Tim Schafer behöver mer pengar

Medlem

Inget fel på kickstarters, de flesta projekt tycks gå utmärkt men...som många andra blir jag väldigt nyfiken på vad de tänkte med $400'000 från början ifall de lyckats göra av med 22 miljoner(kronor). Är det så stort, eller använder de dollar som toalettpapper?

Medlem

Det är ju värt att påpeka att 3.3 mille verkligen inte är speciellt mycket när det gället spelproduktion. Genomsnittet ligger snarare någonstans mellan 23 och 28 miljoner dollar, så Broken Age är ändå skapat på en relativt låg budget.

Källor:

http://www.escapistmagazine.com/news/view/97413-Study-Claims-...
http://www.develop-online.net/news/33625/Study-Average-dev-co...

Medlem
Skrivet av Rocky Dennis:

Det är ju värt att påpeka att 3.3 mille verkligen inte är speciellt mycket när det gället spelproduktion. Genomsnittet ligger snarare någonstans mellan 23 och 28 miljoner dollar, så Broken Age är ändå skapat på en relativt låg budget.

Källor:

http://www.escapistmagazine.com/news/view/97413-Study-Claims-...
http://www.develop-online.net/news/33625/Study-Average-dev-co...

Ändrar ju dock inte på det faktum att han fick 2.9 miljoner dollar mer än vad han bad om och pengarna räckte ändå inte.

Vad hade hänt om de bara fått de 400.000$ de bad om? Inte ens en demoversion hade ju varit spelbar när 3.3 miljoner räckte till 25% enligt deras uttalande.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av 4liv3:
Skrivet av Rocky Dennis:

Det är ju värt att påpeka att 3.3 mille verkligen inte är speciellt mycket när det gället spelproduktion. Genomsnittet ligger snarare någonstans mellan 23 och 28 miljoner dollar, så Broken Age är ändå skapat på en relativt låg budget.

Källor:

http://www.escapistmagazine.com/news/view/97413-Study-Claims-...
http://www.develop-online.net/news/33625/Study-Average-dev-co...

Ändrar ju dock inte på det faktum att han fick 2.9 miljoner dollar mer än vad han bad om och pengarna räckte ändå inte.

Vad hade hänt om de bara fått de 400.000$ de bad om? Inte ens en demoversion hade ju varit spelbar när 3.3 miljoner räckte till 25% enligt deras uttalande.

Alltså, jag får verkligen hålla mig för att anamma personangrepp just nu, för det här gnället är idiotiskt. Vet du vad som hände när de fick in tio gånger mer än vad de räknat med? Deras plan och deras spelvision förstorades. Troligtvis lite för mycket. 400,000 bad de om, troligtvis för att de ville göra ett smågulligt kort indie-spel; sen fick de in miljoner dollar och såg chansen att göra ett ordentligt spel istället, men budgeten räckte inte lika långt som deras vision.

Det är mer än troligt att när Broken Age släpps så kommer det vara tio gånger större än ursprungligen planerats, eftersom deras budget tillät. Det finns INGENTING med det här som är varken oförutsägbart, skandal, eller ens konstigt.

Medlem
Skrivet av Xepheros:

Alltså, jag får verkligen hålla mig för att anamma personangrepp just nu, för det här gnället är idiotiskt. Vet du vad som hände när de fick in tio gånger mer än vad de räknat med? Deras plan och deras spelvision förstorades. Troligtvis lite för mycket. 400,000 bad de om, troligtvis för att de ville göra ett smågulligt kort indie-spel; sen fick de in miljoner dollar och såg chansen att göra ett ordentligt spel istället, men budgeten räckte inte lika långt som deras vision.

Det är mer än troligt att när Broken Age släpps så kommer det vara tio gånger större än ursprungligen planerats, eftersom deras budget tillät. Det finns INGENTING med det här som är varken oförutsägbart, skandal, eller ens konstigt.

Typ, exakt så här.

Framför allt indieutvecklare är dessutom världsmästare på att dra över budget och planera större än tid och pengar tillåter, men eftersom Double Fine hamnat så centralt just i det här fallet så blir det desto tydligare.

Det säger en del om hur okunniga vi är när det gäller den praktiska sidan av spelutveckling när något sånt här kan leda till så starka negativa reaktioner.

Medlem

Det känns som att många missar att KS projekt som går över den utsatta summan ofta får så kallade strech goals, där utvecklaren lovar extrasaker i spelet.

