Upprop mot free2play

Medlem

Har aldrig varit direkt insatt i free2play.
dock känns det ju riktigt svinigt om det är spel som exempel riktar in sig mot barn, då de saknar omdöme men har färdigheten att knappa in siffror.

Nä fy fan kommer aldrig att spela nått free2play

Övrigt: mycket bra läsning!

Medlem
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Thomas Arnroth:
Skrivet av Zappa:

Men det är ju vansinnigt enkelt att undvika för föräldrarna. Stäng av in-app purchases eller ge helt enkelt fan i att ge barnen lösenordet. Mycket enkelt iaf på plattorna/telefonerna.

Men det ursäktar väl inte hur spelen är gjorda? Och bevisligen finns det ju enorma mängder föräldrar som inte lyckas med detta. Dessutom är det inte så enkelt som du säger. Ungar kan lära sig lösenord, de kan sätta på det föräldern stängt av.
Dessutom, om man läser anmälningarna till Konsumentverket, så är föräldrar aningslösa. De har inte en aning om det vi här vet; att gratis inte är gratis i Appstore.

Då är det okunskap som är problemet och inte att man kan köpa sig fördelar i spelen. Folk får lära sig helt enkelt. Kanske apple borde ha in app purchases avstängda default men det hjälper ju inte när föräldrarna är så korkade så de delar ut lösenorden till sina barn. Går inte att skydda mot dumhet.

Du menar att föräldrarna som är dumma för att "GRATIS" inte betyder "GRATIS" i appstore och för att barnen kan memorera ett lösenord?

Än en gång jag inte förstår hur du resonerar.

Borde vara bättre och tydligare märkning på alla spel som innehåller inappköp.

Medlem

Jag spelade ganska mycket Battlefield Heroes när det var nytt, men usch vad de slänger ut en massa skit som endast går att få om man betalar riktiga pengar.

En av de som anmält Appstore till Konsumentverket hade ett rätt klokt och sunt förslag: Varför står det inte att, till exempel Hay day, kostar från 0 till 749 kronor? Jag lovar att mycket av problemen med att föräldrar inte sätter sig in i spelens affärsmodell snabbt skulle försvinna.
Om Apple och utvecklarna ville skulle problemen var rätt lätt åtgärdade.

Skrivet av acedis:

Väl skrivet! Håller med, vi måste verkligen sätta gränser tillsammans. Nu när EA formar om Mythic från traditionell utvecklare till mobilspelsstudio vet man att faran finns för att fler studior går samma öde till mötes - så länge dollarn är tillräckligt lockande.

Iaf, nog med slag mot öppna dörrar. Specifika exempel på oetiska freemiumspel ville du ha. Testade Monopoly Hotels till iOS av EA och Hasbro förra året. Det var en typisk cowclicker som tydligt riktade sig till barn, bland annat genom att inkludera (och skylta överallt med) karaktärer från olika Hasbro-leksaksmärken.

Varje dygn fick man som spelare kasta två tärningar för att få 10x sina slag i låtsasvalutan. Precis under blinkade och sken erbjudandet om att betala 'endast' 199:- för att istället få 200 gånger tärningsslaget. Detta erbjöds alltså innan tärningarna hade kastats. Sedan var några av hotellrummen (jfr. djur i farmville, hus i simpsons-iOSspelet eller dylikt) som man kunde bygga premium-only, till obscena priser. Just under perioden jag spelade skyltades med rummet som gästas av en viss tecknad gul småhäst som då var nysläppt i spelet och såldes för halva priset - endast 249:-. För att summera, ett typiskt skräckexempel.

Tack, bra tips. Ska kolla.

Medlem

F2P har gått lite överstyr nu förtiden måste jag medge, Det är väl ok att det finns men det låter bra på pappret, free too play men oftast blir det dyrare i längden om du vill ha en komplett upplevelse än om du betala det normala priset för ett spel där du får allt inbakat. Skälv klart är företagen ute efter att få pengar, men det måste bli ett stopp någonstans.

