Nya Oculus Rift levereras i juli
Det är 5000st som kommer att skickas tredje veckan i juli och de resterande 5000st mot slutet av juli. Läs mer här:
https://developer.oculusvr.com/forums/viewtopic.php?f=26&t=10...
Om FZ beställde sitt kit i början på april (flera veckor efter beställningarna öppnade 19:e Mars) lär ni knappast få den med de 10'000 första.
Jag tror nog minst på 10k beställningar första dagen och 10k till kring dagarna när facebook köpte OR (25:e Mars).
Mindes fel, var 20 mars. Men som ni säger, kanske inte är de 10 000 första iaf.
Märkligt, på E3 sa de att produktionen gick bra och att de som beställde "då" skulle få sitt i augusti.
Har dem sagt något vad upplösningen kommer bli på konsument versionen utöver ≥1920×1080?
Sen vad är sagt om vilken refresh rate, 75Hz verkar DK2 ligga på med 2ms, är det sagt något om detta kommer förbättras sen?
Delad 1080p och 75hz känns som att det kommer vara alldels för lågt men men, en får väl se hur det blir.
Annars får man väl bygga sin egna VR låda med kommande Asus gsync 1440p 144hz =). De är ju bara ta en stor flyttkartong, lite silver tejp och sen träna upp hals och nackmusklerna så blir det fint vetja ;).
Har dem sagt något vad upplösningen kommer bli på konsument versionen utöver ≥1920×1080?
Sen vad är sagt om vilken refresh rate, 75Hz verkar DK2 ligga på med 2ms, är det sagt något om detta kommer förbättras sen?
Delad 1080p och 75hz känns som att det kommer vara alldels för lågt men men, en får väl se hur det blir.
Annars får man väl bygga sin egna VR låda med kommande Asus gsync 1440p 144hz =). De är ju bara ta en stor flyttkartong, lite silver tejp och sen träna upp hals och nackmusklerna så blir det fint vetja ;).
75 bilder i sekunden för höger och vänster öga. Alltså totalt 150 bilder i sekunden i 960x1080.
PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U
Har dem sagt något vad upplösningen kommer bli på konsument versionen utöver ≥1920×1080?
Sen vad är sagt om vilken refresh rate, 75Hz verkar DK2 ligga på med 2ms, är det sagt något om detta kommer förbättras sen?
Delad 1080p och 75hz känns som att det kommer vara alldels för lågt men men, en får väl se hur det blir.
Annars får man väl bygga sin egna VR låda med kommande Asus gsync 1440p 144hz =). De är ju bara ta en stor flyttkartong, lite silver tejp och sen träna upp hals och nackmusklerna så blir det fint vetja ;).
75 bilder i sekunden för höger och vänster öga. Alltså totalt 150 bilder i sekunden i 960x1080.
Ah ok, tänkte väl nästan det, känns fortfarande lite lågt men kanske det blir högre sen på konsument versionen.
Har dem sagt något vad upplösningen kommer bli på konsument versionen utöver ≥1920×1080?
Sen vad är sagt om vilken refresh rate, 75Hz verkar DK2 ligga på med 2ms, är det sagt något om detta kommer förbättras sen?
Delad 1080p och 75hz känns som att det kommer vara alldels för lågt men men, en får väl se hur det blir.
Annars får man väl bygga sin egna VR låda med kommande Asus gsync 1440p 144hz =). De är ju bara ta en stor flyttkartong, lite silver tejp och sen träna upp hals och nackmusklerna så blir det fint vetja ;).
75 bilder i sekunden för höger och vänster öga. Alltså totalt 150 bilder i sekunden i 960x1080.
Ah ok, tänkte väl nästan det, känns fortfarande lite lågt men kanske det blir högre sen på konsument versionen.
Jag tror huvudproblemet kommer vara input delay. Alltså när du rör på huvudet tills du rör på huvudet i spelet. I verkliga livet har vi ingen delay och på en vanlig skärm måste man vara under 30ms för att inte märka av det. Tror den gräsen ligger mycket lägre på OR.
