Grand Theft Auto V

Medlem
Skrivet av Thunderhawk:

Finns bara ett spel detta år som kan få en FZ: FEMMA och det är BF4 !

VA?! Många spel som fått en "FZ: FEMMA" i betyg i år. The last of us och Brothers t.ex. Så sluta lipa

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av RocketMushroom:

Blir det en separat recession på Gta Online??

Inte recension, men något form av uppföljningsartikel.

Är det då ni höjer det till en femma i betyg?

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av bleak:

MP-läget kommer ha kvinnor som spelbara karaktärer.

HIttade!

"Rockstar's decision to only feature playable male characters in Grand Theft Auto 5 was necessary for the story of the game..."

Då är alltså frågan, vad är det i storyn som gör att alla måste vara män? Måste man ha en biologisk penis och knulla med horor för att storyn ska hålla?

Enligt manusförfattarna. Sök jobb på Rockstar och försök ändra det om det är en viktigt grej.

Men jag skulle gissa att det inte har så mycket med storyn att göra utan att den sortens kriminella som GTA har handlat om sen ettan har en rejäl överrepresentation av män. Om en kvinna skulle försöka dra ut valfri man ur en bil så skulle 99% av männen vara biologiskt fysiskt starkare och således skulle den kvinnliga karaktären misslyckas.

Kvinnor sysslar oftast med andra sorters våld och brott än vad GTA-serien handlar om.

Men den verkliga och den viktigaste frågan måste ju faktiskt vara varför man inte kan spela som en kvinna som är höggravid, blind, döv, pygmé, rullstolsburen, saknar båda armarna, helkroppsförlamad och i sena 50-års åldern?
Den målgruppen blir ständigt diskriminerad inom spelbranschen.

Medlem

ITT: Folk som inte läser recensionen.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

ZF
Medlem
Skrivet av Tompa8989:

Men den verkliga och den viktigaste frågan måste ju faktiskt vara varför man inte kan spela som en kvinna som är höggravid, blind, döv, pygmé, rullstolsburen, saknar båda armarna, helkroppsförlamad och i sena 50-års åldern?
Den målgruppen blir ständigt diskriminerad inom spelbranschen.

det finns spel som lyckats få med några av de grejerna samtidigt åtminstone.

men problemet här är som sagt realism, även i en överdriven parodi av verkligheten går det inte att avvika för långt från hur det ser faktiskt ser ut, för då är det snart ingen parodi längre. och vi skulle istället få ett man with boobs argument som reaktion. en realistisk skildring av kvinnlig brottslighet skulle förmodligen orsaka ännu mer debatt än att hoppa över båda alternativen.

Medlem
Skrivet av SunShine:
Skrivet av Cane:

4/5? Alltså lika kasst som TW: Rome 2?

hehe för en fyra är sannerligen kasst.... not

Syftade väl mest på att Rome 2 verkligen inte förtjänade 4/5 och således har jag ingen aning om GTA 5 är ett 4/5 spel på riktigt eller det lider av oförtjänat högt betyg

ZF
Medlem

lite märkligt förresten hur Xbox raskt utsetts till vinnare av grafikduellen trots att den verkar sakna texturer, har suddiga träd i nära siktdjup och motsatt på längre avstånd. gissar att det vinner för att det är rätt format helt enkelt..

Medlem
Skrivet av Cane:
Skrivet av SunShine:
Skrivet av Cane:

4/5? Alltså lika kasst som TW: Rome 2?

hehe för en fyra är sannerligen kasst.... not

Syftade väl mest på att Rome 2 verkligen inte förtjänade 4/5 och således har jag ingen aning om GTA 5 är ett 4/5 spel på riktigt eller det lider av oförtjänat högt betyg

Aha du är inte mycket för strategi av den sorten eller vad syftar du på ? Personligen tyckte jag nya Rome var rikgit bra men usch så det kräver dator vilket är ett stort minus.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Ett problem som jag tycker är att många recensenter är så otroligt luttrade - och ett spel jämförs alltid med föregångaren.

Minns hur Arnroth sågade GT5 när det kom - med referens till hur han tyckte 4an var en gång och väntat sig mer.

