Brothers: A Tale of Two Sons

Medlem

Tycker recensionen är utmärkt och att den är subjektiv är väl inte så konstigt. Vilken recension är det?

Såg också att på Metacritic har den 85 i snitt - inte illa

Solklart köp för mig och kul för Fares!

Medlem

Det jag gillar med FZ är att Skribent gör det riktigt bra i från sig skriver bra och recenserar bra.
Sen finns den andra nivån jag gillar där alla gnäll folk börjar bråka om små saker. Vissa har inte ens aning om vad det bråkar om andra tror det vet men det sorliga av det hela, hela bunten går och köper ändå spelet. Varje gång jag går in i FZ så tar jag med mig något käk, eller popcorn. Varför gå till Bio när det finns FZ! Här händer det allt.

Men till Topic.
Jag ser fram emot detta spel. Ska bli kul att testa något nytt när det gäller styrning.

Älskar Fares filmerna.


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem
Skrivet av Segas:
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Segas:
Skrivet av purjo:
Skrivet av Segas:

Fullt betyg...för att?

Vad går spelet egentligen ut på? Finns det strider, eller är det bara pusslande för att ta sig till nästa pussel, som gäller?

Uppenbart att det går ut på att ta sig från punkt a till punkt b och att det finns hinder på vägen. Vad mer behöver man veta?

Från punkt A till B, som i alla spel? Är det ett garanterat toppbetyg då? Mig veterligen är den här recensionen, med toppbetyg, utan något som helst innehåll som går att greppa, fullständigt värdelös.

Man "behöver veta" massor om ett spel som får högsta betyg, annars framstår det bara som oseriöst.

Icke fullständigt värdelöst. Du har i alla fall fått reda på att minst en person (recensenten) älskar spelet. Det räcker långt tycker jag, om personen i fråga har samma spelpreferenser som en själv. Ganska skönt att inte veta allt heller.

Jo, den är ganska meningslös när man hittar mer information om spelet de tre första sekunderna på spelets hemsida, än i hela recensionen.

Vad recensenten personligen tycker om spelet är helt subjektivt och högst ointressant.

Du vet att recensioner är subjektiva? Det är analyser som är objektiva.

Medlem

Kan man spela coop?

Medlem
Skrivet av Oneone:

Kan man spela coop?

Skrivet av Oneone:

Kan man spela coop?

Tekniskt sett kan man ju dela en kontroll med en kompis, men annars är det en spelare som gäller.

Medlem
Skrivet av phi:

Inte för att vara sån nu men jag väntar då med ett köp tills att jag sett fler recensioner.

Blivit ganska bra mottaget bland andra recensenter också.
http://www.metacritic.com/game/xbox-360/brothers-a-tale-of-tw...

Om det är värt full pott återstår dock att se, men jag är jävligt sugen på att testa det. Synd bara att det är tidsexklusivt till 360.

Skrivet av pubisboy:
Skrivet av fazd:

Bra recension! Härligt med innovativa spel, speciellt svenska! Det ska komma till Steam, undrar dock hur kontrollerna fungerar på PC?

koppla 360-handkontroll till PCn

Storebror: WASD & space
lillebror: pil upp,ner,vänster höger & ctrl

Plötsligt känns det mer utmanande på PC höhö


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av Vicachu:

Vi gjorde ett förtydligande ovan:

"Brothers: A Tale of Two Sons är först ut på Summer of Arcade för Xbox 360 den 7 augusti, men ska släppas även för pc/Steam och PS3 framöver."

Besviken över att behöva vänta ännu längre. Skulle ju komma ut i våras och nu kanske vi PS3 spelare får vänta månader längre.

Medlem
Citat:

Döden är en konstant ledsagare på vägen, och befinner sig aldrig längre bort än vad en hungrig varg kan ta språng, men Brothers handlar också om pånyttfödelse. Att lämna det förgångna bakom sig, men förbli stärkt av de minnen man samlat på sig, samt de upplevelser som fört en till nuet.

Jag uppskattar att rescencenten har litterära ambitioner, men själv skulle jag först uppskatta en lite mer konkret förklaring till vad det är som gör spelet bra. Det verkar vara ett intressant spel, men som några andra har sagt så väntar jag nog till jag sett en annan rescension.

Bara jag som tycker de kunde nöjt sig med titeln Brothers? Fortsättningen är ju närapå en självklarhet eftersom två bröder givetvis är två söner också.