Andra problemet tror jag blir upplösningen. För låg upplösning för att ha en så stor skärm nära ögonen.
Men jag ska inte spekulera för mycket innan jag fått mitt DK2.
PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U
Har dem sagt något vad upplösningen kommer bli på konsument versionen utöver ≥1920×1080?
Sen vad är sagt om vilken refresh rate, 75Hz verkar DK2 ligga på med 2ms, är det sagt något om detta kommer förbättras sen?
Delad 1080p och 75hz känns som att det kommer vara alldels för lågt men men, en får väl se hur det blir.
Annars får man väl bygga sin egna VR låda med kommande Asus gsync 1440p 144hz =). De är ju bara ta en stor flyttkartong, lite silver tejp och sen träna upp hals och nackmusklerna så blir det fint vetja ;).
75 bilder i sekunden för höger och vänster öga. Alltså totalt 150 bilder i sekunden i 960x1080.
Ah ok, tänkte väl nästan det, känns fortfarande lite lågt men kanske det blir högre sen på konsument versionen.
Jag tror huvudproblemet kommer vara input delay. Alltså när du rör på huvudet tills du rör på huvudet i spelet. I verkliga livet har vi ingen delay och på en vanlig skärm måste man vara under 30ms för att inte märka av det. Tror den gräsen ligger mycket lägre på OR.
Andra problemet tror jag blir upplösningen. För låg upplösning för att ha en så stor skärm nära ögonen.
Men jag ska inte spekulera för mycket innan jag fått mitt DK2.
Jag tycker nog att även DK1 i princip inte har någon nämnvärd latens på huvudrörelserna så det blir knappast ett problem med senare modeller.
Sedan det där med frekvensen... Sitter ni verkligen på datorer som kan spotta ut 144 fps i 1080p utan att någonsin droppa under det? Eller jämför ni med monitorer bara? Det är inte samma sak.
Skärmen i DK2 uppdateras i 75hz. Datorn måste dock räkna fram två bilder i halva horisontella upplösningen i 75 fps och detta är lägsta fps alltså, inte medel. Du vill inte droppa under det om du inte vill spy.
CV1 får troligtvis 1440p i 90hz och enligt Oculus har den inte någon som helst screen door-effekt.
75 bilder i sekunden för höger och vänster öga. Alltså totalt 150 bilder i sekunden i 960x1080.
Nja, det är ju lite knasigt sätt att räkna. Isåfall kan ju säga att din 60hz skärm har 120 bilder i sekunder i 960x1080 också... eller varför inte 240 bilder i sekunden i 960x540
DK2 Skärmen uppdateras fortfarande bara 75ggr per sekund, och höger och vänster öga uppdateras samtidigt.
75 bilder i sekunden för höger och vänster öga. Alltså totalt 150 bilder i sekunden i 960x1080.
Nja, det är ju lite knasigt sätt att räkna. Isåfall kan ju säga att din 60hz skärm har 120 bilder i sekunder i 960x1080 också... eller varför inte 240 bilder i sekunden i 960x540
DK2 Skärmen uppdateras fortfarande bara 75ggr per sekund, och höger och vänster öga uppdateras samtidigt.
En 120hz 3D skärm uppdateras 60ggr för höger öga och 60ggr för vänster. Är det då en 60hz skärm?
PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U
75 bilder i sekunden för höger och vänster öga. Alltså totalt 150 bilder i sekunden i 960x1080.
Nja, det är ju lite knasigt sätt att räkna. Isåfall kan ju säga att din 60hz skärm har 120 bilder i sekunder i 960x1080 också... eller varför inte 240 bilder i sekunden i 960x540
DK2 Skärmen uppdateras fortfarande bara 75ggr per sekund, och höger och vänster öga uppdateras samtidigt.
En 120hz 3D skärm uppdateras 60ggr för höger öga och 60ggr för vänster. Är det då en 60hz skärm?
