Guldchipset: 50 000 kr till svenska indiespel

Robot
Guldchipset: 50 000 kr till svenska indiespel

Estrella instiftar stipendium som ska prisa de bästa svenska spelidéerna - skicka in ditt bidrag redan nu.

#minecraft, #goat-simulator, #dayz, #the-room-two


Medlem
Guldchipset: 50 000 kr till svenska indiespel

Haha fan vad ballt :D! Vore ju kul om dom samtidigt fick 1års föbrukning på valfria chips också :)!

Medlem
Skrivet av slarron:

Haha fan vad ballt :D! Vore ju kul om dom samtidigt fick 1års föbrukning på valfria chips också :)!

Nom nom nom!

Medlem

Tycker att de borde fixat en bättre jury med folk från branschen och inte bara ta några spelare som inte är tillräckligt kunniga inom ämnet.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av RowsA:

Tycker att de borde fixat en bättre jury med folk från branschen och inte bara ta några spelare som inte är tillräckligt kunniga inom ämnet.

"Några spelare"? Sant, inga spelutvecklare i juryn (vilket kanske ändras eftersom det fortfarande finns plats), men med visst jäv måste jag ju säga att det finns en hel del sammanlagd spelkunskap i gruppen.


signatur
Medlem

Jag förstår inte helt juryn själv, jag kan förstå att man har pro gamers så när det kommer att kolla på spel som faktistk är sådana som CS och SC, men jag tvivlar på att det kommer upp något sådant här? Fast ja, dom spelar väl så klart andra spel med, men det hade varit kul med en faktisk utvecklare med.

Goatsimulator kommer säkert vinna något... sjukt inovativt spel, nästan konstigt om det inte tar hem första plats?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Kul initiativ

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av RowsA:

Tycker att de borde fixat en bättre jury med folk från branschen och inte bara ta några spelare som inte är tillräckligt kunniga inom ämnet.

"Några spelare"? Sant, inga spelutvecklare i juryn (vilket kanske ändras eftersom det fortfarande finns plats), men med visst jäv måste jag ju säga att det finns en hel del sammanlagd spelkunskap i gruppen.

"med visst jäv" hehe


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Så man kan skicka in en spelidé i enbart text till tävlingen?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Satheus:

Så man kan skicka in en spelidé i enbart text till tävlingen?

Du skulle kunna läsa på sajten, där det till exempel står följande:

"Vad krävs för att söka?
Egentligen inte så mycket. En bra spelidé kommer man långt på. Ju bättre du beskriver ditt spel med bilder och filmer, desto större chans har du att vinna."


signatur
Medlem
Skrivet av RowsA:

Tycker att de borde fixat en bättre jury med folk från branschen och inte bara ta några spelare som inte är tillräckligt kunniga inom ämnet.

Anser du allvarligt att spelutvecklare är bästa juryn när det gäller spel?

såfall kan jag informera dig mer fel kan du inte ha, spelutövare som spelar själva och äger många spel, som även ska vara duktiga på dom, hardcore som casual spel.

Sätt en utvecklare att bedömma ett spel sen sätt en spelare som spelat esport och spelat massvis med timmar olika spel utöver spelet han utövat i.

Vem tror du allvarligt talat inte har mest erfarenhet ifrån spel?
Spelutvekclaren spelar klart, men långt ifrån lika duktig och har lika mycket tid som den andra.

Sen är det givetvis även att titta på vad det är för hjärna bakom personen i sig med

Esport utövare är jävligt smarta gemfört med flesta casualgamers/spelutvecklare.

Pga allt min/max tänkande, sen lägg det på denna personen som har spelat många olika spel med.

Dock finns det korkade sådanna med som endast spelat ett esportspel prinsip och inte rört rpg, sp spel m.m

Men ja du fattar iaf vart jag vill komma

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Satheus:

Så man kan skicka in en spelidé i enbart text till tävlingen?

Du skulle kunna läsa på sajten, där det till exempel står följande:

"Vad krävs för att söka?
Egentligen inte så mycket. En bra spelidé kommer man långt på. Ju bättre du beskriver ditt spel med bilder och filmer, desto större chans har du att vinna."

Woops, missade det stycket helt när jag läste sidan. Tack för svaret.

Medlem

De skulle va roligt om de fanns någon "Oscar" gala fast för spel. Tror ni det skulle funka eller skulle folk gå berserk?

dmn
Medlem
Skrivet av FuzioN:

Esport utövare är jävligt smarta gemfört med flesta casualgamers/spelutvecklare.

Antar att du inte har en susning om hur spelprogrammering fungerar.

Medlem
Skrivet av FuzioN:

Esport utövare är jävligt smarta gemfört med flesta casualgamers/spelutvecklare.

Kör du någon esport själv eller?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Oj vad kul. Hoppas att vi ser mer utav dessa initiativ från stora företag i Sverige.


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av FuzioN:
Skrivet av RowsA:

Tycker att de borde fixat en bättre jury med folk från branschen och inte bara ta några spelare som inte är tillräckligt kunniga inom ämnet.

Anser du allvarligt att spelutvecklare är bästa juryn när det gäller spel?

såfall kan jag informera dig mer fel kan du inte ha, spelutövare som spelar själva och äger många spel, som även ska vara duktiga på dom, hardcore som casual spel.

Sätt en utvecklare att bedömma ett spel sen sätt en spelare som spelat esport och spelat massvis med timmar olika spel utöver spelet han utövat i.

Vem tror du allvarligt talat inte har mest erfarenhet ifrån spel?
Spelutvekclaren spelar klart, men långt ifrån lika duktig och har lika mycket tid som den andra.

