Clash of Clans-skaparna är värda tre miljarder dollar

Medlem

Mobilspels-marknaden äcklar mig.

Medlem
Skrivet av Xzander:

Mobilspels-marknaden äcklar mig.

Ja, fyfan för att den hjälper till att göra det mer socialt accepterat att spela digitala spel! USCH!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Vem är Ben Cousins?

Och hans jämförelse baseras endast på inkomster, vilket såklart är det enda språk marknaden talar.

Men för oss spelare så är hjärta och passion även viktigt, och det finns det gott om i GTA5, vill skillnad från de flesta mobilspel.
Nu har jag aldrig spelat Clash of Clans och förutom någon reklambaner har jag inte hört talas om det men jag misstänker att det är som de flesta andra mobilspel.

För mig är mobilspel ett tidsfördriv, men "riktiga" spel är en hobby och ett intresse.

edit: kom ifrån ämnet lite.

Vill bara påpeka att Rockstar och GTA5 är MYCKET mer än "doing ok", oavsett om vissa microtransaktionsbaserade mobilspel gör sanslösa pengar på bred front.

Känns nästan som att jämföra en mobiltelefon och ett mobilabonnemang.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Varför kunde man inte vara lite innovativ och kommit på detta själv


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Xzander:

Mobilspels-marknaden äcklar mig.

Ja, fyfan för att den hjälper till att göra det mer socialt accepterat att spela digitala spel! USCH!

Är du verkligen så naiv?

Medlem

Så nästa generations ungar kommer alla se ut som Quasimodo?

Medlem

"Men know the price of everything, and the value of nothing."

Medlem
Skrivet av Xzander:

Är du verkligen så naiv?

Naiv? Det är väl bara att kolla på statistiken. Fler och fler lägger mer och mer tid på digitalt spelande. Detta breddar bara marknaden, för nya medier framåt, väcker ett större intresse både från lekmän och akademiker (explosion av forskning på ämnet just nu), med mera.

Vad är det som du tycker är så äckligt?

EDIT: Har ingen aning om vad det är för spel, men jag förstod ditt inlägg som kritik mot "mobilspelsmarknaden" mer än ett slag mot specifika spelet. Om det gäller det specifika spelet, får du gärna utveckla VARFÖR. Bidra gärna med nåt konstruktivt till diskussionen.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Snacka om att många här har ingen aning vad de snackar om. Clash of Clans är ett av de intressantare mobila spelen som finns just nu.
Samt att är socialt som de riktigt gamla webläsarspelen.
Jag är inte ett dugg förvånad över att det säljer väl. Men själv har jag inte lagt ner en krona på det.

Medlem

Har aldrig hört talas om Clash of Clans.
Men pengar tjänar de uppenbarligen så det räcker och blir över.

Medlem

Spelade det någon månad eller så, hade kul, spenderade 0 kr.

Medlem

Är inte förvånad att ingen här inte har spelat det. Jobbade som vikarie på låg- till högstadiet ett tag och där spelade alla småungar det. Det jag vill ha sagt med detta är att spelet är riktat till 9-14år. Inte personer som växte upp med Quake och Doom

Medlem
Skrivet av Nowly:
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Jozo:

Är Clash of clans något mobilspel som jag aldrig har hört talas om?

Apple-fjanteri tror jag.

Och numera också Android fjanteri

Då har det mer eller mindre skett en evolution där apple-fjanteriet blivit ett mobil-fjanteri.

Medlem

Kul för dom. Jag tar gärna en sån där "bott-under-en-sten" medalj jag med

Medlem

Det här är det enda spelet jag spelar på telefonen, allt annat är skit i jämförelse, eller för dyrt


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Då har det mer eller mindre skett en evolution där apple-fjanteriet blivit ett mobil-fjanteri.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Klart de tjänar pengar. Många barn som handlar med föräldrarnas pengar i spel som detta.
Se bara hur bra det går för spel som Skylanders.