Medlem

Tycker en hel del personer missar med ganska mycket i kommentarerna.. Det handlar inte om att älska eller hata free2play. Det handlar om hur det används.

Tycker själv free2play är okej. Men när man kallar ett spel free2play och i princip måste betala för att komma vidare i ett skede gör ju spelet inte längre free2play?
Sedan att det finns barnspel som det ens förekommer i borde ju vara olagligt?

Sedan är det ju faktiskt även upp till föräldrarna att faktiskt skaffa sig lite koll. Utan att vara färälder själv så kan jag tycka att man till och med kan ta upp saker som detta på föräldrarmöten på skolor och sprida (o)kunskapen. Då jag antar att riktiga skitspel som det oftast handlar om sprids i barngrupperna

Medlem

Ingenting är väl gratis?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

LoL fungerar utmärkt!

Medlem

En orelaterande metod som jag kan störa mig på som Microsoft kör på Xbox live, är att det inte alltid finns möjligheten till att köpa ett spel i deras shop för den summa xboxpoints som krävs. Ibland måste man ladda på med mer points än vad man vill för att kunna köpa en produkt.

Exempelvis:

Jag skulle köpa Dark Souls DLC igår kväll. Den kostade 1200 microsoft points och för att köpa det så var man ju förstås tvungen att fylla på med points på sitt konto. Problemet var bara att man inte kunde ladda på med exakt 1200 points. Alternativen som fanns var 500 points, 1000 points och 2000 points osv.

Vilket innebär att jag var tvungen att ladda mitt konto med 1500 points för att kunna köpa ett spel för 1200....

Jag tycker det är vidrigt.


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Det kallas ju inte Free 2 Pay utan anledning. Tycker det är helt sjukt att det ens finns möjligheten att spendera så mycket riktiga pengar i ett spel att "stora" spel är billiga (nypris) i jämförelse. Ännu värre att det går att spendera mer pengar i ETT spel på EN dag än jag betalar i hyra, mat och nöjen på en hel månad. Alla spel är inte så extrema, men blir seriöst äcklad av människorna som med gott samvete sitter och gottar sig i pengarna dom tjänar på den typen av transaktioner.

Har (som tur är) inga berättelser om någon jag känner som råkat ut för denna fällan, men med det sagt ska inte sägas att ingen jag känner har råkat ut för det. Tror faktiskt många familjer tycker det är skämmigt att berätta om det hänt just dom, även om det är barnen som ovetandes köpt saker i spelen. Många gånger rör det sig kanske om hundralappar eller inte ens det, men då är det kanske lättare att inte låtsas om det än att riskera att andra ser en som dålig förälder. Är det någon som känner igen sig i det eller är jag bara ute och cyklar när jag tror att det är så? Det är viktigt att föräldrar ställer sig upp och säger emot när företagen gör denna typen av spel, som deras barn ska spela.

Tycker inte själva idén att sälja saker för riktiga pengar i ett spel är fel, men som Arnroth säger är dags för oss spelare att sätta ned foten och visa att vi inte gillar modellen som finns i majoriteten av mobilspelen idag. Det är inte etiskt försvarsbart att lura spelarna att spendera pengar på sättet som många spel gör idag.

Att spendera pengar in-game ska vara ett val, inte något som är snudd på påtvingat. Det kan låta enkelt att bara strunta i att köpa saker, som många tycker är den bästa lösningen, men faktum är att alla inte har motståndskraften att göra det i spel som aktivt begränsar möjligheterna om man inte betalar. Speciellt när det kommer till barn; dom ska inte ens få möjligheten att göra det. Inte ens en antydan på att det går att köpa bonusar eller fördelar på något sätt.

