Vad är det som håller på att hända i min stad och övriga Sverige?

Medlem
Skrivet av .357:

haha fy fan kunde inte motstå att garva högt och le brett vid 05.50 på inslaget.
Gubbens svengelska va ju bara för go:)

Haha, ja. Man tycker ju rent av synd om killen som intervjuar honom.


signatur

Metal is best served heavy.

Inaktiv
Skrivet av Red_warning:

Tack så mycket! Ville se detta program igen!

Medlem
Skrivet av MillionStylez:
Skrivet av Red_warning:

Tack så mycket! Ville se detta program igen!

Jag tycker att det var ganska intetsägande, faktiskt.

Inaktiv
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av MillionStylez:
Skrivet av Red_warning:

Tack så mycket! Ville se detta program igen!

Jag tycker att det var ganska intetsägande, faktiskt.

Beror på hur man ser det. Ur ett rent logiskt perspektiv så lyssnar jag på resonemang, åsikter och gör en sammanfattning därefter och i bästa fall kanske man tänker lite annorlunda när man har fått lite mer information om något man kanske inte visste så mycket om från början.

Fanns en hel del resonemang som var intressanta tycker jag.

Tror dock inte på en politisk lösning på våra problem, i alla fall inte på kort sikt men "kanske" på längre sikt. Inte mycket förtroende för dagens politiker tyvärr. Mycket snack och liten verkstad.

Medlem

Jag har bett om ursäkt om jag förstört tråden, och tänker inte gå igenom resten, men just det här vill jag svara på:

Skrivet av MillionStylez:

Era senaste inlägg gör det uppenbart att ni förlöjligar och överdriver kraftigt.

Det här invänder jag kraftigt emot! Jag försöker hela tiden vara saklig och att förlöjliga någon är det sista jag vill i en diskussion.

Citat:

båtsman en person som du kan omöjligt köpa en begagnad bil om du inte köper den ifrån din sambo dvs. Så som du resonerar och om man ska hålla sig inom dina ramar så är det omöjligt att lita på någon människa som inte är familj.

Du missuppfattar poängen: Eftersom jag inte känner personen vet jag inte om denne är att lita på. Och även om jag litar på en person vill jag kontrollera bilen, för personen kanske tror att den är i toppskick men en undersökning kan visa om så är fallet.

Citat:

Så som ni 2 tomtar

Kan du vara snäll och sluta med personangreppen?

Medlem
Skrivet av båtsman:

Jag har bett om ursäkt om jag förstört tråden, och tänker inte gå igenom resten, men just det här vill jag svara på

Skrivet av MillionStylez:

Era senaste inlägg gör det uppenbart att ni förlöjligar och överdriver kraftigt.

Det här invänder jag kraftigt emot! Jag försöker hela tiden vara saklig och att förlöjliga någon är det sista jag vill i en diskussion.

Jasså? det verkade som du enbart ville förlöjliga mig när du envisades att tjaffsa emot gällande min åsikt och "saklig" var du inte direkt när jag helt tydligt sa att det var dags att lägga av vilket du inte respekterade.

Det är lätt att byta ansikte när det väl passar tydligen, patetiskt!

Medlem
Skrivet av Captain Spaulding:

Jasså? det verkade som du enbart ville förlöjliga mig när du envisades att tjaffsa emot gällande min åsikt och "saklig" var du inte direkt när jag helt tydligt sa att det var dags att lägga av vilket du inte respekterade.

Jag har aldrig haft som syfte att förlöjliga dig. Om du uppfattat det så har jag varit otydlig eller du missuppfattat vad jag sagt ordentligt.

Det vi gör på forumet är ju att diskutera, varför ska vi då inte göra det?

Inaktiv

Vi har redan förstört tråden!

Bilar var ett riktigt dåligt exempel framtaget av dig, med tanke på dina ståndpunkter dvs.

För med en bil kan du aldrig vara säker (oavsett M-Test) och du måste ha lite förtroende för säljaren men du gör det omöjligt med ditt sätt att resonera.

Mao säger du att man inte kan/ska lita på någon människa som man inte känner utan och innantill.

