Första filmen från DayZ – fylligt utvecklarsnack
Teamet bakom standalone-versionen av DayZ visar några av nyheterna i sitt efterlängtade spel.
Det finns ingen alpha/beta man kan betala för redan nu och få spela lite?
Nej inte ens alphan är öppnad än det är inte ens family alpha än.
Jodå, något spelbart är det nu. Ett x antal lyckliga som agerat för DayZ kommersiellt i.e. moderatorer på deras forum har fått kod och spelar det at the moment.
Tycker att det går ganska långsamt för dem om jag ska vara ärlig. Okej, det är trevliga nya features, men jag menar, de har en enorm fanbase varav många troligtvis har kunskaper om arma-modding och skulle kunna tänka sig gratis mot att få vara med och testa spelet tidigt. Sen har de samtidigt tillgång till Bohemia Interactives verktyg och kunskaper.
Det är så mycket som skulle behöva fixas innan de börjar lägga till nya saker som kläder och nya bilvrak som inte verkar påverka gameplayet till någon större grad.
Spelet har dock verkligen potential, och när det väl kommer ut så kommer jag köra det. Men jag tycker som sagt att de borde fixa spelet så det är spelbart först, och sen när det har kommit ut kan de börja lägga till ny content periodvis för att hålla det fräscht längre.
Tycker att det går ganska långsamt för dem om jag ska vara ärlig. Okej, det är trevliga nya features, men jag menar, de har en enorm fanbase varav många troligtvis har kunskaper om arma-modding och skulle kunna tänka sig gratis mot att få vara med och testa spelet tidigt. Sen har de samtidigt tillgång till Bohemia Interactives verktyg och kunskaper.
Det är så mycket som skulle behöva fixas innan de börjar lägga till nya saker som kläder och nya bilvrak som inte verkar påverka gameplayet till någon större grad.
Spelet har dock verkligen potential, och när det väl kommer ut så kommer jag köra det. Men jag tycker som sagt att de borde fixa spelet så det är spelbart först, och sen när det har kommit ut kan de börja lägga till ny content periodvis för att hålla det fräscht längre.
Du verkar veta mer än någon annan om detta spel. Uppenbarligen har du ju testat spelet eftersom du kan säga att det inte är spelbart. Eller gissar du bara?
Du är medveten om att detta inte är modden till arma2 utan ett helt nytt spel på en egen spelmotor.
Så hur du kan säga att spelet inte är spelbart är utöver mitt (och troligtvis alla andra också) förstånd. Om du nu inte jobbar för Bohemia eller på något annat sätt fått prova spelet?
- Wiiga -
Tycker att det går ganska långsamt för dem om jag ska vara ärlig. Okej, det är trevliga nya features, men jag menar, de har en enorm fanbase varav många troligtvis har kunskaper om arma-modding och skulle kunna tänka sig gratis mot att få vara med och testa spelet tidigt. Sen har de samtidigt tillgång till Bohemia Interactives verktyg och kunskaper.
Det är så mycket som skulle behöva fixas innan de börjar lägga till nya saker som kläder och nya bilvrak som inte verkar påverka gameplayet till någon större grad.
Spelet har dock verkligen potential, och när det väl kommer ut så kommer jag köra det. Men jag tycker som sagt att de borde fixa spelet så det är spelbart först, och sen när det har kommit ut kan de börja lägga till ny content periodvis för att hålla det fräscht längre.
Du verkar veta mer än någon annan om detta spel. Uppenbarligen har du ju testat spelet eftersom du kan säga att det inte är spelbart. Eller gissar du bara?
Du är medveten om att detta inte är modden till arma2 utan ett helt nytt spel på en egen spelmotor.
Så hur du kan säga att spelet inte är spelbart är utöver mitt (och troligtvis alla andra också) förstånd. Om du nu inte jobbar för Bohemia eller på något annat sätt fått prova spelet?
Du missade fullständigt allt han skrev, men jag hoppas att det är ett nöje att spela lite dum.
Men för att förtydliga; det finns VIKTIGARE saker än KLÄDER att ordna med spelet. Övergången från en modifikation till en egen klient...är inte gjort på en helg - då borde kläder i spelet vara en otroligt låg prioritet (även om det finns flera utvecklare).