Mitt förslag är att det (pratar om mobilspel nu) i operativsystemet (eller Market/AppStore/whatever) ska finnas en inställning för att tillåta ingame-transaktioner. När valet är urbockat ska spelen gå in i ett slags silent-mode där det inte någonstans finns möjlighet att köpa något för riktiga pengar. Spelet ska gå att spela helt utan att betala ett öre för något i det, och inte heller ska det synas att det går att köpa något. Om man däremot tillåter ingame-transaktioner kan spelen få se ut som dom gör nu om dom vill, men helst hade jag sett en förändring som faktiskt gör betalningsalternativen på ett bra sätt. För att detta ska funka måste ALLA spel krävas ha en "tyst" variant och en vanlig, alternativt att dom inte ens dyker upp i market/etc om transaktions-valet är urbockat. Vad tror ni om den modellen? Ställer vi krav på Google, Apple och Microsoft tror jag vi kan se många förbättringar. Problemet är att dom också tjänar mycket pengar på detta, men visar vi kunder att vi inte tycker det är okej som det är nu måste dom bättra sig.

Ber om ursäkt om det blev ett långt inlägg, ville bara dela med mig av mina tankar.


signatur

Hjälp mina drakar genom att klicka på dem, tack <3

Medlem

Jag Ville bara säga att du har mitt fulla stöd i upproret mot Free2Play. För jag tycker också att i vissa fall är det rent bedrägeri. Tack för att du tar dig tiden till detta.

Medlem

Läste dom tidigare krönikerna angående Candy Crush Saga, att man blir tvingad att koppla upp sig mot Facebook efter level 30.
Tycker det är intressant, att folk kopplar upp sig mot Facebook i dvs spel för att sedan spamma alla sina vänner med reklam för spelen dom spelar.
Ett spel som går runt nu är ju 4 pics 1 word, snacka om att dom kommit på perfekta reklamen. "Åh, kan nån hjälpa mig med dessa klurigheten?" "Åh, va är det för roligt spel??" Ungefär så ser det alltid ut i kommentarerna.. Folk säljer ut sina vänner för inget, kan lika gärna sälja min email, hemadress, foton osv till spelföretagen direkt i stället för att kompisar ska göra det gratis.

Medlem
Skrivet av aholman:

Tycker en hel del personer missar med ganska mycket i kommentarerna.. Det handlar inte om att älska eller hata free2play. Det handlar om hur det används.

Tycker själv free2play är okej. Men när man kallar ett spel free2play och i princip måste betala för att komma vidare i ett skede gör ju spelet inte längre free2play?

Absolut! Mikrotransaktioner är underbart när det används rätt. Personligen sätter jag tre kriterier:
* Spelet är riktat till vuxna,
* Köpen trycks inte upp i spelarens ansikte överdrivet mycket (reklam för nya grejer i en lobby eller meny är helt ok, tänker mer på nivån 'spelet avbryts för att påminna dig om att du kan köpa grejer med en popup'), och
* Köpen ger inte en orimlig boost i råstyrka mot det som kan grindas gratis i kompetetiva spel.

Finns ju gott om exempel på spel som gör det här helrätt. Hat Fortress 2 och Hats of the Ancients (det vill säga TF2 och DotA 2 respektive) är mina personliga favoriter ur en marknadssynpunkt bara för hur de har lyckats bilda en subkultur runt sina itemsystem utan att det skadar själva spelen. Så, som du säger är det rätt viktigt att skilja olika mikrotransaktioner från varandra. Klart företag ska få tjäna pengar, bara det görs med schyssta metoder.

Skrivet av Zappa:

Det är väldigt enkelt. Sluta spela spelen som har ingame-transaktioner.

Personligen ser jag inget fel med dem så länge de inte påverkar gameplay. Har spelat en hel del sånna här spel på Iphone/Ipad där man kunnat välja om man vill lägga mycket tid eller betala för att få snabbare progress. Den metoden tycker jag är helt ok.

Problemet med spelen som man tar upp här är att det är barnspel. Barn har inte samma tänk om pengar(för dom så växer det nog bokstavligt talat pengar i föräldrarnas fickor)

Jag har inga problem med f2p spel som inte tvingar en att göra inköp för att kunna konkurrera med andra och som inte riktar sig till småbarn.