Jag säger mao att man ska låta instinkt och erfarenhet väga in när man har att göra med människor man inte känner + en bilkontroll :).

Det är där vi går skilda vägar.

Du hade nog inte ens börjat kontrollera bilen om säljaren enligt dig hade verkat skum.

Personangrepp hmm.. det faller väl in under den kategorin om man tar sig en funderare men jag tycker tyvärr du är RIKTIGT RIKTIGT jobbig med dina inlägg och tusentals citat där du mao säger att folks inlägg är värdelösa utan en källa som du kan godkänna. Det blir för mycket för mig som läsare.

Även riktigt löjligt när du dissekerar en hel text och svarar med enkla meningar på varje citat du gör, saker kan lätt bli tagna ur sina sammanhang.

Märker nu att du gör det omedvetet. Tror dock det är livserfarenhet som saknas för din del annars så verkar du ha lysande utsikter.

Inaktiv
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Captain Spaulding:

Jasså? det verkade som du enbart ville förlöjliga mig när du envisades att tjaffsa emot gällande min åsikt och "saklig" var du inte direkt när jag helt tydligt sa att det var dags att lägga av vilket du inte respekterade.

Jag har aldrig haft som syfte att förlöjliga dig. Om du uppfattat det så har jag varit otydlig eller du missuppfattat vad jag sagt ordentligt.

Det vi gör på forumet är ju att diskutera, varför ska vi då inte göra det?

Tråden började som en diskussion, TS ville att det skulle vara en diskussion men du du dödade hela tråden/trådar när du vill att folk ska springa runt som Janne Josefson och sitta och slänga fram topphemliga dokument för att du ska tycka att diskussionen är ok.

Inaktiv
Skrivet av Tybalt:

"Vad är det som håller på att hända i min stad och övriga Sverige?"

Beroende på anekdot så är Sverige en krigszon, idyll eller något mellanting.

Här har vi ett typiskt exempel på en lärjunge till Greger och båtsman.

Såna här inlägg få absolut inte smitta av sig mer jag får huvudvärk.

Medlem
Skrivet av MillionStylez:

För med en bil kan du aldrig vara säker (oavsett M-Test) och du måste ha lite förtroende för säljaren men du gör det omöjligt med ditt sätt att resonera.

Jag har inte sagt att man ska misstro säljaren till 100 procent.

Man kan aldrig vara helt säker på någonting, någonsin, men man kan vara mer eller mindre säker på saker. Jag säger att det är bättre att vara mer säker än mindre säker.

Citat:

Mao säger du att man inte kan/ska lita på någon människa som man inte känner utan och innantill.

Nej, det gör jag inte. Hela ditt resonemang bygger på en missuppfattning av min position.

Vad jag har sagt är att folk kan ha fel, även fast de är ärliga. Det finns många fällor vi alla kan falla i, för att vi är människor. Jag faller i dem, du faller i dem, våra nära och kära faller i dem, diktatorer faller i dem, frihetskämpar faller i dem och så vidare. Vad jag säger är att vi därför måste vara medvetna om dessa och försöka komma fram till saker genom att utesluta dem.

Här har du en lista med exempel, som du ser är det ganska många: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biases

Citat:

Jag säger mao att man ska låta instinkt och erfarenhet väga in när man har att göra med människor man inte känner + en bilkontroll :).

Med andra ord ungefär samma position som jag har.

Citat:

Du hade nog inte ens börjat kontrollera bilen om säljaren enligt dig hade verkat skum.

Återigen, det är en missuppfattning av min position. Vad jag säger är att oavsett vem som säger någonting, är det vad som sägs som är det viktiga. Det kan vara en person man känner utan och innan och litar på till fullo, men som fortfarande kan vara ovetande om, eller ha missat någon detalj - det är därför jag vill kontrollera.

Och som jag nämnt faller många i de fällor som finns för alla människor, därför är det viktigt att kontrollera uppgifter.

Men det finns också en "skala": Säger någon "Jag såg en Ferrari i dag", behöver man inte vara lika skeptisk - om än alls - som om någon säger "Jag såg två Aliens i dag".