Medlem
Skrivet av hewra:

Jag uppskattar att rescencenten har litterära ambitioner, men själv skulle jag först uppskatta en lite mer konkret förklaring till vad det är som gör spelet bra. Det verkar vara ett intressant spel, men som några andra har sagt så väntar jag nog till jag sett en annan rescension.

Om du läser lite längre ner så står följande och det tycker jag verka sammanfatta spelet rätt så bra.

Citat:

Trots några klumpiga svängar i historien - framför allt twisten som kickar igång den tredje akten känns lite väl påskyndad - är Brothers en nästan helt fulländad upplevelse. Det drivs framåt av en enhetlig vision som sömlöst kombinerar spelmekanik, handling och ett känslomässigt budskap utan att kompromissa endera delarna. Under drygt fyra timmar bjuder Brothers på mer genuin känsla och kreativitet än vad de flesta berättelser klarar av på den fyrdubbla tiden.

Skrivet av hewra:

Bara jag som tycker de kunde nöjt sig med titeln Brothers? Fortsättningen är ju närapå en självklarhet eftersom två bröder givetvis är två söner också.

Jag tror titeln vill spegla att bröderna är två olika individer och bara syskon.

Medlem
Skrivet av Segas:

Fullt betyg...för att?

Vad går spelet egentligen ut på? Finns det strider, eller är det bara pusslande för att ta sig till nästa pussel, som gäller?

Spelet verkar ha en hel del gemensamt med ICO och gillar man det spelet tror jag inte man kommer bli besviken på det här spelet. Överlag verkar spelet ha fått ett bra bemötande av diverse recensenter, har än så länge inte sett någon ge det ett dåligt betyg.

Medlem

Rekommenderar att man går och läser en riktig recension från en annan sida. Där får man veta hur kontrollerna är, mer om gameplayet och t.ex. hur utmaningarna är uppbyggda osv.

Den här recensionen är den sämsta jag läst på länge. Dessutom är det inte ett bra tecken när han som recenserar detta spel gillade även To the moon vilket fick min syster som gråter så fort något sorligt händer i en film/spel att facepalma och säga "fan vad cheesy".


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Segas:

Fullt betyg...för att?

Vad går spelet egentligen ut på? Finns det strider, eller är det bara pusslande för att ta sig till nästa pussel, som gäller?

för att redaktionen i princip legat med Fares

FM-guru
F.d. Sisyr

Själv hade jag inget emot recensionen.

Skrivet av kill455:

Rekommenderar att man går och läser en riktig recension från en annan sida. Där får man veta hur kontrollerna är, mer om gameplayet och t.ex. hur utmaningarna är uppbyggda osv.

Den här recensionen är den sämsta jag läst på länge. Dessutom är det inte ett bra tecken när han som recenserar detta spel gillade även To the moon vilket fick min syster som gråter så fort något sorligt händer i en film/spel att facepalma och säga "fan vad cheesy".

Din syster har värdelös smak.

Medlem
Skrivet av KaptenKanel:
Skrivet av Segas:

Fullt betyg...för att?

Vad går spelet egentligen ut på? Finns det strider, eller är det bara pusslande för att ta sig till nästa pussel, som gäller?

för att redaktionen i princip legat med Fares

Verkar som de inte är ensamma då andra sidor också gett spelet bra betyg

Medlem

Har väldigt svårt att tro att starbreeze + fares skulle kunna lyckas göra ett bra spel.

För mig kvittar det eftersom spelet inte alls ser ut att falla mig i smaken, toppbetyg eller inte

Medlem
Skrivet av KaptenKanel:
Skrivet av Segas:

Fullt betyg...för att?

Vad går spelet egentligen ut på? Finns det strider, eller är det bara pusslande för att ta sig till nästa pussel, som gäller?

för att redaktionen i princip legat med Fares

Med andra ord har hela spelmediavärlden globalt alltså legat med Fares? Imponerande PR-turné isåfall, får jag säga

Medlem
Skrivet av omgponies:

Om du läser lite längre ner så står följande och det tycker jag verka sammanfatta spelet rätt så bra.

