsatta och tänker då inte att spelen kanske inte alls är passande om dom är för unga.

Medlem
Skrivet av zliddret:

Om föräldrar tar sig mer ork att kolla upp vad för ålder spelen är lämpade för så blir det inte såna här problem, men dom köper för att hålla sina barn sysselsatta och tänker då inte att spelen kanske inte alls är passande om dom är för unga.

Det var det värsta jag hört, påstår du att barnen är föräldrarnas ansvar? Usch..

Medlem

Förstår precis vad han försöker säga, många föräldrar skiter i vad deras barn spelar "för att det är bara ett spel". Föräldrar tar inte ansvar för sina barn och barnen blir odrägliga, det syns inte minst när man själv är förälder. Jag säger inte att spel i sig gör barn odrägliga men det är en av många anledningar till att dom uppför sig som små svin.

Medlem
Skrivet av drakon64:
Skrivet av Sanazin:

Det här var ju väldigt tramsigt. Spelet är bevisligen inte till för barn, så varför ens genomföra en recension som bygger på att visa hur illa tillämpat spelet är för barn, när det i första hand inte ens är till för barn... ?

Väldigt löjligt enligt min mening.

Det var ju ingen riktig recension heller. Det var snarare en upplysningsvideo. Poängen med inslaget var väl att han ville berätta för okunniga föräldrar att GTA-spelen inte lämpar sig för barn?

Om han hade velat göra en traditionell recension av spelet hade han ju pratat om vad som var bra/dåligt, eller roligt/tråkigt.

Jag vill dock tillägga att jag inte har några problem med GTA, men jag tycker att det är helt okej att folk (särskilt föräldrar) diskuterar vilka spel som är lämpliga för deras barn. Det är ju bara bra att föräldrar blir mer insatta i sina barns intressen.

Min poäng var att framföra just hur onödigt hans så kallade upplysning är med tanke på att spelet inte är riktad till barn.

Det känns i princip som att han säger:
"Titta föräldrar, detta spel har 18 års åldersgräns, det är inte bra för barn! Japp, så är det."

Kunnig eller okunnig förälder så har spelet åldergränsen för en myndig person.
Det hade varit en helt annan sak som spelet hade en åldersgräns på 12 år och ändå innehöll så mycket våld, men nu gör det inte det. Därav står jag vid min ståndpunkt om att det hela kändes ytterst löjligt.

Medlem

Håll era barn borta ifrån nyheterna och porren också. Förmodligen lika farligt!

ZF
Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av ZF:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Leffe76:

Tycker det är rimligt att ta med onödigt våld i en slutbedömning av ett spel om testpersonen verkligen blir störd av det.

Är det verkligen onödigt våld i spelet?
Det enda onödiga våldet han klagade på var det våldet han själv skapade. Om det man själv skapar i spelet ligger i grunden för hur spel ska recenseras blir det heltokigt.

Spelet är inte gjort för barn och ska man dra paralleller med filmer så innehåller spelet lika mycket våld och sex som vilken actionfilm som helst för barn upp till 15 år.

ja, det är väldigt extremt mycket oerhört onödigt våld i GTA, för det finns oftast ingen helt smidig lösning på verksamheten. det slutar alltid med att man måste skjuta ihjäl 25000 poliser efter minsta bankrån, och det är halvt omöjligt att inte köra ihjäl femton miljoner fotgängare på flykten efteråt, det är så spelet är konstruerat. tyvärr.

för det hade varit grymt mycket roligare, tycker jag, om det faktiskt var åtminstone teoretiskt möjligt att sköta sig hyfsat i sin kriminella verksamhet. alltså lite så som de flesta kriminella faktiskt försöker göra trots allt, om inte för att de har ett samvete så iaf av rent praktiska skäl.

Poliser och sånt måste skjutas men jag körde igenom spelet relativt fritt från mord av civila. Inte för att jag bryr mig om några virtuella liv men för att kör man över civila tar bilen skada, risk för fler stjärnor och civila går oftast på trottoaren där det inte är optimalt att färdas i bil om man snabbt ska ta sig undan polisen.

