Amazonen svingar tung yxa i ny film från Dragon's Crown

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Arizato:
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av Arizato:

Håller med dig. Själv föredrar jag inte artstylen, men de flesta här verkar inte komma med några konkreta argument varför de inte gillar stilen. Istället gnäller alla bara på att den är sexistisk och objektifierande.

Om man finner den sexistisk och objektifierande är väl det ett mer än tillräckligt argument.

Men det är skillnad på att bedöma tecknarstilen och karaktärsdesign eller hur något framställs. Det är vad jag försöker få fram. För mig är allt för oproportionerligt för att jag ska uppskatta det, det är ju snarare en del av konstnärens stil än hur han framställer något. Alla människor som kan eller försöker teckna kan framställa något som objektifierande.

Jag kan hålla med om att karaktärerna är översexualiserade i vissa fall, men man får även tänka på att nästan alla karaktärer i detta spelet (om man utesluter den kvinnliga alven och den manliga magikern) är ganska lättklädda och sexualiserade.

Karaktärens stil (kläder, frisyr, smink osv) är en precis lika viktig del i karaktärsdesign som proportioner. Att spelet i sig, precis som du säger, genomsyras av lättklädda individer är ju om något en tydlig indikation på att det är just designernas stil och inte undantag.

Och ja, alla tecknande människor kan krita ner objektifierande illustrationer, men hur är det relevant?

Medlem

Hur kan man objektifiera en spelkaraktär när spelkaraktärer per definition är objekt (och inte subjekt)?

Martha Nussbaum har anfört att något är "objektifierat om något av följande rekvisit uppfylls:

Citat:

Instrumentality – if the thing is treated as a tool for another's purposes;
Denial of autonomy, Inertness – if the thing is treated as if lacking in agency or self-determination;
Ownership – if the thing is treated as if owned by another;
Fungibility – if the thing is treated as if interchangeable;
Violability – if the thing is treated as if permissible to damage or destroy;
denial of subjectivity – if the thing is treated as if there is no need to show concern for the 'object's' feelings and experiences.

Jag tror att det är svårt att finna en spelarkaraktär som inte uppfyller något av dessa.

Medlem

Jag förstår inte hur så många av er kan tycka det ser hemsk ut! Jag tycker hon är mycket vacker.

Vilken kropp!

Medlem
Skrivet av Nebowski:

Jag förstår inte hur så många av er kan tycka det ser hemsk ut! Jag tycker hon är mycket vacker.

Vilken kropp!

För att hon ser ut som en den?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Också, hade spelet sett mer "realistiskt" ut så hade spelet nog varit inget intressant alls.
http://i.imgur.com/g7pPmu6.png

Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Nebowski:

Jag förstår inte hur så många av er kan tycka det ser hemsk ut! Jag tycker hon är mycket vacker.

Vilken kropp!

För att hon ser ut som en den?

Hur? Ser ut som en kvinnlig kroppsbyggare och sist jag kollade är dem också människor.


signatur

Gammalt nick: General Hotshot
All makt åt John, vår befriare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Nebowski:

Jag förstår inte hur så många av er kan tycka det ser hemsk ut! Jag tycker hon är mycket vacker.

Vilken kropp!

För att hon ser ut som en den?

Det tycker jag inte. Kvinnliga kroppsbyggare irl ser oftast rysliga ut, det medger jag, men hon på bilden ser bra ut!

Medlem

Kom igen, Golden Axe är ju kult! Fast jag förstår vad du anspelar på.

Måste dock säga att det skulle till en väldigt unik genuppsättning för att få den där kroppsformen som kroppsbyggare. För att inte tala om vilka ryggproblem hon skulle stå inför, men det är ju litet svårt att ta konceptart från denna dev seriöst på det sättet.

Medlem

Den grafiska stilen är ju hur kul som helst. Fan, slappna av lite grann.

12
Skriv svar