Citat:

Trots några klumpiga svängar i historien - framför allt twisten som kickar igång den tredje akten känns lite väl påskyndad - är Brothers en nästan helt fulländad upplevelse. Det drivs framåt av en enhetlig vision som sömlöst kombinerar spelmekanik, handling och ett känslomässigt budskap utan att kompromissa endera delarna. Under drygt fyra timmar bjuder Brothers på mer genuin känsla och kreativitet än vad de flesta berättelser klarar av på den fyrdubbla tiden.

Då får vi "agree to disagree" eftersom jag tyckte det stycket sade mycket lite konkret om vad som göra spelet bra. Det enda jag har att gå på är rescencentens ord att han tyckte det var det bästa sedan skivat bröd, men ganska lite konkreta punkter som gör det troligt att rescencentens omdöme generaliserar till mig och följaktligen får mig att vilja köpa spelet.

Inaktiv

Perfekt att det kommer till PC! Blir ett köp lite senare! Ser att spelet har fått bra kritik på flera andra sidor också, kul!

Medlem
Skrivet av Margy:

Kul att se att Starbreeze vågar sig ur "FPS-träsket". Jag hoppas att de fortsätter med lite fler saker i andra genrer.

På tal om andra recensioner så såg jag nyss att Eurogamer (som brukar kunna vara snåla) ger Brothers 9/10.

Eurogamer snåla? Var det inte Eurogamer som gav Sim City 10/10?


signatur

Have a good time!

Inaktiv
Skrivet av KaptenKanel:
Skrivet av Segas:

Fullt betyg...för att?

Vad går spelet egentligen ut på? Finns det strider, eller är det bara pusslande för att ta sig till nästa pussel, som gäller?

för att redaktionen i princip legat med Fares

Ha, ja man kan ju undra. Två avdankade brödrar med toaletthumor som bäst, gör ett spel. Topp-betyg utan någon som helst vettig grund till varför.

Medlem
Skrivet av Brain:
Skrivet av Margy:

Kul att se att Starbreeze vågar sig ur "FPS-träsket". Jag hoppas att de fortsätter med lite fler saker i andra genrer.

På tal om andra recensioner så såg jag nyss att Eurogamer (som brukar kunna vara snåla) ger Brothers 9/10.

Eurogamer snåla? Var det inte Eurogamer som gav Sim City 10/10?

Jag kollade nu och de gav det 4/10.

Edit: Det finns visst en svensk variant också som mycket riktigt gav Sim City 10/10!

Medlem
Skrivet av Segas:

Vad recensenten personligen tycker om spelet är helt subjektivt och högst ointressant.

Vad i!? Jag kan hålla med om att recensenten borde gå in djupare på hur spelmekanik etc. fungerar men ovanstående påstående är ju så befängt så att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Jag får lov att anta att du trollar.

Medlem

Tycker det verkar få bra kritik överallt i princip:
Eurogamer.net

GT

Destructoid

Metacritic

IGN

Medlem
Skrivet av SID 6.7:
Skrivet av Segas:

Vad recensenten personligen tycker om spelet är helt subjektivt och högst ointressant.

Medhåll, jag läser bara recensioner för att få reda på fakta: spellängd, multiplayer, buggar, mängden spelbara karaktärer, vad går spelet ut på osv.

Recensioner ÄR subjektiva och att en random snubbe tycker att spelet är bra betyder ingenting för mig.

Helt min åsikt också. Recensentens upplevelse är helt klart mindre intressant än spelets grundläggande fakta, såsom genre, teknik, grafik, ljud, spelbarhet, gränssnitt etc.., men samtidigt kan en recension endast vara subjektiv om den skall kallas för recension.

Om man läser EN recension och låter den avgöra huruvida man skall köpa ett spel så har man inte förståelse för vad en recension egentligen är. Läs flera.

Sen kan det givetvis vara så (som någon ovan skrev) att man har sin "personliga" recensent som man vet delar ens smak.

Medlem
Skrivet av Segas:

Fullt betyg...för att?

Vad går spelet egentligen ut på? Finns det strider, eller är det bara pusslande för att ta sig till nästa pussel, som gäller?

Svensktillverkat, Fares och det har vacker grafik.

Inaktiv
Skrivet av Segas:
Skrivet av KaptenKanel:
Skrivet av Segas:

Fullt betyg...för att?

Vad går spelet egentligen ut på? Finns det strider, eller är det bara pusslande för att ta sig till nästa pussel, som gäller?

för att redaktionen i princip legat med Fares

Ha, ja man kan ju undra. Två avdankade brödrar med toaletthumor som bäst, gör ett spel. Topp-betyg utan någon som helst vettig grund till varför.