Att pengarna tagit slut är inte helt rätt heller. "när de började jämföra utvecklingsschemat och budgeten gick de inte ihop" de räknar alltså på att pengarna kommer ta slut för tidigt för att hinna utveckla allt, inte att de brännt det på firmabilar och whatnot som folket här verkar tro.


signatur

// Bacon <3

Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av 4liv3:
Skrivet av Rocky Dennis:

Det är ju värt att påpeka att 3.3 mille verkligen inte är speciellt mycket när det gället spelproduktion. Genomsnittet ligger snarare någonstans mellan 23 och 28 miljoner dollar, så Broken Age är ändå skapat på en relativt låg budget.

Källor:

http://www.escapistmagazine.com/news/view/97413-Study-Claims-...
http://www.develop-online.net/news/33625/Study-Average-dev-co...

Ändrar ju dock inte på det faktum att han fick 2.9 miljoner dollar mer än vad han bad om och pengarna räckte ändå inte.

Vad hade hänt om de bara fått de 400.000$ de bad om? Inte ens en demoversion hade ju varit spelbar när 3.3 miljoner räckte till 25% enligt deras uttalande.

Alltså, jag får verkligen hålla mig för att anamma personangrepp just nu, för det här gnället är idiotiskt. Vet du vad som hände när de fick in tio gånger mer än vad de räknat med? Deras plan och deras spelvision förstorades. Troligtvis lite för mycket. 400,000 bad de om, troligtvis för att de ville göra ett smågulligt kort indie-spel; sen fick de in miljoner dollar och såg chansen att göra ett ordentligt spel istället, men budgeten räckte inte lika långt som deras vision.

Det är mer än troligt att när Broken Age släpps så kommer det vara tio gånger större än ursprungligen planerats, eftersom deras budget tillät. Det finns INGENTING med det här som är varken oförutsägbart, skandal, eller ens konstigt.

Så du tycker det är helt okej att först be om pengar från fans, för att då få in betydligt mer än vad man frågade om och sen ändå inte få ut ett färdigt spel för de pengarna?

Självklart fattar jag att de ändrade på spelet när de fick mer pengar men det betyder väl inte att man kan gå över budget så pass allvarligt som de verkar ha gjort för att sen försöka få privatpersoner att ge dem MER pengar.

Det här är åt helvete fel gjort av Tim Schafer och hans kompanjoner enligt mig, sen får du tycka precis vad du vill om min åsikt.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Skrivet av 4liv3:

Så du tycker det är helt okej att först be om pengar från fans, för att då få in betydligt mer än vad man frågade om och sen ändå inte få ut ett färdigt spel för de pengarna?

Självklart fattar jag att de ändrade på spelet när de fick mer pengar men det betyder väl inte att man kan gå över budget så pass allvarligt som de verkar ha gjort för att sen försöka få privatpersoner att ge dem MER pengar.

Det här är åt helvete fel gjort av Tim Schafer och hans kompanjoner enligt mig, sen får du tycka precis vad du vill om min åsikt.

Visst är det jävligt oproffsigt och taskigt mot fansen, men är det överraskande och chockerande? inte det minsta. Det skulle ha större nyhetsvärde om en känd scope-creeper som Tim Schafer lyckades hålla sina visioner inom ramen för budgeten....

Medlem
Skrivet av slartibartfast:

Det skulle ha större nyhetsvärde om en känd scope-creeper som Tim Schafer lyckades hålla sina visioner inom ramen för budgeten....

Precis. Schafer är definitionen av ett stolpskott.

Finns en anledning till varför ingen utgivare vill jobba med honom.

Medlem
Skrivet av Xepheros:

Alltså, jag får verkligen hålla mig för att anamma personangrepp just nu, för det här gnället är idiotiskt. Vet du vad som hände när de fick in tio gånger mer än vad de räknat med? Deras plan och deras spelvision förstorades. Troligtvis lite för mycket. 400,000 bad de om, troligtvis för att de ville göra ett smågulligt kort indie-spel; sen fick de in miljoner dollar och såg chansen att göra ett ordentligt spel istället, men budgeten räckte inte lika långt som deras vision.

Det är mer än troligt att när Broken Age släpps så kommer det vara tio gånger större än ursprungligen planerats, eftersom deras budget tillät. Det finns INGENTING med det här som är varken oförutsägbart, skandal, eller ens konstigt.

Vad de gjort är att de har pitchat en idé som folk har gillat och skänkt pengar till för att de ska kunna genomföra projektet. De ville ha en viss summa men fick en tio gånger större. Då kan de ju inte ändra den idé som folk från början har stött genom att skänka sina surt förvärvade slantar. Isåfall borde de ha gjort ett helt nytt kickstarter-projekt med en ny budget.