Medlem
Skrivet av gorman:

kan man ställa in i Iphone när man behöver skriva in lösenordet igen? Om jag skriver in det o laddar hem ett spel till pojken så börjar han spela direkt och då skulle han kunna göra ett köp för han trycker på alla möjliga knappar när det kommer upp, det tar ju en stund innan man behöver knappa in lösenordet igen, vore bra om man kan ställa in det.

Ja det kan du. Du kan ställa in så du måste skriva in lösenord hela tiden istället för var 15:e minut. Gå in under resrictions och titta. Det är mycket enkelt. Du kan också stänga av in app köp helt.

En enkel google sökning ger detta. Förstår inte varför det är så svårt att hitta informationen. Det står ju i manualen. http://support.apple.com/kb/HT4213

Medlem

Den metoden kanske fungerar idag eftersom det lockar så många spelare som inte har haft lust att lägga pengar på spel förut kanske på grund utav bristande intresse. Men jag tror att det kommer dö ut väldigt fort, folk kommer upptäcka att mycket av det som produceras till att vara f2p är skit och borde stanna på appstore eller google-play.
Frågan är ju om de änns komemr vara möjligt att spela utan att köpa in-game saker, League of legends tycker jag har lyckats ganska bra där, behöver inte lägga ner en krona och det funkar helt perfekt, om jag vill så kan jag lägga ner lite pengar på det och få lite nya coola grejer men det är inget MÅSTE för att det ska vara spelbart. Planetside 2 tycker jag (grymt spel har dock bara spelet 4 timmar strax efter release men tar upp det som ett exempel ändå) gjorde dåligt, det tar sjuuukt lång tid att tjäna ihop in-game cash som du behöver för att låsa upp i princip allt, så utan att lägga pengar på det så är du fast med basic vapen och basic fordon vilket gör att man tröttnar på det väldigt fort.
Jag vill ha spel där man betalar EN GÅNG då har jag köpt en produkt och jag kan använda den hur mycket jag vill utan restriktioner, så tycker jag det ska förbli, jag vill inte FÅ ett spel och sedan inte kunna spela det utan att lägga ut pengar eftersom jag spelar spelet, då tycker jag de är "vilseledande marknadsföring" FÖR DET ÄR FAN INTE FREE 2 PLAY OM JAG SKA BETALA FÖR DET!

Jag tänker vägra spela dessa spel, spelar ingen roll om det är det ända som produceras i flera år. Om jag ser mer tecken på att det faktiskt kommer genomföras och alla kommer börja släppa spelen på dehär viset, då tänker jag bunkra upp mitt steamkonto och min bokhylla med spel som man betalar för på ett vettigt sätt.


signatur

F.E.A.R = Fuck Everything And Run

dmn
Medlem
Skrivet av eddie the eagle:
Skrivet av Zappa:

Det är väldigt enkelt. Sluta spela spelen som har ingame-transaktioner.

Personligen ser jag inget fel med dem så länge de inte påverkar gameplay. Har spelat en hel del sånna här spel på Iphone/Ipad där man kunnat välja om man vill lägga mycket tid eller betala för att få snabbare progress. Den metoden tycker jag är helt ok.

Problemet med spelen som man tar upp här är att det är barnspel. Barn har inte samma tänk om pengar(för dom så växer det nog bokstavligt talat pengar i föräldrarnas fickor)

Jag har inga problem med f2p spel som inte tvingar en att göra inköp för att kunna konkurrera med andra och som inte riktar sig till småbarn.

Nej, problemet är att föräldrarna ger barnen tillgång till köpen.

Medlem
Skrivet av dmn:
Skrivet av eddie the eagle:
Skrivet av Zappa:

Det är väldigt enkelt. Sluta spela spelen som har ingame-transaktioner.

Personligen ser jag inget fel med dem så länge de inte påverkar gameplay. Har spelat en hel del sånna här spel på Iphone/Ipad där man kunnat välja om man vill lägga mycket tid eller betala för att få snabbare progress. Den metoden tycker jag är helt ok.

