Speldemos – skadligt för försäljningen?

Medlem

Jag kan inte minnas ett enda demo som på egen hand sålt ett spel för mig. Det har alltid varit titlar som jag redan varit mer eller mindre såld på som sedan fått ett demo, och bekräftat vad jag redan tänkte.

Listan med demo som har fått mig till att antingen få nog av ett spel, eller inse hur dåligt det egentligen var, är bra mycket längre dock.

Bra spel säljer sig själv och behöver inte ett demo, dåliga spel tar enorm skada av att det finns ett demo tillgängligt. För oss konsumenter är det givetvis bättre om ett demo finns tillgängligt men jag tror tyvärr Schell har rätt till stor del.

Medlem
Skrivet av Redstar:

Det känns lite som att köpa en bil utan att få provköra eller ens se den i verkligheten.

Jag och en kompis köpte en bil i Australien utan att provköra den.. Bilförsäljaren körde en sväng runt kvarteret innan vi hostade upp pengarna o skrev under papperna. Det gick hur bra som helst!

Sen att det mer hade att göra att bilförsäljaren inte var så sugen att släppa ut oss i Sydneys trafik när vi aldrig kört vänstertrafik är la en annan sak...

Skulle ju aldrig gjort en liknande affär här hemma

Medlem

Nya spel är så korta att de inte kan ha demo's för då hinner man klara ut spelet. Sen är de flesta nya spel bara skrot så med ett demo får de inte sälja det riktiga spelet.

Inaktiv

Jag har roligt som fan i Crysis3-betan, vilket fått mig att vilja skaffa det när det släpps. Så gör bra spel för bövelen så köper vi dem.

Medlem
Skrivet av phi:

Skadligt för försäljningen av skitspel. Folk har möjlighet att testa skiten innan dom köper det.

Inte ett dugg skadligt för försäljningen av bra spel. Folk kommer att vilja ha mer och köper spelet.

Mer komplicerat än så är det inte.

This. Demon gör att vi kan undvika spel som underlevererar i jämförelse med de falska E3-demon, reklamfilmer och löften som getts och visats. Demon gör att vi kan genomskåda konsolportningar, spel som fått sin grafik förenklad för att passa flera system samtidigt och som inte alls är i närheten av det utvecklarna lovat.

Medlem

Aliens från gearbox hade sålt en bråkdel om ett demo släppts. Sluta producera skit och marknadsför det som guld. Kommer vara ytterst skeptisk till allt som har med gearbox att göra. Jag och många andra synade dock bluffen , trots avsaknaden av ett demo och köpte inte skiten.

Medlem

Då ska man fan kunna sälja sitt spel med om man inte är nöjd. Men det är ju tydligen också en "förmån" man inte ska få ha! :/

Medlem

Jag köper aldrig ett spel utan att ha provat det först. Antingen demo vilket det iofs nästan aldrig brukar finnas längre, eller komma in i en beta eller om inget av dom alternativen har gått så laddar jag ner spelet och testar det innan jag köper.

Köpa ett spel för fulla priset utan att ha testat det först är lite som att köpa ett par skor via internet. Man kan inte riktigt veta att dom ska passa en.

Inaktiv

Haha ja fyfan va korkat, det han säger är ju att inte låta sina kunder testa en produkt först då man redan från början antar att alla som köper inte kommer att vara nöjda.

Numera ser jag till att få tag i ett "demo" eller liknande innan köp, och det borde vara vår rättighet att få pengarna tillbaks om man inte är nöjd. Som tur är finns det också alternativa recensioner och mängder av "lets play" som faktiskt visar vad det är för spel. O så kallar man dom som piratar för att "sno pengar", när vi som kunder inte har någon stor chans att få tillbaks våra pengar.

Så jävla snett, nej för helvete låt inte kunderna testa produkten innan, bara visa flashiga bilder o snacka en massa skit och ljug, för dom idioterna som betalar för sig skiter vi ändå i efteråt.

Edit: det här stör jag mig på, varför har vi "digitala konsumenter" inga rättigheter?
Köper vi hårdvara kan vi ju reklamera, få garanti, kompensation, återköp etc, men för ett spel som inte lever upp till sin marknadsföring eller är skadad vid leverans, då gäller inget alls?

Trött..så har mailat konsument europa och konsumentverket om vad för rättigheter vi har (if any).

Medlem

Film = Trailer

Spel = Demo

Geeks Gaming

På den tiden då alla släppte demos till spel va den tiden då några av världens bästa spel släpptes och ingen brydde sig om att dom skulle gå med flera miljarder i vinst.

Några exempel
Red alert
System Shock2
Half life
Homeworld
Diablo
Age of empires.

