Crysis High eller Very High
Vad är det för skillnad mellan crysis på high eller very high? Den ända skillnaden jag kan se är att vattnet får större vågor men dem blir också hackiga så man måste använda aa om det ska bli snyggt.
En annan sak. Jag har en kompis som har en ganska kass dator.. spec 2 gig corsair 800 mhz, x2 4600 + och radeon 1950 pro 512 mb. Konstigt nog så fungerar crysis till 98 % utan lagg med upplösningen 1024/768 och allt på high. Hur kommer detta sig när alla klagar på prestandan? Detta är bara demot han kör och han har vista 32 bitar.
Skillnaden är i stort sett att veryhigh har sunrays, bättre drawdistance, mer realistiskt vatten, bättre skuggor, bättre hdr ljus, kroppar ligger kvar längre, har battle dust, colorgrading, EdgeAA, bättre lightbeams, parallax occlusion mapping och bättre motionblur, bl.a object motion blur. Det är i stort sett det hela. Att vågorna är hackiga är för att du kör på ganska låg upplösning... Öka till 1280x eller mer så ser bättre ut.
Folk klagar på prestandan för att dom är kräsna och dumma, blir sura för att dom inte kan köra på veryhigh och få bra framerate på sina datorer. Dom fattar inte att grafikmotorn är krävande. Skaffa bättre dator eller sänk grafikinställningarna är det enda som gäller. Crysis är väldigt skalbart och fungerar bra på även äldre datorer. 1950pro 512mb, x2 4600+ och 2gb ram är inte dåligt. Jag körde betan på High i 1024 på ett lika dant system.
Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2
Landahl, så stor är inte skillnaden... Och nej det är typ ingen skillnad mellan dx9 veryhigh i xp och dx10 veryhigh i vista förutom att man får lite bättre prestanda i xp.
Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2
Nej... Dx10 är ett skämt, lägg bara in denna system.cfg filen från länken nedan i Crysis mappen så får du veryhigh;
Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2
Nej... Dx10 är ett skämt, lägg bara in denna system.cfg filen från länken nedan i Crysis mappen så får du veryhigh;
Men det då sätts väl datorn på större prov? Eller är det som en ....hemlig upplåsbar möjlighet? (O_O)
Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.
Skillnaden mellan High och Very High är gigantisk. All terräng ser mycket mer realistisk ut och inte lika grön som High. Sedan så ser man ljusstrålarna när dom träffar träden m.m. Skillnaden mellan Dx9 och DX10 är inte så stor, men det är lite skillnad.
Skillnaden är inte gigantisk lilleman, den är faktist mindre än du tror...
Vad som skiljer sig åt är att i veryhigh har du lite bättre draw-distance, parallax occlusion mapping, colorgrading, sunshafts, fft baserad ocean algoritm som gör vattnet verkligare, skuggor är mer utsmetade och deaph of field och motion blur är lite annorlunda.
Det är dom enda synliga skillnaderna. Sedan är det så vitt jag vet bara två saker som är dx10 har som inte dx9 har, det är object motion blur och bättre partikel effekter som inte bryter genom objekt. Annars är det ingen annan synlig skillnad.
Själv kör jag på high och sedan lägger jag till dom veryhigh saker jag vill ha extra i system.cfg filen:
con_restricted = 0 - möjliggör konsoll kommandon
r_sunshafts = 1
r_colorgrading = 1 - ger mer naturlig look, inte lika grönt
r_UsePOM = 0 - för att anisotropisk filtrering ska fungera av kostnaden till sämre parallax mapping
r_TexturesStreaming=0 - för snyggare berg
r_UseEdgeAA = 1
r_WaterGodRays = 1
r_MotionBlur = 4
r_DepthOfField = 2
r_ShadowJittering=1 - för snyggare skuggor
r_Beams=1
r_BeamsDistFactor=0.01 - snyggare beams
r_BeamsMaxSlices=200 -//-
e_water_ocean_fft = 1 - veryhigh vatten algoritm
e_water_tesselation_amount = 10
e_vegetation_sprites_distance_ratio = 1.5 - bättre drawdistance för sprites
e_detail_materials_view_dist_xy = 4096 - snyggare berg
e_detail_materials_view_dist_z = 256 -//-
e_view_dist_ratio_vegetation = 45 - bättre drawdistance för vegetation
es_DebrisLifetimeScale = 1
g_battleDust_enable = 1
g_ragdollDistance = 40
g_ragdollMinTime = 20
Har stabilt strax över 30 fps i 1280x1024 med dessa inställningar och det är nästan exakt som veryhigh inställningar.
Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2