En redan avgjord strid

Medlem
Skrivet av Tobblish:
Skrivet av Fevolas:
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Mattias Frost:
Skrivet av Jaxz:

Det viktigaste, som du säger, är nog att debatten fortsätter i nuvarande riktning mot en mer jämställd spelvärld.

Precis. Jag har inget emot "hjärndöd action" egentligen (är en stor onlinespelsnörd), men det finns ju redan så många sådana spel och de kommer aldrig försvinna. Däremot får man ofta leta med ljus och lykta för att hitta spel som fokuserar på manus, och när man väl gör det så tvingar förläggare ofta utvecklarna att kasta in massor av omotiverad action för att tillfredsställa en målgrupp som inte riktigt stämmer.

80% av alla FPS-spelare är män så det är helt naturligt att det är där man lägger fokus.

Om man bortser från etiska frågeställningar så kan det förvisso vara kortsiktigt rätt att fokusera på män med den statistiken i ryggen. MEN: Om man öppnar upp marknaden mer för kvinnor kommer sannolikt fler kvinnor att köpa spel. Detta breddar marknaden och genererar mer intäkter för företagen. Det är ganska närsynt att begränsa sig till halva den potentiella marknaden bara för att det är så det ser ut just nu.

Det finns förvisso fler genrer än FPS, men jag bortser från det nu.

Lycka till att få en backning till ett spel som ska vara riktakt för tjejer som vill in på FPS genren.
Tjejer och killar gillar olika saker, ser inget problem med det men för vissa så är det något enormt.

Jag säger inte att det behöver handla om Gudrun Schyman som skjuter mansgrisar, men det behöver inte vara så tjurtestosteron-macho som många spel är idag. Men visst, det finns skillnader mellan kvinnor och män, hur vi tänker och vad vi gillar. Det är möjligt att FPS-konceptet inte tilltalar kvinnor i samma utsträckning som män. Jag känner tjejer som spelar FPS och gillar det och det finns definitivt en marknad, men den kanske är mindre än den för män. Debatten handlar emellertid inte om jämställdhet i FPS, utan om jämställdhet i spel.

Medlem
Skrivet av Fevolas:

Om man bortser från etiska frågeställningar så kan det förvisso vara kortsiktigt rätt att fokusera på män med den statistiken i ryggen. MEN: Om man öppnar upp marknaden mer för kvinnor kommer sannolikt fler kvinnor att köpa spel. Detta breddar marknaden och genererar mer intäkter för företagen. Det är ganska närsynt att begränsa sig till halva den potentiella marknaden bara för att det är så det ser ut just nu.

Det finns förvisso fler genrer än FPS, men jag bortser från det nu.

Det är inte så marknadsekonomi fungerar. Det finns ingen anledning för företag att ta stora ekonomiska risker för att försöka påverka marknaden (och kvinnor) att köpa fler spel. Lego hade i början könsneutral marknadsföring och könsneutrala produkter. Majoriteten av konsumenterna var killar - tjejer verkade helt enkelt inte intresserade. Då började Lego att rikta sin reklam mot pojkar/killar och ökade sin omsättning.

Så här enkelt kan feminister lösa problemet med att inga spel "passar" dem:

1) Starta en kickstarter för att göra världens bästa "feminist"-spel.
2) Spelet säljer som smör i solsken (enligt feministerna så finns det ju en stor potentiell marknad här som ingen har riktat sig till)
3) EA, Activision-Blizzard och andra företag märker hur populära dessa spelen är och hur mycket pengar man kan tjäna här, och följer efter
4) PROFIT

Feminister förstår dock själva att de är i minoritet och att det inte är ekonomiskt försvarbart att göra spel riktade till dem. Det är därför de försöker övertala män att ta den ekonomiska risken i stället för att själva behöva göra det.

Medlem

Lovar att läsa krönikan senare idag, men vill ändå skjuta in en kommentar redan nu:

Anitas första video sög. Den var otroligt trist vinklad där hon inte nämner varför Dinosaur Planet blev Star Fox Adventures utan bara säger att det hände och "det var orättvist för vi hade ju en kvinnlig huvudkaraktär där!". DP blev SFA p.g.a Star Fox är ett mycket mer etablerat märke och löper mindre risk från att sälja för lite som kanske en ny IP hade gjort.

Sen spenderar Anita en minut på att förklara för oss att Damsel In Distress på franska betyder Damsel in Distress på engelska. Smart tjej det...