Men skärmen i en Rift är INTE en "3d skärm", även om många tror det. En Rift visar bilderna för höger och vänster öga samtidigt på varsin del av skärmen. Därav den halverade horisontella upplösningen per öga.
Däremot måste grafikkortet rendera bilden två gånger från två olika vinklar.
75 bilder i sekunden för höger och vänster öga. Alltså totalt 150 bilder i sekunden i 960x1080.
Nja, det är ju lite knasigt sätt att räkna. Isåfall kan ju säga att din 60hz skärm har 120 bilder i sekunder i 960x1080 också... eller varför inte 240 bilder i sekunden i 960x540
DK2 Skärmen uppdateras fortfarande bara 75ggr per sekund, och höger och vänster öga uppdateras samtidigt.
En 120hz 3D skärm uppdateras 60ggr för höger öga och 60ggr för vänster. Är det då en 60hz skärm?
Men skärmen i en Rift är INTE en "3d skärm", även om många tror det. En Rift visar bilderna för höger och vänster öga samtidigt på varsin del av skärmen. Därav den halverade horisontella upplösningen per öga.
Däremot måste grafikkortet rendera bilden två gånger från två olika vinklar.
Precis alltså måste den rendera 75 bilder för höger öga och 75 bilder för vänster öga.
Alltså 15 bilder mer per öga i jämförelse med en 120hz 3D skärm.
PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U
75 bilder i sekunden för höger och vänster öga. Alltså totalt 150 bilder i sekunden i 960x1080.
Nja, det är ju lite knasigt sätt att räkna. Isåfall kan ju säga att din 60hz skärm har 120 bilder i sekunder i 960x1080 också... eller varför inte 240 bilder i sekunden i 960x540
DK2 Skärmen uppdateras fortfarande bara 75ggr per sekund, och höger och vänster öga uppdateras samtidigt.
En 120hz 3D skärm uppdateras 60ggr för höger öga och 60ggr för vänster. Är det då en 60hz skärm?
Men skärmen i en Rift är INTE en "3d skärm", även om många tror det. En Rift visar bilderna för höger och vänster öga samtidigt på varsin del av skärmen. Därav den halverade horisontella upplösningen per öga.
Däremot måste grafikkortet rendera bilden två gånger från två olika vinklar.
Precis alltså måste den rendera 75 bilder för höger öga och 75 bilder för vänster öga.
Alltså 15 bilder mer per öga i jämförelse med en 120hz 3D skärm.
Ja, det är krävande för grafikkortet, inte minst för att bilden måste renderas i högre upplösning än så innan förvrängningsshadern appliceras.
Jag tror att jag svarade på fel person innan, du och jag har nog argumenterat exakt samma saker....
Läs Rob Ryans läppar.
Maddafakkaaaaa!!!!!
Touchdoooown!!!!
Läs Rob Ryans läppar.
Maddafakkaaaaa!!!!!
Touchdoooown!!!!
Tror snarare han säger "Fuck Yeah!" x 2
Kan bara instämma ...:)
75 bilder i sekunden för höger och vänster öga. Alltså totalt 150 bilder i sekunden i 960x1080.
Nja, det är ju lite knasigt sätt att räkna. Isåfall kan ju säga att din 60hz skärm har 120 bilder i sekunder i 960x1080 också... eller varför inte 240 bilder i sekunden i 960x540
DK2 Skärmen uppdateras fortfarande bara 75ggr per sekund, och höger och vänster öga uppdateras samtidigt.
En 120hz 3D skärm uppdateras 60ggr för höger öga och 60ggr för vänster. Är det då en 60hz skärm?
Hur många hz en skärm har har noll och nada att göra med högra och vänstra ögon och 3D.
Hertz (Hz) = Antalet uppdateringar per sekund.
En oculus rift DK2 skärm uppdateras 75 gånger PER sekund totalt. ( samtidigt för båda ögonen ).
En 120 hz skärm uppdateras 120 gånger PER sekund totalt. ( varannan gång per öga om den används för 3D )