Tycker att det går ganska långsamt för dem om jag ska vara ärlig. Okej, det är trevliga nya features, men jag menar, de har en enorm fanbase varav många troligtvis har kunskaper om arma-modding och skulle kunna tänka sig gratis mot att få vara med och testa spelet tidigt. Sen har de samtidigt tillgång till Bohemia Interactives verktyg och kunskaper.
Det är så mycket som skulle behöva fixas innan de börjar lägga till nya saker som kläder och nya bilvrak som inte verkar påverka gameplayet till någon större grad.
Spelet har dock verkligen potential, och när det väl kommer ut så kommer jag köra det. Men jag tycker som sagt att de borde fixa spelet så det är spelbart först, och sen när det har kommit ut kan de börja lägga till ny content periodvis för att hålla det fräscht längre.
Dom har olika personer som jobbar på olika saker. Bara för att de jobbar med clothing-system etc. så betyder det inte att de inte jobbar med att fixa buggar och dylikt. Det är ju svårt att visa upp annat än nya "features".
Och det är klart dom inte ska släppa det utan att det är färdigt. Hur tänkte du där?
Tycker att det går ganska långsamt för dem om jag ska vara ärlig. Okej, det är trevliga nya features, men jag menar, de har en enorm fanbase varav många troligtvis har kunskaper om arma-modding och skulle kunna tänka sig gratis mot att få vara med och testa spelet tidigt. Sen har de samtidigt tillgång till Bohemia Interactives verktyg och kunskaper.
Det är så mycket som skulle behöva fixas innan de börjar lägga till nya saker som kläder och nya bilvrak som inte verkar påverka gameplayet till någon större grad.
Spelet har dock verkligen potential, och när det väl kommer ut så kommer jag köra det. Men jag tycker som sagt att de borde fixa spelet så det är spelbart först, och sen när det har kommit ut kan de börja lägga till ny content periodvis för att hålla det fräscht längre.
Du verkar veta mer än någon annan om detta spel. Uppenbarligen har du ju testat spelet eftersom du kan säga att det inte är spelbart. Eller gissar du bara?
Du är medveten om att detta inte är modden till arma2 utan ett helt nytt spel på en egen spelmotor.
Så hur du kan säga att spelet inte är spelbart är utöver mitt (och troligtvis alla andra också) förstånd. Om du nu inte jobbar för Bohemia eller på något annat sätt fått prova spelet?
Det är en kvalificerad gissning. Om det hade varit spelbart nu hade han uppenbarligen inte sagt att alla menyer i options och liknande var i extremt alpha-state, eller varit rädd för att visa inventory-systemet. Att fixa det svårnavigerade inventory-systemet där saker försvinner alternativit dupliceras borde varit prio ett efter att fixa säkerhetshålen, inte att lägga till sjukdomar på kläderna man hittar eller modellera nya bilvrak och kläder.
Sen är det inte en egen spelmotor, det är fortfarande Arma 2-spelmotorn. De har bara gjort modden fristående, dvs bakat in Arma2-motorn i spelet. Hade de gjort allting från grunden upp hade jag tvärt om varit imponerad över hur fort de hade fått fram det de visade upp nu.
Var inte så aggro bara för att någon nämner att utvecklingen går långsamt.
Tycker att det går ganska långsamt för dem om jag ska vara ärlig. Okej, det är trevliga nya features, men jag menar, de har en enorm fanbase varav många troligtvis har kunskaper om arma-modding och skulle kunna tänka sig gratis mot att få vara med och testa spelet tidigt. Sen har de samtidigt tillgång till Bohemia Interactives verktyg och kunskaper.
Det är så mycket som skulle behöva fixas innan de börjar lägga till nya saker som kläder och nya bilvrak som inte verkar påverka gameplayet till någon större grad.
Spelet har dock verkligen potential, och när det väl kommer ut så kommer jag köra det. Men jag tycker som sagt att de borde fixa spelet så det är spelbart först, och sen när det har kommit ut kan de börja lägga till ny content periodvis för att hålla det fräscht längre.
Du verkar veta mer än någon annan om detta spel. Uppenbarligen har du ju testat spelet eftersom du kan säga att det inte är spelbart. Eller gissar du bara?
Du är medveten om att detta inte är modden till arma2 utan ett helt nytt spel på en egen spelmotor.