Så ja lilla flicka. Det finns andra sidor du kan skutta iväg till. Gametrailers.com har även videos. Hmm? Blir du glad då? Om du får se dem spela samtidigt som de recenserar? Lilla plutt.

http://www.gametrailers.com/reviews/vpmza1/brothers--a-tale-o...

Medlem

Jag vill också ligga med Fares!

Inaktiv
Skrivet av eagiz:
Skrivet av Segas:

Vad recensenten personligen tycker om spelet är helt subjektivt och högst ointressant.

Vad i!? Jag kan hålla med om att recensenten borde gå in djupare på hur spelmekanik etc. fungerar men ovanstående påstående är ju så befängt så att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Jag får lov att anta att du trollar.

Är du seriös eller? Bryr du dig vad andra tycker? Jag avskyr mjölk för att smaken är avskyvärd.

MEN, en mjölk kan vara en hel liter, den är vit till färgen och är nyttig för kroppen. Den kan även användas till matlagning, bakelser eller ha till jordgubbar.

Alla skiter i vad jag tycker om mjölk, men det finns mycket att berätta om just mjölk.

I "recensionen" finns det absolut inget djup om spelet, inget ingående alls, inga händelser eller varför bröderna är ensamma.

Men likväl får spelet det bästa betyget, utan att förklara varför.

Medlem
Skrivet av Segas:
Skrivet av eagiz:
Skrivet av Segas:

Vad recensenten personligen tycker om spelet är helt subjektivt och högst ointressant.

Vad i!? Jag kan hålla med om att recensenten borde gå in djupare på hur spelmekanik etc. fungerar men ovanstående påstående är ju så befängt så att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Jag får lov att anta att du trollar.

Är du seriös eller? Bryr du dig vad andra tycker? Jag avskyr mjölk för att smaken är avskyvärd.

MEN, en mjölk kan vara en hel liter, den är vit till färgen och är nyttig för kroppen. Den kan även användas till matlagning, bakelser eller ha till jordgubbar.

Alla skiter i vad jag tycker om mjölk, men det finns mycket att berätta om just mjölk.

I "recensionen" finns det absolut inget djup om spelet, inget ingående alls, inga händelser eller varför bröderna är ensamma.

Men likväl får spelet det bästa betyget, utan att förklara varför.

"Två bröder som redan har förlorat sin mamma måste ge sig ut på en resa för att kunna rädda sin far från en dödlig sjukdom."

"Bröderna kontrolleras parallellt med varsin styrspak och kan aktivera kontextuella kommandon med varsin axelknapp. Till en början är det här total rappakalja för skallen, men det tar inte alls lång tid innan hjärnhalvorna slutar bråka och man intuitivt lär sig att höger är lika med lillebror, vänster lika med storebror. Mer komplicerat än så blir det egentligen inte."

"Varje sektion är designad för att man på ett naturligt sätt ska kunna identifiera både det stundande problemet och dess lösning, utan att därigenom också dumförklara spelaren. Detta föder en tydlig rytm i upplevelsen där man ständigt befinner sig i framåtrörelse, och där man bygger upp en instinktiv närhet mellan spelaren och de bägge bröderna."

"Ett spels handling blir ju alltid som starkast när det finns en omedelbar koppling mellan spelare, karaktär, spelmekanik och historia. Enligt den devisen etablerar Brothers de två namnlösa brödernas personligheter samt deras inbördes relation nästan uteslutande genom deras handlingar i själva spelet. Den yngre av de två kan inte simma så han tvingas istället klänga sig fast på sin brors rygg när ett vattendrag står i vägen, men hans spinkiga hydda gör att han kan slinka igenom galler som är för smala för storebrorsan."

Känns som att det här kommer att sluta med att jag citerar hela recensionen, eftersom det är så orättvist att påstå att den inte förklarar vad spelet innebär och handlar om.

Vad jag tycker Rikard lyckats med ovan är att beskriva spelet UTAN att förstöra vare sig det första intrycket eller upptäckterna under resan.

Vill man se det i rörelse finns ju för övrigt sedan tidigare en genomgång:
http://www.fz.se/filmer/20130311/brothers-a-tale-of-two-sons-...

Skriv svar