Problemet med spelen som man tar upp här är att det är barnspel. Barn har inte samma tänk om pengar(för dom så växer det nog bokstavligt talat pengar i föräldrarnas fickor)

Jag har inga problem med f2p spel som inte tvingar en att göra inköp för att kunna konkurrera med andra och som inte riktar sig till småbarn.

Nej, problemet är att föräldrarna ger barnen tillgång till köpen.

Men, varför måste problemet tvärt vara exklusivt A eller B?

Orsak A är okunskap hos föräldrar som inte är insatta i vilka möjligheter som låses upp för att användas fritt om man skriver in sitt App Store-lösenord, och vilka kostnader som kan förknippas med gratis-appar.

Orsak B är att det finns en industri som medvetet utnyttjar den okunskapen och som metodiskt undersöker de bästa sätten att lyckas ta tre- eller ibland fyrasiffrigt betalt från föräldrarnas konton för små bonusar i spel som uttryckligen riktas till barn.

Ja, vi borde definitivt försöka nå ut med information till föräldrar så att de kan skydda sig själva. Genom att t.ex. tvinga på en betydligt mycket tydligare layout för huruvida ett gratisspel har betalfällor i app store skulle man kunna hjälpa den här sidan att hjälpa sig själv. Men jag fattar bara inte mentaliteten att den andra sidan skulle vara helt fri från något som helst ansvar bara för att det här är fallet. De designar fortfarande spel med syftet att lura barn till att spendera orimliga summor av sina föräldrars pengar, oavsett hur man vrider och vänder på det.

Kan vi inte bara komma överrens om att problemet inte bara har en sida?

Medlem

Äntligen Thomas, tröttnade du på all negativitet du fick tidigare, såna här artiklar får du GÄRNA skriva! Jag håller med, riktigt fula knep kör dom med, inte undra på den där listan som dom har visat hur spelföretagen nästan helst vill göra spel till mobiltelefoner/surfplattor, självklart vill dom det, då det är minimalt med jobb dom behöver lägga på spelet, men tjäna enorma pengar nästan gratis. Vem vill inte det? Göra lite, tjäna mycket? Spelvärlden håller på bli nåt som jag inte gillar alls, en snabb fix för företagen att tjäna pengar, enorma pengar på massa skit dom gör. Dags att vi spelare (riktiga spelare), börjar revoltera mot dom här mikro spelen, och om nu EA ska ha mikrotransaktioner i alla sina spel, får vi helt enkelt börja bojkotta EA. FAst det blir svårt när det är dom som bossar över DICE och framtida BF spel. Men man kan ju bojkotta allt annat förutom DICE spelen?! Bästa vore om DICE gick ur EA, och blev självständiga igen, men EA lär ju aldrig släppa sin kassa ko..... Bra artikel, för en gångs skull thomas ser vi lika på saken.


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

KoP
Medlem
Skrivet av Zappa:

Men det är ju vansinnigt enkelt att undvika för föräldrarna. Stäng av in-app purchases eller ge helt enkelt fan i att ge barnen lösenordet. Mycket enkelt iaf på plattorna/telefonerna.

Kan bara hålla med. I slutändan är det endå föräldrarna som har ansvaret. Sen dels folks okunskap kring dessa spel. Man blir bara irriterad varje gång man läser om någon som blivit "lurad". Folk måste bli lite mera kritiska.

Och så lite off topic: Dessa scams via Facebook där någon "vän" hör av sig och säger att hon/han tappat bort sin bankdosa och sedan snällt frågar om hon/han inte kan få låna vännens dosa. Det är väl bara 1 promille som blir lurade men man blir dock så irriterad varje gång man läser om någon stackare som åkt dit! aaRgh! Varför ringer man inte upp sin "vän" och tar det över telefonen och dubbelkollar + att bankdosorna är ju personliga. :S

Medlem

Lirade age of conan innan det blev F2P, testade det nu igen. Inte samma känsla när man kan köpa booster packs och sånt skit. Hade hellre lagt ut 150:- i månaden och veta att alla har samma förutsättningar.

