Onlinerollspelens framtid

Inaktiv

EVE Online är det enda värdiga onlinespelet i min bok!

ELF
Medlem
Skrivet av Soldier_Blue:

Jag blir bara så förbannad på alla "skitungars" gapande om mjölkande hit och dit. Och hur DYRT det är att ha månadsavgift på 170:- för ett MMORPG osv(jämför med en biobiljett t ex).

Nä, 170:- är inte så mycket per månad. Men hur skoj är det att lägga 170:- och sedan bara spela ett fåtal ggr. Då är pengarna mer eller mindre bortkastade.
Det bästa är att betala för speltid som endast tickar ned när man är inloggad i spelet, inte när man stängt av spelet för att åka till jobbet.

Skrivet av Soldier_Blue:

Det är det tänket som förstört hela MMO-genren. Nu skapar man istället spel som gör att man inte vet om en person i spelet nått en viss level genom att betala sig dit eller genom genuint slit.

Ett spel ska inte vara som ett jobb. Det ska vara kul, inte slitsamt. Visst, det ska inte heller vara för lätt, man ska ju känna att man är värd belöningen. Dock så förstår jag inte det roliga i att behöva "grinda" för att få en viss sak.
Så om någon som inte spelar så mycket kan betala lite för en XP boost eller dylikt så ser inte jag något problem i det.
Är det dock ett "competitive" spel, då är det fel i själva spelutförandet. Det ska nämligen ALLTID gå att ha likadana vapen, uppgraderingar, etc som de andra spelarna vare sig man har spelat en timma eller 50 timmar.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Kul att ni gjorde verklighet av iden =D

Medlem
Skrivet av FuzioN:

för ett mmo ska lyckas krävs nytänk i mekaniker ifrån mobs abilities och dina abilities och lite "aim" ist för bara toggle combat.

ex wildstar har rätta formulan allt är ju bara frågan om att utföra det väldigt väl!

allt i spelet är du som löser ska du sätta en heal eller taunt cc eller en damage ability så är det upp till dig att sikta rätt.

bossar kommer tydligen ha mycket mechanics, tänk er även hur förvirrande det kändes wow i vanilla.

exempel bossar kmr ha mer att göra om allt snack är sanning.

och det handlar inte om att äta den och ha så välgearad och heala ut det som i wow.

utan handlar om att dodga det.

vissa saker kmr handla om heala ut givetvis.

Men i summan av kardemumman siktar wildstar på spelarens interaktion, mmo:s har gått och blivit hålla handen spel för mycket.

Allt är nästan siffror och det är EXTREMT tråkigt, man vill vara involverad, dodga den där få in den attacken ifrån den vinkeln.

hoppa och ducka kmr du vara tvungen att göra wildstar på visssa bossar coolt va?

så det kmr vara gear hjälper dig men det är upp till din "skicklighet" att klara av det gearen hjälper dig bara på traven att kunna heala/tanka/dpsa och tåla mer.

men bara till en viss begränsning.

roligaste är även all cc tar du ur dig själva!

Älskar deras tanke sätt

Kan du inte skriva om det där men med lite mindre termer och mindre engelska så att jag förstår hur du menar lite bättre?

Inaktiv

Intressant om hur man gör intressantare MMO`s

Medlem

Skulle inte Wildstar ha en betalningsmodell där de som spelar mycket kunde köpa speltid genom att sälja föremål de hittat i spelet, medan de som spelar lite kan köpa föremål för riktiga pengar? Eller något sådant... En lösning som ledde till att spelet blev kostnadsfritt att spela för de som spelade mycket medan de som spelade lite mindre fick betala desto mer? Har för mig att Fragzones egen Johan Olander skrivit om detta...

Medlem

Om Wildstar:

"Den andra nyheten gäller spelets betalningsmodell. Det blir inte någon trendig free-to-play av Wildstar, utan det blir klassisk mmorpg där man betalar för spelet, får 30 dagars speltid "på köpet" och sen pröjsar en löpande månadsavgift.

Man kan också köpa speltid med spelets egen valuta, genom att köpa föremålet C.R.E.D.D. Det här föremålet köper någon för riktiga pengar och sätter in på spelets auktionshus. De som har rikligt av spelets valuta kan köpa C.R.E.D.D. därifrån för att slippa betala riktiga pengar för sitt spelande, samtidigt som den ursprungliga säljaren får spelets valuta för sina riktiga pengar.