Citat:

Personangrepp hmm.. det faller väl in under den kategorin om man tar sig en funderare men jag tycker tyvärr du är RIKTIGT RIKTIGT jobbig med dina inlägg och tusentals citat där du mao säger att folks inlägg är värdelösa utan en källa som du kan godkänna. Det blir för mycket för mig som läsare.

Är det ett påstående som kräver källa tycker inte jag det är för mycket begärt. Varför ska vi tro någon bara för att denne säger det? Om du läst lite av länken jag skickar med förstår du kanske varför jag är tveksam till detta.

Varför jag ber om källa är för att jag vill veta hur det ligger till. Om någon säger A, vill jag veta om A stämmer. Varför är det så konstigt?

Citat:

Även riktigt löjligt när du dissekerar en hel text och svarar med enkla meningar på varje citat du gör, saker kan lätt bli tagna ur sina sammanhang.

Jag försöker vara noggrann med att inte ta saker ur sitt sammanhang. Varför jag svarar på detta sätt är för att det är lättare att veta vad det är jag svarar på. Det reducerar också mängden tomt prat.

Behövs ett längre resonemang så använder jag det. Kvantitet är inte allt.

Citat:

Märker nu att du gör det omedvetet. Tror dock det är livserfarenhet som saknas för din del annars så verkar du ha lysande utsikter.

Det är ett högst medvetet val.

Medlem
Skrivet av MillionStylez:

Här har vi ett typiskt exempel på en lärjunge till Greger och båtsman.

Såna här inlägg få absolut inte smitta av sig mer jag får huvudvärk.

Må så vara, men det han säger har fortfarande en poäng.

Inaktiv
Skrivet av båtsman:

Kvantitet är inte allt.

*suck*

Omoget avslut som tar bort allt annat man läst.

Du behöver inte ta upp hela min web browser med alla dina citat tror inte du är tillräckligt gammal för att ha problem med närminnet så länge du inte röker cannabis dvs. Alla kan läsa min text som är ett par cm ovanför, du behöver inte repetera och ta upp massa onödig space.

Medlem
Skrivet av MillionStylez:

Omoget avslut som tar bort allt annat man läst.

Varför skulle det ta bort allt annat? Jag menade bara att om jag kan få med det jag vill säga i ett par meningar är väl det bättre än att jag skriver en lång redogörelse för varje punkt.

Citat:

Du behöver inte ta upp hela min web browser med alla dina citat tror inte du är tillräckligt gammal för att ha problem med närminnet så länge du inte röker cannabis dvs. Alla kan läsa min text som är ett par cm ovanför, du behöver inte repetera och ta upp massa onödig space.

Citatfunktionen finns av en anledning, för att man lätt ska kunna ta del av en text utan att behöva scrolla eller leta upp ett annat inlägg. Det är också lättare att följa resonemanget om man ser direkt vad det är som kommenteras istället för att behöva hitta det i texten.

Och även om du vet precis vad som menas, kanske inte andra som läser tråden gör det.

Medlem
Skrivet av MillionStylez:

Kanske men endast båtsman och Greger fanboys som orkar läsa och fundera på såna inlägg.

Det är tänkvärt för alla eftersom det visar en viktig poäng om anekdoter och deras brist på tillförlitlighet.

Tänk om vi i tråden hade tre personer och de hade just de erfarenheterna som Tybalt visade på. Hur skulle vi då kunna avgöra vem som har rätt eller vem som lever "mest" i verkligheten? Har inte alla rätt på sitt sätt?

Inaktiv

Tråden började som en diskussion, TS ville att det skulle vara en diskussion men du du dödade hela tråden/trådar när du vill att folk ska springa runt som Janne Josefson och sitta och slänga fram topphemliga dokument för att du ska tycka att diskussionen är ok.

Kan du förstå det Junior?

Medlem
Skrivet av MillionStylez:

Ingen som orkar med Poesi på ett sånt här forum och framförallt inte i en sån här tråd, här ska vi diskutera och inte bli sågade av dig eller din mob.