Medlem

Gör inte dåliga spel då...?

Medlem

Idag använder många piratkopiering som demo, och då är det lätt för "nä men jag spelar lite till, det var så spännande nu", och rätt som det är så är spelet slut. Så börja släpp demos och möjliggör köp genom demot precis som man kan göra på konsol. Detta lär snarare öka försäljningen än minska den. Är spelet bra så vill man inte sluta spela, utan då låser man hellre upp det direkt.

Jag tycker det är spelindustrins skyldighet att erbjuda detta. Så många gånger som ni har blåst oss på pengar med värdelösa och buggiga spel. Är det så att ni är rädd för att låta oss spelare få testa gameplayet själva? Att det inte kommer leva upp till er hype?

Så länge spelindustrin inte vågar ge smakprov på annat sätt än genom vinklade gameplay-videos och trailers så kommer i alla fall jag fortsätta testa spel på mitt sätt. Vissa spel är ju givna köp redan från början då man vet att man kan lita på utvecklaren, men det görs på tog för mycket skit idag. Nog för att en recension kan vara en vägledning, men det är inte alla gånger man har samma smak som recensenten, och då blir recensionen helt värdelös.

Så Spelindustrin, få tummen ur arslet och försök i alla fall att förtjäna pengarna.

Medlem
Skrivet av Ziern:

Orsaken till att dom är rädda är väl för att dom inte kan släppa skitspel som säljer bra längre (om dom har demo).
På sistone har det varit allt för många såna spel där massor av folk köpt spelet och sen har det visat sig vara totalt skräp.

*Host**Diablo 3**host*

Men mr professor har rätt


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem

Jag är väldigt glad att till exempel Space Marine hade ett demo för då insåg jag hur enformigt det skulle bli med hela spelet och avstod därför från att köpa det. Hade det inte haft ett demo hade jag nog köpt spelet och blivit mäkta besviken så hans teori kan nog stämma men det är tarvligt mot spelarna att inte göra ett demo.

Medlem

Jag tycker spelutgivarna ska behandla oss gamers på samma sätt som dom själva vill bli behandlade av spelutvecklarna. Inte fan kan du komma med ett filmklipp på t.ex. 1min till EA och be dom ge ut spelet. Dom lär förmodligen kräva ett fungerande demo, konceptbilder, manus m.m. för att det ska bli en deal. Så jag tycker inte att det är så mycket begärt att vi gamers ska få fler demos.

Medlem

Tyckte verkligen Ni no kuni var ett föredöme för demos, hade förmodligen aldrig köpt spelet om det inte var för att jag fick testa det först.

Medlem

Ja och jag minns under 90 talet till en början av 2000 då företagen släppte demo för att få testa spelet om det var värt eller ej.

Medlem

Fast om spelet blir bra då är ju ett demo en bonus så du ialf får smaka på kakan :). Fast VI får ju inte glömma 8-bit tiden då man FICK leva med recensioner och hoppas på spelet var bra haha >_<! Och det fanns ju tyvär många bra men för många dåliga 8-bits spel ^^.

Medlem

demo är så oldschool, funkar till konsol dock


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem
Skrivet av purjo:

Jag är väldigt glad att till exempel Space Marine hade ett demo för då insåg jag hur enformigt det skulle bli med hela spelet och avstod därför från att köpa det. Hade det inte haft ett demo hade jag nog köpt spelet och blivit mäkta besviken så hans teori kan nog stämma men det är tarvligt mot spelarna att inte göra ett demo.

Roligt sammanträffande med just det exemplet på spel. Jag funderade på att nämna Space Marine i min tidigare post men gjorde inte det. För mig var det helt omvända, hade ingen aning annat än att jag hört talas om det. Visste knappt inget om Warhammer annant än att det var såndana dära plastfigurer. Så jag testade och tyckte det var skitbra. Sen köpte jag och klarat spelet tre gånger och fick nästan platinum utan fusk inklusive dlc (och vissa troféer var tuffa) och spelade lätt mer än hundra timmar online. Och sen blev jag intresserad av DoW2 och köpte dom och spelade dom i långt över hundra timmar också och blev ett riktigt fan.

Solskenshistoria Det lustigt vad olika man kan tycka. Det var precis samma sak med DMC4, visste inget, testade, spelate vansinnigt mycket, köpte tidigare spel o s v. Dock inte det senaste. Viktigt att tillägga.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Jag tror att merparten av alla gamers tycker att demos/alphas/betas är bra på många sätt, framförallt om det är ett spel man länge väntat på. Ett praktexempel på en demo som verkligen fick mig att gå igång var faktiskt Call of duty; Modern warfare (Originalet). Trots att serien har totalkollapsat på senare år så är det enligt mig fortfarande en spelbar story, och bra flyt även på konsoll.