De borde ha gjort färdigt spelet som de tänkt sig från början och sedan lagt på extra lull-lull ifall det fanns pengar över.

Medlem

Man kan räkna att en anställd kostar företaget c:a 85.000 kr per månad om man räknar med lön och en massa annat.

400.000 USD är ungefär 2.700.000 kr, och skulle räcka till c:a 32 manmånader. Om 10 personer jobbar på spelet betyder det alltså att budgeten endast räcker till 3.2 månader. Så gör man inte spel seriöst...

3.300.000 USD är ungefär 22.200.000 kr och det skulle räcka till 261 manmånader. Låt oss gissa att det är 30 personer som jobbar på hans spel. Det betyder att pengarna endast räcker till 8.2 månader. Så gör man inte heller spel i den klass som han pratar om.

Och jag kan bara säga som några av er här. Visst är det så att AAA-spel kostar allt från 80 miljoner (inte ovanligt alls) ända upp till över miljarden. Problemet är väl inte att 22 miljoner är mycket eller lite pengar, utan att man får ganska tidigt vet hur man skall anspassa produkten efter plånboken....Vilket han inte verkar ha gjort.

Jag är inte det minsta förvånad över hela denna situation då han försökt sätta Kickstarter i system bara för att han inte vill prata med förläggare eller andra investorer, och jag tror att det är rätt många som skulle kunna tänka sig att arbeta med honom.

Så där. Där har ni några visa ord från en producent från spelbranschen.

Medlem

"I början av året gjorde Tim Schafer succé på Kickstarter "

Var det inte 2012 detta skedde? Det vill säga i början av förra året.

Medlem

Läste Tim Schafers tweet? De frågar inte om mer pengar, de frågar om mer tid. Projektet har vuxit.

https://twitter.com/TimOfLegend/status/352471341552762881

Medlem

Många som inte verkar ha någon koll på situationen, och förståeligt när man läser artikeln, efter utgifter för kickstarter, amazon, och alla rewards så hade double fine en budget på $2,626,429. och 2PP dokumentären fick en budget $393,964. så den aktuella budgeten för spelet landade på $2,232,465. dvs inte i närheten av $3,336,371 som kickstarer kampanjen drog in. Och det som inte skrivs i artikeln är att DF själva pyntat ut 3 miljoner $ ur sin egen ficka för att dom ska kunna leverera ett så bra spel som möjligt (vilket är mycket större än planen på 400t var från början), Dessutom får alla backers både ACT 1 och ACT2 av spelet inte bara ACT1 som vissa påstår, den enda nyheten är att NYA kunder ska kunna köpa spelet efter backers fått tillgång till ACT1.

Medlem

Det spelar ingen roll om de gör ett större, bättre, AAA spel med fotorealistisk grafik och 15 nya hattar i TF2. De bad om pengar för att görs en produkt, de fick mer än nog, många gånger mer, och tigger nu mer då de drabbats av hybris?!
Vill de göra ett större spel med större budget får de görs en separat satsning med separat insamling för det. Pengarna de drog in "nu" ska endast spenderas på det ursprungliga spelet och att det ska göras så bra som grundbudgeten tillåter, allt över kan användas för extra saker så långt det räcker. Börja litet, gör ett större spel sen om det säljer, inte tvärt om...

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Det spelar ingen roll om de gör ett större, bättre, AAA spel med fotorealistisk grafik och 15 nya hattar i TF2. De bad om pengar för att görs en produkt, de fick mer än nog, många gånger mer, och tigger nu mer då de drabbats av hybris?!
Vill de göra ett större spel med större budget får de görs en separat satsning med separat insamling för det. Pengarna de drog in "nu" ska endast spenderas på det ursprungliga spelet och att det ska göras så bra som grundbudgeten tillåter, allt över kan användas för extra saker så långt det räcker. Börja litet, gör ett större spel sen om det säljer, inte tvärt om...

Du har fått det hela om bakfoten, dom begär inte mer pengar från kickstarter backers, utan DF delar upp spelet i 2 akter för att få ut spelet inom rimlig framtid. Extra pengarna ska förhoppningsvis komma in genom early access på Steam efter ACT 1 släppts.