Låter det bökigt? Kanske kan den officiella, interaktiva förklaringen räta ut eventuella frågetecken. Klicka här för mer information."

Det var Fragzones egen Mr Frost som hade skrivit om det, och ingen annan.

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20130819/wildstar-blir-inte...

Så man kommer att kunna spela utan att betala för sig om man spelar mycket. Fast den här nyheten var ett par månader gammal och det kanske har ändrats nu?

Medlem
Skrivet av Ankh:
Skrivet av shaitan:

Du nämner bara GW2 i förbifarten ang deras betalningsmodell men att det är ett av dom snabbast växande och mest aktiva MMOs just nu det missade du tydligen totalt...

GW2 var dock väldigt tråkigt

Till skillnad från Rift, Wow & the Old Republic? näe jag tycker nog GW2 fortfarande är mest givande av dessa fyra just nu.. Inget sticker ut sådär nämnvärt ur mängden dock, som Eve.. Hoppas det kommer nåt nytt inom fantasy genren som känns fantastiskts, vet inte riktigt hur de skulle fixa det dock.. servrar med hundra till tusentals spelare som agerar med varandra sätter sina begränsningar.. istället för att ha bossar med förprogrammerade anfallsstrukturer så kunde man kanske plötsligt göra en slumpvald spelare skitstor, mäktig & fientlig mot resten av zonen? kunde vara intressant...!?


signatur

Dear Developers. Rock is overpowered, please nerf.
Paper is fine. Yours truly, ~ Scissors

Medlem
Skrivet av toast:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av shaitan:

Du nämner bara GW2 i förbifarten ang deras betalningsmodell men att det är ett av dom snabbast växande och mest aktiva MMOs just nu det missade du tydligen totalt...

GW2 var dock väldigt tråkigt

Till skillnad från Rift, Wow & the Old Republic? näe jag tycker nog GW2 fortfarande är mest givande av dessa fyra just nu.. Inget sticker ut sådär nämnvärt ur mängden dock, som Eve.. Hoppas det kommer nåt nytt inom fantasy genren som känns fantastiskts, vet inte riktigt hur de skulle fixa det dock.. servrar med hundra till tusentals spelare som agerar med varandra sätter sina begränsningar.. istället för att ha bossar med förprogrammerade anfallsstrukturer så kunde man kanske plötsligt göra en slumpvald spelare skitstor, mäktig & fientlig mot resten av zonen? kunde vara intressant...!?

Betydligt roligare med de andra spelen du nämnde. Jag fastnade inte alls i GW.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av FuzioN:

för ett mmo ska lyckas krävs nytänk i mekaniker ifrån mobs abilities och dina abilities och lite "aim" ist för bara toggle combat.

ex wildstar har rätta formulan allt är ju bara frågan om att utföra det väldigt väl!

allt i spelet är du som löser ska du sätta en heal eller taunt cc eller en damage ability så är det upp till dig att sikta rätt.

bossar kommer tydligen ha mycket mechanics, tänk er även hur förvirrande det kändes wow i vanilla.

exempel bossar kmr ha mer att göra om allt snack är sanning.

och det handlar inte om att äta den och ha så välgearad och heala ut det som i wow.

utan handlar om att dodga det.

vissa saker kmr handla om heala ut givetvis.

Men i summan av kardemumman siktar wildstar på spelarens interaktion, mmo:s har gått och blivit hålla handen spel för mycket.

Allt är nästan siffror och det är EXTREMT tråkigt, man vill vara involverad, dodga den där få in den attacken ifrån den vinkeln.

hoppa och ducka kmr du vara tvungen att göra wildstar på visssa bossar coolt va?

så det kmr vara gear hjälper dig men det är upp till din "skicklighet" att klara av det gearen hjälper dig bara på traven att kunna heala/tanka/dpsa och tåla mer.

men bara till en viss begränsning.

roligaste är även all cc tar du ur dig själva!

Älskar deras tanke sätt

99% av det du beskriver ovan finns redan i WoW. Skillnaden telegraph vs toggle-target innebär inte en så stor förändring som man kan tro. Att ett telegraphsystem blir väldigt oprecist oavsett hur bra man siktar blir bara en nackdel. Tycker personligen att vissa saker bör plockas ur telegraph, t.ex CC, då sådant bör handla om timing snarare än precision och tur med ett oprecist system.