Så hur du kan säga att spelet inte är spelbart är utöver mitt (och troligtvis alla andra också) förstånd. Om du nu inte jobbar för Bohemia eller på något annat sätt fått prova spelet?
Du missade fullständigt allt han skrev, men jag hoppas att det är ett nöje att spela lite dum.
Men för att förtydliga; det finns VIKTIGARE saker än KLÄDER att ordna med spelet. Övergången från en modifikation till en egen klient...är inte gjort på en helg - då borde kläder i spelet vara en otroligt låg prioritet (även om det finns flera utvecklare).
Nej jag missade inget. Men på honom låter det som att han har provat spelet. Vilket han knappast har!
Han hämtar saker ur luften utan någon fakta som helst och klankar ner på nya saker i spelet. Vi har inte sett någon gameplay direkt ännu. Och bara för att man valt att lägga till nya saker i spelet behöver inte nödvändigtvis betyda att allt annat skulle vara trasigt.
Det är ungefär som att gnälla på att drivlinan på en ny bilmodell är urusel för att den var det på föregångaren genom att endast sett karossen.
Jag tror knappast att dom valt att lägga allt krut på nya saker istället för att fokusera på grunden av spelet.
Dom kanske var klara med grunden för flera månader sedan så vad skadar lite nya saker?
Så ja, det var ju jävligt dumt av mig att fråga honom vad han vet som vi andra uppenbarligen inte vet. Med tanke på alla timmar gameplay vi har sett hittils. (Det var ironi ifall du inte förstod det)
- Wiiga -
Tycker att det går ganska långsamt för dem om jag ska vara ärlig. Okej, det är trevliga nya features, men jag menar, de har en enorm fanbase varav många troligtvis har kunskaper om arma-modding och skulle kunna tänka sig gratis mot att få vara med och testa spelet tidigt. Sen har de samtidigt tillgång till Bohemia Interactives verktyg och kunskaper.
Det är så mycket som skulle behöva fixas innan de börjar lägga till nya saker som kläder och nya bilvrak som inte verkar påverka gameplayet till någon större grad.
Spelet har dock verkligen potential, och när det väl kommer ut så kommer jag köra det. Men jag tycker som sagt att de borde fixa spelet så det är spelbart först, och sen när det har kommit ut kan de börja lägga till ny content periodvis för att hålla det fräscht längre.
Du verkar veta mer än någon annan om detta spel. Uppenbarligen har du ju testat spelet eftersom du kan säga att det inte är spelbart. Eller gissar du bara?
Du är medveten om att detta inte är modden till arma2 utan ett helt nytt spel på en egen spelmotor.
Så hur du kan säga att spelet inte är spelbart är utöver mitt (och troligtvis alla andra också) förstånd. Om du nu inte jobbar för Bohemia eller på något annat sätt fått prova spelet?
Det är en kvalificerad gissning. Om det hade varit spelbart nu hade han uppenbarligen inte sagt att alla menyer i options och liknande var i extremt alpha-state, eller varit rädd för att visa inventory-systemet. Att fixa det svårnavigerade inventory-systemet där saker försvinner alternativit dupliceras borde varit prio ett efter att fixa säkerhetshålen, inte att lägga till sjukdomar på kläderna man hittar eller modellera nya bilvrak och kläder.
Sen är det inte en egen spelmotor, det är fortfarande Arma 2-spelmotorn. De har bara gjort modden fristående, dvs bakat in Arma2-motorn i spelet. Hade de gjort allting från grunden upp hade jag tvärt om varit imponerad över hur fort de hade fått fram det de visade upp nu.
Var inte så aggro bara för att någon nämner att utvecklingen går långsamt.
Nej för det har ju aldrig i världhistorien förekommit att folk inte vill visa upp sina kreationer innan ett släpp för att inte avslöja allt för mycket av sitt spel, eller vad det nu kan vara.
Och jo det är nästan en helt egen motor då de har fått modifiera motorn ganska mycket för att den skulle passa DayZ.
Jag vet inte riktigt vad du begär av utvecklare idag men det har knappt gått 6 månader sedan Dean hall meddelade att de skulle göra en standalone på DayZ. (http://www.dayzwiki.com/wiki/DayZ_Standalone)
Så ja herregud vad sakta de jobbar, 6 månader är ju helt absurt dom borde ju skämmas!