Där är många fler spinoff-spel där Peach medverkar (tror det är 36-38 stycken eller något) än "corespel" Mario-franchisen och de är inga småpotatis heller. Super Smash Bros Brawl har sålt över 10 miljoner exemplar och varje Mario Kart-spel säljer förmodligen ännu mer än bara det och många av dessa spel är Peach jämlik med alla de andra.

Sen tyckte jag också hon var lite orättvis mot Zelda. Visst, spelserien handlar om att rädda en prinsessa och det är något spelutvecklarna inte kan komma ifrån efter som det är spelseriens tradition, men de har ändå gjort sitt bästa för att göra Zelda mer delaktig och självständig i äventyren. Men där bestämmer Anita att om en karaktär blir kidnappad bara en gång så slutar alla de sakerna att gälla...

Sen när hon ska förklara att Damsel in Distress-tropen fortfarande är populär så lyckas hon bara referera till HD-remakes av gamla spel, vilket är riktigt svagt. Det finns bara ungefär 36 dramatiska saker som kan hända i en berättelse, men på senaste tiden så upplever jag att många nya spel inte ens använder Damsel In Distress-tropen.

Inaktiv
Skrivet av DarkZide8:

Lovar att läsa krönikan senare idag, men vill ändå skjuta in en kommentar redan nu:

Anitas första video sög. Den var otroligt trist vinklad där hon inte nämner varför Dinosaur Planet blev Star Fox Adventures utan bara säger att det hände och "det var orättvist för vi hade ju en kvinnlig huvudkaraktär där!". DP blev SFA p.g.a Star Fox är ett mycket mer etablerat märke och löper mindre risk från att sälja för lite som kanske en ny IP hade gjort.

Sen spenderar Anita en minut på att förklara för oss att Damsel In Distress på franska betyder Damsel in Distress på engelska. Smart tjej det...

Där är många fler spinoff-spel där Peach medverkar (tror det är 36-38 stycken eller något) än "corespel" Mario-franchisen och de är inga småpotatis heller. Super Smash Bros Brawl har sålt över 10 miljoner exemplar och varje Mario Kart-spel säljer förmodligen ännu mer än bara det och många av dessa spel är Peach jämlik med alla de andra.

Sen tyckte jag också hon var lite orättvis mot Zelda. Visst, spelserien handlar om att rädda en prinsessa och det är något spelutvecklarna inte kan komma ifrån efter som det är spelseriens tradition, men de har ändå gjort sitt bästa för att göra Zelda mer delaktig och självständig i äventyren. Men där bestämmer Anita att om en karaktär blir kidnappad bara en gång så slutar alla de sakerna att gälla...

Sen när hon ska förklara att Damsel in Distress-tropen fortfarande är populär så lyckas hon bara referera till HD-remakes av gamla spel, vilket är riktigt svagt. Det finns bara ungefär 36 dramatiska saker som kan hända i en berättelse, men på senaste tiden så upplever jag att många nya spel inte ens använder Damsel In Distress-tropen.

Håller med om allt du skrivit till 100%. Förvånande dock att en som arbetar som speljournalist "krönikören" inte har upptäckt dessa fel dock.

Märkligt.

Medlem
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Fevolas:

Om man bortser från etiska frågeställningar så kan det förvisso vara kortsiktigt rätt att fokusera på män med den statistiken i ryggen. MEN: Om man öppnar upp marknaden mer för kvinnor kommer sannolikt fler kvinnor att köpa spel. Detta breddar marknaden och genererar mer intäkter för företagen. Det är ganska närsynt att begränsa sig till halva den potentiella marknaden bara för att det är så det ser ut just nu.

Det finns förvisso fler genrer än FPS, men jag bortser från det nu.

Det är inte så marknadsekonomi fungerar. Det finns ingen anledning för företag att ta stora ekonomiska risker för att försöka påverka marknaden (och kvinnor) att köpa fler spel. Lego hade i början könsneutral marknadsföring och könsneutrala produkter. Majoriteten av konsumenterna var killar - tjejer verkade helt enkelt inte intresserade. Då började Lego att rikta sin reklam mot pojkar/killar och ökade sin omsättning.

Så här enkelt kan feminister lösa problemet med att inga spel "passar" dem:

1) Starta en kickstarter för att göra världens bästa "feminist"-spel.
2) Spelet säljer som smör i solsken (enligt feministerna så finns det ju en stor potentiell marknad här som ingen har riktat sig till)
3) EA, Activision-Blizzard och andra företag märker hur populära dessa spelen är och hur mycket pengar man kan tjäna här, och följer efter
4) PROFIT

Feminister förstår dock själva att de är i minoritet och att det inte är ekonomiskt försvarbart att göra spel riktade till dem. Det är därför de försöker övertala män att ta den ekonomiska risken i stället för att själva behöva göra det.