Det där var ett inlägg i linje med det första i tråden, men du sågar det totalt. Det är högst relevant om vi ska diskutera hur vi upplever hur Sverige är i dag utifrån egna erfarenheter. Hur ska vi kunna jämföra om vi inte vet att det finns problem med det?

Jag till exempel har inte upplevt någon ökad brottsvåg, men jag förnekar inte att det sker i andra städer. Jag är medveten om att det finns problemområden där människor är mer utsatta än på andra ställen. Men samtidigt är det viktigt att se att det inte är så överallt, att hoppet inte är förlorat för alltid. Något som efterfrågades i första inlägget.

Medlem
Skrivet av MillionStylez:

Tråden började som en diskussion, TS ville att det skulle vara en diskussion men du du dödade hela tråden/trådar när du vill att folk ska springa runt som Janne Josefson och sitta och slänga fram topphemliga dokument för att du ska tycka att diskussionen är ok.

Kan du förstå det Junior?

Jag har förstått det för längesen och redan bett om ursäkt. Jag har också försökt fortsätta på trådskaparens linje. Får se hur det går med det.

Medlem

Nu får du väl ge dig. Hur kan personliga erfarenheter likställas med statistik?

Medlem

Homer: Facts are meaningless. You can use
facts to prove anything that's even remotely
true. Facts, schmacts.

Inaktiv
Skrivet av Kungbla:

Nu får du väl ge dig. Hur kan personliga erfarenheter likställas med statistik?

OnTopic:

hmmm.... om jag utgår ifrån mig själv t ex, jag är uppväxt i biskopsgården en av Göteborgs sörsta stadsdelar. Våldet växer varje dag där. Jag bor numera i en bostadsrätt i ett lite mer familjevänligt område där jag kan erbjuda min son en bättre uppväxt än jag själv har haft.

Det som besvärar mig varje dag är att min mamma och mina syskon bor kvar i biskopsgården idag och jag kämpar mycket med att min bror ska hålla sig ifrån problem som redan har ställt till det för oss. En tjej blev våldtagen häromdagen, 30min efter att min syster hade gått förbi. Poliser syns för sällan. Jag är ganska arg på samhället. Det var därför den här tråden intresserade mig från första början.

Min lösning på problemet är att jag tror att vi behöver en Ghost Rider med någon form av diplomatisk immunutet som åker runt och likviderar alla mördare och våldtäktsmän och psykopater. Plain and simple, sprida skräck bland kriminella.

Inaktiv

Därför man bli irriterad när någon som båtsman eller Greger avfärdar ens inlägg som fantasier och om det finns statistik som avfärdar detta så talar ju det emot något som man är säker på är sant.

Göteborg är en alldeles för liten stad för mig med alldeles för lite utmaning och det är alldeles för lite saker att hålla reda på så visst är jag säker på att våldet och typen av våld inte är på samma nivå som det var när vi växte upp.

Behöver ingen statistik utförd av studenter för det.

Pistoler ÖVERALLT!!!

Lillbrorsan har säkert sprungit runt med någon eller känner säkert någon som har vart beväpnad, så mycket har det tyvärr förändrats.

Vi var inte riktigt så hardcore även om vi kunde göra riktigt sjuka saker.

Inaktiv

Just nu anser jag mig ha jävligt bra inblick i 2 helt olika generationer som har växt upp i varav en växer upp i några utav sveriges tuffaste miljöer där 18-25 åringar blir utsatta för drive bys (skadeskjutna eller dödade) ett par gånger per år. Kan vara utpressningar/bötfällningar állt möjligt som någon inte velat ge vika för. Sammanhållningen bland ungdomar som vi hade finns inte längre.

Går det för bra för någon annan så blir man hatad för det tyvärr.

Till alla statistik Whores:

Statistiken är blind!!!

Erfarenhet kontra kontakter och inblick slår det mesta. När jag ser löpsedlarna så vet jag redan det mesta om förloppet och även sånt som journalister inte vet.

F%¤k statistik!

Medlem
Skrivet av MillionStylez:

Så nu ska vi gå på något du är osäker på att du minns?