Och jag är inte "aggro" utan blir bara jävligt irriterad när du tar saker ur luften från ingenstans.
- Wiiga -
Tycker att det går ganska långsamt för dem om jag ska vara ärlig. Okej, det är trevliga nya features, men jag menar, de har en enorm fanbase varav många troligtvis har kunskaper om arma-modding och skulle kunna tänka sig gratis mot att få vara med och testa spelet tidigt. Sen har de samtidigt tillgång till Bohemia Interactives verktyg och kunskaper.
Det är så mycket som skulle behöva fixas innan de börjar lägga till nya saker som kläder och nya bilvrak som inte verkar påverka gameplayet till någon större grad.
Spelet har dock verkligen potential, och när det väl kommer ut så kommer jag köra det. Men jag tycker som sagt att de borde fixa spelet så det är spelbart först, och sen när det har kommit ut kan de börja lägga till ny content periodvis för att hålla det fräscht längre.
Du verkar veta mer än någon annan om detta spel. Uppenbarligen har du ju testat spelet eftersom du kan säga att det inte är spelbart. Eller gissar du bara?
Du är medveten om att detta inte är modden till arma2 utan ett helt nytt spel på en egen spelmotor.
Så hur du kan säga att spelet inte är spelbart är utöver mitt (och troligtvis alla andra också) förstånd. Om du nu inte jobbar för Bohemia eller på något annat sätt fått prova spelet?
Det är en kvalificerad gissning. Om det hade varit spelbart nu hade han uppenbarligen inte sagt att alla menyer i options och liknande var i extremt alpha-state, eller varit rädd för att visa inventory-systemet. Att fixa det svårnavigerade inventory-systemet där saker försvinner alternativit dupliceras borde varit prio ett efter att fixa säkerhetshålen, inte att lägga till sjukdomar på kläderna man hittar eller modellera nya bilvrak och kläder.
Sen är det inte en egen spelmotor, det är fortfarande Arma 2-spelmotorn. De har bara gjort modden fristående, dvs bakat in Arma2-motorn i spelet. Hade de gjort allting från grunden upp hade jag tvärt om varit imponerad över hur fort de hade fått fram det de visade upp nu.
Var inte så aggro bara för att någon nämner att utvecklingen går långsamt.
Nej för det har ju aldrig i världhistorien förekommit att folk inte vill visa upp sina kreationer innan ett släpp för att inte avslöja allt för mycket av sitt spel, eller vad det nu kan vara.
Och jo det är nästan en helt egen motor då de har fått modifiera motorn ganska mycket för att den skulle passa DayZ.
Jag vet inte riktigt vad du begär av utvecklare idag men det har knappt gått 6 månader sedan Dean hall meddelade att de skulle göra en standalone på DayZ. (http://www.dayzwiki.com/wiki/DayZ_Standalone)
Så ja herregud vad sakta de jobbar, 6 månader är ju helt absurt dom borde ju skämmas!
Och jag är inte "aggro" utan blir bara jävligt irriterad när du tar saker ur luften från ingenstans.
Du ignorerar mycket av det jag säger. När DayZ-modden kom ut kom det stora patchar varje vecka. Buggar fixades och content tillkom i en rasande takt. Och detta var endast av ett litet core-team. De här kan sina grejer. Nu har communityn växt sig enorm, men av det man har fått se i videon här har det inte fortsatt växa i samma takt som det gjorde i början av modden. Visst, efter några veckor sjunker intresset för ett projekt så man inte längre sitter uppe genom hela natten och programmerar, och det tar längre och längre tid att spåra ner och eliminera de mest ihärdiga buggarna. Okej, vi kan mötas halvvägs på motorn. Det är Take On Helicopters-branchen av Arma2-motorn, så det kanske har tagit lite extra tid att importera sakerna från DayZ, men det är inte Arma3-motorn och det är inte "nästan en helt egen motor". Rocket själv sade ju från början att standalone-versionen skulle komma ut i slutet av 2012, och han hade nog inte sagt det om han inte trodde att det var möjligt att få det tillräckligt polerat för en release då. Så Rocket är i det här fallet min homeboy och tycker som jag att 6 månader är gott om tid för att få det färdigt.