Jag hade då skitkul och många härliga racingtimmar med GT5.

Så är man som jag inte superluttrad och spelat allt sedan 10 år tillbaks - så blir det väldigt skevt ofta har jag märkt.

Men en liten hint ger det ju med recension. Tycker det var bra skrivet utan att för mycket spoilers.

Gamespot gav 9 för GTA 5 - och deras har jag lite lärt mig vad det står för. Man får lära sig en recensent helst eller en site med både expert och användarbetyg.

Medlem
Skrivet av Tompa8989:

"Gör GTA V själv då om du klagar!"

Eller, så kan man tycka att det är problematiskt att dom på Rockstar sätter likhetstecken med deras uppfattning av "macho" och "man" vilket då tvingat dom att välja tre män. För att ta ett exempel som alla borde känna till: Vasquez i Aliens. Är inte det en lyckad karaktär, om man vill hålla stenhårt i "macho"-stämpeln? Varför skulle det inte finnas utrymme för en sådan kvinna i GTA V? Eller kommer det då ner till Rockstars fascination av prostitution? Eller är det helt enkelt som någon här påpekade förut ( http://www.fz.se/forum/artikelkommentarer/grand-theft-auto-v-... ), att dom är rädda för att få skit från dom högljudda som lätt skriker "femnazis" eller "PK PK PK PK PK!"?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av bleak:

MP-läget kommer ha kvinnor som spelbara karaktärer.

HIttade!

"Rockstar's decision to only feature playable male characters in Grand Theft Auto 5 was necessary for the story of the game..."

Då är alltså frågan, vad är det i storyn som gör att alla måste vara män? Måste man ha en biologisk penis och knulla med horor för att storyn ska hålla?

Du kanske borde emaila rockstar istället för att fråga icke-spelmakare alternativt storywriters på ett svenskt spelforum.

Förövrigt ser jag inte varför rockstar måste trycka in en kvinna bara för att det är det nya häftiga att vara feminist, kolla på mig jag är en stark självständig kvinna som inte behöver någon man.

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Tompa8989:

"Gör GTA V själv då om du klagar!"

Eller, så kan man tycka att det är problematiskt att dom på Rockstar sätter likhetstecken med deras uppfattning av "macho" och "man" vilket då tvingat dom att välja tre män. För att ta ett exempel som alla borde känna till: Vasquez i Aliens. Är inte det en lyckad karaktär, om man vill hålla stenhårt i "macho"-stämpeln? Varför skulle det inte finnas utrymme för en sådan kvinna i GTA V? Eller kommer det då ner till Rockstars fascination av prostitution? Eller är det helt enkelt som någon här påpekade förut ( http://www.fz.se/forum/artikelkommentarer/grand-theft-auto-v-... ), att dom är rädda för att få skit från dom högljudda som lätt skriker "femnazis" eller "PK PK PK PK PK!"?

heh jadu. Låt dem gapa, någon gång kanske de kommer på sig själva hur illa det låter.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av bleak:

MP-läget kommer ha kvinnor som spelbara karaktärer.

HIttade!

"Rockstar's decision to only feature playable male characters in Grand Theft Auto 5 was necessary for the story of the game..."

Då är alltså frågan, vad är det i storyn som gör att alla måste vara män? Måste man ha en biologisk penis och knulla med horor för att storyn ska hålla?

Om en huvudperson varit kvinna hade du väl istället klagat över att man kunnat klä henne i bikini...


signatur

Game long and prosper

Medlem

Klart är ju att man inte ska stirra sig blind på själva betyget, men det blir ju lätt så, det är en så slutgiltig dom på själva verket.
Sen så misstänker jag att dom flesta osäkra kollar på fler recensioner än bara FZ (som ju knappast har "mer rätt" än andra publikationer och recensenter). Så när spelet på denna sidan får 4 av 5 får det väl ses som en liten avvikelse gentemot andra sidor, då det enligt metacritic har 98% efter 37 recensioner.