Jo, det är precis så en marknadsekonomi fungerar. Att ta tillvara på möjligheter och tillgodose en efterfrågan som inte möts är det som skapar tillväxt. Spelindustrin är inget undantag, den är bara väldigt försiktig och hamnar lätt i slentrian. Och vem säger att det behöver vara någon stor ekonomisk risk? Tror du att folk kommer att bojkotta spel för att de porträtterar kvinnor jämställt?

Kickstarter-exemplet missar poängen i min mening. Det handlar ju inte om att göra "feministspel" utan om att göra spel som inte stöter bort kvinnor. Dessutom bör jag påpeka att inte ens framgångsrika Kickstarter-projekt lär påverka industrin nämnvärt (eller har jag missat en flodvåg av AAA old school RPGs?).

Att du ser debatten som "män mot feminister" bådar inte gott.

Jag tvivlar på att kvinnor har någon medfödd gen som gör dem fientligt inställda till spel. Om de inte har det så går de att nå och bör så göras, speciellt med tanke på hur knackigt det går för stora delar av branschen.

Skrivet av Syrfid:

Bra skrivet!

När det gäller Starbreeze så skyller de på ett utomstående amerikanskt bolag. Problemet är att detta bolag ägs av Bo Andesson Klint, VD för Starbreeze, Ulf Anderssom VVD samt filmaren Demian Lichtenstein. Så ovetandes var de knappast.
Nu kan jag inte bränna mina källor. Men bolaget som gjorde filmen heter Payday Productions, mer finns att läsa för den nyfikne på bloggen Spelbyråkraten.
Detta är inget jag kan leda i bevis men historien är berättad för mig av två oberoende källor och länkar till bolagsregidtrering etc finns på bloggen. Varför läkte då filmen? Eventuellt pga en schism inom Payday Productions. Ska bli intressant att se vad deras egna undersökning visar.
Jag kan ha fel i det ovanstående men jag har ännu inte funnit något som motsäger det. Ingen skulle bli gladare än jag om jag har fel. Snälla motbevisa mig.

Jag hade från början en hel krönika bara om den filmen, men kändes för smalt. Men jag har läst din blogg och hört mej för en del också, och har väl ungefär samma bild som du.
Och allt annat ovidkommande; Hur kan Starbreeze ens hävda att man inte hade en aning vartåt filmen barkade när den spelades in på studion? Vilken spelstudio av lite storlek kan över huvud taget någon komma in med filmkamera utan att det har förberetts väldigt noga? Till och med städpersonal skriver ju på avtal om tystnadsplikt...

Skrivet av bleak:
Skrivet av DarkZide8:

Lovar att läsa krönikan senare idag, men vill ändå skjuta in en kommentar redan nu:

Anitas första video sög. Den var otroligt trist vinklad där hon inte nämner varför Dinosaur Planet blev Star Fox Adventures utan bara säger att det hände och "det var orättvist för vi hade ju en kvinnlig huvudkaraktär där!". DP blev SFA p.g.a Star Fox är ett mycket mer etablerat märke och löper mindre risk från att sälja för lite som kanske en ny IP hade gjort.

Sen spenderar Anita en minut på att förklara för oss att Damsel In Distress på franska betyder Damsel in Distress på engelska. Smart tjej det...

Där är många fler spinoff-spel där Peach medverkar (tror det är 36-38 stycken eller något) än "corespel" Mario-franchisen och de är inga småpotatis heller. Super Smash Bros Brawl har sålt över 10 miljoner exemplar och varje Mario Kart-spel säljer förmodligen ännu mer än bara det och många av dessa spel är Peach jämlik med alla de andra.

Sen tyckte jag också hon var lite orättvis mot Zelda. Visst, spelserien handlar om att rädda en prinsessa och det är något spelutvecklarna inte kan komma ifrån efter som det är spelseriens tradition, men de har ändå gjort sitt bästa för att göra Zelda mer delaktig och självständig i äventyren. Men där bestämmer Anita att om en karaktär blir kidnappad bara en gång så slutar alla de sakerna att gälla...