Så, tredje posten där jag försöker förklara varför jag tycker att det har gått långsamt. Nu orkar jag inte argumentera mer. Blir så dålig stämning i tråden. Good day! I said good day!
Du ignorerar mycket av det jag säger. När DayZ-modden kom ut kom det stora patchar varje vecka. Buggar fixades och content tillkom i en rasande takt. Och detta var endast av ett litet core-team. De här kan sina grejer. Nu har communityn växt sig enorm, men av det man har fått se i videon här har det inte fortsatt växa i samma takt som det gjorde i början av modden. Visst, efter några veckor sjunker intresset för ett projekt så man inte längre sitter uppe genom hela natten och programmerar, och det tar längre och längre tid att spåra ner och eliminera de mest ihärdiga buggarna. Okej, vi kan mötas halvvägs på motorn. Det är Take On Helicopters-branchen av Arma2-motorn, så det kanske har tagit lite extra tid att importera sakerna från DayZ, men det är inte Arma3-motorn och det är inte "nästan en helt egen motor". Rocket själv sade ju från början att standalone-versionen skulle komma ut i slutet av 2012, och han hade nog inte sagt det om han inte trodde att det var möjligt att få det tillräckligt polerat för en release då. Så Rocket är i det här fallet min homeboy och tycker som jag att 6 månader är gott om tid för att få det färdigt.
Så, tredje posten där jag försöker förklara varför jag tycker att det har gått långsamt. Nu orkar jag inte argumentera mer. Blir så dålig stämning i tråden. Good day! I said good day!
Jag ignorerar ingenting. Men du tycks inte kunna skilja på en modd och en standalone (ett färdigt spel).
Och det är lite svårt att släppa patchar till ett spel som inte finns tillgängligt. DayZ var ju inte ens från början tänkt att bli så stor som det har blivit.
Men det låter mer som du är sur över att det inte fungerat som det gjort med modden, dvs att man får spela det under utvecklandets gång. Men jag vill hellre ha ett spel som är klart och de flesta och grövre buggarna är bortstädade.
Jo Rocket sa att det skulle komma i slutet av 2012, han sa även i ett senare skede att det inte skulle ske pga att de var tvungna att bygga om motorn bla. Sen om jag inte missminner mig (rätta mig om jag har fel) så vart han väl lite utbränd också.
Sen blev det ju fördröjt pga av de två personer som blev häktade i grekland som jobbade med Chernarus. Så de var ju tvungen att lista ut hur de skulle göra med det också.
Jag var skeptisk redan från början med att se ett standalone i slutet av 2012. Men hoppades gjorde man ju såklart!
Men 6 månader är inte speciellt lång tid, det är ca 20 veckor, ca 800 timmar normal arbetstid i Sverige. (räknat på 40tim/vecka)
Förstår inte hur man kan tycka att 6 månader är lång tid för att utveckla ett spel bara för att grunden, idéerna och sånt redan finns. Det är inte direkt så att man bara flyttar filer från mapp till en annan om du förstår hur jag menar. Allt måste fortfarande göras om för att passa till motorn.
Tycker du har lite väl höga krav på utvecklarna och tiden det tar. Vi vill ju inte att det ska sluta som WarZ som bara kastade ut skiten. För dom flesta vet ju hur bra det är?
Dålig stämning vet jag inte, men ett forum är ju till för att argumentera och det tenderar till att bli hetska diskussioner ibland. Och med det sagt.. Ha en bra dag själv.
- Wiiga -
Ser riktigt najs ut. Det största som är omgjort med motorn är ju att klienten nu i princip inte har några rättigheter och att det är servern som bestämmer. Detta bör förhindra en hel del fuskande och dupande.
Den svåraste nöten att knäcka tror jag är själva feelingen att styra gubben. Det känns så osmidigt att navigera runt inomhus i vanliga Arma2 och det blir stelt när man inte kan göra två saker samtidigt som att röra på sig samtidigt som man byter vapen.
Ser ut att bli grymt, fast att styrning ser väldigt flummig ut :/
Jo, styrningen i Arma 2 är lite flummig. Även att man lärt sig styrningen så går man in i dörrposter lite då och då.
Men har man tur så kanske de putsar lite på det med.