Medlem
Skrivet av deadlotus:

10/10 hos IGN http://www.ign.com/articles/2013/09/16/grand-theft-auto-v-rev..., IGN har bättre poäng sättning tycker jag än FZ. De borde även här ha en högra skala när de sätter poäng. Menar 4/5 är det 7-8? på en 1-10 skala.

Minus var
Stundtals tröttsam och plump satir
GTA-konventioner serien måste lämna bakom sig

Ganska löjligt att gnälla på det, alltså är han trött på att skjutande konstant som varit i alla andra GTA med, men det är ju lite det som är spelet, de folken köper spelet för haha, stora rån med massa skjuta.

Oj, det var verkligen inte alls vad jag menade - vilket framgår om man läser brödtexten och inte bara mina väldigt korthuggna plus och minus.

Jag älskar tung action, och GTA V har gott om den. Vad jag däremot menar är att dessa moment måste passa i spelets kontext och de situationer som uppstår i handlingen. När Franklin ger sig ut på en bakgata för att deala med ett par gängmedlemmar i spelets upptakt är det inte rimligt att han dödar tio pers utan att blinka. Det är något en van actionspelare gör utan att reflektera över det, men det skär sig mot karaktärens motiv och trovärdigheten för handlingen. Personligen så tappar jag då inlevelsen. Men det är kanske bara jag.

Som jag också skriver är rånen däremot riktigt underhållande. Även där blir det löjligt när man hinner avrätta stadens hela polisstyrka som om man var mitt i ett tredje världskrig, utan att egentligen dra någon vidare uppmärksamhet till sig och inte fortsatt vara efterlyst. Allt detta köper man ju för att spelet är kul och explosivt. Men det drabbar handlingen till det sämre.

Jag menar helt enkelt att actionmomenten är lite för urspårade och "over the top" för att kännas rimliga i handlingens kontext, det är vad man nuförtiden brukar kalla för ludonarrativ dissonans. Men skiter man blankt i handlingen så spelar ju inget av detta någon roll.

Moderator | Testpilot
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Tompa8989:

"Gör GTA V själv då om du klagar!"

Eller, så kan man tycka att det är problematiskt att dom på Rockstar sätter likhetstecken med deras uppfattning av "macho" och "man" vilket då tvingat dom att välja tre män. För att ta ett exempel som alla borde känna till: Vasquez i Aliens. Är inte det en lyckad karaktär, om man vill hålla stenhårt i "macho"-stämpeln? Varför skulle det inte finnas utrymme för en sådan kvinna i GTA V? Eller kommer det då ner till Rockstars fascination av prostitution? Eller är det helt enkelt som någon här påpekade förut ( http://www.fz.se/forum/artikelkommentarer/grand-theft-auto-v-... ), att dom är rädda för att få skit från dom högljudda som lätt skriker "femnazis" eller "PK PK PK PK PK!"?

Gnäll hur mycket du vill men det är deras spel och Rockstar gör vad de vill. Hur svårt ska det vara att bara låta bli och strunta i saker man inte tycker om? Om så inte är fallet så räcker det väl med EN kommentar om att DU TYCKER det är synd att man inte har några kvinnliga spelbara karaktärer.

Själv tycker jag det hade varit trevligt att kunna spela som en tjej någon gång, men jag boykottar och hatar inte spelet för det inte finns den här gången. Bryr mig inte så mycket om jag spelar tjej eller kille om bara spelet och handlingen är bra ändå.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Lika kul att se desperata fanboys som utandning sågar recensionen och hävdar att spelet, som de inte ens spelat, är perfekt bara baserat på namnet.
Tack för att ni med era massiva förhandsbokningar och blinda tro på namn framför kvalité, ser till att spelserier ska pumpas ur och mjölkas istället för att förnyas och förändras. Sen är GTA grymt överhypat IMO, helt okej spelserie men bristen på konsekvens av dina handlingar, den döda staden med uppenbart artificiella invånare, enformiga uppdrag och intetsägande story. Det enda som gjorts bra var öppenhet och frihet, men sedan dess har inte mycket hänt. Men det är ju lugnt, GTA, CoD, BF, Halo kan alla leva på sin forna glans, ett bra IP är viktigare än innovation och gameplay.