Sedan är jag lite intresserad av hela "hålla handen" tanken. Vilka spel syftar du på, låter som att du menar i det närmaste alla?

-

Vidare är det lite underligt att GW2 bara nämns i förbifarten medan TSW får betydligt mer uppmärksamhet..


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Medlem

Det första jag spontant kommer att tänka på är att alla företag som tjänar en miljard i månaden inte ska vara sorgliga över att dom inte tjänar 2, utan vara jäkligt tacksamma att det går så sjukt bra. Vill Blizzard tjäna mer pengar så är det bara att klämma ur sig WoW 2 någon gång. Helt otroligt att det fortfarande är så många som spelar, spelet är ju ändå 10 år gammalt snart, så hur länge räknar dom egentligen med att kunna klämma på kossan?
Klart att spelarskaran krymper, spelar väl ingen roll hur bra det är, man tröttnar till slut. Känns inte som man behöver vara något geni för att inse det.

Ströspelar bara nu i jämförelse mot när jag satt och verkligen var involverad i WoW. Längtar lite efter ett liknande spel som fångar mig på samma sätt...har inte dykt upp något sådant än.

Medlem
Skrivet av Ankh:
Skrivet av shaitan:

Du nämner bara GW2 i förbifarten ang deras betalningsmodell men att det är ett av dom snabbast växande och mest aktiva MMOs just nu det missade du tydligen totalt...

GW2 var dock väldigt tråkigt

det är din fulla rätt att tycka det men rätt många håller inte med dig och i en artikel om MMOn så borde kanske både GW2 och gw1 ha en given plats..


signatur

spriten räddade mig från sporten

Megadelux

Inget om MortalOnline ?

Medlem

Mortal Online kanske blir ett spel till slut, inte en massa grafik och lagg och nakna idioter som springer runt...

Skämt å sido så vet jag inte hur det ser ut nu, spelade det i en månad innan jag gav upp med alla problem, MEN det är ju svenskutvecklat av en liten studio som brinner för det.

Medlem
Skrivet av shaitan:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av shaitan:

Du nämner bara GW2 i förbifarten ang deras betalningsmodell men att det är ett av dom snabbast växande och mest aktiva MMOs just nu det missade du tydligen totalt...

GW2 var dock väldigt tråkigt

det är din fulla rätt att tycka det men rätt många håller inte med dig och i en artikel om MMOn så borde kanske både GW2 och gw1 ha en given plats..

Jo det är iofs sant, men det är lätt att glömma vissa spel ibland


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Draug:

Kan folk för övrigt sluta snacka som att konsollerna är enda chansen för att spela i soffan?
(Notera att videon är 3 år gammal)

https://www.youtube.com/embed/4mJeefx5_Qc

"There is nothing better than this". Jo, Eyefinity med Projektorer.

Skrivet av Capitan:
Skrivet av Ballong:

Jag tycker att f2p modellen har förstört mmo industrin totalt

Finns olika aspekter i det, i path of exile till exempel så är micro transactions endast till för kosmetiska saker, har ingenting med gear eller något gameplay påverkande att göra.

Japp, samma sak i EQ2. F2P är vad spelföretaget gör det till. Om de fuckar upp spelet och gör F2P till Pay2Win så är det spelbolagets problem, inte F2P modellen.

Medlem

All som harar f2p behöver spela Tera, bästa f2p modellen jag stött på i ett mmo än så länge


signatur

Game long and prosper

Medlem

WoW är det spel som får mig att återvända gång på gång. Det går inte riktigt att beskriva, men det känns alltid både nostalgiskt och fräscht på något sätt. Guild Wars 2 är heller inte dåligt, det spelar jag mest under perioder när jag inte vill lägga pengar på WoW.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av bleak:

https://www.youtube.com/embed/nvK8fua6O64

Intressant om hur man gör intressantare MMO`s

Han är grym! Bästa <titel> inom spelmedia!

Medlem

Mycket intressant artikel och mycket sant i dess innehåll.

Dock konstaterar du enbart den del sanningar och du borde fortsätta med en del 2 där du tar upp en del av vad de andra missat som WoW har/hade.

I min mening har de nya MMO spelen förlorat sina spelare på några få saker som i min mening är helt avgörande för spelets flöde och frihet, deras världar och dess klasser!

Det måste finnas minst två läger som kan dunka varandra på käften på det ena eller andra sättet och man måste kunna göra detta vart som helst (wow style) annars kommer det inte fungera och folk ledsnar...