Men jag håller med dig om att det borde finnas fler uppdrag man kan klara av utan en massa död och förödelse. Tycker Uncharted och Far Cry 4 har en bra balans mellan stealth och action.
Spelaren själv får välja hur han ska klara den specifika delen av spelet.

givetvis är allt man gör i spelet på låtsas och spelar därför ingen roll i praktiken, men om man ser det som en principfråga likt ämnet för tråden är vad (jag antar) det handlar om så är det ändå en poäng i det i en sån metadiskuission.

sen överdrev jag såklart en aning då det är sällan man måste döda över 100 poliser efter ett bankrån. (men på en Svartenbrandtskala är ju det rätt urspårat) och det är möjligt att just mitt spel är det enda som medvetet jävlas och teleporterar fram fotgängare på de mest konstiga ställen, inklusive ute på motorvägar, för så fort det är en aningens blind kurvtakning så säger det "smask!" i motorhuven. sen räknas inte trafikdödade vad jag sett i statistiken åas, (spelet skiter alltså också i dem) så om de faktiskt dör (och vad talen var) är såklart omöjligt att säga. men jag antar att dödligheten är närmare 100% eftersom sjukvården också verkar helt inkompetent jämfört med tidigare spel.

Medlem

Nu ere ju just det, ett SPEL! Allt man gör är på låtsas, sen hur man väljer att ta det lr se det är ju upp till hur stark man är som person mer. Ja man kanske kan slå brudar i ansiktet, men man MÅSTE inte. Friheten är viktigare för realismen än att låta enstaka gnällspikar censurera halva världen pga sin brist av säck.


signatur

//monster

Skrivet av Seraium:

Allt som han gör i videon behöver man inte göra heller.

Mja skjuta poliser lär man väl behöva göra i några uppdrag för att överleva som bankrånare, eller? (har inte spelat det än)


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av zliddret:
Skrivet av AHTF:
Skrivet av Ankh:

Om man går in med den inställningen från börjar bör man nog inte recensera den iheller.

Speciellt med tanke på att undersökningar visar att det faktiskt inte leder till våld i RL.

Tycker väl dock det här mer var riktat till att föräldrar ska ha bättre koll på vad deras barn spelar/vill spela. Det tycker jag är bra, idag har föräldrar koll på film, men många föräldrar verkar fortfarande inte förstå att det görs "vuxen" spel idag. Spel som kanske inte är lämpliga för alla barn.

Fortfarande, är man redan inställd på dessa saker från början så är det oavsett inte lönt, sedan om föräldrar använder sina ögon lite mer så brukar det stå att spelet är från 18, samt så brukar det stå några fina ikoner på fram eller baksidan om vad spelet innehåller för diverse saker. Så som sexrelaterade saker, svordomar, droger, våld eller vad nu än kan stå med beskrivande bilder dessutom.

Sen så bör väl föräldrar redan från början förstå att såna här spel inte är lämpade för småbarn, sure jag spelade 18+ spel när jag var 6 år gammal.
Men jag fick inga problem och jag hade inte svårt att skilja verklighet från på låtsas, och mina föräldrar var från början lite skeptiska till det hela och trodde jag kanske skulle göra exakt samma saker i verkligheten som jag gör i spelen men dom märkte ingen förändring på mig så dom lät mig fortsätta spela.

Allt sitter endast i föräldrars ansvar, om dom prompt ska låta sina barn spela våldsamma spel och är oroliga så sitt med ungen när han/ hon spelar. åldersmärkningen sitter där av en endaste anledning och det är inte för syn skull.

Sant sant Men som sagt, man tar ingen skada av det...eller majoriteten tar åtminstone inte det. Finns alltid undantag förstås!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Inaktiv

Låter som Frosts recension av Bayonetta 2 på FZ. Varför fördömer ni den journalisten medans ni står för samma skitjournalistik här?

Medlem

Var det han som recenserade det första Witcher-spelet för FZ?

Medlem

Vem fan bryr sig?

Dem jag minst lyssnar på är "reportrar".

Gillar jag spelet själv så kan inte deras åsikt betyda mindre

Medlem

Sen är ju spelet 18+ så det borde inte vara ett problem.