Medlem
Skrivet av sunka:
Skrivet av cute_ninja:

kommer inte kunna njuta av det alls om det svajar runt 30 fps och betydligt under i vissa delar =_= faaaaan

Spelet fps droppar inte, steady och låst på 30

Som jag skriver i recensionen så droppar den visst, även om spelet maximalt och optimalt rullar i 30 fps med v-sync.

Medlem

Jag är ledsen men vad fan betyder "GTA-konventioner serien måste lämna bakom sig" på G Svenska nivå?

Medlem

4/5?

Under vilken sten har ni egentligen legat och sovit?

Ni måste vara fattiga så ni inte har råd att köpa alla roliga prylar eller avancera i dem högre uppdragen.

Detta är 5/5, lätt

Grafiken är brutalt bra, med tanke på att en stenålders CPU skall hålla kollen på alla NPCer, bilar, flygplan mm

Musiken är underbar, alla typer av stilar och den passar verkligen in i GTA V

Uppdragen är dynamiska, utvecklar sig hela tiden, och det kan sluta på olika sätt.

Utrustningen kan få vilken vapenfetishist som helst att komma i brallan, "MINIGUN" sen finns det några dolda vapen oxå.

Fordonsbiten är heller inget att klaga på, precis som custombiten, kommer flera DLC med ännu mera delar, trim mm att köpa.

Det är är precis som Need for speed, Payday 2, Call of duty, Just cause 2 i ett och samma spel!

Och extra bonus är när man kan köpa antingen en golfbana, nattklubb eller bio för att dra in stora pengar för att finansiera kriget på olika fronter.

Rockstar har en fullträff, och det är inte svårt att bli mångmijonär eller till och med mijardär bara man har rätt strategi, vapen och utrustning. Själv skall jag ta en tur med min nystulna ubåt!

Medlem
Skrivet av SunShine:
Skrivet av Cane:
Skrivet av SunShine:
Skrivet av Cane:

4/5? Alltså lika kasst som TW: Rome 2?

hehe för en fyra är sannerligen kasst.... not

Syftade väl mest på att Rome 2 verkligen inte förtjänade 4/5 och således har jag ingen aning om GTA 5 är ett 4/5 spel på riktigt eller det lider av oförtjänat högt betyg

Aha du är inte mycket för strategi av den sorten eller vad syftar du på ? Personligen tyckte jag nya Rome var rikgit bra men usch så det kräver dator vilket är ett stort minus.

Äger vartenda ett Total War spel och älskar serien men Rome 2 var en riktigt besvikelse så jo jag gillar den typen av spel. Rekommenderar att du tittar på Angry Joes recension som inte är uppköpt eller gjord av klåpare alá Fz's Recension

Installera inte båda DVD-skivorna till Xbox 360-versionen skriver Gametrailers just nu:

http://goo.gl/yhEUIN


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Mycket bra recension, Victor! Jag gillar att du börjar med jämförelsen Los Angeles och Los Santos, för det är - liksom tidigare GTA-spel - staden/spelvärlden som är huvudpersonen. Halva nöjet med GTA IV var att åka runt och leta New York-referenser i Liberty City. Nu är det dags att finkamma San Andreas efter Kalifornien-kärlek!

Satiren tycker jag hör hemma i GTA V och de monotona uppdragen antingen älskar eller hatar man, men jag köper att både satiren och uppdragsupplägget inte alltid uppskattas. Personligen har jag tyckt att själva uppdragen är en slags transportsträcka mellan videosekvenserna i storyn, men givetvis får de gärna vara varierande.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem

@ CJS

"Vi har en fiffig länk vid sidan av betyget som förklarar de olika stegen. Vi ställer oss tveksamma till varför en 10-gradis skala skulle vara bättre där allt under en sjua idag är skräp. Så i princip är det en skala med ju grader av skräp, och tre grader av bra."

Det är mkt enkelt, så går det när man inriktar sig på kvantitet och inte kvalitet, massan ser bara en siffra inte vad som står bakom!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Zpartan:

4/5?