Jag tycker det är trist när ett spel som Clash of clans kan mäta sig och till och med slå spel som GTA:V i värde. Många kommer gå över och göra spel som detta istället, därför att det är mer lukrativt. Ibland hatar jag vad pengar kan orsaka.

Medlem
Skrivet av Dreako:

Klart de tjänar pengar. Många barn som handlar med föräldrarnas pengar i spel som detta.
Se bara hur bra det går för spel som Skylanders.

Jag tycker det är trist när ett spel som Clash of clans kan mäta sig och till och med slå spel som GTA:V i värde. Många kommer gå över och göra spel som detta istället därför att det är mer lukrativt. Ibland hatar jag vad pengar kan orsaka.

Jag önskar att jag hade haft Skylanders när jag var liten, men nä då fick man nöja sig med vanligt lego etc

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Förstår inte hur folk kan spela mobilspel. Tycker det mesta är extremt tråkigt och jobbigt att sitta på en liten skärm. Kontrollerna till spelen är riktigt kassa, om de inte är riktigt simpla. Och batteriet sugs ut skitsnabbt dessutom...

Ge mig ett "i"
Ge mig ett stort "P"
Ge mig ett "a"
Ge mig ett "d"
Vad blir deeeeet?!

Sen kan man ju undra lite vad du har för lur

Medlem
Skrivet av BadMrBox:

Aldrig hört talas om dom heller.
Kollade på ett youtube klipp och jag tycker det ser ut som ett facebook spel. I mitt tycke är det helt förskräckligt att sånt skräp genererar sådana pengar.

Festligt, jag tycker precis likadant om alla spel du gillar som jag heller aldrig hört talas om

När man läser sådana här kommentarer tillsammans med de flesta andra i tråden så börjar det kännas som att gamers kan vara större fundamentalister än Kristdemokraterna...skrämmande.

Här kommer en shocker; folk spelar och betalar för att dom tycker att det är ett roligt tidsfördriv.

inte konstigt om mer vanliga spel försvinner i framtiden om dom får in så mycket pengar

Medlem

Aldrig hört talas om.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Clash of Clans är ett småkul spel där du bygger upp en by, samlar resurser för att fortsätta bygga, raidar andra spelare för resurser till din egen by samt samt bygger försvar mot andra som gör likadant mot dig. Även om jag nuförtiden spelar väldigt passivt så har jag haft en hel del kul med spelet. Vissa kanske föredrar att sitta och titta ut genom fönstret när dom åker tunnelbana, men jag sjunker hellre ner i några sköna spel

Tror jag har spenderat 40-70:- på CoC, vilket jag gjort mer för support än för att jag verkligen behövt något i spelet, vilket känns helt ok med tanke på det jag fått ut från det. Sen ska man ju inte glömma att det både är CoC och Hayday som drar in pengar. Lilltjejen spelar det senare, nåt Farmville liknande skulle jag tro, och jag misstänker att det drar in mest pengar av de 2.

Det som jag stör mig på med båda dessa spel, och de flesta f2p är att många tar för mycket betalt för in-game produkter. Det märks tydligt att girigheten är stor hos utvecklarna när man ser saker som "köp vårat STORA diamantpaket för bara 749 kr!". Jag tycker 7-49 spänn är taket för vad jag är villig att lägga på något sådant spel, allt annat är ju skrattretande. Spelar just nu några kortbaserade spel på plattan/mobilen; War of the Fallen och Legend of the Cryptides, och där det första är helt spelbart utan att betala någonting så mjölkas det helt skamlöst efter pengar i det andra.

I War of the Fallen har jag köpt "card pack" för 7 och 28 kr, det sjuka är bara att när man väl köpt dessa så är det bara nästa/dyrare nivå man kan köpa, inte 2 för 7 kr vilket är helt bizzart. Resultatet blir ju såklart att jag inte kommer köpa "nästa" nivå för 75 kr även om jag skulle kunna lagt 7 kr till på det spelet. Girigheten blir i slutänden deras fall skulle jag våga påstå.