Skrivet av dmn:
Skrivet av eddie the eagle:
Skrivet av Zappa:

Det är väldigt enkelt. Sluta spela spelen som har ingame-transaktioner.

Personligen ser jag inget fel med dem så länge de inte påverkar gameplay. Har spelat en hel del sånna här spel på Iphone/Ipad där man kunnat välja om man vill lägga mycket tid eller betala för att få snabbare progress. Den metoden tycker jag är helt ok.

Problemet med spelen som man tar upp här är att det är barnspel. Barn har inte samma tänk om pengar(för dom så växer det nog bokstavligt talat pengar i föräldrarnas fickor)

Jag har inga problem med f2p spel som inte tvingar en att göra inköp för att kunna konkurrera med andra och som inte riktar sig till småbarn.

Nej, problemet är att föräldrarna ger barnen tillgång till köpen.

Hm. Är det alltså inte alls ett problem att spel gjorda för barn presenteras som gratis, men sedan inne i spelet lockar och gör reklam för saker som kostar riktiga pengar? Klart att föräldrar har ett ansvar, men har inte den som producerar en vara eller tjänst - särskilt om den riktar sig till barn . också ett ansvar?

Medlem

Jag tycker F2P är en bra modell, MEN INTE FÖR BARN. Riktiga ****stövlar som knuffar in barn i moralfrågor bara för att tjäna pengar! Inte en chans att utvecklarna tror att alla som spelar är 18+ och har egen inkomst. Nej usch och fy!

Däremot står jag fast vid att det är en bra modell om den används rätt samt riktas mot en äldre målgrupp (ex: Dota2, TF2, HoN etc). Tycker utvecklarna ska se spelare som betalar som en belöning eller bekräftelse på att spelet de har gjort är någoting bra, inte för att de tvingar in en i ett hörn där det är bära eller brista att köpa virituellt gods.

Medlem

Back to the nineties! Då spel var kul och inte själlösa, då man ägde vad man köpte. Innan det fanns en norm för hur spel "ska" se ut och hur marknadsföringen numera bestämmer speldesign istället för tvärtom. Låt inte folk som inte spelar själva avgöra "key decisions" i speldesignen. Är själlöst och girigt vad man kommer ta med sig från 20 talet?

Medlem

Mycket bra skrivet som vanligt.

Medlem

Detta har jag och många med mig redan försökt få andra att förstå. Själv är jag inte ett dugg intresserad av dessa spel då jag inte ens ser på de som spel utan bara ett enkelt sätt att tjäna pengar på, Zynga är ett stort sabla skämt och det är tack vare alla framgångar med deras spel vi nu ser andra ta efter. En sak är säker, dessa spel hade aldrig varit lika framgångsrika om det inte varit för Internet, de hade floppat rejält och samma sak tror jag om Angry Birds (som däremot är ett spel om än ett väldigt simpelt sådant).

Jag har redan tagit avstånd från EA men jag och de som tycker som jag gör är en väldigt, väldigt liten minoritet och när man försökt att påpeka hur framtiden kommer att se ut gång på gång så tröttnar man till slut. Idag finns det ett betydligt mer tilltalande alternativ och det är Kickstarter. Lägger mycket hellre mina pengar på dessa projekt och vad jag sett än så länge ser det väldigt lovande ut.

Dock anser jag inte att F2P modellen är dålig, används den på rätt sätt kan den till och med vara riktigt bra men då måste utvecklaren också balansera den på ett sådant sätt att de som betalar för sig inte kan köpa vapen eller liknande som ger ett enormt övertag (som till exempel BF 3 med flares då det släpptes, tydligen ska detta ha lett till att den som hade flares var i stort sett omöjlig att skjuta ner där kan man snacka om P2W om det varit ett F2P spel).

