Arnroths krönika – Spelbranschen tål fler kvinnor

Medlem

Tack för ännu en bra krönika Thomas! Även om det ser ut som det gör i kommentarerna så hoppas jag att du aldrig slutar med dina intressanta texter här på FZ då det var en stor anledning till att jag blev supporter här.


signatur

I am the Milkman. My milk is delicious

Medlem

Jag skulle allvarligt funderat på att köpa Unity och Farcry 4 om man kunde spela kvinnlig karaktär. Själv är jag man och spelar oftast som det, men det vore kul med lite omväxling.


signatur

"I had a dream with terrible chromatic aberration."
- John Carmack

Medlem

Vi är alla lika mycket värda. :). ?.

Skrivet av Erik Andersson:

Du behöver inte nödvändigtvis ha 50% eller någon annat godtyckligt förhållande mellan män och kvinnor eller andra grupper för att det skall betraktas som acceptabelt. Det handlar inte om att varje specifikt spel måste ha en perfekt balans av allt möjligt

Alla typer utav artiklar, denna inkluderat, verkar tvärtom tyda på att det ur precis det som efterströvas.

Skrivet av Erik Andersson:

utan om en väldigt skev fördelning både i och utanför spelen som sänder en tydlig signal till alla som inte är vita heterosexuella män att de inte är lika viktiga.

Det låter misstänkt likt det du sa det inte alls handlade om, för hur skulle detta motarbetas, ja det måste ju skjutas till just för sakens skull och då var vi där igen, vid det du sa det inte handlade om, men det gjorde visst det. Och känner man sig nervärderas utav det är man bra grinig och jag kan lova dig att deras problem ligger nog närmare deras egen person och psyke än det ligger hos figurer i spel/filmer/bolagstyrelser m.m.

All in all, suck my balls Mr. Garrison, spel figurer, konferenspersonal etc. är inte någon lekpark för någon att leka jämnställdhetsaktivist i för *gasp* tänk om någon blir ledsen av att se att det inte är så många kvinnor på scenen! Sådan mode aktivism (kony 2012 kan man jämföra med) kan ta sitt pick o pack o dra.

Skrivet av paxromana:

Vi är alla lika mycket värda. :). ?.

Vad var det grisen sa nu, some animals are more equal than others, på ett ungefär.

Inaktiv

Förstår inte vitsen med att återigen belysa genus på en spelsida som är överskuggande mansdominerad. Varför inte använda sitt inflytande som skribent till att uppmuntra människor som hen vill se i branschen istället?

Tydligen är det inte bara vara jag som är jävligt trött på alla PK-artiklar med gnäll och ingen verkstad. Vi lever i en jävlig värld med sjukdomar, krig, svält, slaveri, fattigdom, orättvisor, naturkatastrofer och miljöförstöring. Varför så mycket fokus på genus inom en underhållningsbransch styrd av den fria marknaden!?

Det vore jävligt ironiskt om vi får tre krönikor per år om hur det finns för få spel med miljötema. Först efter en storstad ligger under vattnet...


signatur

The definition of insanity?

Medlem

Lysande och insiktsfull krönika som vanligt Arnroth. När jag såg att den redan fått 60 inlägg innan jag läste den förstod jag snabbt vad de skulle handla om, vilket de 10 första tillsammans med dess "likes" bekräftade.

Nu har du ju (återigen) skrivit om kön, på en sajt som tydligen bara får beröra spel ur ett mansperspektiv. Därefter ska det letas fel i din text, vartenda ord ska vändas på, och ifall men hittar så mycket som en tvivelaktig meningsuppbyggnad så faller ju hela visst resonemanget. Då har jag inte ens nämnt alla medvetna feltolkningar. Att anmärka på att bara 4 kvinnor talar (bland hur många män?) är tydligen samma sak som att kräva 50/50 kvotering etc.

Den här gången tror jag inte att jag orkar med någon debatt, mest för att jag inte för mitt liv kan förstå varför en sådan ens är nödvändig. Du har enkelt och sakligt pekat på ett tragiskt problem i spelvärlden, men det går tydligen inte att ta in utan protest, folk riktigt snubblar över varandra för att visa vem som kan uppvisa störst ignorans...anmärkningsvärt.