Fan hade du haft en klon så hade du ju sågat dig själv här.

Jag är ärlig med att jag kanske inte minns rätt. Då kan någon som kanske känner igen det och har källor hjälpa till att fylla i för eller emot. Det kan också vara så att någon undrar ifall jag kan hitta källor för det, då får jag leta upp det eller eventuellt om så är fallet säga att jag inte hittar några.

Märk väl att jag inte säger att "hårdare straff minskar inte antalet brott" utan jag säger "Minns jag rätt /.../ Har dock ingen källa till hands." Där hade jag alltså inte behövt såga mig själv, om jag hade haft en klon. Jag hade dock kunnat be mig själv kolla upp det.

Det är ingen som behöver tro mig när jag gör det påståendet, jag har ju inget att backa upp det med.

Medlem
Skrivet av MillionStylez:

Därför man bli irriterad när någon som båtsman eller Greger avfärdar ens inlägg som fantasier och om det finns statistik som avfärdar detta så talar ju det emot något som man är säker på är sant.

Detta bygger återigen på en missuppfattning på i alla fall vad jag sagt. Det är ingen som bestrider vad personen upplevt. Vad jag bestrider är att det skulle gå att generalisera.

Citat:

Göteborg är en alldeles för liten stad för mig med alldeles för lite utmaning och det är alldeles för lite saker att hålla reda på så visst är jag säker på att våldet och typen av våld inte är på samma nivå som det var när vi växte upp.

På precis samma sätt som man inte har särskilt bra koll på politik när man är barn har man troligtvis inte särskilt bra koll på antalet våldsbrott.

Med det sagt tror jag också att brotten har ökat. Men det är vad jag tror, så för mig är det ganska irrelevant. Jag vill inte tro, jag vill veta.

Citat:

Lillbrorsan har säkert sprungit runt med någon eller känner säkert någon som har vart beväpnad, så mycket har det tyvärr förändrats.

Det har till och med jag gjort när jag var yngre och jag var ändå ganska städad.

Medlem

Statistik är knappast något att bygga sina argument på, ofta är den riktad och det är inte svårt att hitta statistik som påvisar motsatsen i det ämne man diskuterar.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Skrivet av PurreSnurre:

Statistik är knappast något att bygga sina argument på, ofta är den riktad och det är inte svårt att hitta statistik som påvisar motsatsen i det ämne man diskuterar.

Helt rätt...därför undrar jag hur personer upplever sin tillvaro.


signatur

Bjosarn:får oftare skumma drummar om jag druckit alldeles för mkt alkohol.

Medlem

Frågan är ju vad som hände med att kunna föra en normal diskussion utan att ta till påhopp och dylikt.

MillionStylez: lugna ner dig, annars blir det skamvrån.

TS öppnade för hur man personligen uppfattade att 'samhället' hade förändrats, vill ni kasta statistik fram och tillbaka så får ni göra det i en egen tråd.

Medlem
Skrivet av MillionStylez:

Vad gör ni om ni ska köpa något på blocket? Hur vet ni att annonsen är äkta?

Enkelt: Jag kollar på "Säljes av". "Anonym" eller namnet på produkten i annonsen (t.ex. "Säljes av: bmw.) går bort direkt.

Jag upplever inte att brottslighet och våld ökar i och runt Göteborg, men det kan bero på att jag undviker sunkiga områden som t.ex. Angered, Biskopsgården, Hisingen m.m.

Å andra sidan kan det väl ses som ett tecken på att någonting är fel när man undviker vissa stadsdelar?

Medlem
Skrivet av MillionStylez:

Min lösning på problemet är att jag tror att vi behöver en Ghost Rider med någon form av diplomatisk immunutet som åker runt och likviderar alla mördare och våldtäktsmän och psykopater. Plain and simple, sprida skräck bland kriminella.

Jag tänker anta att det där knappast är seriöst menat.

Skrivet av MillionStylez:

Plain and simple, sprida skräck bland kriminella.

Vad hände med grundbulten i rättssamhället, dvs, oskyldig till motsatsen bevisats?


signatur

Dryg och bitter.

Skriv svar