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:
Skrivet av Seraium:

Allt som han gör i videon behöver man inte göra heller.

Mja skjuta poliser lär man väl behöva göra i några uppdrag för att överleva som bankrånare, eller? (har inte spelat det än)

Visst, i själva story läget är det linjärt. Men utöver det så har man total frihet att göra vad man vill.

Själv så stylar jag mest om bilar, köra race och spela golf.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Ett spel där man får friheten att göra som man vill, precis som i verkligheten...och så väljer han att slå ner kvinnor och gå på strippklubb. Vad säger de om honom!?

Skämt åt sido, det är bra at ovetande föräldrar får lite insikt i vad som spelas. Sedan är det upp till dem att ta ställning.

Medlem

Klart han tycket så.
Bor man i centrala sthlm i en liten blå bubbla så vet mab inte så mycket om det tuffa livet.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Han måste vara från livets ord eller något liknande sekt?

Medlem
Skrivet av Greve_Peter:

Förstår precis vad han försöker säga, många föräldrar skiter i vad deras barn spelar "för att det är bara ett spel". Föräldrar tar inte ansvar för sina barn och barnen blir odrägliga, det syns inte minst när man själv är förälder. Jag säger inte att spel i sig gör barn odrägliga men det är en av många anledningar till att dom uppför sig som små svin.

Det har dock inte med spelet att göra, utan brist på uppfostran.


signatur

I drank what?

Medlem

Mina barn spelar GTA V (6 och 8). Jag är alltid i närheten och har koll
Anledningen till att jag låter dom spela är för att det är det enda spel (jag känner till) som man bara kan starta med en knapp och vara inne i spelet. Sen är det bara för dom att ta en bil och åka på äventyr. Hela frihetens grejen med att köra båt, moppe eller helikopter är helt fantastisk.

Jag har varken besökt strippklubb eller sladdat över polis huvud och sånt gör inte dom heller.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Mina föräldrar visste exakt vad jag spelade. Skillnaden på dessa otroligt bra människor och kanske vissa andra föräldrar är att de alltid haft fullt förtroende för mig, visat intresse över mina val och haft en stolthet i hur de uppfostrade mig när jag inte satt o spelade. Farsan var även med och garvade arslet av sig när man tog tillbaks pengarna från brudarna i gta 3. Däremot fick jag inte göra något jag tyckte var roligt om jag gjorde dumma jävla grejer om dagarna. Och vi är idag ganska trevliga Föräldrar behöver helt enkelt engagera sig lite i hur deras ungar lever i en tid som de själva inte har varit ungar i.

Medlem

Det som gör mig mest upprörd är väl att folk spelar skiten och anser att det är ett bra spel. Ungarna har tjatat om att få köpa spelet men här hemma är det stopp, tycker inte det är något för barn att spela.


signatur

Antec Solo | Core2Duo E6600 | 1024x4 Ocz Gold PC6400 | Leadtek GTX260 Extreme | Hiper Type-R 580w | Samsung 940BW | MacBook

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Mina barn spelar GTA V (6 och 8). Jag är alltid i närheten och har koll
Anledningen till att jag låter dom spela är för att det är det enda spel (jag känner till) som man bara kan starta med en knapp och vara inne i spelet. Sen är det bara för dom att ta en bil och åka på äventyr. Hela frihetens grejen med att köra båt, moppe eller helikopter är helt fantastisk.

Jag har varken besökt strippklubb eller sladdat över polis huvud och sånt gör inte dom heller.

När du kommer lite längre in i spelet har du en del uppdrag och scener i strippklubben.
När du byter till Franklin finns det en chans att du tar kontroll över han i strippklubben.
Lite senare i spelet när du byter till Steve kan det hända att han är i strippklubben.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av IceMan:

Klart han tycket så.
Bor man i centrala sthlm i en liten blå bubbla så vet mab inte så mycket om det tuffa livet.

Nu så är ju NA en Örebrotidning

Inaktiv

I nästa nummer ska de prova folköl och informera om att det inte bör drickas av barn.

Skriv svar