Tummen upp och tack för krönikan.

Medlem

Jag håller med om att det är ett problem att kvinnor är underrepresenterade i spelbranschen och ett ännu större problem att halva jordens befolkning inte ges möjligheten att spela sitt eget kön i spel.

Men med den här artikeln i bakfickan, är inte kvinnor kraftigt underrepresenterade som skribenter på FZ? När ni kritiserar det här låter det lite som att ni kastar sten i glashus.

Skrivet av Ender:

på en sajt som tydligen bara får beröra spel ur ett mansperspektiv.

Hahahahaha, oj oj oj, this gun be good. Snälla, berätta hur det bara "berörs spel ur mansperspektiv", och illustrera gärna hur detta skiljer sig från att beröra spel ur kvinnoperspektiv.

Skrivet av Ender:

Då har jag inte ens nämnt alla medvetna feltolkningar.

Vadå feltolkning, "det är för lite kvinnor" betyder ganska uppenbart att det skall vara fler kvinnor, allt annat vorde ju utav någon outgrundlig anledning, dåligt per deffinition. Så ska fler kvinnor in eller inte? Jag menar antingen ska de ju ta in fler kvinnor eller ej, och eftersom de uppenbarligen själva inte ser problemet, vad göra?

Medlem
Skrivet av McKinley:

Uppriktigt sagt ser jag ingen som helst poäng med att predika jämställdhet när FZ-redaktion lämnar en hel del att önska gällande den biten..

För övrigt tycker jag att du Armroth skall lämna politiken åt ledarskribenter på våra PK-medier. Vi behöver inte ytterligare inblandning av politik här på denna spelsida enligt mig.
Först Arabiska spelvåren och nu detta, vad står här näst på tur? Att vi borde få kunna spela med en henkaraktär?

+1+1+1+1+1

Lika jämställd som partiledningen i Fi ^_^

Inaktiv

Kan inte Thomas föregå med gott exempel och ge sitt jobb till förfogande till en kvinnlig krönikör ? Eller är det alltid lättare att prata om andra människor ?

dmn
Medlem
Skrivet av Theade:

Nah torka är det nog inte. Det är ett av decenniernas mest omtalade ämne!

Även ett av decenniernas mest onödiga ämne att tala om.

dmn
Medlem
Skrivet av Ahris:

Jag håller med om att det är ett problem att kvinnor är underrepresenterade i spelbranschen och ett ännu större problem att halva jordens befolkning inte ges möjligheten att spela sitt eget kön i spel.

Att en stor del av jordens befolkning är fattiga och att många svälter är ett problem.

Det du beskrev är bara trams.

Medlem
Skrivet av Erik Andersson:
Skrivet av mr_jingles:

Oj, det krävs tydligen en genuspedagog för att på något sätt knyta hudfärg till diskussionen år 2014, fresh. De där jävla vita heterosexuella männen alltså, man måste bara hata dem, tänk om de hade kultur som alla andra.

Om det är hat att påpeka ett missförhållande så vad är då själva missförhållandet i sig? Om du uppfattar själva diskussionen kring representation som hat hur tror du då inte att de som är underrepresenterade uppfattar det? För dig som är representerad kan jag förstå att du tycker att allt är bra som det är och att diskussionen bara är gnäll, men jag hoppas att du kan inse att det finns många som har goda skäl att tycka annorlunda.

Du generaliserar och försöker skuldbelägga en folkgrupp baserat på vad de har för hudfärg. Jag råkar tillhöra folkgruppen du rackar ned på och jag tror inte på hela idén om kollektiv skuld.

Alla individer är ansvariga för sina egna handlingar och så vitt jag vet har jag ännu inte diskriminerat någon kvinna eller deltagit i något liknande. Tvärtom uppmuntrar jag tjejer att delta om jag har möjligheten.

Och apropå FI, tjejen var på väg att rösta FI till EU valet, sen såg hon att det inte fanns en enda man med på deras valblankett, så då ångra hon sig. Haha.