Sen när hon ska förklara att Damsel in Distress-tropen fortfarande är populär så lyckas hon bara referera till HD-remakes av gamla spel, vilket är riktigt svagt. Det finns bara ungefär 36 dramatiska saker som kan hända i en berättelse, men på senaste tiden så upplever jag att många nya spel inte ens använder Damsel In Distress-tropen.

Håller med om allt du skrivit till 100%. Förvånande dock att en som arbetar som speljournalist "krönikören" inte har upptäckt dessa fel dock.

Märkligt.

Nu handlade inte min krönika alls om innehållet i hennes program. Om du läser texten och tänker själv så tror jag du förstår att hon står med där som ett exempel på något som händer väldigt tydligt och stark just nu. Att Cliffy B sedan ställer sig bakom och bloggar och Dice bjuder in henne visar väl det med all tydlighet? Sen kan man ha vilken åsikt man vill om henne och hennes avsnitt.
Likaså diskussionen om exakt hur kreddig Brenda Romero är; det spelar ingen roll. Hon avgår och det får effekt. Jag tror det är ett tidsfenomen.

Medlem

Att du tar Sarkesian seriöst visar bara vilken nivå du ligger på tyvärr. Har ju uppdagats en hel del om henne och hennes agenda som visar klara tecken på att hon är en riktig femi-nazi och inte alls vill ha någon form av jämställdhet.

Sen är det intressant att ingen nånsin klagar på alla jävla män i spel som ska vara så jävla biffiga och tuffa hela jävla tiden? Hur kommer det sig?

Medlem
Skrivet av bleak:
Skrivet av DarkZide8:

Lovar att läsa krönikan senare idag, men vill ändå skjuta in en kommentar redan nu:

Anitas första video sög. Den var otroligt trist vinklad där hon inte nämner varför Dinosaur Planet blev Star Fox Adventures utan bara säger att det hände och "det var orättvist för vi hade ju en kvinnlig huvudkaraktär där!". DP blev SFA p.g.a Star Fox är ett mycket mer etablerat märke och löper mindre risk från att sälja för lite som kanske en ny IP hade gjort.

Sen spenderar Anita en minut på att förklara för oss att Damsel In Distress på franska betyder Damsel in Distress på engelska. Smart tjej det...

Där är många fler spinoff-spel där Peach medverkar (tror det är 36-38 stycken eller något) än "corespel" Mario-franchisen och de är inga småpotatis heller. Super Smash Bros Brawl har sålt över 10 miljoner exemplar och varje Mario Kart-spel säljer förmodligen ännu mer än bara det och många av dessa spel är Peach jämlik med alla de andra.

Sen tyckte jag också hon var lite orättvis mot Zelda. Visst, spelserien handlar om att rädda en prinsessa och det är något spelutvecklarna inte kan komma ifrån efter som det är spelseriens tradition, men de har ändå gjort sitt bästa för att göra Zelda mer delaktig och självständig i äventyren. Men där bestämmer Anita att om en karaktär blir kidnappad bara en gång så slutar alla de sakerna att gälla...

Sen när hon ska förklara att Damsel in Distress-tropen fortfarande är populär så lyckas hon bara referera till HD-remakes av gamla spel, vilket är riktigt svagt. Det finns bara ungefär 36 dramatiska saker som kan hända i en berättelse, men på senaste tiden så upplever jag att många nya spel inte ens använder Damsel In Distress-tropen.

Håller med om allt du skrivit till 100%. Förvånande dock att en som arbetar som speljournalist "krönikören" inte har upptäckt dessa fel dock.

Märkligt.

Speljournalistiken idag består av circle jerking och "mutor" all around. Ingen längre som har någon koll på vad de gör och få brinner för spel som de tidigare gjorde.

Inaktiv

Bra krönika o bra skrivet, men som vanligt finns det dom som direkt tar försvar och vänder på allting, i stil med "men alla män med muskler i spel då?". Någon som sagt att det är ok?

Det handlar ju om jämställdhet mellan könen, där kvinnan nu är mest utsatt, så försök inte vända det till att handla om att vi killar är minst lika utsatta, för det är vi inte. Hursomhelst är ingetdera ok, och det är ingen som säger det heller.