Sen är det givetvis även att titta på vad det är för hjärna bakom personen i sig med

Esport utövare är jävligt smarta gemfört med flesta casualgamers/spelutvecklare.

Pga allt min/max tänkande, sen lägg det på denna personen som har spelat många olika spel med.

Dock finns det korkade sådanna med som endast spelat ett esportspel prinsip och inte rört rpg, sp spel m.m

Men ja du fattar iaf vart jag vill komma

Känns som att du har koll på läget. Men däremot så borde väl en spelutvecklare till skillnad från en pro spelare kunna se brister i sådant som kanske inte riktigt kommer fungera, eller kanske helt enkelt inte är möjligt i praktiken?

Bara en tanke

Medlem
Skrivet av slarron:

Haha fan vad ballt :D! Vore ju kul om dom samtidigt fick 1års föbrukning på valfria chips också :)!

Inte så säker på att indieutvecklaren skulle lyckas slutföra spelet då...

Medlem
Skrivet av Xeed:
Skrivet av slarron:

Haha fan vad ballt :D! Vore ju kul om dom samtidigt fick 1års föbrukning på valfria chips också :)!

Inte så säker på att indieutvecklaren skulle lyckas slutföra spelet då...

Du menar att dom skulle bli feta och lata =)?

Medlem

Vilket skämt till jury

Medlem
Skrivet av FuzioN:

Sätt en utvecklare att bedömma ett spel sen sätt en spelare som spelat esport och spelat massvis med timmar olika spel utöver spelet han utövat i.

Vem tror du allvarligt talat inte har mest erfarenhet ifrån spel?

Finns ju absolut inget rätt/fel svar på det här, tror du dock gravt underskattar spelutvecklare, i synnerhet designers. Man måste ha en väldigt djup förståelse för mekanik, hur de sammanspelar med varandra och hur människor interagerar med dem. En förståelse som oftast går långt utöver den mest inbitna gamers förståelse.

I en sådan här grej kan detta vara ytterst relevant för att se potential i saker som en vanlig gamer (eller esportare för den delen) helt skulle missa, att kunna förklara varför saker är bra eller dåliga etc. Det är lätt att säga "det här är roligt", det är oftast väldigt svårt att på ett bra sätt förklara varför.

Mvh
Spelutvecklare

Inaktiv
Medlem

Jag är OTROLIGT missnöjd, jag trodde detta handlade om att lotta ut chips för 50 000kr.

Carl, gäller detta alla spelbara platformar?

eld
Medlem

Det är en väldigt knaper summa pengar för spelutveckling, räcker inte långt.

Inaktiv

Kul initiativ, ytterligare en anledning till att köpa Estrella framför OLW (även om jag med min vigör bör avstå från chips helt och hållet).

Kan dock inte påstå att jag kände igen någon från juryn frånsett FZ-Shepard då. Men jäklar vad söt "Maddelisk" är

Medlem

Förstår verkligen inte något så helt... Knäppt som Goat Simulator. Men men, rolig grej av Estrella!

Medlem

Chips och spel går ju som hand i handske, det vet ju alla,, chips är gjort på den finaste soffpotatisen blandat med salt och frityr.
så invänta bara hjärtinfarkterna.

Esport my ass!

Medlem
Skrivet av Zpartan:

Chips och spel går ju som hand i handske, det vet ju alla,,

!

Uj uj ju, finns inget värre en ett kladdigt flottigt tangentbord eller
handkontroll


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av von_lidl:
Skrivet av FuzioN:
Skrivet av RowsA:

Tycker att de borde fixat en bättre jury med folk från branschen och inte bara ta några spelare som inte är tillräckligt kunniga inom ämnet.

Anser du allvarligt att spelutvecklare är bästa juryn när det gäller spel?

såfall kan jag informera dig mer fel kan du inte ha, spelutövare som spelar själva och äger många spel, som även ska vara duktiga på dom, hardcore som casual spel.

Sätt en utvecklare att bedömma ett spel sen sätt en spelare som spelat esport och spelat massvis med timmar olika spel utöver spelet han utövat i.

Vem tror du allvarligt talat inte har mest erfarenhet ifrån spel?
Spelutvekclaren spelar klart, men långt ifrån lika duktig och har lika mycket tid som den andra.

Sen är det givetvis även att titta på vad det är för hjärna bakom personen i sig med

Esport utövare är jävligt smarta gemfört med flesta casualgamers/spelutvecklare.

Pga allt min/max tänkande, sen lägg det på denna personen som har spelat många olika spel med.

Dock finns det korkade sådanna med som endast spelat ett esportspel prinsip och inte rört rpg, sp spel m.m

Men ja du fattar iaf vart jag vill komma

Känns som att du har koll på läget. Men däremot så borde väl en spelutvecklare till skillnad från en pro spelare kunna se brister i sådant som kanske inte riktigt kommer fungera, eller kanske helt enkelt inte är möjligt i praktiken?

Bara en tanke

Jo det är klart men det finns brister han kommer ha även.
mer vad som är lätt arbetat i ett visst program, sen beror det på vad han arbetar med på i ett spel.

Det är väldigt många karriärer inom utveckla datorspel, inte många som är unga som som har samma tänk, som kan 3+ viktiga arbetsuppgifter(unga = 22-30)

tiden kommer du aldrig kunna ha, men ja klart dom har en fördel sen som sagt ifrån individ till individ.
vissa spelar mycket men inte så klipska.

Men detta kommer bli norm inom 5 år stora företag kommer anställa avdankade esportare utan tvekan,
deras erfarenhet väger guld i spelutveckling.

trist att dom ej fattat det än.

12
Skriv svar