Medlem
Skrivet av Mr.T:
Skrivet av Grumbledock:

Det spelar ingen roll om de gör ett större, bättre, AAA spel med fotorealistisk grafik och 15 nya hattar i TF2. De bad om pengar för att görs en produkt, de fick mer än nog, många gånger mer, och tigger nu mer då de drabbats av hybris?!
Vill de göra ett större spel med större budget får de görs en separat satsning med separat insamling för det. Pengarna de drog in "nu" ska endast spenderas på det ursprungliga spelet och att det ska göras så bra som grundbudgeten tillåter, allt över kan användas för extra saker så långt det räcker. Börja litet, gör ett större spel sen om det säljer, inte tvärt om...

Du har fått det hela om bakfoten, dom begär inte mer pengar från kickstarter backers, utan DF delar upp spelet i 2 akter för att få ut spelet inom rimlig framtid. Extra pengarna ska förhoppningsvis komma in genom early access på Steam efter ACT 1 släppts.

Ok, det låter vettigare
Dock bör de fortfarande satsa på att görs klart sitt spel först innan de gör del 2/uppföljaren

Medlem

Hur i h-ete kunde de tro att de skulle kunna göra spelet med grundkravet på finansiering i så fall? Även om det var ett "fattigare" koncept, vi snackar 8-9x grundkravet från Kickstartern. Märkligt faktiskt.

edit: Nej ärligt talat, det här är inte okay. Även med stretch goals så är detta minst sagt magstarkt. Tim Schaefer m fl har tjänat mycket pengar genom åren. Dessa herrar motiverar Kickstarters med att de vill se prov på intresse från allmänheten/communityn snarare än finansiera själva. De har ju här ONEKLIGEN fått prov på extremt intresse. Varför inte bara inse att om man fuckar upp budgeten så radikalt, trots 8-9x grundkravet i finansiering, kanske det är läge att slänga lite cash själva för att få det klart?


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av 4liv3:
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av 4liv3:
Skrivet av Rocky Dennis:

Det är ju värt att påpeka att 3.3 mille verkligen inte är speciellt mycket när det gället spelproduktion. Genomsnittet ligger snarare någonstans mellan 23 och 28 miljoner dollar, så Broken Age är ändå skapat på en relativt låg budget.

Källor:

http://www.escapistmagazine.com/news/view/97413-Study-Claims-...
http://www.develop-online.net/news/33625/Study-Average-dev-co...

Ändrar ju dock inte på det faktum att han fick 2.9 miljoner dollar mer än vad han bad om och pengarna räckte ändå inte.

Vad hade hänt om de bara fått de 400.000$ de bad om? Inte ens en demoversion hade ju varit spelbar när 3.3 miljoner räckte till 25% enligt deras uttalande.

Alltså, jag får verkligen hålla mig för att anamma personangrepp just nu, för det här gnället är idiotiskt. Vet du vad som hände när de fick in tio gånger mer än vad de räknat med? Deras plan och deras spelvision förstorades. Troligtvis lite för mycket. 400,000 bad de om, troligtvis för att de ville göra ett smågulligt kort indie-spel; sen fick de in miljoner dollar och såg chansen att göra ett ordentligt spel istället, men budgeten räckte inte lika långt som deras vision.

Det är mer än troligt att när Broken Age släpps så kommer det vara tio gånger större än ursprungligen planerats, eftersom deras budget tillät. Det finns INGENTING med det här som är varken oförutsägbart, skandal, eller ens konstigt.

Så du tycker det är helt okej att först be om pengar från fans, för att då få in betydligt mer än vad man frågade om och sen ändå inte få ut ett färdigt spel för de pengarna?

Självklart fattar jag att de ändrade på spelet när de fick mer pengar men det betyder väl inte att man kan gå över budget så pass allvarligt som de verkar ha gjort för att sen försöka få privatpersoner att ge dem MER pengar.

Det här är åt helvete fel gjort av Tim Schafer och hans kompanjoner enligt mig, sen får du tycka precis vad du vill om min åsikt.

Att lägga pengar via kickstarter är en investering. Antingen lyckas spelet bli färdigt eller så gör det det inte. Antar du att du kommer få ett bra spel bara för att du är med och finansierar utvecklingen är du dum i huvudet. Kickstarter är, som sagt, en investering. Det är inte din rättighet att det ska gå bra bara för det. Vissa investeringar floppar. Välkommen till vuxenlivet.

Medlem

Kunde inte herr Schafer ha pensionerat sig som speldesigner efter Grim Fandango? Det var det sista bra han gjorde för spelvärlden, tycker jag och förmodligen (förhoppningsvis) några med mig.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

12
Skriv svar