Medlem

Skön krönika, feminismen har ju lyst med sin frånvaro ett tag nu

Medlem

Du skriver: väl ungefär samma bild. Var skiljer de sig åt undrar jag då.
För först trodde jag mina källor for med osanning men jag finner numera ingen anledning att tvivla och tro mig, jag vill tvivla.
Kul att du läst mitt svammel i bloggen

Medlem
Skrivet av Fevolas:

Jo, det är precis så en marknadsekonomi fungerar. Att ta tillvara på möjligheter och tillgodose en efterfrågan som inte möts är det som skapar tillväxt. Spelindustrin är inget undantag, den är bara väldigt försiktig och hamnar lätt i slentrian. Och vem säger att det behöver vara någon stor ekonomisk risk? Tror du att folk kommer att bojkotta spel för att de porträtterar kvinnor jämställt?

Kickstarter-exemplet missar poängen i min mening. Det handlar ju inte om att göra "feministspel" utan om att göra spel som inte stöter bort kvinnor. Dessutom bör jag påpeka att inte ens framgångsrika Kickstarter-projekt lär påverka industrin nämnvärt (eller har jag missat en flodvåg av AAA old school RPGs?).

Att du ser debatten som "män mot feminister" bådar inte gott.

Jag tvivlar på att kvinnor har någon medfödd gen som gör dem fientligt inställda till spel. Om de inte har det så går de att nå och bör så göras, speciellt med tanke på hur knackigt det går för stora delar av branschen.

Som sagt, om det finns en marknad så kan feministerna bli rika.

Läste du det jag skrev om Lego? De hade från början produkter som inte stötte bort kvinnor, men kvinnorna var ändå inte intresserade av produkterna. De började då marknadsföra sig mot pojkarna i större utsträckning och kvinnorna i mindre. Det är samma sak med spel.

Jag har aldrig sagt att debatten är "män mot feminister".

Det är upp till dessa kvinnor som är missnöjda med utbudet att göra spel som tilltalar dem. Kvinnor vet bäst vad kvinnor vill ha.

Medlem

Jag förstår egentligen inte varför det är så mycket snack om könsmobbning inom spelvärlden. Jag spelar mycket, på tok för mycket..bägge mmo och online fps men jag har aldrig någonsin hört en kvinnlig spelare blivit utsatt.

Snarare tvärtom, för några år sedan så spelade jag mycket på en Counter-Strike Source server och så brukade en 18-årig tjej spela mycket där. Det enda som hände ibland när hon hoppade in var att halva servern (killar ofc) blev supertoffliga för henne och var inte lika diskreta som dom trodde när dom fjäskade järnet för henne.

Så har det alltid varit när jag upptäckt "a disturbance in the force". Killar fjäskar mycket för tjejer men mobbar som många påstår, nej det har jag aldrig hört eller sett


signatur

Game long and prosper

Medlem

Anita är ett skämt, de ända som gillar henne är folk som har fruktansvärt tunnelseende i samma riktning som Anita själv. När spel har kvinnor som är tuffare så kallas det kvinnor som försöker vara män, när kvinnan inte är starkast i spelet är de värdelösa bifigurer som bara är där för att tillfredställa männens lustar.

Nej fy fan för den här "moderna" fascist-feminismen som bara vill tycka synd om sig själv, hata män och stoppa skapandefrihet.

Medlem
Skrivet av Javas:

Jag förstår egentligen inte varför det är så mycket snack om könsmobbning inom spelvärlden. Jag spelar mycket, på tok för mycket..bägge mmo och online fps men jag har aldrig någonsin hört en kvinnlig spelare blivit utsatt.

Snarare tvärtom, för några år sedan så spelade jag mycket på en Counter-Strike Source server och så brukade en 18-årig tjej spela mycket där. Det enda som hände ibland när hon hoppade in var att halva servern (killar ofc) blev supertoffliga för henne och var inte lika diskreta som dom trodde när dom fjäskade järnet för henne.

Så har det alltid varit när jag upptäckt "a disturbance in the force". Killar fjäskar mycket för tjejer men mobbar som många påstår, nej det har jag aldrig hört eller sett

Kan hända att du inte personligen sett det (även om jag inte kan se hur, om det helt enkelt inte är så att man med vilja ignorerar det), men ta inte personliga anekdoter för bevis. Lyssna på de kvinnor som utsätts för det istället. Läs deras historier.

http://fatuglyorslutty.com/ är bara en sida, och efter lite läsning där så skäms man över att vara man.

EDIT: Du får förlåta mig, men sådana inlägg som ovan gör mig faktiskt lätt arg ibland. Det är som vittnesmål från den amerikanska södern på 60-talet, då kritvita unga välklädda män ställer sig upp och säger "rasism? Nä, sånt finns inte här, aldrig nåt jag sett iaf." Det är nåt speciellt otäckt när en majoritetsgrupp tar sig an ansvaret att tala om för en minioritetsgrupp att deras problem inte är på riktigt eller bara överdrivna.