Medlem

Bra skrivet Thomas.Hoppas du fortsätter trots all kritik. Som du själv sade är det ofta detta som händer när man sticker ut hakan, men det kommer vara värt det om några år då fler har förstått vad du menar

Ti.
Medlem

Titanfall - bara nybörjare spelar som manliga karaktärer.

Skrivet av JOnnegrym:

då fler har förstått vad du menar

Folk tycker om att sitta o vara pseudo-intellektualla som du, men ni är totaly inkapabla att berätta "vad han menar" och vad den oh så djupa insikten är. Det är viktigare att ge sig själv en klapp på axeln för att man e så mycket rejälare än andra och "förstår".

Medlem

...å andra sidan är EN skittunna lättare att hantera än alla skittunnor från sidospår efter kvinnlig inblandning.

Det är för exponerat, för lite, för mycket, för många, för få, för sexualiserat, för ihopsnörpt och vad hade de på sig?

Mängden skittunnor av avsaknad eller för lite kvinnor är hanterbart. Mängden skittunnor som följer i kölvattnet av att blanda in kvinnor i branschen eller i spelen är "skitmånga".

Obekväm sanning men att verkligheten inte spelar i det lag man vill är knappast en överaskning för någon.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Mycket bra skrivet @arnroth!
Keep up the good work!

Inaktiv

"Kvinnor är och ska vara osynliga. Kvinnor ska tiga i församlingen."

Så det är ditt slutgiltliga svar?

Tänker du precis samma sak, te.x inom vården? Det MÅSTE finnas mer män som arbetar som undersköterskor!

Tänk efter, du som är "expert" (vilket är ett jävla skämt), tror du spel är något som killar eller tjejer helst sysslar med?

Killar? Tänkte väl det.

Varför tror du att scenen är överrepresenterad av killar för?

Samma...jävla...anledning.

Antar att du röstade på Fi i senaste valet? Allt annat vore ju att motsäga dig själv.

Idiot.

Medlem
Skrivet av Glaran:

Usch, nu luktar det Gamereactor om kommentatorsfältet igen. Inte vidare oväntat.

Mycket bra krönika som vanligt, Arnroth! En stor anledning till varför jag tycker om FZ. Soldier on.

Tycker för övrigt att alla bör titta på den här videon: http://www.gamasutra.com/view/news/194571/Video_Sexism_and_se...

Tack för den, riktigt intressant! Som sagt, alla borde verkligen kolla på detta. Men jag antar att folk hellre behåller sina skygglappar på...

Skrivet av mr_jingles:

Du generaliserar och försöker skuldbelägga en folkgrupp baserat på vad de har för hudfärg. Jag råkar tillhöra folkgruppen du rackar ned på och jag tror inte på hela idén om kollektiv skuld.

Alla individer är ansvariga för sina egna handlingar och så vitt jag vet har jag ännu inte diskriminerat någon kvinna eller deltagit i något liknande. Tvärtom uppmuntrar jag tjejer att delta om jag har möjligheten.

Vilken folkgrupp försöker jag skuldbelägga? Det jag påpekar är att det kan vara svårt att förstå hur det är att känna sig osynliggjord om man tillhör den grupp som alla vänder sig till. Vems fel det är spelar egentligen ingen roll, men det är allas ansvar att se till att det blir bättre. Det som oroar mig med den här typen av diskussioner är att jag tror många som menar väl inte ens förstår att det finns ett problem att diskutera.

Skrivet av Xzander:

Men jag antar att folk hellre behåller sina skygglappar på...

Lek översittare lite mer, den där presentation är ett totalt jävla skämt. Spel är inte någon arena för "sociala frågot", inte heller är det sexism att inte ha någon sexuell inriktning eller representerad för det grundar sig på att folk utav den inriktningen/könet skulle ha någon slags inneboende rätt att representeras i spelen, det har de inte. Visa gärna vart de aktivt diskrimineras också, de vore ju kul, för tro det eller ej, att diskrimineras är en ganska viktig del utav sexism, och att inte vara representerad där man inte har någon inneboende rätt att vara det, är inte sexism. All in all, det görs problem utav ingenting.