Under vilken sten har ni egentligen legat och sovit?

Ni måste vara fattiga så ni inte har råd att köpa alla roliga prylar eller avancera i dem högre uppdragen.

Detta är 5/5, lätt

Grafiken är brutalt bra, med tanke på att en stenålders CPU skall hålla kollen på alla NPCer, bilar, flygplan mm

Musiken är underbar, alla typer av stilar och den passar verkligen in i GTA V

Uppdragen är dynamiska, utvecklar sig hela tiden, och det kan sluta på olika sätt.

Utrustningen kan få vilken vapenfetishist som helst att komma i brallan, "MINIGUN" sen finns det några dolda vapen oxå.

Fordonsbiten är heller inget att klaga på, precis som custombiten, kommer flera DLC med ännu mera delar, trim mm att köpa.

Det är är precis som Need for speed, Payday 2, Call of duty, Just cause 2 i ett och samma spel!

Och extra bonus är när man kan köpa antingen en golfbana, nattklubb eller bio för att dra in stora pengar för att finansiera kriget på olika fronter.

Rockstar har en fullträff, och det är inte svårt att bli mångmijonär eller till och med mijardär bara man har rätt strategi, vapen och utrustning. Själv skall jag ta en tur med min nystulna ubåt!

Förlåt! Victor, skriv om, du har ju fel!


signatur
Medlem
Skrivet av Cane:
Skrivet av SunShine:
Skrivet av Cane:
Skrivet av SunShine:
Skrivet av Cane:

4/5? Alltså lika kasst som TW: Rome 2?

hehe för en fyra är sannerligen kasst.... not

Syftade väl mest på att Rome 2 verkligen inte förtjänade 4/5 och således har jag ingen aning om GTA 5 är ett 4/5 spel på riktigt eller det lider av oförtjänat högt betyg

Aha du är inte mycket för strategi av den sorten eller vad syftar du på ? Personligen tyckte jag nya Rome var rikgit bra men usch så det kräver dator vilket är ett stort minus.

Äger vartenda ett Total War spel och älskar serien men Rome 2 var en riktigt besvikelse så jo jag gillar den typen av spel. Rekommenderar att du tittar på Angry Joes recension som inte är uppköpt eller gjord av klåpare alá Fz's Recension

Det ska jag ta och göra men jag lär nog inte ändra mig. Jag har haft otroligt roligt med Rome 2 minus kraften det krävs av datorn. Trams att inte optimera bättre.
Men hur som haver tack för tipset till recensionen där.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:
Skrivet av Cane:
Skrivet av SunShine:
Skrivet av Cane:
Skrivet av SunShine:
Skrivet av Cane:

4/5? Alltså lika kasst som TW: Rome 2?

hehe för en fyra är sannerligen kasst.... not

Syftade väl mest på att Rome 2 verkligen inte förtjänade 4/5 och således har jag ingen aning om GTA 5 är ett 4/5 spel på riktigt eller det lider av oförtjänat högt betyg

Aha du är inte mycket för strategi av den sorten eller vad syftar du på ? Personligen tyckte jag nya Rome var rikgit bra men usch så det kräver dator vilket är ett stort minus.

Äger vartenda ett Total War spel och älskar serien men Rome 2 var en riktigt besvikelse så jo jag gillar den typen av spel. Rekommenderar att du tittar på Angry Joes recension som inte är uppköpt eller gjord av klåpare alá Fz's Recension

Det ska jag ta och göra men jag lär nog inte ändra mig. Jag har haft otroligt roligt med Rome 2 minus kraften det krävs av datorn. Trams att inte optimera bättre.
Men hur som haver tack för tipset till recensionen där.

Alltså jag har haft också haft kul med spelet men jag kan inte låta bli att störa mig fruktansvärt mycket på saker som det försämrade UI:t, AI:n, Diplomacy, Brist på familj, Animerade agent actions, Snabba strider, captur the flag osv. osv.

Medlem

är det någon som vet om man har möjligheten att spela om uppdrag???

Medlem

någon som vet om man har möjligheten att få spela om uppdragen???

Skriv svar