Medlem
Skrivet av Aresz:

Bra krönika o bra skrivet, men som vanligt finns det dom som direkt tar försvar och vänder på allting, i stil med "men alla män med muskler i spel då?". Någon som sagt att det är ok?

Det handlar ju om jämställdhet mellan könen, där kvinnan nu är mest utsatt, så försök inte vända det till att handla om att vi killar är minst lika utsatta, för det är vi inte. Hursomhelst är ingetdera ok, och det är ingen som säger det heller.

Varför inte bekämpa problemen från gruden och förbjuda religion. Inte så kostigt att kvinnor inte värderas lika högt som män när vi lever efter böcker skrivna när jorden var platt.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Cane:
Skrivet av bleak:
Skrivet av DarkZide8:

Lovar att läsa krönikan senare idag, men vill ändå skjuta in en kommentar redan nu:

Anitas första video sög. Den var otroligt trist vinklad där hon inte nämner varför Dinosaur Planet blev Star Fox Adventures utan bara säger att det hände och "det var orättvist för vi hade ju en kvinnlig huvudkaraktär där!". DP blev SFA p.g.a Star Fox är ett mycket mer etablerat märke och löper mindre risk från att sälja för lite som kanske en ny IP hade gjort.

Sen spenderar Anita en minut på att förklara för oss att Damsel In Distress på franska betyder Damsel in Distress på engelska. Smart tjej det...

Där är många fler spinoff-spel där Peach medverkar (tror det är 36-38 stycken eller något) än "corespel" Mario-franchisen och de är inga småpotatis heller. Super Smash Bros Brawl har sålt över 10 miljoner exemplar och varje Mario Kart-spel säljer förmodligen ännu mer än bara det och många av dessa spel är Peach jämlik med alla de andra.

Sen tyckte jag också hon var lite orättvis mot Zelda. Visst, spelserien handlar om att rädda en prinsessa och det är något spelutvecklarna inte kan komma ifrån efter som det är spelseriens tradition, men de har ändå gjort sitt bästa för att göra Zelda mer delaktig och självständig i äventyren. Men där bestämmer Anita att om en karaktär blir kidnappad bara en gång så slutar alla de sakerna att gälla...

Sen när hon ska förklara att Damsel in Distress-tropen fortfarande är populär så lyckas hon bara referera till HD-remakes av gamla spel, vilket är riktigt svagt. Det finns bara ungefär 36 dramatiska saker som kan hända i en berättelse, men på senaste tiden så upplever jag att många nya spel inte ens använder Damsel In Distress-tropen.

Håller med om allt du skrivit till 100%. Förvånande dock att en som arbetar som speljournalist "krönikören" inte har upptäckt dessa fel dock.

Märkligt.

Speljournalistiken idag består av circle jerking och "mutor" all around. Ingen längre som har någon koll på vad de gör och få brinner för spel som de tidigare gjorde.

Är ganska säker på att circle jerking och mutor inte är fallet med Thomas. Thomas menar alltid väl, men han ser liksom revolutioner och STORA FÖRÄNDRINGAR inom spelvärlden bakom varje hörn. Jag tycker det är fint att vi faktiskt kan diskutera feminism och jämställdhet inom spelvärlden, men det är knappast Anita som är den stora experten som kommer med förändringens vindar, men det klangar ju så fint när man skriver en krönika.

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:

Och ju längre bort vi kommer från bilden av spelaren som en ung kille som bara vill ha action, muskulösa hjältar och snygga brudar, desto fler och bättre "vuxenspel" får vi. Spel som Heavy Rain, i en framtid där nästa "Bioshock Infinite" inte nödvändigtvis måste innehålla X antal timmar hjärndöd action.

Så det finns anledning att engagera sig i spelmässiga jämställdhetsfrågor även om man inte brinner för genusdebatten i allmänhet.

Vem vill det då? Ungefär som att kolla på drama filmer, räcker det inte med att man lever sitt liv vid sidan av spelandet?
Jag vill inte ha spel med massa trams för då försvinner ju hela meningen med att spela spel.


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Läser en intressant och välskriven artikel och förväntar mig den gammla vanliga shitstormen i kommentarfältet men jag måste säga att jag är förvånad över den hyffsat konstruktiva kritik som framförs, istället för det gammla vanliga snacket om "pk-feminist-vänster-journalist-maffian". Bra jobbat fz!