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Gillar inte F2P, ändå spelar jag det varje dag i Tribes - för att jag måste. Slutar jag så kan jag lika gärna få mig själv inskriven.

Förstår lite varför du "måste" spela varje dag - Tribes är riktigt jävla snålt med poäng, grejerna kostar för mycket för att hålla i längden. Ett nytt vapen kostar 44000 poäng och du får ca 2500 poäng för en "första vinsten idag"-match. Efter första vinsten den dagen sjunker det till 500p/vinst+extra poäng för kills. Om man spelar 1 timma per dag kanske man skrapat ihop 3000-4000 poäng. Runt 10h per vapen eller betala 50kr för skiten istället. Älskar spelet, men deras f2p-modell är ju galen. Köpte "starter pack" för 200kr då det kom, fick väl inte allt för mycket men ville stödja utvecklarna. Nu har de släppt "Game of the year" edition som inkluderar alla standardvapen(tror jag) och klasser. Aldrig att jag betalar för spelet 2 gånger. Jeesh.

Medlem
Skrivet av undercover:

Back to the nineties! Då spel var kul och inte själlösa, då man ägde vad man köpte. Innan det fanns en norm för hur spel "ska" se ut och hur marknadsföringen numera bestämmer speldesign istället för tvärtom. Låt inte folk som inte spelar själva avgöra "key decisions" i speldesignen. Är själlöst och girigt vad man kommer ta med sig från 20 talet?

Jag håller med om att man ägde spelen på ett helt annat sätt än idag men även då ägde man egentligen bara rätten att spela spelet och det är ingen skillnad på ens rättigheter idag kontra då, det som ändrats är att utgivarna idag har andra medel för att skydda sina rättigheter. Utan Internet hade de inte kunnat ändra på detta, spelen hade idag funkat på samma sätt och den DRM som idag används hade inte gått att implementera utan de hade fått komma på en annan lösning (DRM har alltid funnits men har aldrig tidigare varit så "drakonisk" som den numera blivit).

Håller även med om att spelen idag inte alls ger mig samma känsla som de förr. Jag kan spela ett spel jag endast bara läst om eller bara spelat lite av och ändå så tycker jag att det spelet ger mig mer än vad dagens spel gör. Dagens spel är mer som att titta på en film där man själv styr delar av handlingen men inte kan ändra mycket av dess utgång och har man spelat det en gång finns det oftast inte någon anledning att spela om det eftersom spelupplevelsen inte kommer ändras tillräckligt mycket för att vara värt en andra spelomgång. Sedan har vi spel som man måste spela igenom ett par gånger för att de ens ska erbjuda en något motstånd. Spelen förr hade aldrig det här problemet, snarare var det tvärtom de var för svåra.

Problemet är att många utvecklare verkar tro att de håller på med att skapa filmer eller så är deras högsta dröm att göra filmer. Det finns bara ett fåtal utvecklare som klarar detta och den bästa i mitt tycke är Naughty Dog, där har andra utvecklare en hel del att lära om hur man gör filmiska spel som faktiskt känns som spel och inte som att man tittar på en interaktiv film.

Medlem
Skrivet av Zappa:
Skrivet av gorman:

kan man ställa in i Iphone när man behöver skriva in lösenordet igen? Om jag skriver in det o laddar hem ett spel till pojken så börjar han spela direkt och då skulle han kunna göra ett köp för han trycker på alla möjliga knappar när det kommer upp, det tar ju en stund innan man behöver knappa in lösenordet igen, vore bra om man kan ställa in det.

Ja det kan du. Du kan ställa in så du måste skriva in lösenord hela tiden istället för var 15:e minut. Gå in under resrictions och titta. Det är mycket enkelt. Du kan också stänga av in app köp helt.

En enkel google sökning ger detta. Förstår inte varför det är så svårt att hitta informationen. Det står ju i manualen. http://support.apple.com/kb/HT4213

Tack! jo men nu fick jag ju dig att göra jobbet istället så slapp jag anstränga mig

Skriv svar