Skrivet av dmn:

Det du beskrev är bara trams.

Du, jag anser mig själv vara det femte könet, som jag kallar huboriat. Fattar du vilken jävla pärs det är att se hur inte ett enda spel inkluderar en endaste Huboriat, än mindre som spelbar karatär, jag ska tala om för dig att jag får fysiskt illa utav denna sexism jag ständigt får utstå i samhället men främst av allt i spelen, jag gråter mig till sömns. Och var det en endaste huboriat på E3 mässorna? Inte en enda du, flera kvinnor var det dock, själv fick jag och mina likar förpassas till det mörka guantanamo liknande hålet utav sexism och lida otaliga kval, för det fanns inte huboriater som presenterade E3.

PS: Jävligast är hur det inte finns några toaletter för oss någonstans. Och tro inte att jag vill gå in på mäns eller kvinnors toaletter, det är jävligt creepy ska du veta, med tanke på all den sexism vi huboriater får utstå vet man ju aldrig vad de tror sig ha rätt att göra med oss.

eld
Medlem

Hua, diskussionen här skvallrar om att vi har en bra bit kvar till en jämnställd värld.

Medlem
Skrivet av Bronko den arga hästen:
Skrivet av Xzander:

Men jag antar att folk hellre behåller sina skygglappar på...

Lek översittare lite mer, den där presentation är ett totalt jävla skämt. Spel är inte någon arena för "sociala frågot", inte heller är det sexism att inte ha någon sexuell inriktning eller representerad för det grundar sig på att folk utav den inriktningen/könet skulle ha någon slags inneboende rätt att representeras i spelen, det har de inte. Visa gärna vart de aktivt diskrimineras också, de vore ju kul, för tro det eller ej, att diskrimineras är en ganska viktig del utav sexism, och att inte vara representerad där man inte har någon inneboende rätt att vara det, är inte sexism. All in all, det görs problem utav ingenting.

I vilken lagbok står det skrivet att diskriminering måste ske aktivt? Är det något du i all hets hittat på själv, att diskriminering per definition är en aktiv handling? Diskriminering kan lika gärna utövas omedvetet, då det bara handlar om att man gör skillnad på människa och människa på orimliga grunder, såsom etnicitet, kön, ålder o.s.v. vilket en människa kan göra utan att medvetet, eller aktivt, ha som mål.

Inom spelbranschen handlar diskriminering mycket kring porträttering och presentation, t.ex; Manliga karaktärer framställs som starka, kapabla, initiativtagande och heroiska, medan kvinnliga karaktärer allt som oftast sexualiseras utan någon hänsyn till kontext eller syfte. Objektifiering, helt enkelt, något som kan klassas som en typ av diskriminering.

Förresten:

Ta några djupa andetag, lugna ner dig och försök vara en del av en sund diskussion. Uttryck som "översittare" och "totalt jävla skämt" borde du klara dig utan. David Gaider har ändå många år på nacken inom AAA-spelbranschen, så han är nog mer insatt än vad både du eller jag är.

Medlem
Skrivet av Ender:

Lysande och insiktsfull krönika som vanligt Arnroth. När jag såg att den redan fått 60 inlägg innan jag läste den förstod jag snabbt vad de skulle handla om, vilket de 10 första tillsammans med dess "likes" bekräftade.

Nu har du ju (återigen) skrivit om kön, på en sajt som tydligen bara får beröra spel ur ett mansperspektiv. Därefter ska det letas fel i din text, vartenda ord ska vändas på, och ifall men hittar så mycket som en tvivelaktig meningsuppbyggnad så faller ju hela visst resonemanget. Då har jag inte ens nämnt alla medvetna feltolkningar. Att anmärka på att bara 4 kvinnor talar (bland hur många män?) är tydligen samma sak som att kräva 50/50 kvotering etc.

Den här gången tror jag inte att jag orkar med någon debatt, mest för att jag inte för mitt liv kan förstå varför en sådan ens är nödvändig. Du har enkelt och sakligt pekat på ett tragiskt problem i spelvärlden, men det går tydligen inte att ta in utan protest, folk riktigt snubblar över varandra för att visa vem som kan uppvisa störst ignorans...anmärkningsvärt.