Poängen är att det helt klart finns en framtid för den här typen av spel och betalningsmetoder, men jag anser det måste finnas någon rimlighet i de senare. Blir bara äcklad över att utvecklarna ens erbjuder att ta mer betalt för lite in-game crap än vad ett "riktigt" spel kostar att köpa, men jag antar att det i slutänden blir folks konsumtionsvanor som sätter ribban för vart kostnaderna kommer ligga.

Medlem
Skrivet av wmc:

inte konstigt om mer vanliga spel försvinner i framtiden om dom får in så mycket pengar

Jag ser framför mig hur du filosoferar över detta medans du långsamt smeker en darrande hand över LP-samlingen

Tror inte att vi behöver vara särskilt oroliga än på några år, de mobila småspelen vinner marknadsandelar just för att de är mobila småspel. Det kommer dröja länge innan innehåll och prestanda kommer upp i dagens dator/konsol- spel. Eller är det någon som tagit med sig PS3'an på bussen till jobbet nyligen eller?

Medlem

Man kan inte jämföra detta med gta och andra AAA titlar, helt annan marknad.
Ska man räkna ios-spel och datorspel i samma kategori så hör fan mitt gamla bordshockyspel till också.

Titta på kompetensen som krävs för att skapa ett gtaV och kompetensen som krävs att skapa en ios app.
De som tror att den ena kommer äta marknadsandelar av den andra har rökt fultjack.

Inaktiv

precis .. inte samma marknad .. däremot kanske giriga speltillverkare går över till att göra mobilspel

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Lolflakes:

Förstår inte hur folk kan spela mobilspel. Tycker det mesta är extremt tråkigt och jobbigt att sitta på en liten skärm. Kontrollerna till spelen är riktigt kassa, om de inte är riktigt simpla. Och batteriet sugs ut skitsnabbt dessutom...

Ge mig ett "i"
Ge mig ett stort "P"
Ge mig ett "a"
Ge mig ett "d"
Vad blir deeeeet?!

Sen kan man ju undra lite vad du har för lur

Jag har en Nexus 4, om det intresserar dig.

Jag har ingen ipad, och ser inget syfte med att ha en ipad. Köpte den första ipad:en direkt vid release och sålde den efter 2 månader. Jag ser som sagt ingen syfte med den. Surfa gör jag hellre på min stationära eller macbook air.

Medlem

har testat det, inget för mig direkt

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Jozo:

Är Clash of clans något mobilspel som jag aldrig har hört talas om?

I sådana fall får du en liten medalj.

Då vill jag också ha en sån medalj.

Jag med!

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av BadMrBox:

Aldrig hört talas om dom heller.
Kollade på ett youtube klipp och jag tycker det ser ut som ett facebook spel. I mitt tycke är det helt förskräckligt att sånt skräp genererar sådana pengar.

Festligt, jag tycker precis likadant om alla spel du gillar som jag heller aldrig hört talas om

När man läser sådana här kommentarer tillsammans med de flesta andra i tråden så börjar det kännas som att gamers kan vara större fundamentalister än Kristdemokraterna...skrämmande.

Här kommer en shocker; folk spelar och betalar för att dom tycker att det är ett roligt tidsfördriv.

Att så många här på fz inte hört talas om spelet och tycker det ser ut som ett skitspel är nog just för att vi är vana vid en helt annan typ av spel. Då tilltalar inte den här typen av spel oss.

Att dom blivit så populära är nog inte så konstigt då ALLA har en mobil och många testar en massa spel för första gången. Då blir lättare spel otroligt populära.

Att gå ut och säga att ett spel är skit innan man testat spelet är nog lite att ta i. Men jag personligen har aldrig testat ett spel på telefonen eller surfplattan som varit av någon vidare kvalitet. Det beror nog på att man vuxit upp med en annan typ av spel, men jag förstår dom som gillar mobilspel.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

123
Skriv svar