Medlem

Var drar man gränsen då? Det är en jävla massa snack om jämställdhet men inte något konkret förslag på dels vad är så himla kränkande, dels på vad som då skulle behövas ändras för att bli en positiv upplevelse för allt och alla.

Sist jag hörde så gör man produkter för en tänkt målgrupp, precis som sportbilar marknadsförs på ett sätt och familjebilar på ett annat, så borde det samma gälla alla typer av spel. Om man inte gillar något, då ger man väl fan i att köpa det?

Eller handlar det om att man ger gemen man en skev bild av verkligheten genom tråkiga stereotyper? Kränkning av ens integritet genom upplevd påtvingat innehåll?

Personligen har jag haft jävligt svårt att plocka upp Bioshock infinite igen efter att man precis räddat Elizabeth, i scener jag själv upplevde extremt objektifierande när man går från rum till rum och ser Elizabeth göra olika saker som på något sätt visar hur värdefull hon är, förutom det faktum att hon tar timglas formen och valp ögon till nya extremer. Samtidigt försöker spelet övertyga mig om att den har något att berätta.

Diskriminering på arbetsplats är aldrig okej, men jag har inget problem med spel eller annan produkt som vet vilken målgrupp dom riktar sig till. Det tråkiga är just i detta nu så känns det som många spel förlöjligar sig själv och användaren när dom av någon anledning känner att en viss målgrupp alltid behöver tillfredsställas i alla spel.

Så vi får väl se, övervåld och sex har sin plats, min inte överallt i min mening.

Skrivet av Tobblish:

På en inte så filosofisk sida, varför ska man lägga sig i vad spel designers gör? Det är ju deras produkt och tom KONST.

Det är faktiskt en intressant iakttagelse. Jag som har pluggat konstvetenskap i mer eller mindre 20 år ser att denna fråga har poppat upp under flera hundra år, från renässansens gulddagar till vår splittrade värld.

Så snart en konstnär släpper ifrån sig sitt verk, sin produkt - blir den allmän egendom, och som sådan bör den, och ska den dissekeras. Det är ett sätt för marknaden och målgruppen att förstå innehållet. Jag jämför det med ett barns benägenhet att smaka på saker. Om det är sött och gott, då vill barnet ha mer, om det smakar illa, då återvänder det aldrig.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv

Jag har kommit på en sak till jag stör mig på när jag läst vissa kommentarer och det är uttrycket "hjärndöd action". Jag skulle gärna vilja höra vad det är som är dåligt med action och vad det är som gör den "hjärndöd"?
Bra action innehåller få intellektuella samtal men kräver att du är på helspänn, duckar, skjuter, flankar, håller koll på var fienden är etc. Det är mer än vad jag kan säga om t ex racing eller de flesta sportspel som är bra mycket mer "hjärndöda".

När det gäller action och jämställdhet så kan jag för övrigt tillägga att jag, i egenskap av kille som försöker få tjejer i min närhet att pröva spel, har jävligt mycket svårare att sälja in "vuxna" spel som Heavy Rain framför plattformare och handlingslöst pangande. Proffstyckare som Arnroth m fl verkar tro att spel med handling men utan våld och action är den naturliga "inkörsporten" för utomstående men det är precis tvärt om, det är just till de mest komplexa spelen med handling som tröskeln är högst och det är dit som de ofrälse närmar sig sist.

Medlem
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Fevolas:

Jo, det är precis så en marknadsekonomi fungerar. Att ta tillvara på möjligheter och tillgodose en efterfrågan som inte möts är det som skapar tillväxt. Spelindustrin är inget undantag, den är bara väldigt försiktig och hamnar lätt i slentrian. Och vem säger att det behöver vara någon stor ekonomisk risk? Tror du att folk kommer att bojkotta spel för att de porträtterar kvinnor jämställt?

Kickstarter-exemplet missar poängen i min mening. Det handlar ju inte om att göra "feministspel" utan om att göra spel som inte stöter bort kvinnor. Dessutom bör jag påpeka att inte ens framgångsrika Kickstarter-projekt lär påverka industrin nämnvärt (eller har jag missat en flodvåg av AAA old school RPGs?).

Att du ser debatten som "män mot feminister" bådar inte gott.

Jag tvivlar på att kvinnor har någon medfödd gen som gör dem fientligt inställda till spel. Om de inte har det så går de att nå och bör så göras, speciellt med tanke på hur knackigt det går för stora delar av branschen.

Som sagt, om det finns en marknad så kan feministerna bli rika.