Tummen upp och tack för krönikan.

Tack även till dig, Enders. Jag hade först tänkt att skriva något liknande, men du uttryckte dig mångt mycket bättre än jag skulle ha gjort.

Det är väl det som är det största problemet här bland FZ-kommentarerna, att folk taggar till så oerhört mycket att det enda som kommer ut i bokstavsform är otrevligheter.

Alla borde ta en titt på walter_iegos inlägg. Det är vad jag kallar konstruktiv kritik. För hör och häpna gott folk, fastän jag inte håller med walter helt, så kan jag fortfarande uppskatta hans bidrag till debatten, då det var välformulerat och genomtänkt!

Skrivet av Xzander:

inom spelbranschen handlar diskriminering mycket kring porträttering och presentation, t.ex; Manliga karaktärer framställs som starka, kapabla, initiativtagande och heroiska, medan kvinnliga karaktärer allt som oftast sexualiseras utan någon hänsyn till kontext eller syfte. Objektifiering, helt enkelt, något som kan klassas som en typ av diskriminering.

Förresten:

Ta några djupa andetag, lugna ner dig och försök vara en del av en sund diskussion. Uttryck som "översittare" och "totalt jävla skämt" borde du klara dig utan. David Gaider har ändå många år på nacken inom AAA-spelbranschen, så han är nog mer insatt än vad både du eller jag är.

Antar att du inte gillar begrepp som beskriver dig och din övergud Gaider perfekt. Och för övrigt, fiktiva karatärer är inte människor.

Skrivet av Xzander:

Inom spelbranschen handlar diskriminering mycket kring porträttering och presentation

Så, inte alls diskriminering då alltså.

Skrivet av eld:

Hua, diskussionen här skvallrar om att vi har en bra bit kvar till en jämnställd värld.

Do tell hur snälla du. "oh nej de håller inte med mig, bäst att jag säger att deras kritik är bevis på vad jag säger" håller inte riktigt, sånt brukar kalla för total jävla bullshit. Och det är ju det närmaste du kan komma så vitt jag ser.

Inaktiv
Skrivet av eld:

Hua, diskussionen här skvallrar om att vi har en bra bit kvar till en jämnställd värld.

Så bara för att inte alla hyllar Thomas krönika så bevisar det att han har rätt ?

Medlem

Kan inte företagen få göra de karaktärer som de tror själva blir bäst för storyn istället för att folk ska bry som om personen har en fitta eller kuk mellan benen???

Jag bryr mig inte vad jag spelar om så länge storyn är bra... I Skyrim spelar jag som tjej på min tjuv och som kille på min krigare för jag tycker storymässigt det passar bättre. I Last of Us fick man spela som både kille och tjej under vissa perioder och det fick GOTY 2013.

Om Ubisoft tycker att det passar bättre att lönnmördarna är killar så kan dom väl vara killar? Min tjej och min bästa tjejkompis är båda två helt kåta på Assassin's Creed som serie, mer än mig, och vi har snackat om huvudkaraktärerna många gånger (då om deras story arcs och inte vilket kön dom har) och jag har hört saker som att Ezio är mest intressant etc men aldrig att det är ett pissluffigt spel för att man inte kan spela som tjej och de verkar inte sakna den funktionen heller..

Ärligt, Far Cry 4 är ett fps, man ser aldrig karaktären, hur kan det spela roll vilket kön man spelar där? Om det stör en så kan man väl bara låtsas att man är en Terminator eller något då, så blir huvudkaraktären utan kön. I Remember Me är man bara en kvinna, ingen klagar där och ingen bryr sig där heller... LÅT. DOM. GÖRA. DET. DOM. TROR. ÄR. BÄST. FÖR. STORYN.

Börjar bli så trött på detta genuskrig... Det är verkligen överallt, det räcker nu.

Medlem

AdBlock får vara kvar...

Vilken dynga.
Vi har passerat vad den här debatten handlade om ifrån början verkar det som.


signatur

Wake me up for entertainment

Skriv svar