EN fri värld ala Azeroth är ett måste, det bara är så!

De flesta nyare MMO spelen saknar detta och det är också dessa spel som spelarna lämnat fortast. De flesta spelare vill ha en stor och helt öppen värld med möjlighet till PvP/PvE vart som helst och när som helst, träffa vänner eller fiender här och där är helt avgörande...

Den speltillverkare som kommer ut med ett nytt modernt MMO spel med en helt fri HEL värld med kanske enbart laddningar till dungeons och har två eller fler grupperingar som "krigar" mot varandra (Alliance/Horde) kommer att lyckas oavsett om man väljer F2P eller månadsbetalning, själv hatar jag alla mikrotransaktioner och hoppas att alla spel med dessa funktioner dör fort!!!

Medlem
Skrivet av Marsman:

Mycket intressant artikel och mycket sant i dess innehåll.

Dock konstaterar du enbart den del sanningar och du borde fortsätta med en del 2 där du tar upp en del av vad de andra missat som WoW har/hade.

I min mening har de nya MMO spelen förlorat sina spelare på några få saker som i min mening är helt avgörande för spelets flöde och frihet, deras världar och dess klasser!

Det måste finnas minst två läger som kan dunka varandra på käften på det ena eller andra sättet och man måste kunna göra detta vart som helst (wow style) annars kommer det inte fungera och folk ledsnar...

EN fri värld ala Azeroth är ett måste, det bara är så!

De flesta nyare MMO spelen saknar detta och det är också dessa spel som spelarna lämnat fortast. De flesta spelare vill ha en stor och helt öppen värld med möjlighet till PvP/PvE vart som helst och när som helst, träffa vänner eller fiender här och där är helt avgörande...

Den speltillverkare som kommer ut med ett nytt modernt MMO spel med en helt fri HEL värld med kanske enbart laddningar till dungeons och har två eller fler grupperingar som "krigar" mot varandra (Alliance/Horde) kommer att lyckas oavsett om man väljer F2P eller månadsbetalning, själv hatar jag alla mikrotransaktioner och hoppas att alla spel med dessa funktioner dör fort!!!

Håller med om allt.

De som kopierar från WoW tar ju komiskt nog bara de dåliga sakerna från spelet gång på gång.

Inaktiv

Känslan när man kliver in i Elwynn Forest! Det slår alla MMO faktiskt!
Jag kommer alltid tillbaka till World of Warcraft på nägot sätt och vis. Det ligger så många minnen bakom det där spelet.

Medlem

Oj vad jag önskar att jag fick vara ensam i ett rum med mupparna som förstört Warcraft-loren med hädelsen som kallas WoW. Istället för att lägga ner skiten efter dom 3-4 första expansionerna och börja göra Warcraft 4.

Nu har dom ju förstört ALLT med kung-fu pandor, svävande motorcyklar och en massa modern skit som inte hör hemma i Warcraft.

Fyfan!

Medlem
Skrivet av shaitan:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av shaitan:

Du nämner bara GW2 i förbifarten ang deras betalningsmodell men att det är ett av dom snabbast växande och mest aktiva MMOs just nu det missade du tydligen totalt...

GW2 var dock väldigt tråkigt

det är din fulla rätt att tycka det men rätt många håller inte med dig och i en artikel om MMOn så borde kanske både GW2 och gw1 ha en given plats..

Exakt. Vad man än tycker om Guild Wars 2 måste Arenanet ändå uppmärksammas för hur väl de faktiskt lyckats (på pappret) med GW2. Vore jag egocentrerad skulle jag ifrågasätta varför man väljer att skriva så mycket om Rift, ett spel jag verkligen avskydde. Men för att göra artikeln fullständig bör alla större satsningar nämnas, inte bara vissa. GW2 tillhör det lilla (!) fåtal icke-Blizzards-tämligen-välkända-MMO som faktiskt lyckats, och det rejält.

Av de titlar som kommer framöver är det enbart EverQuest Next/Landmark jag tror på. Har följt Wildstar i flera år nu, och det ser aldrig kul ut tyvärr. Inget, förutom möjligtvis det rent estetiska, som lockar.

ESO? Kommer knappast dra in storkovan, kanske som halvnicheprodukt.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Skön läsning.

Medlem

GW2 har ju egentligen bara ett par problem och det är att jag som spelare har svårt att bry mig om spelvärlden på något sätt, samt det vanliga endgameproblemet som brukar ta ett par år att åtgärda i mmos.... annars har det ju mycket bra i sig.