Läste du det jag skrev om Lego? De hade från början produkter som inte stötte bort kvinnor, men kvinnorna var ändå inte intresserade av produkterna. De började då marknadsföra sig mot pojkarna i större utsträckning och kvinnorna i mindre. Det är samma sak med spel.

Jag har aldrig sagt att debatten är "män mot feminister".

Det är upp till dessa kvinnor som är missnöjda med utbudet att göra spel som tilltalar dem. Kvinnor vet bäst vad kvinnor vill ha.

Sluta prata om spel för feminister, det handlar om spel som alla kan ta del av och uppskatta utan att känna sig marginaliserade. Varför skulle dessa spel behöva göras av feminister?

Kan du göra spel hur som helst för att passa dina önskemål? För att ta upp marknadsekonomin igen, så är den huvudsakliga tanken inte att konsumenterna själva ska tillverka vad de vill ha, utan att någon entreprenör med sinne för affärer ska se möjligheten och tillgodose behovet.

Ja, jag läste ditt Lego-exempel. Anledningen till att spelindustrin är mansdominerad är att IT alltid har varit det. Då pulande med datorer var "något som killar gör" kom detsamma att gälla för spel. Detta har tack och lov börjat luckras upp på senare år och det är dags att anpassa utbudet efter det. Kulturer är inte statiska, utan utvecklas, och om industrin klamrar sig fast vid gamla normer så kommer den bara att stagnera. Jag säger inte att alla spel måste förändras, men det är korkat av utvecklarna/utgivarna att inte se potentialen.

"Män mot feminister"-delen tog jag främst från ditt sista uttalande. Om det inte är så du känner är det alldeles strålande!

Med en gnutta tur kan fler kvinnor få upp ögonen för spel som medium, vilket inte bara för med sig en väsentligt större potentiell marknad utan även kan locka fler kvinnor att göra karriär inom industrin.

Medlem

Välskriven krönika, och jag håller med. Skönt att det går åt rätt håll.

Men Anita är en dålig symbol för jämlighet, och speciellt för god research.

Jag fattar inte att ingen länkat till den här än;

Medlem

Thunderf00t la upp en rätt bra video där han snackar om första avsnittet

Måste ett spel ha kvinnliga karaktärer för att tilltala kvinnor? Behöver dessa ha en "icke-stereotypisk" personlighet?


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:

Spel som Heavy Rain

Blir jag lurad?

Medlem

Det faktum att vissa (EDIT: Med "vissa" så menar jag absolut ingen här i denna tråd, utan generellt på internet) fortfarande verkar reagera så starkt (och i vissa fall rent hatiskt) mot att man ens ifrågasätter hur kvinnor porträtteras i t ex spel, visar att debatten alltjämt är nödvändig och måste lyftas fram IMO.

Håller dessutom med Cliffy B till 100%. Dels är de starka reaktionerna ingenting annat än rädsla och det är bara småpojkar som skulle vara rädda för någonting dylikt. En riktig man räds inte kvinnor, han välkomnar dem och VILL se dem som sin jämlike på alla sätt.

Dels slår han även huvudet på spiken med sin Taliban-liknelse. Talibanerna ser inte kvinnor som jämlika och de vill inte att de t ex ska få utbilda sig. Varför? För att de innerst inne är rädda och för att deras så kallade "religion" är skapad av män för att ge makten åt männen och förtrycka kvinnorna för att hålla dem "i schack".

Fanatisk Taliban eller "macho" gamer som tycker att denna fråga är nonsens, principen är densamma och grunden är ren rädsla pga att man uppenbarligen upplever kvinnor som ett potentiellt hot. Varför skulle man annars reagera så starkt emot en sådan enkel sak som att det andra könet bör får samma förutsättningar och behandlas med samma respekt som det egna?

Bra att detta diskuteras, förhoppningsvis blir det bara bättre och fler kvinnor kan känna sig mer välkommna i gaming-sammangang och dessutom bli mer aktiva i spelutveckling etc. Det är något som alla kommer att vinna på (förutom talibaner och småpojks-gamers förstås).

SE

Medlem
Skrivet av Paddington:

Krönikan är för långdragen.

Om denna trend leder till bättre spel så tycker jag det är positivt. Men om spelvärlden bara är ännu en arena till att föra kriget om jämställdhet på så är det inte särskilt välkommet. Jag spelar ju spel för att komma bort lite och för underhållningen. Inte för att släpas tillbaka in i vardagens politik.

Instämmer.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Skriv svar