Hade faktiskt ganska höga förväntningar på Crysis 3 (ps3), och att Crytek finslipat Cryengine3 så att konsollerna skulle ha lite bättre flyt, men ACK SÅ FEL MAN KAN HA. Ska imorgon ta bort min förhandsbokning då jag tyckte att Betan var fullständigt värdelös, ospelbar och ful.

My point -------> Ta in alldagliga speltestare innan demot/betan släpps för att få ett hum om hur folk verkligen tycker, innan man släpper en öppen beta/demo. Sista minuten ändringar är svårt, men det måste göras för att behålla spelarna...

Medlem

I klartext: när det inte finns ett demo till ett spel så tvivlar utgivaren på att spelet är bra. Allt annat är skitsnack.

Medlem

Beror väl lite på syftet med ett demo också från börjanm om det är för att testa prestandan och servrar i ett onlinespel eller för att få feedback, men avegen erfarenhet så brukar det nog sluta med att jag inte köper ett spel efter en demo för att de kan förta känslan lite på förhand eller rent avskräcka från köp. De större spelen med mer självförtroende brukar ju inte direkt behöva släppa en demo för att veta att folk ska köpa spelet hellrer, så det kanske finns poäng med vad som sägs, men egentligen är det nog en fråga om hur bra spelet är i grunden. Vet man med sig att det är ett bra spel, behövs ingen demo.

Medlem

Om ett demo halverar försäljningen kan väl inte bero på något annat än att hälften av spelarna tycker inte att spelet är så bra som de hoppats på. De slapp köpa grisen i säcken bara genom att spela ett demo.

Jag är trött på all flash och hype om spel, visar upp en otrolig sida men det faktiska är något helt annat.
Då kan man i teorin göra ett dåligt och sönder buggat spel.
Lägga all fokus på det lilla man visar innan release och få det att se grymt ut. sälja det och skita i det men ändå tjäna massor med pengar.

Känns väldigt tråkigt och spelindustrin är påväg åt helt fel håll.
Ska man nu då vänta 3 månader efter ett spel släpps och kolla upp det först då och se hur bra det faktiskt var och sen kanske köpa det?

Medlem
Inaktiv

De vågar ju inte, helt enkelt. Gör man ett skitspel som först släpps som demo så kommer ju inte en jävel (förutom de med taskiga standards) köpa det. Ta Aliens: Colonial Marines som ett exempel. Inget demo, sålde som smör. Gearbox skrattar hela vägen till banken medan de som kräver lite hjärta, baktanke och kvalitet i spel men som ändå trodde på projektet och valde att förbeställa sitter där och är besvikna.


signatur

ASUS Maximus Gene-Z | Intel i5 2500 3.3GHZ (OC 4.3GHZ) | 16GB DDR3 1600MHZ | 1xEVGA GTX 670 2GB FTW | DELL U2412M | 2x1TB 7200rpm HD

Medlem
Skrivet av a10388:

Jag tror att merparten av alla gamers tycker att demos/alphas/betas är bra på många sätt, framförallt om det är ett spel man länge väntat på. Ett praktexempel på en demo som verkligen fick mig att gå igång var faktiskt Call of duty; Modern warfare (Originalet). Trots att serien har totalkollapsat på senare år så är det enligt mig fortfarande en spelbar story, och bra flyt även på konsoll.

Hade faktiskt ganska höga förväntningar på Crysis 3 (ps3), och att Crytek finslipat Cryengine3 så att konsollerna skulle ha lite bättre flyt, men ACK SÅ FEL MAN KAN HA. Ska imorgon ta bort min förhandsbokning då jag tyckte att Betan var fullständigt värdelös, ospelbar och ful.

My point -------> Ta in alldagliga speltestare innan demot/betan släpps för att få ett hum om hur folk verkligen tycker, innan man släpper en öppen beta/demo. Sista minuten ändringar är svårt, men det måste göras för att behålla spelarna...

Du vet väl vad beta är? När ska alla förstå att det är en del problem med en beta med flyt grafik etc? Bara för det är en beta så ska man inte ha allt för stora förhoppningar just saying.

Medlem

Haha tråd på RPG-Codex.

Post nr 2 säger allt :
"So many words to work around the fact that you make shit games that don't meet anyone's expectations."

Yupp

Här är även hela Schell's keynote

Medlem

Bra då slipper man köpa spel från Schell Games. Han har säkert rätt i fråga, dåliga spel lär sälja sämre om demo finns, och med hans uttalande så tolkar jag det som att hans spelstudio bara producerar skräp.

Skriv svar