Angående Wow så tycker jag faktiskt att MoP > Cataclysm med ganska bred marginal, men folk är ju trötta så det är naturligt att det går ned fortare.

Medlem

Någon måste ta ett leap of faith of komma bort från denna hemska endgame vi har i alla MMO idag.
Att nöta en instance för att kunna nöta nästa instance, för att kunna nöta en tredje ända till hundrafemtioelfte instancen är inte kul!
Det spelar ingen roll vilket skin ni använder, detta endgame är inte kul!

Hur kan någon spelutvecklare vara så här sjukt korkad, att dom tror att folk som slutar spela WoW för att dom tröttnat på det ska spela deras spel som är exakt samma sak?? Det är grafiken och vilken värld det utspelar sig i, vilken klass man spelar som? Vad man är för ras? Man är inte en orc warrior utan man är en human bountyhunter som nöter instancer?? Hallå??

Det måste ju finnas något snille där ute som har kokat ihop världens bästa endgame för ett mmo, men ge han lite pengar då så det kan bli verklighet för detta är ju bara löjligt.

Hur mycket pengar vill ni sätta på att endgame i Wildstar och Elder scrolls online kommer vara samma sak som vi redan är less på?
lol

Medlem
Skrivet av Skelögd:
Skrivet av Marsman:

Mycket intressant artikel och mycket sant i dess innehåll.

Dock konstaterar du enbart den del sanningar och du borde fortsätta med en del 2 där du tar upp en del av vad de andra missat som WoW har/hade.

I min mening har de nya MMO spelen förlorat sina spelare på några få saker som i min mening är helt avgörande för spelets flöde och frihet, deras världar och dess klasser!

Det måste finnas minst två läger som kan dunka varandra på käften på det ena eller andra sättet och man måste kunna göra detta vart som helst (wow style) annars kommer det inte fungera och folk ledsnar...

EN fri värld ala Azeroth är ett måste, det bara är så!

De flesta nyare MMO spelen saknar detta och det är också dessa spel som spelarna lämnat fortast. De flesta spelare vill ha en stor och helt öppen värld med möjlighet till PvP/PvE vart som helst och när som helst, träffa vänner eller fiender här och där är helt avgörande...

Den speltillverkare som kommer ut med ett nytt modernt MMO spel med en helt fri HEL värld med kanske enbart laddningar till dungeons och har två eller fler grupperingar som "krigar" mot varandra (Alliance/Horde) kommer att lyckas oavsett om man väljer F2P eller månadsbetalning, själv hatar jag alla mikrotransaktioner och hoppas att alla spel med dessa funktioner dör fort!!!

Håller med om allt.

De som kopierar från WoW tar ju komiskt nog bara de dåliga sakerna från spelet gång på gång.

Där gjorde ju iofs WoW bra när de kopierade bara allt bra från andra spel


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Draug:

Så länge MMO:n inte kan stödja EN kontinuerlig värld så spelar det ingen roll hur många spelar man har.

Jag väljer hellre en värld med 500 000 spelare än ett flertal dussin med 7 miljoner, så det lär finnas gott om plats för nya MMO:n där ute.

Kan folk för övrigt sluta snacka som att konsollerna är enda chansen för att spela i soffan?
(Notera att videon är 3 år gammal)

https://www.youtube.com/embed/4mJeefx5_Qc

Dock så använder han Kontroll från Xbox 360, vilket fortfarande då knyter sig till det du försöker gå undan.


signatur

Requiēscat in pāce ~

Medlem
Skrivet av Muthoz:
Skrivet av Draug:

Så länge MMO:n inte kan stödja EN kontinuerlig värld så spelar det ingen roll hur många spelar man har.

Jag väljer hellre en värld med 500 000 spelare än ett flertal dussin med 7 miljoner, så det lär finnas gott om plats för nya MMO:n där ute.

Kan folk för övrigt sluta snacka som att konsollerna är enda chansen för att spela i soffan?
(Notera att videon är 3 år gammal)

https://www.youtube.com/embed/4mJeefx5_Qc

Dock så använder han Kontroll från Xbox 360, vilket fortfarande då knyter sig till det du försöker gå undan.

Och jag använder en Ps3 kontroll när jag känner för det, precis som folk använder ett tangentbord på konsol, whats your point?

123
Skriv svar